Тема. Вставні слова, розділові знаки при вставних словах.
Мета: навчати учнів виділяти вставні слова в контексті, аналізувати їх стилістичну роль, правильно інтонувати речення із вставними словами, розставляти розділові знаки; формувати загальнопізнавальні вміння визначати спосіб морфологічного вираження вставних слів; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях із вставними словами; конструювати речення за опорними словами, схемами-моделями; за допомогою мовленнєво-комунікавного дидактичного матеріалу розвивати культуру спілкування.
Правопис: кома й знак оклику при звертанні.
Комунікативна тема. Історичні пам’ятки рідного краю.Басівське городище.
Діагностика знань.
Знати: визначення вставних слів і сполучень слів.
Уміти: розставляти коми і знаки оклику при звертанні.
Тип уроку. Урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання. Тексти “Буси із намиста”.
Прийоми роботи: “коло ідей”, «кожен учить кожного», робота в групах, «продовжіть речення».
Епіграф. “Я скіф
На дикому кургані.
Рука до лука приросла.
А лук тугий – то долі грані,
Як два крила – добра і зла...”
(Й.М.Дудка. “Скіф”)
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Презентація необхідної інформації.
1 Увідно-мотиваційний етап уроку.
Бесіда.
Тести
А) Яка прекрасна наша мова.
Б) Українська мова милозвучна.
В) Мово рідна, яка ж ти прекрасна!
А) тире;
Б) комою й тире;
В) з обох боків комами.
А) називного відмінка;
Б) знахідного відмінка;
В) кличного відмінка.
. Слово вчителя.
Роменщина славиться не лише чарівною красою віковічних лісів, прозорістю синьооких річок, буйноцвіттям луків, а й своєю історією.
Однією з найвизначніших історичних пам’яток нашого краю є Басівське скіфське городище, що знаходиться на території села Пшінчено. Сьогодні на уроці ми використаємо легенду про боротьбу скіфів із завойовниками.
2. Оголошення теми, мети уроку, епіграфа, очікувані результати
“Коло ідей”.
Отже, назвіть мені опорні слова, з якими ми з вами будемо працювати на уроці.
Розгорніть, будь ласка, підручники. Спочатку кожен самостійно опрацюйте матеріал, а потім поділіться набутими знаннями із товаришем.
6. Перш ніж перейти до наступного етапу нашого уроку, я продовжу розповідь про скіфські племена. Скіфи – народ войовничий. Суспільний устрій характеризується майновою нерівністю, тут був поділ на багатих і бідних. У цьому суспільстві переважала влада воєначальника-вождя, шануючи якого, після смерті йому насипали величезний курган. Яскравим свідченням цього є багаточисленні могили у нашій місцевості.
Протягом ІІІ ст до н.ери, внаслідок багатьох воєнних поразок у війнах з іншими племенами іде занепад військової могутності скіфів. Остаточно занепад відбувся наприкінці ІІ ст. до н.е. під тиском племен сарматів, які кочували у прикаспійських степах.
Коли сьогодні ви будете працювати над текстом у групах, то познайомитеся із цікавою легендою. Під час розкопок археологи в одній оселі знайшли кістяк жінки, що лежала на спині в неприродній позі.
Відразу перед очима постала драматична сторінка із життя стародавнього поселення.
Завдання для І групи.
Прочитайте текст. Випишіть речення із вставними словами і сполученнями слів.
Складіть речення про скіфську жінку-воїна, використовуючи вставні слова і сполучення слів зверніть увагу, уявіть собі.
Завдання для ІІ групи.
Причитайте текст. Випишіть речення із вставними словами, поясніть розділові знаки. Складіть 2 речення про Басівське скіфське городище, використовуючи вставні слова безперечно, на щастя.
Завдання для ІІІ групи.
Прочитайте текст. Складіть невелику розповідь про скіфські кургани, використовуючи вставні слова.
Сармати напали зненацька. Скіфська охорона, на жаль, не змогла витримати шаленого натиску.
Вороги ввірвалися до городища, і бій загримів поміж хатинами. Переслідуючи відступаючих скитів, один із сарматських воїнів посеред загальної метушні побачив, як два його товариші, скрикнувши, один за одним повалилися на землю зі стрілами в грудях.
Мабуть, хтось затаївся у своїй оселі. Придивившись, із якої хатини стріляють, воїн миттю ввірвався в неї і побачив жінку, що натягувала короткого лука. Зблиснув меч, і голова нещасної покотилася по долівці,а тіло впало, вдарившись об стіну, зачепило і повалило на себе полицю з горщиками. У нестямі ворожий воїн схопив за волосся відрубану голову і викинув її далеко геть із хати. Отже, він відплатив за своїх повбиваних товаришів.
Так і знайшли археологи залишки жінки без голови, приваленої горщиками, а навколо розсипані буси з її намиста.
Самостійна робота в групах.
ІІІ. Корекційно-оцінювальний етап.
Міжгрупова робота. Обговорення результатів дослідження кожної групи. Виступи експертів груп. Робота в зошитах.
ІV. Рефлексія.
Очікувані результати.
“Килим вражень”.
Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати теоретичний матеріал уроку. Із художніх творів виписати 5 речень із вставними словами.