Урок "Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори".

Про матеріал
Повторити поняття «оксиди», їх номенклатуру. Ознайомити учнів із особливостями взаємодії оксидів з водою в залежності від класифікації; з поняттям «індикатор», «кислота», «основа», «середовище»; удосконалювати навички висовувати гіпотези, перевіряти їх дослідним шляхом.
Перегляд файлу

Урок хімії у 7 класі з використанням ІКТ

Леденьова Ірина, вчитель хімії та біології

Тема. Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори.

Мета.

Освітня: повторити поняття «оксиди», їх номенклатуру. Ознайомити учнів із особливостями взаємодії оксидів з водою в залежності від класифікації; з поняттям «індикатор», «кислота», «основа»,  «середовище».

Розвивальна: удосконалювати навички висовувати гіпотези, перевіряти їх дослідним шляхом, формувати вміння визначати кислоти та луги за хімічними формулами; навички складання рівнянь хімічних реакцій, навички пошукової діяльності на уроці.

Виховна: виховувати в учнів допитливість, прагнення брати активну участь у пошуку нових знань, прагнення до саморозвитку, самовдосконалення, дбайливе ставлення до водних ресурсів України та всієї планети.

 Розвивати основні ключові компетентності:

- компетентність  в природничих   науках,

- інформаційно-цифрову компетентність,

- уміння вчитися впродовж життя,

-  соціальну компетентність,

-  екологічна грамотність.

Тип уроку. Набуття і поглиблення знань і навичок.

Форма проведення. Урок - дослідження.

Обладнання: засоби ІКТ,  періодична система елементів, підручники

 

                                                                Вода не просто так речовина,

                                                                Сполука елементів – водню й кисню.

                                                                Це наш Дніпро, це Лопань, Буг, Десна,

                                                                Моря, ставки, джерела всі корисні.                                                 

                                                    Хід уроку.

І. Організаційний етап. Емоційне налаштування учнів, створення комфортного психологічного мікроклімату.

1.Вступне слово учителя.

     Тема води була і залишається актуальною у всьому світі на протязі всього існування людства. Вода є однією з найзагадковіших речовин на нашій планеті. Її фізико-хімічні показники можуть коливатися у фантастичному діапазоні: за певних умов звичайна вода починає світиться у темряві, може не замерзати навіть при температурі 100 градусів за Цельсієм, дарувати життєву силу чи забирати її – у всіх народів світу є легенди про «живу» та «мертву» воду, про її лікувальну, або, навпаки, згубну дію.

     Три чверті земної поверхні вкрито водою, вона навіть визначає клімат Землі.  А ще вода – це найважливіший природний оксид. (паралельний перегляд відео: шум водоспаду).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вправа «Асоціації».

    За певними асоціаціями  учні визначають поняття «оксиди».

Асоціації до слова «оксид»:

(можливі асоціації до слова «оксид»: кисень, хімія, залізо, окислення, горіння,

Натрій, вода, основа, прозора, сполука, хімічна реакція, елемент).

 

2. Вправа  «Мозковий штурм».

    Що об’єднує дані назви: «метиловий оранжевий», «лакмус», «універсальний», «фенолфталеїн»? (це індикатори)

Учитель: чи буде перебігати хімічна реакція, якщо до білих кристалів Купрум (ІІ) сульфату додати крапельку води? Чи зміниться колір кристалів?

Учні висовують гіпотези. (перегляд демонстрації);  записують рівняння реакції.

Розповідь учителя:

- дуже часто при кристалізації деякі речовини не  встигають позбавитися від своєї оболонки з молекул води і кристалізуються разом з водою. Саме такі речовини називаються кристалогідратами.

Для того, щоб визначити наявність або відсутність молекул води, використовують білі кристали Купрум (ІІ) сульфату, тому що вони завжди будуть змінювати свій колір, якщо присутня вода. Тобто, безводний мідний купорос можна вважати індикатором на воду.

Отже, на цьому уроці ми ближче познайомимося з індикаторами, дізнаємося, з якими  речовинами буде реагувати вода, чи буде вода реагувати з оксидами?  

ІІІ. Актуалізація опорних  знань. Перевірка домашнього завдання.

1.Бліцопитування.

- у якій частині полум`я треба гріти пробірку із сіллю?

- чому пробірку потрібно спочатку прогріти всю?

- якщо нагріти пробірку з мідним купоросом – виділяється вода. Як ви вважаєте, звідки вона взялася? (входила до складу кристалів).

2.Вправа « Зроби вибір».

Учні працюють в парах: обрати з наведених хімічних формул оксиди та назвати їх за хімічною номенклатурою:

МgO, BaO, H2, KOH, NO, SO2, Al2O3, HNO3.

(Один з учнів виходить до  дошки).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.    Дослідження взаємодії CaO з водою. (Перегляд демонстрації).

а) Висновки учнів зі спостережень.

б) Поняття «індикатор».

На прикладі побаченого учні роблять висновок про зміну кольору індикатора, в залежності від середовища.

 

«Хімічні цікавинки» - розповідь учня (випереджувальне завдання):

     Для виявлення кислот використовують складні органічні речовини, що змінюють своє забарвлення в присутності кислот – індикатори. З них найбільш відомий лакмус, який виділяють із особливого виду лишайників у вигляді темного порошку. Водяний розчин лакмусу має фіолетове забарвлення, а в присутності кислоти – стає червоним.

    Замість лакмусу можна використовувати інший індикатор – метилоранж – барвник, що утворює жовтогарячі розчини. При підкисленні він червоніє, подібно лакмусу.

в) Скласти рівняння реакції досліду (демонстрація досліду)

СаO + H2O → Ca(OH)2 

Учитель спрямовує учнів до встановлення взаємозв’язку між поняттями «основний» оксид та «основа».

Основи це складні речовини, до складу яких входять одна або кілька гідроксильних груп.

2.     Дослідження взаємодії P2O5 з водою. (перегляд демонстрації).

а) Бесіда

- як можна одержати фосфор оксид із фосфору? (спалити його);

- які ознаки реакції горіння?

- що собою представляє білий дім, який утворився у результаті реакції? (білі дрібні кристалики осаду);

б) Учні самостійно:

складають рівняння реакції взаємодії Фосфору та кисню (розставити коефіцієнти);

 складають рівняння взаємодії Фосфор (V) оксиду із водою.

- як можна дізнатися, чи відбувся перебіг реакції, утворилася нова речовина і яка само? Що робили в такому випадку алхіміки?

- як сучасні хіміки роблять висновки про наявність або відсутність кислоти? (за допомогою індикаторів. Перегляд демонстрації).

Проблемне запитання

- як буде змінюватися колір індикаторного паперу у розчині оцтової кислоти?

в) самостійно встановлюють взаємозв’язок між поняттями «кислотний оксид» та «кислота».

Кислоти складні сполуки, до складу яких входять атоми Гідрогену та кислотний залишок.

3. Робота з підручником. с. 185, вправа 224

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

 Вправа «Закінчити речення».

Індикатори - це…

Оксиди взаємодіють з…

Кислотним оксидам відповідають…

Кислоти – це…

Основним оксидам відповідають…

Основи це …

V. Підбиття  підсумків уроку.

VI.Оцінювання.
VII.Домашнє завдання, його пояснення:

Опрацювати відповідний параграф та завдання

Підготувати повідомлення, презентацію про природні індикатори, кристалогідрати

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
22 березня 2021
Переглядів
556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку