Урок "Вулкани і вулканізм,гейзери. Сейсмічні пояси Землі"

Про матеріал
Мета: продовжити знайомство із внутрішніми процесами, які зумовлюють зміни земної кори, сформувати поняття «магматизм», «вулканізм», «гейзери»,уявлення про причини магматизму та їх наслідки, уміння за картами визначати імовірні місця прояву вулканізму; розвивати допитливість, спостережливість, логічне мислення, уміння робити висновки; виховувати повагу до людських знань, взаємодопомогу. Обладнання: атлас, підручник, відеоматеріали, фізична карта півкуль, презентація з теми
Перегляд файлу

Урок 25            Географія 6 клас                               Дата:

Тема: Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі

Мета: продовжити знайомство із внутрішніми процесами, які зумовлюють зміни земної кори, сформувати поняття «магматизм», «вулканізм», «гейзери»,уявлення про причини магматизму та їх наслідки, уміння за картами визначати імовірні місця прояву вулканізму; розвивати  допитливість, спостережливість, логічне мислення, уміння робити висновки;   виховувати повагу до людських знань, взаємодопомогу.

Обладнання: атлас, підручник, відеоматеріали, фізична карта півкуль, презентація з теми

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Структура уроку:

 І.    Організаційний момент

ІІ.   Актуалізація опорних знань учнів

ІІІ.  Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

ІV.  Вивчення нового матеріалу

V.   Закріплення нових знань та вмінь учнів

VI.  Підсумки уроку. Оцінювання.

VII. Домашнє завдання

Хід  уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів.

  1. Який шар  Землі розташований під  земною корою?
  2. У якому стані перебувають там речовини, яка їхня температура?
  3. У яких напрямках рухаються літосферні плити одна відносно іншої?
  4. У якому випадку на їхній межі виникає більше напруження?
  5. Головна причина рухів земної кори – це..
  6. Які є рухи земної кори?
  7. Землетрус – це ..

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. Оголошення теми і визначення мети уроку вчителем.

  (Перегляд уривків відеофільму про виверження вулкана 79 року н. е. у місті Помпея в Італії)

  • Чи  може в сучасному світі повторитися страшна подія, що сталася в м. Помпея 24 серпня 79 року н. е.

 (Повідомлення теми уроку)( Слайд 1-2)

VI. Вивчення нового матеріалу.

  1. Магматизм і його види.

Робота зі схемою на дошці.

 Магматизм – процес переміщення речовини мантії – магми – на земну поверхню тріщинами і розломами.

Розрізняють:

 Внутрішній магматизм – магма не виходить на поверхню, а застигає в шарах земної кори на різних глибинах.

 Зовнішній магматизм – магма виходить на поверхню у вигляді вулканів.

– Як діє вулкан?

– Що відбувається з вулканом?

2. Утворення та будова вулкана. (Слайд 3-7)

 Робота з підручником с.85 мал.59 Утворення та будова вулкана.

(замальовування схеми будови вулкана)

Учитель: Вулканів на  Землі дуже багато, десятки тисяч на материках та ще більше в океанах. Однак діючих вулканів значно менше – близько тисячі (850). Переважна частина вулканів так само як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу розломів земної кори. Вони створюють вулканічні пояси. Найбільший має назву «Вогняне кільце» і знаходиться в Тихому океані.

Види вулканів.  (Слайд 8)

Робота з атласом

Погляньте в умовні позначення атласу.

  • Як позначаються вулкани на карті?
  • Як ви думаєте, вулкани завжди діють?

За своєю активності вулкани поділяються на 3 групи: діючі, згаслі, сплячі.

Діючі - що періодично вивергаються нині або хоч би один раз за останніх 10 тис. років.

Діючі вулкани є на всіх материках, крім Австралії. Це вулкани Ключевська Сопка (найвищий діючий вулкан Євразії - 4750м), Кракатау, Фудзіяма.

Згаслі - вулкани  не вивергаються 25 тис. років .(Слайд 10-11)

Є вулкани, про виверження яких не збереглося жодних відомостей. Про їх активного життя в минулому свідчать конусоподібна форма гори і кратер на вершині. Це згаслі вулкани. До них відносяться влк. Ельбрус в гірській системі Кавказ, влк. Кенія в Африці.

Сплячі - це ті, які вважалися згаслими, але вони знову почали вивергатися.

Інформація «Це цікаво» (доповідають учні) (Слайд 12-17)

  1. Льюльяйльяко – це найвищий діючий вулкан. Розміщений в Південній Америці на кордоні Чилі і Аргентини. Його висота – 6723 м.
  2. Ключевська Сопка – найвищий вулкани Євразії.( 4750 м). Розміщений на півострові Камчатка. Він дуже активний - вивергається кожні 6-7 років.
  3. Етна – найвищий діючий вулкан Європи. Розміщений на о. Сицилія в Італії. Це справжня природна копальня: під час виверження 1983 року щодня з надр землі надходило 2,5 кг золота і 9 кг срібла, а також багато золота і ртуті. Останнє виверження спостерігали 1 травня 2007 року.
  4. Кіліманджаро – найвища точка Африки ( 5895 м ).Назва означає: гора Бога Холоду. На вершинах знаходяться льодовики. Кожного року Кіліманджаро відвідують тисячі туристів.
  5. Фудзіяма ( Фуджі ) –діючий вулкан, найвища точка Японії ( 3776 м).Конус протягом 10 місяців покритий  снігом. Кратер нагадує квітку лотоса. Це головна святиня Японії. Японці назвали гору ім’ям богині вогню Фудзі.

 

3. Перегляньте відеоролик «Найдивовижніші вулкани світу»  

Яку нову інформацію ви почули з відео та про що ще не згадувалося на сьогоднішньому уроці?

– Які найбільші вулкани світу ви запам’ятали?

4.Виконання практичної роботи 3. Позначення на контурній карті вулканів.

5. Перегляньте відеоматеріал і скажіть, як ви гадаєте чи можемо ми це явище назвати вулканом і чому?

Перегляд відео «Виверження гейзера»  (відповіді дітей)

6. Робота в парах за текстом підручника с.86. З´ясувати поняття «гейзер», «гарячі джерела». (Слайд 18-19)

– Чи пов’язані з вулканізмом гарячі джерела і гейзери? (відповіді учнів)

V. Закріплення вивченого матеріалу. (Слайд 20-21)

« Продовж речення»

 

1.Явище пов’язане із підняттям магми та виливанням її  на поверхню…

 

2.Гора конусовидної форми з кратером на вершні…

 

3. Розплавлена речовина мантії…

 

4. Канал, яким магма рухається до поверхні….

 

5. Чашоподібний отвір, яким магма виливається на поверхню…

 

6.Розпечена речовина, що виливається з вулкану…

 

7.Один з найнебезпечніших вулканів, який захоронив три міста

8. Спокійне витікання води з тріщин земної кори…

 

9. Джерела, які під тиском пари викидають фонтани гарячої води…

 

10. Де найбільше виникають вулкани?

 

VI. Підсумок уроку. Оцінювання

VII. Домашнє завдання: (Слайд 22)

  1. Опрацювати  параграф підручника 23 с. 84-87
  2. (За бажанням) створити презентацію «Користь вулканізму для людей». (Робота з інтернет – ресурсами

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
625
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку