23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза."

Про матеріал

Сформувати уявлення учнів про вуглеводи на прикладі глюкози, сахарози, целюлози і крохмалю.; ознайомитись зі складом, фізичними властивостями та поширеність в природі

Перегляд файлу

Тема: Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, поширення в природі.

Мета: сформувати уявлення про вуглеводи на прикладах глюкози, сахарози, крохмалю. целюлози; вивчити їхню класифікацію4 ознайомити учнів зі складом вуглеводів, особливостями будови молекул, фізичними властивостями та поширеністю у природі, розвивати пізнавальні інтереси, вміння  порівнювати, узагальнювати досліджувальні властивості, формувати комунікативні навички.

 

Обладнання та матеріали: штатив із пробірками і глюкоза, купрум (ІІ) сульфат, натрій гідроксид, спиртівка, пробірко тримач.

 

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку.

 

І. Організаційний етап.

Привітання. Діти, сьогодні у нас гості, і я бачу на ваших обличчях невеличке хвилювання, але хвилюватись не потрібно. А допоможе вам у цьому веселий смайлик, який ви бачите на екрані.

07

(Слайд 1)

 

Це мій настрій, і я хочу ним поділитися з вами. Посміхніться і ви мені, нехай ваші посмішки посприяють успішному засвоєнню знань від сьогоднішнього уроку. Я розраховую на ваші зусилля і сподіваюсь, що дух партнерства допоможе вам у цьому.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  •  Запитання до учнів.

Чи знайомі ви з детективом про Шерлока ХолмсаИзображение 674 і доктора Ватсона? До вашої уваги один з уривків твору:

- Я вернулся в Лондон и семь недель не выходил из дому, занимаясь опытами по органической химии.

(А. Конан Дойл записки о Шерлоке Холмсе)

(Слайд 2)

 

 

 

 

  •  Фронтальна бесіда за питаннями.

(Слайд 3)

 

1.  Що Изображение 1373вивчає органічна хімія?

2. Які речовини називаються органічними? Наведіть приклади.

3.Завдяки яким особливим властивостям Карбону  можливе існування величезної кількості органічних сполук?

4. Які класи органічних сполук вам уже відомі?

5. Назвіть відомі вам функціональні групи.

6. Назвіть класи оксигеновмісних органічних сполук.

 

  •  Повідомлення теми та мети уроку .

(Слайд 4)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  •  Розповідь вчителя.

Сьогодні наш урок присвячений одним із найважливіших органічних речовин на землі, які входять до складу будь-якої живої клітини. Це вуглеводи! Вивчаючи біологію, ми могли переконатися, що якби зникли вуглеводи, то зникло б і життя на Землі.

74Питання до класу: Як утворюються вуглеводи в природі?

(У результаті фотосинтезу)

(Слайд 5)

Вуглеводи – життєво важливі речовини, які необхідні кожному організму. Вони становлять 80% маси сухої речовини рослин і близько 2% сухої речовини  організмів тварин. Тварина і людина не здатні синтезувати вуглеводи, вони отримують їх з різними харчовими продуктами. За добу дорослій людині необхідно споживати 400-500г вуглеводів.

Вуглеводи входять до складу нуклеїнових кислот, які здійснюють біосинтез білка й передачу спадкових ознак.

(Слайд 6)

 

  •                 Повідомлення «Історія відкриття вуглеводів»

    (готує учень)

Що ж таке вуглеводи?

D:\Кеша\ОСНОВА\Человечки к презентациям\Опитування.gif

Вуглеводи – органічні речовини, молекули яких складаються з атомів С, Н і О

(Слайд 7)

і відповідають загальній формулі Cn (H2O)m у якій певна кількість атомів Карбону пов’язана з деякою кількістю молекул води. Подальші дослідження показали, що назва «вуглеводи» неточна. По-перше, були знайдені вуглеводи, склад яких не відповідає цій формулі. По-друге, відомі, сполуки, склад яких відповідає загальній  формулі вуглеводів, але за властивостями вони такими не є, наприклад, оцтова кислота.

  •  Інтерактивна вправа «Розірвана шпаргалка».

(Слайд 8)

(учитель просить учнів за допомогою підручника скласти схему «Класифікація вуглеводів»)

 

прості

глюкоза

крохмаль

фруктоза

 

складні

полісахариди

 

 

крохмаль

моносахариди

 

сахароза

целюлоза

лактоза

дисахариди

 

глікоген

  •  Індивідуальні завдання (біля дошки учень розв’язує задачу)

Аналізом встановлений кількісний склад глюкози:

С – 40%, О – 53,3%, Н – 6,7%

Виведіть молекулярну формулу глюкози,з урахуванням, що Mr (глюкози) = 180.

(Слайд 9)

Дано:

W(С)=40%=0,40

W(О)=53,3%=0,533

W(Н)=6,7%>0,067

Mr(глюкози)>180

 

W =      n = ;

 

п (С) = = 6

 

п (О) =  = 6

 

п (Н) = = 12                                  C6 H12 O6

 

п (С) - ?

п (О) - ?

п (Н) - ?

 

 

 

Деякі представники вуглеводів – глюкоза, сахароза, крохмаль і целюлоза – добре знайомі всім.

(Слайд10 )

 

  •  Рольова гра (2 учнів знайомлять з фізичними властивостями глюкози й сахарози)

 

Проблемне питання.

До якого класу органічних сполук можна зарахувати глюкозу? (Багатоатомні спирти, альдегіди).

(Слайд 11)

                                                                                                         О

                                                                               

CH – CH – CH – CH – CH – C

                                       |         |        |          |        |            ||Н

                                    ОН    ОН    ОН    ОН    ОН

Наявність функціональної групи – СОН – дозволяє зарахувати глюкозу до класу альдегідів.

Як довести, що глюкоза має 5 гідроксильних груп?

Це можна перевірити експериментально.

 

  •  Інструктаж із безпеки життєдіяльності.

       (Слайд 12)

  •  Інструктаж із проведення лабораторного досліду.

Лабораторний дослід.

Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.

 

                             J0198022                                 J0287641                    (Слайд 13)

 

Приготуємо Cu(OН)2, подіявши на розчин купрум (ІІ) сульфату лугом натрій гідроксиду. До осаду, що утворився, додайте трохи розчину глюкози і перемішайте суміш. Що відбувається? Про що свідчать розчинення і яскраво - синє забарвлення розчину?

Тепер дотримуючись правил нагрівання, підігріємо пробірку. Що спостерігаємо?  Купрум (ІІ) оксид яскраво – оранжевого кольору. Цю реакцію використовують як якісну реакцію на глюкозу.

Висновок: глюкоза – це альдегідоспирт.

 

 

ІV. Первинне застосування одержаних знань.

 

  •  Тестування.

 

V. Домашнє завдання.

Прочитати § 31

№1,2 письмово ст. 178 – 179.

№ 6 Творче завдання.

Розробіть проект на тему «Перетворення вуглеводів у ланцюгах живлення» та   проілюструйте свої напрацювання.

Тести

 

  1. До вуглеводів належать:

 

а) білки

д) поліетилен

м) моносахариди

 

 

  1. Моносахаридами є:

 

о) глюкоза

і) глікоген

з) мальтоза

 

  1. Якісний і кількісний склад глюкози виражається хімічною формулою:

 

н) C6H10О5

л) C6H12О6

а) Cn(H2О)m

 

  1. І крохмаль і глікоген є представниками:

 

в) поліаміди

б) дисахаридів

о) полісахаридів

 

  1. Масові частки елементів однакові в речовинах:

 

д) глюкоза C6H12О6  і фруктоза C6H12О6

е) фруктоза C6H12О6 і рибоза C5H10О5

о) рибоза C5H10О5 і дезоксирибоза C5H10О4

 

  1. Глюкоза за складом молекули є:

 

к) багатоатомним спиртом

ц) альдегідоспирт

л) альдегідом

 

  1. Речовини, що відповідають формулі Cn(H2О)m, і належать до вуглеводів:

 

і) C12H22О11

м) CH3СООН

о) С2Н5ОН

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
1463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку