Урок "Вступ. Книжка в житті людини. Сучасний читач і його роль у новому "житті" твору."

Про матеріал
Мета уроку: розкрити роль книги в житті людини, спонукати учнів до читання художньої літератури, ознайомити учнів з відомостями про рукописні книги часів Київської Русі; розвивати навички ведення діалогу, дискусії; удосконалювати навички аргументувати індивідуальні читацькі інтереси; виховувати шанобливе ставлення до книги, до освіти, повагу до письменницької праці.
Перегляд файлу

 

Українська література                Клас:                   Дата___________________

Тема уроку: Вступ. Книжка в житті людини. Сучасний читач і його роль у новому «житті» твору.

Мета уроку: розкрити роль книги в житті людини,  спонукати учнів до читання художньої літератури, ознайомити учнів з відомостями про рукописні книги часів Київської Русі; розвивати навички ведення діалогу, дискусії; удосконалювати навички аргументувати індивідуальні читацькі інтереси; виховувати шанобливе ставлення до книги, до освіти, повагу до письменницької праці.
Тип уроку: комбінований.

Обладнання: книжкова виставка, матеріали про Київську Русь (карта, ілюстрації, портрети князів та ін.), стікери, кольорові маркери, комп’ютер,  підручник.

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Гра з учнями «Відгадай!».

Хто чого навчиться?

 

Чому першим ділом

Навчиться кішка?

(- Хапати!)

Чому першим ділом

Навчиться птах?

(- Літати!)

Чому першим ділом

Навчиться школяр?

(- Читати!)

(Ст. Берестов)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Позитивна установка на роботу.

Учитель. Вітаю вас із початком нового навчального року! За літо ви, мабуть, скучили за книгами! Чи читали? Справді? Потішили!

Я хочу відкрити вам маленьку таємницю. Влітку я мала час і провела серйозне дослідження, визначивши, хто у вашому класі найкращий, найталановитіший, найуспішніший і найперспективніший учень. Гадаю, вам теж цікаво це дізнатись? Зрозуміло, назвати цю людину вголос було б некоректно, тому я поклала її фотокартку всередину цієї шкатулки. Передавайте її по рядах, дивіться, але, будь ласка, не кажіть, кого побачили, домовились?

(У шкатулці невеличке дзеркало.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель. Візьміть, будь ласка, до рук підручник. Роздивіться. Розкрийте книгу. Роздивіться форзаци, зміст. Із яких розділів складається підручник? Чи знайомий вам хтось із авторів? Можливо, ви вже прочитали якийсь твір? Якщо ні, то попереду у вас багато приємних хвилин!

Прочитайте епіграф. Як ви розумієте слова Івана Франка? (Учні відповідають).

Перед кожним з вас на парті лежить аркуш із заголовком «Скарбничка мудрості», там ви прочитаєте вислови про книгу. Оберіть той, який вам найбільше сподобався, і обведіть його кольоровим маркером. Прокоментуйте одне з них, яке найбільше сподобалося.

«Скарбничка мудрості»

Свій розум май і людей питай. Шануй учителя, як родителя. За одного вченого десять невчених дають. Треба розумом надточити, де сила не візьме. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить. Книга вчить, як на світі жить. Вчення в щасті украшає, а в нещасті утішає. Мудрий ніхто не вродився, а навчився. Не кажи — не вмію, а кажи — навчусь! Чого навчився, того за плечима не носить. Учись змолоду — пригодиться на старість.

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

Учитель.

 – Книга необхідна людині. Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням? Чи, може, книги застаріли в епоху Інтернету, повальної комп’ютеризації та інформатизації? А читачі – вони такі, як раніше, чи теж змінюються? І взагалі, як створюються книги? Чи кожна людина може бути письменником?

Визначення власних цілей і узгодження їх із загальними.

Узгодження плану роботи.

V. Опрацювання навчального матеріалу.

Учитель. Всі люди (в ідеалі) володіють мовою, вміють писати. Але чи

це означає, що кожна людина може бути письменником. Для мене письменник – людина неординарна, яка бачить світ не так, як інші. Але, можливо, я помиляюсь?
1. Евристична бесіда.

— Що дає людині книжка?

— Як ви уявляєте працю письменників, як вони пишуть свої твори?

— Які найдавніші книги ви знаєте? Хто їх писав?

— Пригадайте, що ви знаєте з історії про Київську Русь.

— Назвіть імена відомих князів.

— Які художні твори про цей період ви читали?

— Хто такий Нестор Літописець?

Перегляд відеофільму «Преподобний Нестор Літописець – лаврський чернець і автор «Повісті минулих літ».

Учитель проектує на екран відеофільм «Преподобний Нестор Літописець – лаврський чернець і автор «Повісті минулих літ» (джерело: http://www.youtube.com).

Запитання для учнів:

 У якому монастирі він жив?

 Яка головна книга у спадку Нестора-літописця?

 Яка користь від «вчення книжного»?

 Яку користь ми отримуємо від книг для душі?

2. Робота з підручником.

Опрацювання статей із теми, бесіда за питаннями, виконання завдань (на вибір)________________________.

VI. Закріплення знань, умінь і навичок.

Творча робота.

 Складіть сенкан до слова «книга». 

Книга

Розумна, цікава.

Виховує, розвиває, навчає,

Дає змогу пізнати життя.

Мудрість.

VІI. Домашнє завдання.

Обов’язкове: 1) прочитати вступну статтю підручника; 2) написати замітку до шкільної газети на тему «Інтернет чи книги?» або скласти за ключовим словом «книга» невеликий письмовий твір.

ЗРАЗОК ТВОРУ

Книга в житті людини має велике значення. Вона вчить розуму, мудрості, розважає, захоплює, підтримує. Перше життя книзі дає письменник, а друге — читач, який проживає разом із героями їхнє життя, радіє та співчуває, порівнює зі своїм життям, учиться добра й справедливості.

VIІI. Підсумок уроку.

1. Само- та взаємооцінювання роботи на уроці.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Книга, освіта для мене…

 

 

docx
Додано
19 липня 2020
Переглядів
4394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку