Тема. Японія.
Мета:
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
* характеризувати особливості внутрішньополітичного розвитку країни з другої половини ХХ століття – початку ХХІ століття;
*пояснювати, за яких обставин Японія досягла високих економічних злетів за короткий строк;
* аналізувати шляхи розвитку та процеси реформування Японії;
*розтлумачувати та застосовувати поняття «економічне диво», називати його складові;
*висловлювати судження щодо результатів економічних перетворень у країні;
*виробляти стиль співробітництва, компромісу.
Обладнання: підручник, політична карта світу, презентації, відео, музичний супровід, мультимедійна дошка, ноутбук, дзиґа, конверти із завданням, чорний ящик, пісочний годинник, «Аркуш оцінювання»
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок –гра
План уроку
1. Повоєнне облаштування Японії.
2. Японське «економічне диво».
3. Політика Японії кінця ХХ – початку ХХІ століття.
ХІД УРОКУ
І. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП
1. Організаційний момент
Учитель: Шановні даймьо та онна – буке (панове та панночки в перекладі з японської). Сьогодні урок буде проведено у вигляді гри «Чарівний гаманець». Родзинка цієї гри полягає в наступному: у кожного гравця буде певна кількість грошей – 60 єн. Під час гри ви повинні їх витрачати. Чим менше у гаманці залишиться грошей, тим більше шансів виграти. Ми будемо користуватись єною (додаток 1). У грі беруть участь дві команди, координатори яких фіксують спустошення гаманця та дії команди із записом у «Аркуш оцінювання» (додаток 2). Зверніть увагу на мультимедійну дошку - це етапи гри (додатки, додатки мультимедіа, презентація, слайд №1).
І « Відгадаєш» ІІІ «Прочитаєш»
Знаєш
ІІ «Розкажеш» ІV «Запам’ятаєш»
Кожен етап гри буде оцінюватись певною кількістю єн/балів.
2. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
І етап «Відгадаєш»
Інтерактивна вправа «Займи позицію». (1 правильне твердження -1 єна)
(Учитель зачитує твердження, гравці обох команд ідуть до дошки і стають з ліва, якщо згодні з твердженням, з права, якщо не згодні. Координатори підраховують кількість ієн, яких вони позбулись)
1. Японія – країна Сонця+
2. Японія розташована на 4 островах. +
3 Японія в три рази менше Англії.-
4. Харакірі – народний танок японців.-
6.Оригамі –вироби з паперу.+
ІІ етап «Розкажеш»
Інтерактивна вправа « Цікавий калейдоскоп» (1 речення - 1 єна)
Кожна команда на протязі однієї хвилини розповідає цікаву інформацію про Японію:
1. Токіо найбезпечніший мегаполіс у світі, тому що шестирічні діти самостійно користуються громадським транспортом.
2. Дев'ята стаття японської конституції забороняє країні мати свою армію і брати участь у війнах.
3. У Японії навчальний рік починається першого квітня і розділений на триместри
4. У Японії немає сміттєвих баків, так як все сміття переробляється.
5. В Японії дуже низькі пенсії.
6. В Японії дуже дорогий транспорт, найдешевший квиток на метро обійдеться в 140 ієн (50 грив.).
7. У Японії завжди першими обслуговують чоловіків. У ресторані чоловік першим залишає замовлення, і йому першому приносять напій.
8. Мало хто знає, що слова "вата", "минтай" і "івасі" запозичені з японської. Про "цунамі" і "тайфун", думаю, знають всі.
9. У японському теж є запозичення з російської. Слова イクラ "Ікура; ікра" і ノルマ "норума; норма". Ще є смішне вираз "ヴナロード" "ву народо; в народ", воно дісталося від Олександра II.
10. В Японії існує смертна кара.
11. У Японії найнижчий рівень вбивств
12. Замість підпису в Японії ставлять спеціальну іменну печатку Ханко.
13. Японія єдина в світі країна, де критерієм запізнення поїзда вважається хвилинний кордон.
14. У Японії вважається нечемним відкривати подарунок у присутності дарувальника. За нього дякують, після чого відкладають, щоб відкрити наодинці.
Інтерактивна вправа «Хрестики-нулики».(1 правильна відповідь -1 єна)
Вчитель. Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви повинні були повторити матеріал стосовно Японії у ході Другій світовій війні. Напевно всім відома цікава та проста гра «Хрестики – Нулики». У нашій грі кожній клітинці відповідає номер запитання, яке пов’язане з домашнім завданням. Координатори команд зараз зіграють в класичну версію цієї гри, попередньо за результатами жеребкування дізнаємося, хто перший робитиме перший хід. Команда капітана – переможця матиме змогу першою розпочати відповідати на запитання, яке позначене хрестиком або нуликом, відповідно до обраного знаку.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Запитання та очікувані відповіді:
Під музичний супровід японської мелодії (Додатки, додатки аудіо запис №1, «Silent Moon»).
Вчитель:
«Ти станом кам’яна, з душею самурая,
А в очі зазирну –квіт сакури засліпляє.
І сонечко тебе своїм промінням пестить,
Твій розум і кмітливість усім японцям лестить.
Ти чудо із чудес країна сонцекрая.
І цей чудовий край я залюбки вивчаю»
Японія – країна Сходу. Для європейців Схід завжди був загадковим, незрозумілим, неосяжним. Наприклад, коли вас погладити по голові, то ви це сприйматимете як пестощі, а японці – образу, із трауром у нас асоціюється чорний колір, а у японців – білий. В Японії першими обслуговують у крамницях, ресторанах, кафе чоловіків. Як би швидко не проникала європейська цивілізація у глибину Сходу, все одно він залишається ні з ким не зрівняним та самобутнім. Тому мета нашої гри – поглибити свої знання про цю дивовижну країну та її історичну спадщину.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
4. Опрацювання нового навчального матеріалу.
Інтерактивна вправа «Своя опора» (1 правильна відповідь -1 єна)
Вчитель: Використовуючи політичну карту світу і атлас, дати характеристику Японії за запропонованою схемою
1. Країна …….
2.Частина світу 3. Територія:
……….. Острови 4. Моря 5. Вулкан 6.Символи
………… …………… …………. …………..
………… …………… ………….
………… ……………
…………
Відповіді:
1. Японія;
2. Азія;
3. Хоккайдо, Хонсю, Кюсю, Сікоку;
4.Японське, Охотське, Східно –Китайське;
5. Фудзіяма,
6. Прапор складається із білого полотна із червоним колом у центрі.
Герб – жовта хризантема з шістнадцятьма пелюстками
ІІІ етап «Прочитаєш»
Інтерактивна вправа «Нотатки на згадку» (1 запитання-1 єна, 1 правильна відповідь -1 єна)
Вчитель. Кожна команда отримує інформаційний аркуш, в якому описане «Повоєнне облаштування Японії». (додаток 3)
Координатори зачитують інформацію, а члени команди занотовують цікаву інформацію в «Нотатки на згадку» (додаток 4). Потім кожна команда задає три запитання суперникам, згідно опрацьованого матеріалу.
Приклади запитань та відповідей
1.Назвіть країну, яка окупувала Японію після Другої світової війни. (США)
2. Японське «економічне диво».
Робота з підручником.
Вчитель пропонує командам опрацювати сторінку 201.
Звучить мелодія (додатки, додатки аудіо запис № 2 «Что наша жизнь? Игра!»)
Вчитель. З чим у вас асоціюється ця мелодія?
Учні. Із інтелектуальною телевізійною грою «Що? Де? Коли?»
Вчитель. Я пропоную вам відчути себе знавцями гри. Перед вами дзиґа і 6 конвертів. Під музичний супровід (Додатки, додатки аудіо запис № 3 «Гонг» ) перша команда займає місця за столом, де розкладені конверти із номерами завдань. На відповідь команді дається лише одна хвилина.
Завдання гри.
1.Завдання задають телеглядачі (з єни) (Додатки, додатки відео №1)
Учитель світової літератури запитує:
«Завдяки якому російському прислів’ю можна визначити один із чинників «економічного дива» Японії?»
2.Завдання задають телеглядачі (з єни) (Додатки, додатки відео №2)
Найактивніший спортсмен школи запитує:
«У 2014 році на олімпіаді в Сочі Норвегія посіла друге місце в командному заліку. Як це можна співставити з Японією?
3.«Чорна скринька» (5 єн)
У скриньці знаходиться пляшка «Кока-коли» та гамбургер – улюблена їжа громадян країни Х. Назвіть країну. Яке відношення вона мала до «економічного дива» Японії?»
4.«Чорна скринька» (5 єн)
У скриньці знаходяться дві барабанні палички. Що вони означають?
5.Слайди
Поясніть зображення (2 єни) (Додатки, додатки мультимедіа, презентація, слайд №2)
6. Слайди
Поясніть зображення (2 єни) (Додатки, додатки мультимедіа, презентація, слайд №3)
Очікувані відповіді:
Інтерактивна вправа «Карусель» (1 правильна відповідь -1 єна)
Обидві команди заздалегідь отримують завдання дослідити політику Японії даного історичного періоду, використовуючи різноманітні джерела. За жеребкуванням команди заповнюють 2 кола «Каруселі»
1 команда Внутрішнє коло –«Внутрішня політика»
2 команда Зовнішнє коло – «Зовнішня політика)
Інтерактивна вправа «Сенкан». (10 єн)
(Обидві команди виконують вправу за планом) (додаток 5).
Очікувані відповіді:
Японія
Розвинена, багата.
Створює, використовує, має.
Одна з найкращих країн світу.
Держава.
ІІІ. ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП
Координатори зі своїми командами підраховують єни/бали за всі етапи гри, вчитель називає команду переможців, виставляє оцінки.
Додаток 1
Додаток 2
---------------------------------------------------------------------
Прізвище, ім’я гравця, № команди
етапи |
І етап |
ІІ етап |
ІІ етап |
ІІ етап |
ІІІ етап |
ІІІ етап |
ІV етап |
ІV етап |
Назва вправ/ сума
|
«Займи позицію» 6 єн |
«Цікавий калей доскоп» 10 єн |
«Хрестики-нулики» 5 єн |
«Своя опора» 6 єн |
«Нотатки на згадку» 6 єн |
«Що? Де? Коли?» 10 єн
|
«Кару сель» 7 єн |
«Сенкан» 10 єн |
Кількість єн |
|
|
|
|
|
|
|
|
«Чарівний гаманець» 60 єн - ( кількість єн) =
0цінка-------------------------
Примітка(сума здачі відповідає кількості балів)
1-3= 12б. 15-20=8б. 41-48=3б.
4-6=11б. 21-25=7б. 49-55=2б
7-10=10б. 26-30=6б 56-60=1б.
11-14=9б. 31-40=4б
Додаток 3
Після Потсдамської конференції Японія у жовтні 1945 р. була окупована американськими військами. З того часу і до початку 1952 p., коли набув чинності Сан-Франциський мирний договір, верховна влада в Японії належала американській окупаційній адміністрації на чолі з головнокомандуючим генералом Макартуром. Ця адміністрація діяла згідно з принципами демілітаризації й демократизації Японії.
У 1946 р. в Японії були проведені перші парламентські вибори, на яких перемогли правоцентристські партії. Парламент прийняв нову конституцію, яка набула чинності у травні 1947 р. Японія проголошувалася конституційною монархією, де імператор Хірохіто (з 1989 р. — Акіхіто) є символом державності та єдності народу. Проголошувалася суверенна влада народу.
У 1946 р. розпочалася аграрна реформа, в результаті якої було ліквідовано поміщицьке землеволодіння. У 1947 р. запроваджено нове трудове законодавство (8-годинний робочий день), здійснена реформа освіти і школи (школа відокремлювалася від релігії, а термін навчання становив 5 років). Усі ці зміни призвели до створення нової, демократичної ситуації в країні, дали поштовх активізації економічного життя. Уже на початку 50-х років Японія досягла довоєнного рівня виробництва. Проте розгортання «холодної війни», особливо після перемоги комуністів у Китаї у 1949 р. та початку війни в Кореї у 1950 р. примусило американців прискорити підготовку мирного договору з Японією, який повинен був ліквідувати її статус як окупованої країни. Міжнародна конференція щодо регулювання відносин з Японією проходила у вересні 1951 р. У Сан-Франциско. Три країни з 51, делегації яких брали участь у конференції, не підписали мирний договір з Японією, а саме: СРСР, Польща та Чехословаччина. Вони вважали не вигідними для себе його умови. Згідно з договором, Японія визнавала незалежність Кореї, втрачала частину Курильських островів, Південний Сахалін, Тайвань. Японія і досі висловлює незгоду з передачею СРСР чотирьох Курильських островів — Ітуруп, Кунашир, Шикотан, Хабомаї.
У 1952 р. між Японією і США був укладений «договір безпеки», згідно з яким США отримали право розміщення своїх військ на японських островах, а Японія — створити сили самооборони.
Додаток 4
час |
події |
наслідки |
|
|
|
Додаток 5
Іменник
Прикметник, прикметник
Дієслово, дієслово, дієслово
Просте речення
Ключове слово
Використана література: