30 березня о 15:00Вебінар: Онлайн-тести «На Урок» для дистанційної роботи

Урок "ВПЛИВ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ НА СТАН БІОСФЕРИ. ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОСФЕРИ"

Про матеріал
Конспект дає детальне пояснення теми збереження біосфери, сучасними проблемами біосферами, включена термінологія
Перегляд файлу

 

 ВПЛИВ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ НА СТАН БІОСФЕРИ. ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОСФЕРИ.

Мета:  розглянути вплив людини на стан біосфери; розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між діями та наслідками; проаналізувати проблеми й визначити шляхи збереження біорізномаття й охорони природи; розвивати критичне мислення; виховувати відповідальність за наслідки своєї діяльності.

Матеріали та обладнання: підручник

Тип уроку: синтетичний

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  2. Актуалізація та мотивація знань учнів

Проведення дискусій з питань впливу людини на біосферу.

 Повідомити тему, мету та завдання уроку про вплив людини на стан біосфери. Постановка проблемного запитання про позитивний і негативний впливи на довкілля: 
- “після нас – хоч потоп”;
-  що потрібно зробити для створення екологічно стабільного суспільства?

  1. Вивчення нового матеріалу

На певному етапі розвитку цивілізації людина почала активно перетворювати природу і вплив на довкілля зростав із кожним сторіччям, доки не став провідним екологічним фактором. 
 В основі багатьох проблем, які стоять перед людиною, є стрімке збільшення кількості людей, за підрахунками вчених:
- у  VІІ тис. до н.е. населення на Землі = 10 млн. осіб;
- на початку нашої ери = 300 млн.;
- всередині ХVІІ ст. = 700 млн. ;
- у 1970 р.= 3,6 млрд.;
- у 1990 р. = 5,3 млрд;
- у 2030 р. (за підрахунками вчених) буде 9 млрд.
Прослухати повідомлення учнів..
 Господарська діяльність людини є одним з провідних чинників, які визначають обличчя нашої планети. Зростаючий вплив людини призводить до порушення структури природних біогеоценозів, забруднення довкілля, зникнення багатьох видів.
 Перед людством нині виникає багато екологічних проблем, без розв’язання яких загрожує екологічна криза з непередбачуваними наслідками:
- проблема забруднення довкілля;
- проблема харчування;
- проблема прісної води;
- проблема енергозабезпечення.
Проблема енергозабезпечення:
Ця проблема тісно пов’язана з екологічним станом нашої
планети, з розвитком народонаселення та інтенсивним розвитком промисловості. Ефективне використання енергоресурсів дає змогу не тільки знизити собівартість виробництва, а й рівень видобутку корисних копалин і цим самим зменшити рівень забрудненості довкілля.
Проблема зміни клімату:
Діяльність людини є однією з причин зміни клімату Землі. Інтенсивний розвиток промисловості та енергетичного комплексу збільшують концентрацію вуглекислого газу, що спричинює парниковий ефект.
Проблема забруднення довкілля:
Забруднюють атмосферу викиди шкідливих відходів промислових підприємств, вихлопні гази автотранспорту, підприємства будівельної, вугільної промисловості. Особливу небезпеку становлять кислотні дощі, спричинені забрудненням атмосфери сірчистим газом: щорічно викидається понад 160 млн.т двооксиду сірки та оксидів натрію. Іншою небезпекою може стати послаблення озонового екрану: це відбувається внаслідок надходження в атмосферу хлорфторвуглецевих сполук, які використовуються в охолоджувальних агрегатах, кондиціонерах, аерозолях. За підрахунками вчених уже зруйновано 5% озонового шару, а це спричиняє появу озонових дір.
Проблема харчування та питної води:
Збільшення народонаселення призводить до використання для харчування генетично модифікованих продуктів. Діяльність людини негативно впливає і на різноманітні водойми: забруднення їх промисловими та побутовими відходами пестицидами, добривами
До вимирання цілих водних екосистем призводять аварії танкерів, нафтовидобувних платформ.

На сьогоднішній день стає зрозумілим те, що ми, люди, повинні підпорядковуватись всім законам природи, так як належимо до її складових частин. Нам відомо, що у природі все закономірно і втручання людини призводить до різноманітних негараздів: аварій великих підприємств, технічних катастроф (у повітрі, на землі та на воді), значних повеней. Тобто змінювати природу непотрібно. 
 В.І.Вернадський ще в першій половині ХХ ст.. передбачав, що біосфера може перейти у новий стан – ноосферу – оболонку, сформовану під впливом людської діяльності та розуму і екологічно обґрунтованим, таким що не порушує відновлювальних властивостей природи і погіршення екологічних умов довкілля.  
 Повідомлення учнів про альтернативні джерела енергії: енергію сонячного випромінювання, вітру, морів, річок, біомаси, тепла Землі, вторинні енергетичні ресурси.
 Важливим завданням людства є побудова екологічно стабільного суспільства, що ґрунтується на застосуванні екологічних знань у господарській діяльності людини. Стратегічні принципи побудови такого суспільства розробили вчені Міжнародного союзу охорони природи та природних ресурсів. Отже, охорона природи – це галузь знання про збереження стану біосфери, для якої теоретичною базою є екологія. Для справи охорони навколишнього середовища необхідні знання і зусилля всіх країн світу. 
До стану біосфери, звичайно, належить також і збереження біорізноманіття організмів. В Україні розроблено Національну програму збереження біологічного різноманіття на 1998-2015 рр. Вона має ряд положень.

  Збереження біологічної різноманітності життя планети можливе лише за умов об’єднання зусиль усіх країн. Теоретичною базою цього є проголошена Всесвітня стратегія охорони природи.
 Одним з найголовніших напрямків збереження довкілля і відновлення природних ресурсів – це створення природоохоронних територій. 
 Перелік законодавчих документів:
1. Конституція, Закони України: «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про тваринний світ», «Про рослинний світ», «Про охорону атмосферного повітря», Кодекс України про надра, Водний, Земельний та Лісовий кодекси України.
2. Всесвітня стратегія охорони природи МСОП.
3. Міжнародна Червона книга.
4. Європейський Червоний список.

5. Природоохоронні території: заказники, заповідники,
пам’ятки природи, національні природні парки, ландшафтні парки, ботанічні сади, зоологічні парки.
6. Червона книга України.

 

  1. Узагальнення знань

Так чому ж «після нас хоч потоп»?

Охарактеризувати що необхідно для збереження біосфери.

  1. Домашня робота

Опрацювати відповідний параграф

docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку