Сформувати уявлення учнів про вуглеводи на прикладі глюкози, сахарози, целюлози і крохмалю.; ознайомитись зі складом, фізичними властивостями та поширеність в природі
Тема: Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, поширення в природі.
Мета: сформувати уявлення про вуглеводи на прикладах глюкози, сахарози, крохмалю. целюлози; вивчити їхню класифікацію4 ознайомити учнів зі складом вуглеводів, особливостями будови молекул, фізичними властивостями та поширеністю у природі, розвивати пізнавальні інтереси, вміння порівнювати, узагальнювати досліджувальні властивості, формувати комунікативні навички.
Обладнання та матеріали: штатив із пробірками і глюкоза, купрум (ІІ) сульфат, натрій гідроксид, спиртівка, пробірко тримач.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
Привітання. Діти, сьогодні у нас гості, і я бачу на ваших обличчях невеличке хвилювання, але хвилюватись не потрібно. А допоможе вам у цьому веселий смайлик, який ви бачите на екрані.
(Слайд 1)
Це мій настрій, і я хочу ним поділитися з вами. Посміхніться і ви мені, нехай ваші посмішки посприяють успішному засвоєнню знань від сьогоднішнього уроку. Я розраховую на ваші зусилля і сподіваюсь, що дух партнерства допоможе вам у цьому.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Чи знайомі ви з детективом про Шерлока Холмса і доктора Ватсона? До вашої уваги один з уривків твору:
- Я вернулся в Лондон и семь недель не выходил из дому, занимаясь опытами по органической химии.
(А. Конан Дойл записки о Шерлоке Холмсе)
(Слайд 2)
(Слайд 3)
1. Що вивчає органічна хімія?
2. Які речовини називаються органічними? Наведіть приклади.
3.Завдяки яким особливим властивостям Карбону можливе існування величезної кількості органічних сполук?
4. Які класи органічних сполук вам уже відомі?
5. Назвіть відомі вам функціональні групи.
6. Назвіть класи оксигеновмісних органічних сполук.
(Слайд 4)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні наш урок присвячений одним із найважливіших органічних речовин на землі, які входять до складу будь-якої живої клітини. Це вуглеводи! Вивчаючи біологію, ми могли переконатися, що якби зникли вуглеводи, то зникло б і життя на Землі.
Питання до класу: Як утворюються вуглеводи в природі?
(У результаті фотосинтезу)
(Слайд 5)
Вуглеводи – життєво важливі речовини, які необхідні кожному організму. Вони становлять 80% маси сухої речовини рослин і близько 2% сухої речовини організмів тварин. Тварина і людина не здатні синтезувати вуглеводи, вони отримують їх з різними харчовими продуктами. За добу дорослій людині необхідно споживати 400-500г вуглеводів.
Вуглеводи входять до складу нуклеїнових кислот, які здійснюють біосинтез білка й передачу спадкових ознак.
(Слайд 6)
(готує учень)
Що ж таке вуглеводи?
Вуглеводи – органічні речовини, молекули яких складаються з атомів С, Н і О
(Слайд 7)
і відповідають загальній формулі Cn (H2O)m у якій певна кількість атомів Карбону пов’язана з деякою кількістю молекул води. Подальші дослідження показали, що назва «вуглеводи» неточна. По-перше, були знайдені вуглеводи, склад яких не відповідає цій формулі. По-друге, відомі, сполуки, склад яких відповідає загальній формулі вуглеводів, але за властивостями вони такими не є, наприклад, оцтова кислота.
(Слайд 8)
(учитель просить учнів за допомогою підручника скласти схему «Класифікація вуглеводів»)
прості |
глюкоза |
крохмаль |
фруктоза |
|
складні |
полісахариди |
|
|
крохмаль |
моносахариди |
|
сахароза |
целюлоза |
лактоза |
дисахариди |
|
глікоген |
Аналізом встановлений кількісний склад глюкози:
С – 40%, О – 53,3%, Н – 6,7%
Виведіть молекулярну формулу глюкози,з урахуванням, що Mr (глюкози) = 180.
(Слайд 9)
Дано: W(С)=40%=0,40 W(О)=53,3%=0,533 W(Н)=6,7%>0,067 Mr(глюкози)>180 |
W = n = ;
п (С) = = 6
п (О) = = 6
п (Н) = = 12 C6 H12 O6
|
п (С) - ? п (О) - ? п (Н) - ?
|
Деякі представники вуглеводів – глюкоза, сахароза, крохмаль і целюлоза – добре знайомі всім.
(Слайд10 )
Проблемне питання.
До якого класу органічних сполук можна зарахувати глюкозу? (Багатоатомні спирти, альдегіди).
(Слайд 11)
О
CH – CH – CH – CH – CH – C
| | | | | ||Н
ОН ОН ОН ОН ОН
Наявність функціональної групи – СОН – дозволяє зарахувати глюкозу до класу альдегідів.
Як довести, що глюкоза має 5 гідроксильних груп?
Це можна перевірити експериментально.
(Слайд 12)
Лабораторний дослід.
Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.
(Слайд 13)
Приготуємо Cu(OН)2, подіявши на розчин купрум (ІІ) сульфату лугом натрій гідроксиду. До осаду, що утворився, додайте трохи розчину глюкози і перемішайте суміш. Що відбувається? Про що свідчать розчинення і яскраво - синє забарвлення розчину?
Тепер дотримуючись правил нагрівання, підігріємо пробірку. Що спостерігаємо? Купрум (ІІ) оксид яскраво – оранжевого кольору. Цю реакцію використовують як якісну реакцію на глюкозу.
Висновок: глюкоза – це альдегідоспирт.
ІV. Первинне застосування одержаних знань.
V. Домашнє завдання.
Прочитати § 31
№1,2 письмово ст. 178 – 179.
№ 6 Творче завдання.
Розробіть проект на тему «Перетворення вуглеводів у ланцюгах живлення» та проілюструйте свої напрацювання.
Тести
а) білки
д) поліетилен
м) моносахариди
о) глюкоза
і) глікоген
з) мальтоза
н) C6H10О5
л) C6H12О6
а) Cn(H2О)m
в) поліаміди
б) дисахаридів
о) полісахаридів
д) глюкоза C6H12О6 і фруктоза C6H12О6
е) фруктоза C6H12О6 і рибоза C5H10О5
о) рибоза C5H10О5 і дезоксирибоза C5H10О4
к) багатоатомним спиртом
ц) альдегідоспирт
л) альдегідом
і) C12H22О11
м) CH3СООН
о) С2Н5ОН