Урок "Вулканізм і вулкани. Гарячі джерела та гейзери"

Про матеріал
Розробка уроку географії на тему "Вулканізм і вулкани. Гарячі джерела та гейзери"
Перегляд файлу

Урок-подорож «Вулканізм і вулкани. Гарячі джерела і гейзери»

Мета уроку:

освітня: розширити і поглибити знання про вулкани і їх будову, познайомити з географією їх розміщення; виявити причини виникнення вулканів, гейзерів і гарячих джерел;

розвиваюча: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; сприяти естетичному вихованню школярів на прикладі творів літератури і мистецтва;

виховна: формувати уявлення про професії, пов'язані з науками географічного напрямку, виховувати інтерес до предмета.

Обладнання: мультимедійне обладнання, презентаційний матеріал, атласи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

 

Ι. Організація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

  1. Перевірка підготовленості учнів до уроку.
  2. Перевірка підготовленості класної кімнати.

 

Доброго дня, діти! Сьогодні наш урок пройде у незвичайній формі. Я хочу запросити всіх присутніх здійснити подорож. Давайте посміхнемося один одному, налаштуємося на пошук і творчість і розпочнемо урок, на якому я пропоную всім працювати під таким девізом:

«Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати»

  1. Підсумок фенологічних спостережень.

 

ΙΙ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Але перед тим, як відправитись у подорож, ми зберемо багаж знань, який обов’язково знадобиться нам у дорозі. Пропоную вам вправу «Ланцюжок», яка містить перелік запитань, відповівши хоча б на одне, ви отримаєте валізку для подорожі.

 

Вправа «Ланцюжок»

1. Літосфера це тверда, кам’яна оболонка Землі, що включає…(земну кору та верхню частину мантії - астеносферу)

2. Основні складові внутрішньої будови Землі…(земна кора, мантія, ядро)

3.Коливання, що поширюються в Землі від осередку землетрусу - це сейсмічні ...(хвилі)

4. Місце на земній поверхні, що знаходиться над вогнищем землетрусу…(епіцентр)

5. Найбільша за обсягом частина у внутрішній будові нашої Землі…(манія)

6. Материк південної півкулі, що утворився в результаті розколу материка Пангея…(Гондвана)

7. Шар мантії, розташований на глибині 150 км від поверхні землі….(астеносфера)

8. Прилад, який фіксує коливання земної кори…(сейсмограф)

9. Осередок землетрусу…(вогнище, гіпоцентр)

10. Що є «центром» Землі…(ядро)

11. Хвилі, що виникають у результаті підводного землетрусу….(цунамі)

12. Гігантські блоки, з яких складається літосфера....(тектонічні плити)

13. Швидкість з якою рухаються літосферні плити…(1-6 см/рік)

14.Розривні рухи літосфери, що зумовлюють коливання земної кори….(землетруси)

15. Сила землетрусів вимірюється в….(балах за шкалою Ріхтера)

16.Вчений, що висунув гіпотезу «дрейфу материків»….(Німецький вчений А. Вегенер 1912р.)

17.Межі літосферних плит – це …(сейсмічні пояси)

18. До найбільших літосферних плит належать…(Північноамериканська, Південноамериканська, Євразійська, Індоавстралійська, Антарктична, Тихоокеанська, Африканська)

19. Стійкі ділянки літосферних плит – це….(платформи)

20. Ядро Землі складається з двох частин…(зовнішнє та внутрішнє)

21. Температура ядра така, як на поверхні Сонця і складає…(5000 градусів)

22. Океанічний тип земної кори відрізняється від материкового - відсутністю…(гранітового шару)

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності  учнів.

Багаж зібраний…вирушаємо в подорож!

А розпочати її я хочу з розповіді, яку підготували учні групи  про катастрофічну історичну подію, яка відбулася дуже-дуже давно, ще на початку нашої ери, та відомості про цю трагедію, внаслідок якої загинуло тридцять тисяч жителів Апенінського півострова, дійшли до наших часів

 

Прийом «Дивуй!» (Історія про загибель Помпеї) Кириленко Діма:

Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло вевселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного місця приїздили відпочивати знатні римляни. Життя у Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи… З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб – це згаслий вулкан, який зараз має  назву Везувій.

Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно.

Слайд 1 Однак жителі майже не звертали на це уваги – вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські ігри.. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба вихопилося полум′я.  На місто почав падати дедалі густіший попіл. Ошаліли люди бігли не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу. Про місто згодом забули.

Але ось одного разу, багато років тому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки і загибле місто знову побачило сонячне світло. Слайд 2

Сьогодні Помпеї – місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани  вивчають учені – вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою.

Слайд 3 «Загибель Помпеї».

ΙΙΙ. Вивчення нового матеріалу.

Хоменко А


Надра гір, дно океанів —
це домівка для вулканів.
Ляжуть, вмостяться зручніше,
і дрімають в повній тиші.

Бачать віщі сни вулкани,
як крізь гори, океани
увірвуться на простори —
розхитають небо й гори.


- Вже всі напевно зрозуміли, що сьогодні під час подорожі ми будемо вивчати вулкани.

Повідомлення теми і мети уроку.

Запишіть у зошити тему уроку-подорожі: «Вулканізм і вулкани. Гарячі джерела і гейзери» Слайд 4

Очікувані результати:

  •          Знати причини утворення вулканів
  •          Знати будову вулкана
  •          Знати шкоду та користь від вулканізму
  •          Знати вулканічні пояси Землі
  •          Вміти показувати на карті вулкани

 

Отже, Зупинка№1, нашої подорожі Уявлення давніх людей про вулкани. Слайд 5

- Які асоціації викликає у вас слово «вулкан»?

- Давайте послухаємо вашого однокласника(випереджуюче завдання) і дізнаємося, звідки до нас прийшла назва цього природного явища.

     

   Походження слова «вулкан» Гришко К

   Слово "вулкан" походить від латинського "Вулканус", що означає "вогонь, полум'я". Людей завжди цікавило питання - чому на землі відбуваються виверження вулканів.

   У Тірренському морі є невеликий острів Вулкано. Слайд 6 На ньому височіла, здавалося б, нічим непримітна гора. Але вона здавна, час від часу, нагадувала про себе. Спочатку було чути сильний гул, від якого здригався весь острів. Потім з її вершини виривався чорний дим, яскраво-червоне полум'я, вилітали розжарені камені. Це дуже лякало місцевих жителів. Спостерігаючи за страшним видовищем, вони вважали, що там, глибоко в надрах землі, знаходяться володіння бога вогню і ковальської справи Вулкана ... Тому вогнедишні гори давні римляни прозвали вулканами. Назва ця дійшла і до наших днів, хоча вчені давно встановили справжні причини вивержень вулканів.

        

         Зупинка№2 «Як утворюються вулкани…»

Розповідь учителя, супроводжується демонстрацією слайдів

У верхній частині мантії є шар астеносфери, речовина якого знаходиться у в'язкому стані і має високу температуру. Слайд 7

Тут утворюється магма-розплавлена речовина мантії, насичена газами. Під тиском магма піднімається вгору по тріщинах в земній корі. Це явище отримало назву магматизм.

Мазматизм – процес руху магми від шару астеносфери до земної кори (запис в зошити)

Розрізняють внутрішній і зовнішній магматизм. Слайд 8 При внутрішньому магматизмі магма не досягає земної поверхні і застигає в тріщинах земної кори. Якщо це відбувається близько до поверхні землі, то утворюються невисокі гори - лаколіти, які ще називають "незбувшимися" вулканами. Прикладом лаколіту є гора Аю-Даг у Криму.

Легенда про Аюдаг Федай Віка Слайд 9

Серед величезних ведмедів, що колись мешкали на Південному узбережжі, жила маленька дівчинка, невідомо як сюди потрапивши. Ведмеді дуже любили дівчинку, особливо її спів. Минали роки. Одного разу дівчина врятувала хлопця, якого викинуло на берег штормом. Хлопець покохав її і запропонував попливти разом із ним. Коли закохані відпливали від берега, човен побачили ведмеді. Вони почали пити воду з моря, намагаючись повернути дівчину. Та коли вона заспівала, усі ведмеді заслухалися, лише старий ватажок продовжував пити воду, вдивляючись у далину. …І лежить з того часу старий ведмідь на березі. Скам'яніло його могутнє тіло. Круті боки перетворилися на прямовисні скелі, згорблена спина – на верхівку гори, що підпирає небо, а густа шерсть перетворилася на дрімучий ліс. Старий могутній ведмідь став Ведмідь-горою.

 

Зовнішній магматизм називають ще вулканізм.

А вулкани - це гори конічної форми, складені продуктами їх виверження. Слайд 10 (запис в зошити)

 

Зупинка№3 «Будова вулкана»

Розглянемо схему "Будова вулкана"Слайд 11( робота з підручником, атласом)

Перед вами внутрішня будова вулкана. Давайте спробуємо, не  читаючи текст, встановити відповідність між  моїм визначенням і назвами на малюнку.

Місце, де знаходиться  і  формується магма -…

Канал, по якому магма піднімається на поверхню -…

Отвір, через який виливається  лава - …

Магма, що виливається на поверхню - … 

Гора, що утворюється з вивержених речовин - …

Перегляд відеосюжету «Виверження вулкану в Ісландії»

Виверження вулкана - одне з найбільш грізних явищ на Землі. Під час нього здригається Земля. З гулом вулкан викидає хмари гарячого попелу, по схилах тече розпечена лава. Температура вогняних річок перевищує 1000 градусів. Вулканічні гази спадають вниз по схилу зі швидкістю 300 км / год, спалюючи все на своєму шляху.

Демонстрація моделі вулкану та процесу виверження (я) Слайд 12

   Дослід (проводимо в класі)

1. Заздалегідь  налити в пробірку розчин соди, підфарбований червоною акварельною фарбою, або харчовим барвником.

2. Пробірку обсипати з усіх боків піском, щоб її не було видно, а сама купка піску нагадувала гірку або обліпити пластиліном, солоним тістом, гіпсом.

3. Зверху у пробірку лити оцет. Відбувається реакція між содою і оцтом, на поверхню виливається «потік лави»

      Зупинка№4 «Групи вулканів»  Слайд 13

Розповідь учителя, супроводжується демонстрацією слайдів

За своєю активності вулкани поділяються на 3 групи: діючі, згаслі, сплячі

На земній кулі нараховується близько 850 діючих вулканів, хоча ці цифри в різних джерелах інформації відрізняються. Діючі вулкани є на всіх материках, крім Австралії. Це вулкани Ключевська Сопка (найвищий діючий вулкан Євразії - 4750м), Кракатау, Фудзіяма. Слайд 14

Є вулкани, про виверження яких не збереглося жодних відомостей. Про їх активне життя в минулому свідчать конусоподібна форма гори і кратер на вершині. Це згаслі вулкани. До них відносяться влк. Ельбрус в гірській системі Кавказ, влк. Кенія в Африці,

Є ще й сплячі вулкани. Це ті, які вважалися згаслими, але вони знову почали вивергатися.

Майже половина діючих вулканів розташована в районах сейсмічних поясів. Наприклад, в районі Тихоокеанського вогняного кільця. Слайд 15

Вулкани утворюються не тільки на суші, але і на на дні океанів. Якщо вулкан підноситься над поверхнею води, то він утворює острів вулканічного походження. Наприклад, Гавайські, Слайд 16 Курильські острови.

 Виверження вулкана завжди вражає міццю, грізною, але чудовою картиною, побачивши яку розумієш силу природних процесів. Вулканічні виверження можуть призводити до катастрофічних наслідків, нерідко супроводжується незліченними людськими жертвами.

Презентація учня  «Вулкан Кракатау» Гришко Владік

ВУЛКАН КРАКАТАУ

Практично повністю зруйнувався вулкан Кракатау, розташований в Індонезії. Люди тривалий час вважали його згаслим, а багато хто навіть взагалі не здогадувалися про його існування.

Світ дізнався про нього після руйнівного землетрусу 20 травня 1883 року. У цей день над кратером на 11-кілометрову висоту раптово піднявся стовп диму і попелу. Підземні поштовхи почали поширюватися все далі і далі і досягли індонезійської столиці Джакарти. Незабаром все затихло, але вже через три тижні Кракатау знову захвилювався. У серпні у нього виникли два додаткових кратера, що викидали вулканічні гази і попіл. Більш ніж удвічі виріс і сам острів.

26 серпня зі страшним гуркотом вулкан почав вивергатися, засипаючи все навколо попелом. Майже на 30 км вгору злітали камені, шматки гірських порід і пісок, а попіл піднімався ще вище. Гуркіт виверження досяг Австралії та Шрі-Ланки.

Вже через годину після вибуху Кракатау вся Джакарта занурилася в пітьму, сонце сховалося за хмарами попелу. Густі тропічні ліси, тварини та люди загинули.

Виверження вулкана викликало потужне хвилювання в морі. П’ятдесятиметрове цунамі обрушилося на Яву і Суматру і знищило більше трьохсот міст і селищ. Остров’яни позбулися своїх будинків і рибальських суден, 36 тисяч людей загинуло. Хвиля цунамі досягла берегів Австралії, Африки і Південної Америки.

Виверження Кракатау вважається найсильнішим в історії вулканічних вибухів.

Вчитель. З часом Індонезійські острови поступово оговталися від руйнувань. Знову зазеленіли ліси, повернулися птахи і тварини, і тільки люди до цих пір намагаються триматися подалі від небезпечного вулкана, який після виверження практично зник.

Люди не дарма побоюються Кракатау, адже вже через 50 років після вибуху вулкан знову став просипатися. У 1952 році в морі почав рости новий вулканічний конус. Після кожного невеликого виверження він збільшував свої розміри. В даний час висота знову народженого вулкана, названого ховрах-Кракатау («Дитя Кракатау»), становить 300 м, в довжину він розтягнувся на кілометр.

 

Яку шкоду може приносити вулканізм? А яку користь?

Проблемне питання

  •          Чи насправді вулканізм приносить лише шкоду? Чи є користь від цієї внутрішньої сили Землі?

Первинна відповідь (учні виражають свою думку)

Виверження вулканів - це катастрофічне явище природи, яке викликає у людей страх - вони забрали незліченну кількість життів, стерли з лиця землі цілі міста і перетворили великі землі в безплідні пустелі.

 

КОРИСТЬ ВІД ВУЛКАНІЗМУ

З часом багатий мінеральними речовинами вулканічний щебінь перетворюється в дуже родючий грунт. На ній знову з'являється рослинність, і люди повертаються в околиці вулканів, щоб обробляти землю, яка дає прекрасні врожаї.

Лаву і різні вулканічні породи використовують для будівництва будинків і доріг.

Деякі стародавні вулкани служать великими джерелами сірки та інших цінних мінералів.

Також в вулканах знаходять алмази, золото й напівкоштовні камені, такі як опал, топаз і аметист.

 

Вулкани здебільшого виникають на межі літосферних плит, утворюючи величезні за протяжністю вулканічні пояси

 

 

Зупинка№5 «Картографічна»

ПРАКТИЧНА РОБОТА Слайд 17

1. Практичне завдання. Нанесення на контурну карту вулканів - Везувій, Кракатау, Ключевська Сопка, Гекла, Етна, Кіліманджаро, Кенія, Попокатепель, Люльяльяко, Сан-Педро, Орісаба.

2. Вправа «Відгадай вулкан».  За координатами знайти і нанести  на контурну карту вулкани. 

1°пд.ш.78°зх.д. (влк. Котопахі, Пд. Америка)

5°пн.ш. 9°сх.д. (влк. Камерун, Африка)

37°пн.ш. 140°сх.д.(влк.Фудзіяма, Японські о-ви)

 

Зараз я буду розповідати казку, а ви уважно слухайте.

У мами Землі було багато донечок і синочків, але я розповім про двох із них - Магму і Підземну річку. Підземну річку всі любили, бо давала водички напитися, а в пустелі їй і ціни не було, бо там, де виходила на поверхню - росли пальми і раділи життю люди. Магму не любили, бо жорстока була, і якщо вже виривалася на поверхню, то спалювала цілі ліси і міста. І надумала Магма згубити Підземну річечку. Стала підбиратися до неї ближче і ближче. Гаряче стало річечці і закричала вона, благаючи маму-Землю про допомогу. Почула мама прохання донечки і розступилася, утворивши тріщинку, через яку і вирвалася наша Підземна річечка на поверхню. Але це вже не була підземна річка - мала вона інше ім’я - Гейзер.

 

«Гарячі джерела і гейзери»

Бакало Ю. Слайд 18

Гейзери - це періодично фонтануючі гарячі джерела, поширені в областях сучасної або недавньої вулканічної діяльності. З вибухом і гуркотом величезний стовп киплячої води, оповитий густим клубами пари, злітає вгору, досягаючи іноді 80 м. Фонтан б'є деякий час, потім зникає, клуби пари розсіюються, і настає спокій.

Схема дії гейзера, що знаходиться під тиском вода в підземних порожнинах поступово нагрівається вище 100 °. При досягненні критичної

температури вона закипає, утворений пар з шумом викидається з гейзера, захоплюючи з собою киплячу воду.

Деякі гейзери викидають воду зовсім невисоко або тільки розбризкують її. Гейзери - дуже рідкісне і красиве явище природи. Вони є на Камчатці, в Ісландії, Новій Зеландії та Північній Америці. Невеликі поодинокі гейзери зустрічаються в деяких інших вулканічних областях земної кулі. У Росії на півострові Камчатка є Долина гейзерів. Там розташовано 20 великих і 300 дрібних гейзерів. Долина гейзерів на Камчатці.

Найбільший камчатський гейзер - Велетень, що викидає фонтан діаметром до 3 м і висотою 40 - 50 м. Він фонтанує кожні 5 - 6 годин. Вода гейзера-мінеральна, в ній містяться солі різних речовин. Остигаючи на поверхні землі, вона нагадує сніг-це пласти мінералу гейзеріта.)

Кожний гейзер має свій режим дії (від хвилини до кількох діб). Гарячі джерела та гейзери відомі на Курильських островах, Камчатці (Долина гейзерів), у США (Єллоустонський національний парк), на острові Ісландія, у Новій Зеландії тощо.

Перегляд відео про гейзер Великан

На відміну від гейзерів, гарячі джерела спокійно витікають з тріщин у земній корі.

2. Вправа «Знайди пару» Слайд 19

 

ΙV. Закріплення вивченого матеріалу.

 СЕНКАН

  1. Тема
  2. Який, яка, які?
  3. Що робить, що роблять?
  4. Речення, що характеризує це слово.
  5. Перефразування слова, синонім.

V. Підведення підсумків уроку.

   Оцінювання роботи учнів та роботи на уроці.

- Подорож від вулкана до вулкану на нашому уроці добігає кінця, і мені хотілося б, щоб ви прочитали, вибрали і закінчили одну з пропозицій.

2. Відгадайте загадки:

Послухайте, мої малі,

Розкрилась рана у Землі,

І пухкає пара з глибин,

Летить вугілля, попіл, дим,

Мов велетенські димарі

З′явились на даху-Землі.

Міфічний бог Гефест будує, Земля росте.

Та він руйнує Гарячим сплавом все живе.

Це, звісно, що не ураган,

А звуть його, скажіть?... (Вулкан)

***

Піднялась магма до вершин,

По цім каналу линув й дим,

Так буде завжди, так було,

Канал зовуть цей як?... (Жерло)

***

А місце на горі, здаля,

Немов на Місяці моря,

Ще й з попелом, вам треба знати,

Це місце у вулкані зветься…..(Кратер)

***

І ллється «кров Землі» лукава,

Все нищить, ім′я її -…. (Лава)

***

А той вулкан, що задрімав,

Нікому шкоди не завдав,

Казали діти, що він «класний»,

Та звуть його не так, а ….(Згаслий)

3.Цікаве про вулкани та тварин-сейсмологів (ті, що здатні відчувати землетрус) відео

ЛЬЮЛЬЯЙЛЬЯКО – найвищий діючий вулкан. Розміщений в Південній Америці на кордоні Чилі й Аргентини. Його висота 6723 м.

КЛЮЧЕВСЬКА СОПКА – найвищий вулкан Євразії 4750 м. Розміщений на півострові Камчатка. Дуже активний, вивергається кожні 6-7 років.

ЕТНА – найвищий діючий вулкан Європи. Розміщений на острові Сицилія в Італії. Це справжня природня копальня: під час виверження 1983 р. щодня з надр Землі  надходило 2,5 кг золота і 9 кг срібла, а також ртуті. Останнє виверження спостерігали у травні 2007 року.

КІЛІМАНДЖАРО – найвища точка Африки (5895 м). Назва означає гора Бога холоду. На вершині знаходяться льодовики. Кожного року Кіліманджаро відвідують тисячі туристів.

ФУДЗІЯМА – діючий вулкан, найвища точка Японії 3776 м. Конус протягом 10 місяців покритий снігом. Кратер нагадує квітку лотоса. Це головна святиня Японії. Японці назвали гору ім′ям богині вогню Фудзі.

 

 

Тести

  1. Сукупність явищ, пов’язаних із підняттям магми з надр Землі та виливанням її на поверхню, називається…

а. гейзером;

б. вулканом;

в. вулканізмом;

г. землетрусом.


  1. Місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори – це…

а. кратер;

б. вулкан;

в. гейзер;

г. вулканізм.


  1. Скільки діючих вулканів на Землі?

а. понад 450;

б. понад 100;

в. понад 850;

г. понад 55.


 

  1. Трубоподібний канал, який прокладає магма піднімаючись на земну поверхню, називається…

а. жерлом;

б. лавою;

в. гейзером;

г. кратером.


  1. Гейзери – це…

а. чашоподібне розширення жерла, через яке на земну поверхню виливається магма, виривається чорний дим і стовпи вогню, вивергається розжарене каміння;

б. трубоподібний канал, який прокладає магма піднімаючись на земну поверхню;

в. джерела, що періодично фонтанують, викидаючи стовпи гарячої води і пари;

г. місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори.

  1. Який з цих вулканів розташований в Африці?

а. Демавенд;

б. Чімборасо;

в. Гекла;

г. Кіліманджаро.


  1. На якому материку немає вулканів?

а.  Австралія;

б.   Євразія;

в.  Африка;

г.  Північна Америка.


  1. Лава – це…

а.  трубоподібний канал, який прокладає магма піднімаючись на земну поверхню;

б. місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори;

в. магма, яка вилилася на поверхню Землі;

г. чашоподібне розширення жерла, через яке на земну поверхню виливається магма, виривається чорний дим і стовпи вогню, вивергається розжарене каміння.

  1. Який вулкан знищив Помпеї у 79 р. н. е.?

а. Ключевська Сопка;

б. Везувій;

в. Кракатау;

г. Етна.


  1. Кратер – це…

а.  магма, яка вилилася на поверхню Землі;

б.  місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори;

в.  чашоподібне розширення жерла, через яке на земну поверхню виливається магма, виривається чорний дим і стовпи вогню, вивергається розжарене каміння;

г.  трубоподібний канал, який прокладає магма піднімаючись на земну поверхню.

  1. Який з цих вулканів розташований у Тихоокеанському сейсмічному поясі?

а. Везувій;

б. Казбек;

в. Сан-Педро;

г. Етна.


  1. Дрібні уламки, що викидаються високо вгору під час виверження вулкану і можуть поширюватися на тисячі кілометрів – це…

а. вулканічний попіл;

б.  вулканічні бомби;

в. магма;

г. вулканічні гази.


 

 5. Етап рефлексії. Метод «5 речень» Слайд 21

1. Сьогодні на уроці мені ...

2. Мене особливо здивувало те, що ...

3. До початку уроку я думала, що ..., а зараз знаю ....

4. Було б добре, якби ...

5. Мені не сподобалося ...

Пригадаємо очікувані результати, які ми запланували на початку уроку.

VІІI. Домашнє завдання

Ми закінчили роботу над темою уроку.

Дякую всім.

Бажаю вам успіху в навчанні, а він не приходить без напруження нервів, мозку та волі, без віри у свої сили.

Нехай вам всім щастить

 

 

 

Визначити географічне положення вулкану за планом:

  •   Назва вулкану, висота.
  •   На якому материку і в якій  його частині розташований.
  •   Визначити географічні координати вулкану.
  •   Тип вулкану: діючий чи згаслий.
  •   Нанести на контурну карту.

 

Продукти виверження вулкана бувають рідкі, тверді й газоподібні:

  •         Лава, поступово охолоджуючись, твердне, утворюючи вулканічні гірські породи – базальти, андезити.
  •         Вулканічні бомби, брили бувають завбільшки в дачний будинок.

Вулканічний попіл – це уламки вулканічного скла

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
23 серпня
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку