Урок "Всеволод Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» (фрагменти). Пригодницький захоплюючий сюжет твору."

Про матеріал

Мета уроку: ознайомити учнів із життям і творчістю В. НЕСТАЙКА, зацікавити творчістю, розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд

Перегляд файлу

Українська література,

6 клас

Тема уроку. Всеволод Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» (фрагменти). Пригодницький захоплюючий  сюжет твору.

Мета уроку: ознайомити учнів із життям і творчістю В. НЕСТАЙКА, зацікавити творчістю, розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд

Тип уроку: вивчення нового

Обладнання: портрет автора, малюнки героїв твору, тестові завдання, підручники, комп’ютер.

Хід уроку

І.Організаційний момент

- Доброго дня! Усі готові до уроку? Сідайте, будь ласка.

- Скажіть, який у вас настрій?

- Добре, сподіваюся, після нашого уроку ваш настрій лише покращиться.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні ми з вами поринаємо в світ пригод і романтики. Ми познайомимося з надзвичайно цікавими творами та героями.

Бесіда

- Скажіть, а ви любите пригоди? А чому? (- Так! Пригоди – це завжди цікаво, весело, манливо. Без пригод життя було б буденним, нудним.)

- Погляньте, будь ласка, на малюнок у підручнику на ст. 138 та скажіть, як ви думаєте, чому саме такий малюнок підібрав автор до цього розділу? Що ми бачимо на картинці? (На малюнку зображено море і кораблик, який кудись мандрує. Мені здається, що море завжди символізує пригоди, подорожі незвіданими шляхами.)

- Добре, то який твір ми можемо назвати пригодницьким? (Пригодницький – це твір про незвичайні, захоплюючі події, які швидко змінюються, у цих творах діють сильні, яскраві герої, яким доводиться постійно долати перешкоди на своєму шляху.)

- А ви про що мрієте? На що сподіваєтесь від уроку?

(гарні оцінки, нові знання, почути щось цікаве)

- Як бачите, наші бажання співпадають, докладемо зусиль - і мрії наші здійсняться. Будемо на це сподіватися?

Я пропоную, щоб девізом нашого уроку були слова:

Життя-це мрія. Здійсни її.

Ви згодні? Тоді повторимо як заклинання: життя-це мрія, здійсни її.

Молодці!

Запишіть в зошити дату й тему уроку.

Отож сьогодні на уроці ми ознайомимося з життям і творчістю                         В. НЕСТАЙКА, розкриємо особливості твору, його пригодницький характер; розвиватимемо навички виразного читання, переказу прозового твору; формуватимемо вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховуватимемо в себе позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1.               Слово вчителя

- Ось перед вами портрет Всеволода Нестайка.  Як ви думаєте, чому я обрала портрет, на якому автор ще такий маленький? (Тут він зображений у віці героїв свого твору – Яви та Павлуші.)

- Так дійсно, давайте познайомимося із особистістю автора та дізнаємося, чому він вирішив писати саме для дітей. Розгорніть підручники на ст. 140.

Я почну:

«Всеволод Нестайко –  відомий український дитячий письменник.  Народився у 1930 р. в м. Бердичеві Житомирської обл. в родині службовців. Там проходило його дитинство, обпалене війною.

Далі продовжують учні читати біографія із підручника.

Випереджувальні завдання. «Цікаві факти із життя письменника». Виступи учнів.

1. В. Нестайко закінчив 10-літню загальну середню школу з одною четвіркою в табелі, зі срібною медаллю. Через війну не вчився у 5-му та 9-му класах. Курс 9-го класу пройшов самостійно за два місяці.

2. Юний Всеволод зразковою поведінкою не вирізнявся. Так само, як і герої його майбутніх повістей. Сам себе у шкільні роки автор називає «жевжикуватим», дуже непосидючим, затятим любителем всіляких «приколів». Бувало, що й учителі сміялися з його жартів, а часом виставляли за двері.

3. Книжками Нестайко захоплювався ще з перших класів. Письменник пам’ятає перший художній твір, над яким він пролив свої дитячі сльози. Це було оповідання А.П. Чехова «Ванька Жуков», що йому, чотирирічному, прочитала мати. Любов до творчості Антона Павловича і, як зазначає сам письменник, «вірність його ідеалам людяності, порядності та відповідальності» збереглися у нього на все життя. Навіть перший гонорар він витратив на бюст Чехова.

4. Згідно з соцопитуваннями, проведеним у 1990-1992 р. Державною бібліотекою для дітей та Міністерством культури України, Нестайко - лідер читацького інтересу. Його твори включено до шкільної програми та перекладені на двадцять мов світу, у тому числі на російську, англійську, німецьку, французьку, іспанську.

 5. За книгами Всеволода Нестайка знімалися фільми, що завоювали міжнародні нагороди. Письменник — лауреат  численних літературних премій. У 1979 р. рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури трилогія «Тореадори з Васюківки» внесена до Особливого Почесного списку              Г. Х. Андерсена як один із найвидатніших творів сучасної дитячої літератури.

6. Майбутній письменник був худеньким та рудим. Ох, скільки прикрощів зазнав він через колір свого волосся: «...Мене дражнили: «море горить», «пожежна команда», «рудий африканський їжачок» — руде волосся на моїй голові стирчало, наче голки в їжака, адже я робив собі «шевелюру» замість чубчика, щоб виглядати старшим». Допитливі читачі, які ознайомилися з кількома його книжками, могли помітити, що ці ж дражнилки мають відлуння і в його повістях.

7. Ось як писав сам В.Нестайко про себе: «У дитинстві я був руденький, худенький і маленький - чи не найменший у першому класі. І страшенно хотів якнайшвидше вирости. За порадою однокласника Baсі, такого ж, як і я, шпінгалета, я прив'язував до однієї ноги важку праску, до другої - цеглину, хапався за верхню планку одвірка і висів, поки вистачало сил, намагаючись витягти своє тіло. А ще той Вася мені сказав, що від дощу все росте. І я довго простоював під дощем, підставляючи струменям свою грішну руду голову. Мама дивувалася, чого в мене постійний нежить».

Помер: 16 серпня 2014 р., в Києві

2.Словникова робота з теорії літератури

А зараз давайте пригадаємо, що таке повість та ще й пригодницька.

ПОВІСТЬ – це великий за обсягом твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб.

У повісті зображено багато подій із життя героїв, спосіб викладу розповідний, є докладні описи й розповіді про події та персонажів, прозова форма.

ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ – це твір, у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.

Пригодницький твір має складний,заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями.

Потребує пояснення й сама назва твору.

  •                 Хто ж такі тореадори?

Тлумачний словник української мови пояснює це слово так: тореадор (від іспанського тореадор) учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.

  •                 Як ще називають бій із биками (корида)?

2. Гра «Впізнай героя»

Учитель читає уривок з тексту, а діти повинні дізнатись, про кого іде мова.

« Це мій найкращий друзяка і напарник …»(Ява Рень)

«Ану вдар, ану вдар її (Павлушо) добряче! Що, боїшся, то я сам!»

Від кого ж ведеться розповідь у творі?  (Від Павлуші)

Павлик і  Ява (вивісити портрет-ілюстрацію)

          3. «Гронування» Які вони герої повісті?


Бешкетники

Неслухняні

Кмітливі

Винахідливі

Люблять тварин

Вміють дружити…


Молодці.

4.Робота з текстом.

Словничок.

Гангстер – учасник бандитської зграї, організованої групи злочинців.

Буцегарня – приміщення для тимчасового ув’язнення.

Баналюки – небилиці.

Реманент – сукупність предметів, необхідних для якої-небудь роботи.

5. Робота з сюжетом твору у парах. Занотуйте ланцюжком основні події розділу.

І пара - фрагмент «Метро під свинарником».

 2-г а  - фрагмент «Тореадори з Васюківки».

 3-тя - фрагмент «Собакевич».

О р і є н т о в н е    в и к о н а н н я.

Переговори» з дідом -> підкоп свинарника -> льоха Манюня провалюється в метро -> заочне знайомство з родиною Яви.

Явин задум влаштувати бій биків -> кандидатура перша - бугай Петька -> кандатура друга - цап Жора -> кандидатура третя - корова Контрибуція -> тореадорський реманент -> хлопчачі викрутаси перед коровою -> калабаня -> благородна і гуманна Контрибуція.

Старий колодязь -> щеняче скигління ->операція почалася -> цуценя врятоване -> хлопці побігли до річки.

6. Бесіда за змістом розділу.

• Для чого хлопці будували метро?

• Як зреагував на їхню витівку дід?

• Чому вони називали це «благородною ідеєю»?

• Чому за таку «ідею» дід хотів «втерти маку» хлопцям?

• Чим закінчилася ця ідея?

• Чому хлопці хотіли прославитися?

  Що хлопці вибрали засобом для здобуття слави?

• Які «кандидатури» для «кориди» обирали?

• Чому Контрибуція, на їхню думку, була найкращою кандидатурою для реалізації їхніх задумів?

  «Чи зуміли хлопці вчасно зупинитися?

• Який реманент підготували?

• Як повелася корова?

• Чи можна назвати поводження Яви і Павлуші сміливістю?

• Чим закінчилася «корида»?

  Як діти опинилися біля колодязя?

  Що почули Ява і Павлуша?

• Чи можна назвати їхній вчинок сміливим?

• Як вони рятували цуценя?

Слово вчителя. Як бачимо, хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами, бо у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.

  •                 А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?

7. Асоціативний диктант.

Завдання: записати, які з наведених слів асоціюються з прочитаним твором.

Веселий, сумний, нудний, нецікавий, цікавий, захоплюючий, безглуздий, неймовірний, фантастичний, жорстокий, страшний, повчальний, нерозумний, хороший.

ІУ. Підведення підсумків.

Розвязання тестових завдань. (Додаток)

Отже, що ми сьогодні дізналися?

- Скажіть, сподобався вам твір? Що в ньому цікавого і незвичайного?

Дякую всім за роботу і пропоную закінчити речення:

«Сьогодні на уроці я зрозумів, що…»

Оцінювання. Найактивнішими сьогодні були...

V. Рефлексія учнів 

- У нас є ще кілька хвилинок, давайте перевіримо, чи справдилися ваші очікування, поділіться, будь-ласка, своїми враженнями від уроку.

Підійдіть до мене та виберіть одну з пелюсток квітки та дайте відповідь на запитання або продовжіть фразу.

Підходять, вибирають пелюстку, відповідають:

1. Цікавим було...

2.  Я б ще раз із задоволенням...

3.Мені сподобалося...

4.Найкраще я впорався з...

5.Найскладніше було...

6. Що було новим (неочікуваним)?

Те, що я сам прийшов до визначення основної думки твору.

-Добре, дякую усім за роботу.

До зустрічі!

VІ.Домашнє завдання.

Прочитати до кінця твір. Навчитися виразно читати перший розділ повісті, зробити ілюстрації до твору. Скласти план до ІІ або ХІ розділу повісті.

doc
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
961
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку