Урок відповідає чинній програмі. Може використовуватись вчителями під час вивчення теми "Внутрішні сили Землі". Містить легенди та загадки про вулкани.
Тема: Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі.
Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про внутрішні процеси Землі; формувати знання про вулкани та райони їх поширення; розвивати уміння працювати з картами, порівнювати, аналізувати, установлювати взаємозв’язки між явищами; сприяти формуванню поваги до чужих думок, умінню слухати й відстоювати власну думку.
Обладнання: підручник, атласи, практичний зошит, відеоматеріал «Вулкани», «Гейзери».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація і мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
На рубежі І й ІІ ст.до н.е. поет, імя якого залишилося невідомим, написав поему «Етна». Послухайте уривок із неї: «Одного разу розізлились етнейські печери; запалала велика гора, виплеснулися її палаючі безодні, і потоки лави понеслися широкими схилами, заливаючи все. Блискавки розгніваного Юпітера борознили ефір, вихорі темних хмар закрили темне небо. Усе горіло: і луки, і ліс, і пагорби, і гладкі ниви, і навіть люди. Вогонь поглинав все на своєму шляху. Селища загорялися одне за одним. Кожен рятував своє добро, скільки вистачало сил і самовладання. Усякий хапав, що було самого цінного, і кидався навтьоки ».
Яке явище описав поет? Так, це описано виверження вулкана Етна. Сьогодні ви дізнаєтесь багато нового й цікавого про вулкани – гори, «казани з вогнищем, розпеченим варивом» із речовин, що складають літосферу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Використання інформаційних технологій.
Словникова робота з географічними термінами
Вулкани- геологічні утворення, що виникають під час піднімання з надр землі та виверження на її поверхню магми.
Будова вулкану.
Перегляд відео виверження вулкану.
Ділова гра – телеміст.
Журналіст. Виверження вулкана – небезпечне явище, яке може зашкодити здоров’ю і життю людини. Зараз на зв’язку з нами головний фахівець Міністерства охорони здоров’я і керівник аеропорту Бориспіль, надаю їм слово.
Керівник аеропорту. Виверження вулканів – надзвичайна ситуація для будь-якого аеропорту. Хоча в нашій країні діючих вулканів немає, польотам ніщо не загрожує, але з Бориспільського аеропорту є регулярні рейси в Європу та Америку. Під час виверження вулкану в Ісландії польоти були закриті, бо хмари попелу й диму зменшили видимість, тому існувала безпосередня загроза пасажирам.
Лікар. Для людей, які живуть поряд із вулканами, існує загроза здоров’ю. Під час виверження в повітря потрапляють різні хімічні сполуки, різко підвищується температура, що може спричинити опіки дихальних шляхів, стає важко дихати, загострюються хронічні хвороби. Потрібно стежити за тим, щоб падіння розпечених каменів не стало причиною пожеж. Єдиним захистом під час виверження вулканів є загальна евакуація.
Журналіст. Дякую за інформацію.
Вулкан – бог вогню. Свою назву вулкани отримали від імені бога вогню у давніх римлян. Це не дивно, адже вогняна лава, що надходить із глибин Землі, заворожує своєю міццю й неприборканістю. Стародавні греки й римляни вважали богом вогню і майстром-ковалем Гефеста, який жив у глибині гори, над якою весь час було видно дим і полум’я. Гефест надіслав нам ось ці таємничі подарунки й повідомив, що допоможе нам зазирнути в його таємниці. Подивимось. Дійсно, загадковий подарунок із глибин землі. Гірські породи багато чого зможуть нам розповісти про своє народження, умови, у яких утворювались речовини, що входять до складу гірських порід.
Демонстрація гірських магматичних порід.
Вулканізм, магма і лава – словникова робота з термінами.
Робота з картою. Де найбільше поширені вулкани на Землі? Як ви думаєте, чому саме таке їхнє простягання? Виділяють 2 сейсмічні пояси Землі: Тихоокеанський та Середземноморський.
Позначення на контурній карті вулканів та сейсмічних поясів Землі. Практичний зошит ст.13.
Перегляд відео «Гейзери».
ІV.Узагальнення та систематизація знань
Загадки
Вона нуртує у глибинах,
Немов розлючена тварина.
І гази стиснуті бурлять,
Щоб моноліти розламать,
Щоб в обіймах злюки-пари
Підняти в небо чорні хмари.
(Магма)
У природі я існую,
Час від часу фонтаную:
Вилітає все окріп
І парую з року в рік.
(Гейзер)
Вона пливе по схилах гір,
І хочеш вір або не вір,
Але ота ріка густа
Земною кров’ю розквіта.
(Лава)
Плюю вогнем і лавою
Я небезпечний великан ,
Відомий недоброю славою,
Бо всі зовуть мене….
(Вулкан)
V.Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф. Намалюйте малюнок «Наслідки виверження вулканів».
VІ. Підсумок уроку