Урок всесвітньої історії " Японія"

Про матеріал
Сучасні вимоги освітніх стандартів змушують, нас, учителів, не тільки насичувати учнів інформацією, а й шукати шляхи практичного застосування її у повсякденному житті. Знання не заради знань, а знання – для збагачення життєвого досвіду. Тому я обрала урок всесвітньої історії на тему: «Японія», як один із яскравих уроків курсу «Всесвітньої історії» у 11 класі. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання ігор, спільне розв‘язування проблем, вона ефективно сприяє формуванню вмінь і навичок, створенню атмосфери співробітництва і взаємодії.
Перегляд файлу

Тема.        Японія.

Мета:

  1.  Ознайомити учнів із повоєнним становищем Японії, з’ясувати передумови розвитку японського «економічного дива», визначити особливості розвитку Японії на сучасному етапі.
  2. Розвивати вміння аналізувати, критично мислити, висловлювати власні судження, формувати соціальну, комунікативну компетентності.
  3. Виховувати повагу до історичного минулого країни та бажання вивчати історію.  

          Очікувані результати   

       Після уроку учні зможуть:

  * характеризувати особливості внутрішньополітичного розвитку країни з другої половини ХХ  століття – початку ХХІ століття;

  *пояснювати, за яких обставин Японія досягла високих економічних злетів  за короткий строк; 

  * аналізувати шляхи розвитку   та процеси реформування Японії;

  *розтлумачувати та застосовувати поняття «економічне диво», називати його складові;

  *висловлювати судження щодо результатів економічних перетворень у країні;  

  *виробляти стиль співробітництва, компромісу.

 

Обладнання: підручник, політична карта світу, презентації, відео, музичний супровід, мультимедійна дошка, ноутбук, дзиґа, конверти із завданням, чорний ящик, пісочний годинник, «Аркуш оцінювання»

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: урок –гра

 

                    План уроку

1. Повоєнне облаштування Японії.

2. Японське «економічне диво».

3. Політика Японії кінця ХХ – початку ХХІ століття.

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП

1. Організаційний момент

      Учитель: Шановні даймьо  та онна – буке (панове та панночки в перекладі з японської). Сьогодні урок буде проведено у вигляді гри «Чарівний гаманець». Родзинка цієї гри полягає в наступному: у кожного гравця буде певна кількість грошей – 60 єн. Під час гри  ви повинні їх витрачати. Чим менше у гаманці залишиться грошей, тим більше шансів виграти. Ми будемо користуватись єною (додаток 1). У грі беруть участь дві команди,  координатори яких фіксують спустошення гаманця та дії команди із записом у «Аркуш оцінювання» (додаток 2). Зверніть увагу на мультимедійну дошку - це етапи гри (додатки, додатки мультимедіа, презентація, слайд №1). 

І  « Відгадаєш»                         ІІІ «Прочитаєш»

                                  Знаєш

ІІ  «Розкажеш»                        ІV «Запам’ятаєш»

Кожен етап гри буде оцінюватись певною кількістю єн/балів.

              

 2. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

 

                               І етап «Відгадаєш» 

Інтерактивна вправа «Займи позицію». (1 правильне твердження -1 єна)

(Учитель зачитує твердження, гравці обох команд ідуть до дошки і стають з ліва, якщо згодні з твердженням, з права, якщо не згодні. Координатори підраховують кількість ієн, яких вони позбулись)

1. Японія – країна Сонця+

2. Японія розташована на 4 островах. +

3  Японія в три рази менше Англії.-

4.  Харакірі – народний танок японців.-

6.Оригамі –вироби з паперу.+

                              ІІ етап  «Розкажеш»  

Інтерактивна вправа « Цікавий калейдоскоп» (1 речення - 1 єна)

Кожна команда на протязі однієї хвилини розповідає цікаву інформацію про Японію:

1. Токіо найбезпечніший мегаполіс у світі, тому  що шестирічні діти самостійно користуються громадським транспортом. 

 2. Дев'ята стаття японської конституції забороняє країні мати свою армію і брати участь у війнах.

 3. У Японії навчальний рік починається першого квітня і розділений на триместри

4. У Японії немає сміттєвих баків, так як все сміття переробляється. 

5. В Японії дуже низькі пенсії. 

6. В Японії дуже дорогий транспорт, найдешевший квиток на метро обійдеться в 140 ієн (50 грив.).

7. У Японії завжди першими обслуговують чоловіків. У ресторані чоловік першим залишає замовлення, і йому першому приносять напій.

8. Мало хто знає, що слова "вата", "минтай" і "івасі" запозичені з японської. Про "цунамі" і "тайфун", думаю, знають всі.

9. У японському теж є запозичення з російської. Слова イクラ "Ікура; ікра" і ノルマ "норума; норма". Ще є смішне вираз "ヴナロード" "ву народо; в народ", воно дісталося від Олександра II.

10. В Японії існує смертна кара. 

11. У Японії найнижчий рівень вбивств 

 12. Замість підпису в Японії ставлять спеціальну іменну печатку Ханко. 

13. Японія єдина в світі країна, де критерієм запізнення поїзда вважається хвилинний кордон.

14. У Японії вважається нечемним відкривати подарунок у присутності дарувальника. За нього дякують, після чого відкладають, щоб відкрити наодинці.

 

    Інтерактивна вправа «Хрестики-нулики».(1 правильна відповідь -1 єна)

 Вчитель. Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви повинні були повторити матеріал стосовно Японії у ході Другій світовій війні. Напевно всім відома цікава та проста гра «Хрестики – Нулики». У нашій грі кожній клітинці відповідає номер запитання, яке пов’язане з домашнім завданням. Координатори команд зараз зіграють в класичну версію цієї гри, попередньо за результатами жеребкування дізнаємося, хто перший робитиме перший хід. Команда капітана – переможця матиме змогу першою розпочати відповідати на запитання, яке позначене хрестиком або нуликом, відповідно до обраного знаку.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

 

 

 

Запитання та очікувані відповіді:

  1. Коли Японія здійснила напад на військову базу США Перл-Харбор?  (07.12.1941р.)
  2.  Назвіть дату вступу СРСР у війну з Японією.  (09.08.1945р.)
  3. Коли відбулось атомне бомбардування м. Хіросіма?  (06.08.1945р.)
  4.  Якими країнами була застосована стратегія «Крок за кроком» (   США та Великою Британією для поступового просування від острова до острова під час Другої світової війни)
  5. Дайте визначення терміну «Політика 3 «Д»  (демілітаризація, демократизація, декартелізація)
  6. Як називався судовий процес над японськими злочинцями? (Токійський трибунал)
  7. Хто такі камікадзе?  (японські льотчики – смертників)
  8. Де була створена Квантунська армія?  ( У Японії, армія, на території Квантунської області)
  9. Де збудовано Пам’ятник жертвам  Хіросіми? (Меморіальний Парк Миру)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Під музичний супровід японської мелодії (Додатки,  додатки аудіо запис №1, «Silent Moon»).

Вчитель:

«Ти станом  кам’яна, з душею самурая,

А в очі зазирну –квіт сакури  засліпляє.

І сонечко тебе своїм промінням пестить,

 Твій розум і кмітливість усім японцям лестить.

Ти чудо із чудес країна сонцекрая.

 І цей чудовий край я залюбки вивчаю»

         Японія – країна Сходу. Для європейців Схід завжди був загадковим, незрозумілим, неосяжним. Наприклад, коли вас погладити по голові, то ви це сприйматимете як пестощі, а японці – образу, із трауром у нас асоціюється чорний колір, а у японців – білий. В Японії першими обслуговують у крамницях, ресторанах, кафе чоловіків. Як би  швидко не проникала європейська цивілізація у глибину Сходу, все одно він залишається ні з ким не зрівняним та самобутнім. Тому мета нашої гри – поглибити свої знання про цю дивовижну країну та її історичну спадщину.

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

 

4. Опрацювання нового навчального матеріалу.

 

Інтерактивна вправа «Своя опора» (1 правильна відповідь -1 єна)

       Вчитель:  Використовуючи  політичну карту світу і атлас, дати характеристику Японії за  запропонованою схемою      

                                     1. Країна  …….

2.Частина світу    3. Територія:                                                                          

    ………..                Острови       4.  Моря        5. Вулкан         6.Символи               

                                   …………     ……………       ………….    …………..                            

                                   …………      ……………                            ………….

                                   …………       ……………

                                   …………

 

Відповіді:

  1. Японія;

  2. Азія;

  3. Хоккайдо, Хонсю, Кюсю, Сікоку;

  4.Японське, Охотське, Східно –Китайське;

  5. Фудзіяма,

  6. Прапор складається із білого полотна із червоним колом у центрі.

      Герб – жовта хризантема з шістнадцятьма пелюстками

 

                                          ІІІ  етап  «Прочитаєш»

  1. Повоєнне облаштування Японії

Інтерактивна вправа «Нотатки на згадку» (1 запитання-1 єна, 1 правильна відповідь -1 єна)

Вчитель. Кожна команда отримує інформаційний аркуш, в якому описане  «Повоєнне облаштування Японії».  (додаток 3)

Координатори зачитують інформацію, а члени команди занотовують цікаву інформацію в «Нотатки на згадку» (додаток 4). Потім кожна команда задає три запитання суперникам, згідно опрацьованого матеріалу.

 

Приклади запитань та відповідей

 1.Назвіть країну, яка окупувала Японію після Другої світової війни. (США)

  1. Хто був символом державності та єдності народу?(Імператор Хірохіто)
  2. Коли було ліквідовано статус окупаційної зони? (1950 р.)
  3. Які реформи було проведено в Японії в післявоєнний період? (Політична, аграрна, освітня)
  4. У якому році було підписано Сан-Франциський мирний договір з Японією?(1952р.)
  5. Яких територій позбулась Японія внаслідок підписаного договору? (Втрачала частину Курильських островів, Південний Сахалін, Тайвань).

 

2. Японське «економічне диво».

Робота з підручником.

Вчитель пропонує командам опрацювати сторінку 201.

Звучить мелодія (додатки, додатки аудіо запис № 2 «Что наша жизнь? Игра!»)     

Вчитель. З чим у вас асоціюється ця мелодія?

Учні. Із інтелектуальною телевізійною грою «Що? Де? Коли?»

Вчитель. Я пропоную вам відчути себе знавцями гри. Перед вами дзиґа і 6 конвертів. Під музичний супровід  (Додатки, додатки аудіо запис № 3 «Гонг» ) перша команда займає місця за столом, де розкладені конверти із номерами завдань. На відповідь команді дається лише одна хвилина.

                              Завдання гри.

1.Завдання задають телеглядачі  (з єни) (Додатки, додатки відео №1)

 Учитель світової літератури запитує:

«Завдяки якому російському прислів’ю можна визначити один із чинників «економічного дива» Японії?»  

2.Завдання задають телеглядачі  (з єни) (Додатки, додатки відео №2)

  Найактивніший спортсмен школи запитує:

«У 2014 році на олімпіаді в Сочі Норвегія посіла друге місце в командному заліку. Як це можна співставити  з Японією? 

3.«Чорна скринька» (5 єн)

У скриньці знаходиться пляшка «Кока-коли» та гамбургер – улюблена їжа громадян країни Х. Назвіть країну. Яке відношення вона мала до «економічного дива» Японії?»

4.«Чорна скринька» (5 єн)

У скриньці знаходяться дві барабанні палички. Що вони  означають?

5.Слайди

Поясніть зображення (2 єни) (Додатки, додатки  мультимедіа, презентація, слайд  №2)

6. Слайди

Поясніть зображення (2 єни) (Додатки, додатки  мультимедіа, презентація, слайд №3)

                Очікувані відповіді:

  1. «Терпение и труд – все перетрут». Японське «економічне диво» зробили можливим самі японці. Дисциплінованість, працьовитість завжди були найважливішими рисами японського національного характеру.
  2. Японія на кінець 1960 років змогла посісти друге місце в західному світі за обсягом промислового виробництва.
  3. Сполучені Штати Америки. Ця держава надавала Японії великі економічні кредити.
  4. В грі «Спорт лото» барабанними паличками називають число 11. Протягом 1950 -1973 рр. темпи зростання японської економіки були найвищими у світі і становили 11% на рік.
  5. «Економічне диво» базувалось на використанні досягнень електроніки, автоматизації  праці, створенні і використанні принципово нових матеріалів.
  6. Японія купувала ліцензії, патенти, використовувала нові технології.

 

  1. Політика Японії кінця ХХ – початку ХХІ століття

Інтерактивна вправа «Карусель» (1 правильна відповідь -1 єна)

Обидві команди заздалегідь отримують завдання дослідити політику Японії даного історичного періоду, використовуючи різноманітні джерела. За жеребкуванням команди заповнюють 2 кола «Каруселі»

 

 1 команда Внутрішнє коло –«Внутрішня політика»

  • Провідна партія – Ліберально-демократична, головна опозиційна партія соціалістична.
  • Впроваджено державне регулювання економіки(пільгові кредити, митні ставки, податки).
  • З середини 1970 – х років - серія реформ:
  • будівництво штучної території, відвойованої у моря;
  • реструктуризація економіки (пріоритет наукомістких галузей, що не вимагають великих затрат сировини, енергії та робочої сили)
  • З початку 1980 –х років – політика роздержавлення підприємств.
  • 1990 ті роки – зниження темпів економічного зростання.

 

2 команда Зовнішнє коло – «Зовнішня політика)

  • Союзник США.
  • «Економічна дипломатія»: підвищення авторитету країни за рахунок економічного зростання та встановлення виробничих та торгівельних зав’язків.
  • Визнання Тайваню частиною Китаю.
  • Складні стосунки з Росією через проблему «північних територій».
  • Восени 1997 року відбулась зустріч японського прем’єр-міністра та президента Б.Єльцина, була прийнята економічна програма взаємодії в економічній галузі «план Єльцина –Хасіміто».
  • З весни 2004 року японський військовий контингент приймає участь у складі міжнародних коаліційних сил в Іраку
  • У 1995 році Японія надала Україні 150 млн доларів на реформування економіки та допомогу в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Інтерактивна вправа «Сенкан». (10 єн)

(Обидві команди виконують вправу за планом) (додаток 5).

Очікувані відповіді:

Японія

Розвинена, багата.

Створює, використовує, має.

Одна з найкращих країн світу.

Держава.

 

ІІІ. ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП

 

  1. Підсумок уроку.

 

Координатори зі своїми командами  підраховують єни/бали за всі етапи гри, вчитель називає команду переможців, виставляє оцінки.

 

  1. Інструктаж до виконання домашнього завдання.

 

  1. Опрацювати § 23, відповідати на запитання сторінка 202;
  2. Підготувати презентації «Культура Японії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2 

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------

Прізвище, ім’я гравця, № команди

етапи

І етап

ІІ етап

ІІ етап

ІІ етап

ІІІ етап

ІІІ етап

ІV етап

 ІV

етап

Назва вправ/

сума

 

 

 

 

«Займи позицію»

6 єн

«Цікавий калей

доскоп»

10 єн

«Хрестики-нулики»

5 єн

«Своя опора»

6 єн

«Нотатки на згадку»

6 єн

«Що?

Де?

Коли?»

10 єн

 

«Кару

сель»

7 єн

«Сенкан»

10 єн

Кількість  єн

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Чарівний гаманець» 60 єн   -         ( кількість єн)   =

 

                                                                   0цінка-------------------------

 

Примітка(сума здачі відповідає кількості балів)

1-3= 12б.             15-20=8б.      41-48=3б.

 4-6=11б.              21-25=7б.       49-55=2б

7-10=10б.             26-30=6б         56-60=1б.

11-14=9б.             31-40=4б

 

Додаток 3 

 

                                               

    Після Потсдамської конференції Японія у жовтні 1945 р. була окупована американськими військами. З того часу і до початку 1952 p., коли набув чинності Сан-Франциський мирний договір, верховна влада в Японії належала американській окупаційній адміністрації на чолі з головнокомандуючим генералом Макартуром. Ця адміністрація діяла згідно з принципами демілітаризації й демократизації Японії.

       У 1946 р. в Японії були проведені перші парламентські вибори, на яких перемогли правоцентристські партії. Парламент прийняв нову конституцію, яка набула чинності у травні 1947 р. Японія проголошувалася конституційною монархією, де імператор Хірохіто (з 1989 р. — Акіхіто) є символом державності та єдності народу. Проголошувалася суверенна влада народу. 

       У 1946 р. розпочалася аграрна реформа, в результаті якої було ліквідовано поміщицьке землеволодіння. У 1947 р. запроваджено нове трудове законодавство (8-годинний робочий день), здійснена реформа освіти і школи (школа відокремлювалася від релігії, а термін навчання становив 5 років). Усі ці зміни призвели до створення нової, демократичної ситуації в країні, дали поштовх активізації економічного життя. Уже на початку 50-х років Японія досягла довоєнного рівня виробництва. Проте розгортання «холодної війни», особливо після перемоги комуністів у Китаї у 1949 р. та початку війни в Кореї у 1950 р. примусило американців прискорити підготовку мирного договору з Японією, який повинен був ліквідувати її статус як окупованої країни. Міжнародна конференція щодо регулювання відносин з Японією проходила у вересні 1951 р. У Сан-Франциско. Три країни з 51, делегації яких брали участь у конференції, не підписали мирний договір з Японією, а саме: СРСР, Польща та Чехословаччина. Вони вважали не вигідними для себе його умови. Згідно з договором, Японія визнавала незалежність Кореї, втрачала частину Курильських островів, Південний Сахалін, Тайвань. Японія і досі висловлює незгоду з передачею СРСР чотирьох Курильських островів — Ітуруп, Кунашир, Шикотан, Хабомаї.

     У 1952 р. між Японією і США був укладений «договір безпеки», згідно з яким США отримали право розміщення своїх військ на японських островах, а Японія — створити сили самооборони.

D:\ДОКУМЕНТЫ\флешка 2\флешка\картинки2\depositphotos_2788603-School-boy-and-girl-reading-book.jpgДодаток 4

 

 

 

 

 

час

події

наслідки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

 

 

 

 

 

           

 

 

                               Іменник

                Прикметник, прикметник

               Дієслово, дієслово, дієслово

                              Просте речення

                               Ключове слово

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

  1. Воронянський О.В. Всесвітня історія: Довідник –Х:. Вид-во «Ранок»,2009,с.428.
  2. Всесвітня історія 6 -11кл.Документи, Матеріали/Упоряд.І.М.Скирда - Х:.Вид-во «Ранок»,2011,с.267
  3. Всемирная история. Люди. События. Даты. – Ридер Дайджест,2007
  4. Губарєв В.К. Довідник школяра і студента.. Всесвітня історія. –Донецьк: ТОВ. «ВКФ БАО»,2011,423
  5. Гунько О.А. Зроби цікавим урок історії. 8-11 класи. – Тернопіль: Мандрівець,2010,167
  6. Всемирная история. Люди. События. Даты. – Ридер Дайджест,2007
  7. Земерова Т.Ю. Всесвітня історія: Практичний довідник. –Харків:ФОП, 2010,704
  8. Курилів В.І.Методика викладання історії: Навч.посібник.- Х.;Торонто: ТОВ Вид-во «Ранок»,2008
  9. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.Історія України. Всесвітня історія: Профільний рівень. Академічний рівень. Рівень стандарту: -МОНУ.- Київ,2010,с.100
  10. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок.- Х.: Вид.група «основа»,2008
  11. http://svit.ukrifoform.ua/Japan\ Japan.php?menu=state

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Гладка Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Стешенко Валентина Іванівна
    Дуже оригінальна, цікава і чудова розробка. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Пустовойт Людмила Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Дробіняк Любов
    Дякую за чудову розробку і оригінальний підхід до викладу даної теми.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Щупак І.Я.)
Додано
1 березня 2019
Переглядів
8109
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку