Урок "Вплив людини на природу"

Про матеріал

Нетрадиційний урок географії (урок -ділова гра) про негативний вплив людини на природу та шляхи розв'язання цієї проблеми. Матеріал може бути використаний при проведенні виховного заходу.


Перегляд файлу

6 клас

Тема: Вплив людини на природу.        

          Епіграф уроку            Люби землю свою, яку дав тобі Господь…

 

 

Мета: розширити знання учнів про значення природи для життя людей; виховувати усвідомлення бережливого ставлення і раціонального використання природних багатств; ознайомити школярів із заходами щодо відтворення і збереження природи; обговорити правила поведінки в природі; виховувати бережливе ставлення до природи; бажання охороняти навколишнє середовище.

 

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: карта, глобус, плакати, грамзапис «Казкова мелодія», ТЗН.

Змістові наскрізні лінії:

  «Громадянська відповідальність»(виховання ставлення учня як громадянина до природи, уміння захищати природу;формування активної природоохоронної діяльності у своїй місцевості;) «Здоров’я і безпека»(розуміння значення для здоров’я людини чистоти навколишнього середовища); «Екологічна безпека та сталий розвиток» (участь у заходах з охорони довкілля;готовність до оцінки наслідків діяльності людини щодо природного середовища).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

 Усміхніться всі навколо:

 Небу, сонцю, добрим людям,

 І тобі обов’язково

 Наш урок цікавим буде.

 

Девіз нашого уроку:

 

 Хто ж пожаліє людину,

 Як не природа?

Хто ж пожаліє природу,

Як не людина?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

 

Прийом «Слово вчителя» (розказує вчитель на фоні казкової мелодії)

 Жили були у Всесвіті дев’ять красунь, дев’ять сестер. Та одна з них була найчарівніша. В біло-рожевому вінку з весняних квітів, у смарагдовій накидці із зелених шат, у золотавому багрянці щедрої осені – у всьому вона завжди прекрасна. Варто її лише захотіти і безкраї похмурі степи усміхнуться барвистою веселкою квітів, потягнуться до сонця зелені паростки у пустелях, виноградні грона наповняться соком. Тішила вона своїми чарівними очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом.

 Ти божество! Дзвін струмочок нагадує твій сміх, шелест листя в гаю – твоє легке дихання, повнозернистий колос – твою щедрість…

 Розвивається на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…

 

 Чи впізнали ви цю красуню? Як звуть її? (Земля).

 Це наша планета, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною… Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі – озерця, рідшати волосся, затихати голос…

 В мою душу закрадається тривога, а у вашу? Адже Земля – це наша домівка.

 Що саме непокоїть і тривожить нас? (Міліють і забруднюються ріки, вирубуються ліси, зникають деякі рослини, тварини, забруднюється повітря)

 Ось скільки проблем ви назвали.

 Що ж повинні робити ми, люди, знаючи що Земля наш прихисток, наш дім в біді! (Бережливо ставитися до неї, охороняти її…)

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Повідомлення теми уроку

 

 Гра «Дешифрувальник» (Розмістіть букви в порядку зростання чисел і прочитайте ключові слова нашого уроку).

 Дійсно сьогодні на уроці ми будемо говорити що може зробити людина для збереження природи.

 

 1 – л      1 – п

 3 – д      5 – о

 6 – а      3 – и

 2 – ю      6 – д

 4 – и      7 – а

 5 – н   (людина)    2 – р

       4 – р  (природа)

 Це і буде темою нашого сьогоднішнього уроку.

 

 

 

 Прийом «Слово вчителя»

На землі, у домі вселюдському –

Протиріч і негараздів тьма,

Будьте люди обережні в ньому!

Іншої домівки в нас нема.

 Нашу голубу планету часто порівнюють з величезним космічним кораблем, який летить просторами Всесвіту. А людство – екіпаж корабля. В цьому кораблі немає аварійного виходу.

 На космічному кораблі Земля – тривога! Майбутнє Землі в небезпеці! І це дійсно так. За цими словами гірка істина. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи: парниковий ефект, діри в озоновому шарі, проблема чистої води, кислотні дощі; щороку планета втрачає десятки видів тварин і рослин. Важко поранена плаче хвора Земля, і Чорнобиль – тривожний сполох – заклик до розуму.

 І на пам'ять спливає пророцтво великого Кобзаря: «Схаменіться, добрі люди, бо лихо вам буде!»

 Сучасна людина оголосила війну природі і природа відступає.

Вік XXI – планету не впізнати,

Бо людина продовжує собі природу підкоряти.

(Тихо звучить тривожна мелодія)

Учень 1

 Людино! Ти подивись, що в світі діється, але за цим усім твоя діяльність криється!

 

Учень 2

 Річки розведені стічними водами (показує плакат №1)

 

Учень 3

 Усі ґрунти насичені відходами (показує плакат №2)

 

Учень 4

 Яскрава квітка пахне гербіцидами, а від комах несе інсектицидами (показує плакат №3)

 

Учень 5

 Скрізь на планеті потеплішало (показує плакат №4)

 

Учень 6

 Повітря від чаду посірішало (показує плакат №5)

 

Учень 7

 Дерева від отрути похилилися, берізки чорними зробилися.

 

Учень8

 Оболонки землі отруту вбирають, кислотні дощі землю поливають.

 

Учень 9

 Парниковий ефект вкорінюється, «мирний атом вже не підкоряється».

 

Учень 10

 Смерть планетою «ходить», свою «чорну справу» робить.

 

 (Музика замовкає; проектуються слайди з видами спотвореної людиною природи)

 

Вчитель

 Невже це правда? І зараз я до слова хочу запросити людей, фахівців своєї справи: агронома, гідролога, кліматолога, біолога, еколога (в їх ролі виступають учні 9 класу).

 

 Слово агроному:

 - Людина може збагатити добривами зголоднілий грунт, але вона не в змозі створити його знову. Всю титанічну роботу здатна виконати лише Природа! І робить вона це не поспішаючи, ґрунтовно, спокійно. Як ти її не прискорюй, як ти її не допомагай, але вона не хоче рахуватися ні із зростаючими проблемами людини у продуктах харчування, ні із приростом населення, ні із дефіцитом корисної земельної площі.

 На відновлення шару грунту всього у 2,5 см при доброму і постійному рослинному покриві природа затрачає до тисячі років. Як же ми, повинні цінувати свою землю, як її берегти!

 

 Слово гідрологу:

 - Володимир Вернадський говорив: «Якби мені довелося писати гімн всепланетному життю, неодмінно почав би його з величальної пісні на честь води і закінчив би щонайглибшою вдячність цій живильній рідині. Чому таке поклоніння? Причина не тільки в тім, що наші прабатьки в енному ступені вийшли з неї, що ми її діти, а в тому, що майже на три чверті складаємося в неї, вона вгамовує нашу спрагу, дає життя ланам, зігріває будинки, стелиться перед кораблями… У нашій крові незбагненно збереглися краплини Світового океану. В обох рідинах майже однакове співвідношення основних елементів – хлору, натрію, кисню, калію, кальцію»

 

 

Пам’ятайте, люди, назавжди,

Неможливо жити без води.

Це життя колиска, це – дощі,

Це роса і квітка на межі.

Це тумани, ріки і моря,

Джерело у спеку, це – життя.

 

 Слово кліматологу:

- Коли хочуть підкреслити гостроту проблеми в чомусь, то горять: «Потрібний як повітря!» Відомо, що без їжі людина може прожити тижні, без води – дні, а без повітря лише кілька хвилин. В середньому людина робить за своє життя півмільярда дихальних рухів. Легені здатні пропускати приблизно двісті п’ятдесят тисяч метрів кубічних повітря, а разом з ним і ті шкідливі речовини, які в ньому затримуються.

За даними ЮНЕСКО – 60-80% усіх шкідливих викидів в атмосферу припадає на автотранспорт. Ліси зникають зі швидкістю 20 га за хвилину. Кислотні дощі є причиною захворювання мільйонів людей та тварин.

Існує відомий вислів: «Або дим зробить так, що на землі буде менше людей, або люди зроблять так, що на Землі буде менше диму»

 

Слово біологу:

- Нам не завжди вдається помітити (а дехто не завжди прагне до цього) складний взаємозв’язок процесів що відбувається в природі. Але ж відомо, що найменші зміни у функціонуванні одного компонента одразу впливають на стан всієї живої системи. Слід пам’ятати, що коли на гектари лісу є три середні мурашники, то тут уже не потрібні хімічні препарати для захисту рослин. Тут буде повна екологічна рівновага. Оберігаючи мурашок ми оберігаємо ліс від шкідників.

Бобри, переселені в нову водойму – струмок або річку, як правило, одразу беруться за гідробудівництво, і вище греблі виникає зовсім інша фауна. Появляється багато молюсків, водяних комах, їх личинок. А це принаджує у боброві ставки водоплавних птахів. Качки приносять сюди на лапках ікру карасів. До повалених бобрами дерев приходять живитися зайці, копитні тварини, гризуни. Природа сама регулює свою діяльність.

 

Слово екологу:

- В американському Солт-Лейк-Сіті стоїть єдиний у світі пам’ятник чайкам. На хліби переселенців в Америці напала сарана. Людина безсила перед нею. Урожай був приречений на загибель, але тут услід за сараною з’явилась зграя чайок. За лічені години вони повністю знищили шкідників. Люди, яких чайки спасли від голодної смерті, в знак подяки встановили птахам пам’ятник, який зберігся до наших днів.

В українського народу з давніх давен існувало ставлення до природи як до батьківського, рідного, тобто оцінка природи була лише позитивною. Наші предки слов’яни складали замовлення, щоб задобрити язичницьких богів, які володарювали над природою: «Добрий день тобі, Сонечко ясне! Ти святе, ти ясне – прекрасне ти чисте, величне й поважне…»

 

За часів Київської Русі першими природними заповідниками були священні гаї, що замінювали нашим предкам храми. Їх так і називали: божелісся, святий бір, праведний ліс. У таких лісах заборонялося випасати худобу, вирубувати дерева та полювати на тварин.

 

Роздуми учнів («Думки вголос»)       

Учень 1.

         Правду кажуть, що природа – наша мати. Вона дає людині все необхідне для життя, хоч ми не завжди можемо оцінити її дарунки. Що може бути кращим за тепле сонце, величні гори, грайливе море, квітучі дерева навесні?

         Не можна жити, якщо ти не маєш змоги насолоджуватись свіжим ранковим повітрям, погратися з маленьким ласкавим кошеням, погрітися на літньому сонечку, вдихнути аромат троянд.

          Дуже засмучує те, що люди, захопившись розвитком нових технологій, часто шкодять природі. Мені дуже подобається, що в багатьох країнах люди звернули увагу на альтернативні джерела енергії та екологічні види транспорту. Необхідно пам’ятати, що шкодячи природі, ми робимо гірше самим собі. Ми маємо зберегти багатство і красу природи, тільки за цієї умови можливе наше існування на землі.

Учень 2.

           Ми так чекаємо весни, навесні тане сніг, виставляючи на показ все те, що люди кидали у нього, думаючи, що це не страшно, цього ніхто не побачить. Але ми бачимо. Це бачать всі. Перша зелень не в змозі сховати все це сміття. Ставитись до природи треба так, як до власного будинку, адже біля нього ми не викидаємо непотрібні речі.

Учень 3.

            Відпочиваючи в лісі, ми не раз бачили там замість чудесних квітів пластикові пляшки, викинуті недбалими туристами. Пластик, як відомо, залишається в землі довгі роки і не гниє.

            Ліси повинні радувати нас могутніми деревами, чистим повітрям, лісовими рослинами, а не засмучувати горами сміття, залишеного там людьми. Давайте берегти природу, адже вона так від нас залежить!

 

Учень 4.

            Якось, відпочиваючи влітку, я пішла купатися в ставку. Ледве ввійшла у воду, як відчула сильний біль у ступні правої ноги. Вилізла на берег і оглянула ногу. Ну, так і є, чимось порізалася  Я кульгала кілька днів і думала: «Ну хто кинув у воду іржаву бляшанку? Кому спало таке на думку?» Потім зрозуміла, що таке спало на думку такій самій людині як і я. Людині, котра вважала, ніби екологія – це щось таке, що її не стосується. Виходить, що стосується всіх і кожного!

Правила запам’ятай – люби природу, ліс оберігай.

Природу рідну і свій край ти завжди люби і оберігай.

 

Підсумок уроку

Прийом «Слово вчителя»

           Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати, розвиватись, творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожний із нас і всі ми разом узяті – невідємна частинка матінки-природи. Без неї ми ніщо, бо обійтися ніхто з нас не може без води, без повітря, без сонця. Ми люди! Ми вищі істоти на землі! Навіщо ж ми нищимо свою планету?

            Люди, зупиніться, отямтесь!

            Ми повинні зробити майбутнє людства прекрасним, зберегти нашу чудову планету для наступних поколінь. Шануймо матінку-природу, бо любити й берегти природу – значить любити і берегти Батьківщину.

         Рефлексія

Висловіть свої враження від уроку:

  • Я навчився…
  • Я вперше почув…
  • Я зацікавився…

 

         Домашнє завдання

Написати твір «Мій внесок у покращенні екологічної ситуації рідного села».

docx
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку