Урок. Вступ. Християнська етика – наука про християнську мораль.

Про матеріал
Розробка уроку,з християнської етики, ознайомить учнів з основними поняттями про мораль та християнську етику, зокрема; допомогти учням зрозуміти суть і важливість християнських моральних цінностей; виховувати у дітей високоморальні якості, ціннісні орієнтири, які ведуть людей шляхом пізнання істини, добра, краси; виховувати у дітей повагу до свободи совісті, релігійних та світоглядних переконань, викликати інтерес до курсу «Основи християнської етики»; формувати християнські моральні чесноти.
Перегляд файлу

Тема: Вступ. Християнська етика – наука про християнську  мораль.

Мета уроку: ознайомити учнів з основними поняттями про мораль та християнську етику, зокрема; допомогти учням зрозуміти суть і важливість християнських моральних цінностей; виховувати у дітей високоморальні якості, ціннісні орієнтири, які ведуть людей шляхом пізнання істини, добра, краси; виховувати у дітей повагу до свободи совісті, релігійних та світоглядних переконань, викликати інтерес до курсу «Основи християнської етики»; формувати християнські моральні чесноти.

 

Ключовий вірш: « Тож усе, чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, те саме чиніть їм і ви…» ( Євангеліє від св. Матвія 7:12)

 

Словник понять і термінів:  етика, мораль загальнолюдська, моральні цінності, християнська етика, ближній, чеснота.

 

Обладнання уроку: малюнок «Нагірна проповідь», схеми на кожній парті (Г. С. Самолюк «Опорні схеми з основ християнської етики». 5 клас); плакат із зображенням дерева життя.

Очікувані результати: учень знає зміст понять «Етика», «Мораль», «Християнська етика», «Моральні цінності»; учень розуміє суть і важливість християнських моральних цінностей; прагне наслідувати зразки моральної поведінки в особистому житті, в родині, школі, у спілкуванні з іншими людьми.

Хід уроку

I. Вступна частина. Налагодження контакту з класом.

« Тож усе, чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, те саме чиніть їм і ви…»

 

II. Актуалізація знань учнів.

- Як людині поводитись за християнськими нормами? (Прощати. Контролювати свої слова і вчинки. Приходити на допомогу тим, хто у біді. Слухатися батьків. Бути милосердним, співчутливим…)

 

2. Вправа «Сонечко».

- Яку людину вважають мудрою?  На промінчиках сонця напишіть риси вдачі мудрої людини.(Мудра людина – працьовита, милосердна, чуйна, скромна, слухняна, стримана, чесна…).

 - Мудра людина має бути сонячною, світитись і обігрівати своїм теплом усіх, хто поряд…

 

III. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. На уроках християнської етики ми знайомимося з найважливішою, найцікавішою і найвідомішою в світі книгою – Біблією, довідаємося про вічні істини, які містяться на її сторінках; разом будемо шукати відповіді на найважливіші питання,  будемо намагатися поводитися відповідно до  норм християнської моралі.

      Ви не раз чули слова «мораль», «етика». Ви знаєте, що таке мораль, етика, християнська мораль і етика?

      Ви хочете дізнатися, у чому особливості християнської етики?

Сьогодні на уроці ми з’ясуємо зміст понять «етика», «мораль», «християнська етика», «моральні цінності» і будемо вчитися наслідувати зразки моральної поведінки в особистому житті, в родині, школі, у спілкуванні з іншими людьми. Я допоможу вам зрозуміти суть і важливість християнських моральних цінностей. Ми будемо намагатися виховувати високоморальні якості, ціннісні орієнтири, які ведуть людей шляхом пізнання істини, добра, краси.

      Запишемо тему і ключовий вірш у свої зошити.

 (У кожного на парті лежить опорна схема,з якою працюють  протягом уроку).

       Як ви уже помітили, до нашого уроку є епіграф, узятий із Євангелія від св. Матвія:

 «Тож усе, чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, те саме чиніть їм і ви…»

Ця заповідь є «золотим правилом», а для нашого уроку є ключовим віршем, бо у ньому у стислій формі передано головну ідею нашого уроку. Чому «золотим»? Золото – дорогоцінний метал. Так і слова, записані у Біблії, для людей є дорогоцінними. «Золоте» правило моралі має бути наріжним каменем людських стосунків.

(Запам’ятовування ключового вірша).

 

 ІV. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

1.Розповідь учителя.

«Ніхто не народжується лише для себе, необхідність спільного життя з іншими людьми з’єднує всіх тричі законними узами, які всіх зобов’язують: нікому не шкодити, віддавати кожному те, що йому належить, приносити ту користь, яку можеш принести» (Ян Амос Коменський).

 

2.Притча.

Колись давним-давно старий індіанець відкрив своєму онукові одну життєву істину.

- У кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло - заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, амбіції, брехня ... Інший вовк представляє добро - мир, любов, надію, істину, доброту, вірність ...

 Маленький індіанець на кілька миттєвостей задумався, а потім запитав:

 - А який вовк зрештою перемагає?

 Старий індіанець ледь помітно посміхнувся і відповів:

 - Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш..

 

3.Бесіда.

      Чого навчає ця притча?(Слідкувати за своєю поведінкою, вчитися перемагати зло у своєму серці).

      Для чого це потрібно робити? ( Щоб людям, які нас оточують, було добре з нами).

      Що трапиться з людьми і транспортом, якщо не дотримуватися правил дорожнього руху? (Біда…).

      Чи буде добре жити людям. якщо вони сваритимуться, будуть жорстокі до оточуючих, свавільні? (Ні).

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 Людина живе серед людей – в сім’ї, в школі, в класі, на вулиці, в суспільстві. І скрізь, де б ми не були, повинні поводитись так, щоб усім, хто нас оточує, було  добре. Щоб упорядкувати життя людей, існують певні норми, правила, погляди і уявлення, які регулюють поведінку між людьми – це і є МОРАЛЬ. Мораль має свою характерну ознаку, особливість – вона розглядає вчинки людей з погляду добра чи зла. Чи добре діло зробила людина? Чи правильно вона вчинила? Людина повинна творити добро, підтримувати інших, допомагати бідним і тим, хто потребує нашої допомоги. А добро породжує радість, задоволення, повагу і любов між людьми.

Злі ж вчинки людей сіють між людьми ненависть, ворожнечу, сварки.

Мораль – це не тільки стосунки між людьми, а й те, як ставляться люди до природи, до навколишнього середовища, до тварин.

Моральне почуття, голос совісті є вродженою потребою людської природи. Керуючись цим внутрішнім природним законом, людство виробило окремі моральні правила. Вони як неписані закони переходять від покоління до покоління і стають джерелом для усіх писаних законів. Ці закони стримували в людському суспільстві сваволю і насильство.

В різні історичні часи існували і різні погляди на людську мораль. Із зміною епох, змінювались і погляди на мораль.

 

Отже,  МОРАЛЬ – це норми і правила життя людини з погляду добра і зла.

Те, як ми поводимося в людському суспільстві, які взаємини між людьми, вивчає і осмислює наука, яка називається – етикою. Вона допомагає людині зрозуміти, оцінити, що є добрим, а що злим.

 ЕТИКА – це наука про мораль.

Слово «етика» походиь від слова «звичай». Споріднене слово – «етикет» - це правила поведінки, гарні манери, вміння триматися на людях.

   Найкращі людські риси, на яких ґрунтуються моральні правила, називають чеснотами. Чеснота – доброчесність, позитивна моральна риса в характері людини.

Ми з вами з’ясували, що таке мораль, етика в загальнолюдському розумінні, а тепер давайте збагнемо, а що ж таке християнська мораль і етика?

      Фізкультхвилинка.

Ми, як високі дерева (руки вгору).

Ми, як низенька трава (присіли, показали на «траву»).

Нас сонце голубить (руки вгору).

Нас дощ полива (махати руками).

Нас вітер колише, тріпоче, зрива (махати руками над головою),

Та Бог на руках своїх міцно трима (руки простягнути долоньками вгору).

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ, ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК.

1. Читання оповідання В. Сухомлинського «Наїлися, встали і пішли», відповіді на питання підручника.

2. Аналіз (обговорення) ситуацій, поданих у підручнику (ст. 18 підручника). Міркування над ситуаціями.

3. Заповнення схеми «Скарбничка мудрих порад»:

 

«Отож, поки маємо час, усім робімо добро!» (Послання св. апостола Павла до Гал. 6:10).

«Не будь переможений злом, перемагай зло добром».

«Складайте ж собі скарби на небі, де ні міль, ні іржа їх не нищить» (Євангеліє від святого Матфея 6:20)…

 

VI. ПІДСУМОК

1. Бесіда

 Чому людині слід дотримуватись певних норм і правил поведінки?

  Що таке мораль?

 Чи змінюється з часом мораль у суспільстві?

 Як називається наука про мораль?

  У чому полягають особливості християнської моралі та християнської етики?

2.Вправа «Закінчіть речення».

      Хто шукає мудрості, той звертається до…(Святого Письма, Біблії, Священної книги).

 

3. Підсумкове слово вчителя. Людина… Вінець земного творіння. Чи збереже вона храм своєї душі чистим і світлим, чи перетворить його на руїну – це залежить від неї самої. Кожна людина має допомогти тим, хто впав або оступився. Ви маєте навчитися прислухатись одне до одного, не ображатися, бути терплячим і довірливим у спілкуванні. Хай мудрість Божа освітить вам ваші життєві дороги! «Більш за все вдягніться в любов, яка є сукупністю досконалості! І хай панує в серцях ваших мир Божий …і будьте дружелюбні» (Послання до колосян св.апостола Павла 3:14 – 15). Бажаю, щоб цей урок допоміг вам стати добрими людьми.

 

VII. Домашнє завдання: доопрацювати «Опорні схеми з основ християнської етики».

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Етика, Розробки уроків
Додано
25 березня 2020
Переглядів
6282
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку