Тема уроку: Мудрість як Божий дар.
Урок — взаємонавчання учнів
Мета уроку: групова робота над розкриттям змісту понять «мудрість», «освіченість», дати дітям зрозуміти, що в житті людини важливо мати Божу мудрість; показати яким чином ми можемо набути мудрість; допомогти усвідомити різницю між Божою мудрістю та людським розумом; розмірковувати про значення християнського просвітництва для України, аргументувати позитивний вплив християнства на моральність українського народу.
Приготування до уроку: Перед уроком бажано розділити клас на команди і підготувати для команд робочі місця.
Ключовий вірш: «Я-Світло світу. Хто йде за Мною, не блукатиме у темряві, а матиме світло життя» (Йо. 8, 12)
Біблійна основа: суд Соломона, молитва Йосифа Сліпого.
Обладнання: Святе Письмо, жетони та конверт з завданнями.
Очікувані результати:
- з’ясувати різницю між мудрою та освіченою людиною;
- ознайомитися з деякими мудрими настановами та порадами царя Соломона;
- познайомитися з постаттю мудрого правителя;
План
Хід уроку
Християнське привітання!
Актуалізація опорних знань:
1) Повторення вивченої теми методом «фехтування»
1. Мужність – якість характеру людини, у якій поєднується хоробрість, рішучість, витримка.
2. Це християнська чеснота, яка заслуговує на довір’я. Людина, якій притаманна ця риса - постійна у своєму служінні Господу і ближньому; віддана їм - Вірність
3. Як можна назвати людину, проявляє стійкість, твердість у своїх поглядах – непохитна.
4. Переконання – тверда, міцно уставлена думка про щось; впевненість; віра у щось.
2) Акрокросворд
Куди Навуходонос наказав кинути трьох юнаків, які не хотіли вклонятися золотому боввану? – Піч
Яка риса характеру допомогла юнакам дотриматися своїх поглядів? – Рішучість
Яку рису проявив Навуходонос і проявляють нападники? - Агресія
Чого навчає історія про трьох юнаків у печі? (Два слова) – Вірити та Довіряти Богові
Хто допоміг юнакам залишитися в живих і визволитися з печі? – Ангел Божий
І. Вступна частина
Запитання для роздумів:
- Чи завжди люди чинять так, як треба? (Відповідь учнів.)
- Чому діти бувають неслухняні? (Відповідь учнів.)
- Чому виникають проблеми у людей? (Відповідь учнів.)
(подібні запитання допомагають дітям зробити висновок, що деякі вчинки важко пояснити або зрозуміти)
Сьогодні хочу розпочати з коротенької легенди:
Жив на світі птахолов. На прожиття він заробляв собі тим, що ловив пташок, робив з них опудала і продавав. Одного разу йому вдалося спіймати неймовірно красиву пташку. Коли він збирався її вбити, вона заговорила до нього людським голосом:
- Відпусти мене, добрий чолові! А я за це дам тобі три корисні поради, які допомагатимуть тобі жити без проблем.
Птахолов замислився і вирішив вислухати пташку при умові, що якщо поради видаватимуться йому безглуздими, то він зробить таки з неї опудало.
Пташка почала давати поради. Вона уважно спостерігала за ворогом, адже від його рішення залежало її життя.
- Порада перша: ніколи нікого не слухай, хто б тобі і що не говорив.
«Слушна порада!» - думав птахолов. Він багато разів попадав у халепу через невдалі поради оточуючих.
- Порада друга: ніколи не бажай того, що не може ніколи бути твоїм.
- Добре.
-Порада третя: ніколи не жалкуй за тим добрим, що ти комусь зробив, - воно обов’язково до тебе повернеться.
Птахолов погодився з порадами і відпустив пташку на волю. Вона відлетіла подалі і промовила: «Нерозумний! Ти навіщо мене відпустив? У мене в шлунку лежить діамант такий величезний, що його вистачило б тобі на усе життя…» Птахолов кинувся за пташкою, але вона була вже високо. Бідолашний перечепився через коріння дерева і зламав собі ноги. Лежить і стогне. А пташка повернулася і каже:
- Тільки що ти вислухав мої поради і визнав їхню доцільність. Але тут же вчинив навпаки. Нащо ти мене слухав, адже з таким великим діамантом у шлунку мені і так довго не жити?
Твоя професія птахолов. Отож ти знаєш, що голими руками пташку не впіймати. І ти все одно побажав того, що не може бути твоїм. І, нарешті, ти зробив мені добро – відпустив на волю і тут же пожалкував. І ось як усе скінчилося.
(Обговорюємо з дітьми зміст легенди, розмірковуємо чи часто кожен слухає поради дорослих: батьків, вчителі)
Через помилки людина приходить до визнання мудрості Бога.
ІІ. Основна частина: урок-взаємонавчання учнів
Учні методом голосування під керівництвом учителя формує екіпаж з 4-х чоловік.
Головним на борту обирають найсильнішого учня.
Завдання командира – налагодити та керувати роботою команди. Штурман – має допомагати командиру у вирішенні завдань. Два пілота отримують завдання та мають спільними з командою зусиллями їх виконати.
Учитель чітко пояснює мету уроку-подорожі – засвоїти матеріал.
Сьогодні на уроці ми здійснено подорож, яка допоможе нам пізнати постаті відомого правителя Ізраілю. Ми помандруємо у часи, описані у Старому Заповіті. Познайомився з мудрим царем Соломоном.
Перше пояснення, детальне з ретельним описом і демонстраціями нового матеріалу:
(учитель бере у руки Біблію) Біблійні історії цікаві тим, що містять урок для кожного, хто б їх не слухав чи не читав.
Ім’я біблійного героя, про якого ми дізнаємося сьогодні, досить відоме. Цьому мудрому царю доводилося керувати державою і вирішувати складні питання людських взаємин.
Соломон був сином царя Давида і Вірсавії. Його ім’я означає «мирний». Перед своєю смертю Соломон обіцяв батькові виконати його заповіт - бути вірним Богу, любити Його, завжди слідувати за Ним, виконувати Господню волю.
Соломон полюбив Бога, жив за прикладом і настановою свого батька. Однієї ночі Соломонові з’явився Господь і сказав: «…Проси, що Я маю дати тобі!» (1 Цар. 3:5). Соломон відповів: «Дай же Своєму рабові серце розумне, щоб судити народ Твій, щоб розрізняти добре від злого, бо хто потрапить керувати цим великим народом Твоїм?» (1 Цар. 3:9).
– Як Бог відреагував на це прохання? (Відповідь учнів.)
Приємне було Богові таке прохання Соломона: «За те, що просив ти цю річ, а не просив для себе днів довгих та багатства, і не просив душ ворогів своїх, а просив собі розуму, щоб уміти судити, то ось зроблю Я за словом твоїм, ось Я даю тобі серце мудре та розумне, так що такого, як ти, не було перед тобою й не встане такий, як ти, по тобі. А також те, чого не просив ти, Я даю тобі: і багатство, і славу таку, що такого, як ти, не було перед тобою й не буде нікого серед царів усе життя твоє. А якщо ти ходитимеш Моїми дорогами, щоб дотримувати постанови Мої та заповіді Мої, як ходив був батько твій Давид, то продовжу дні твої!» (1 Цар. 3:11-14).
Тобто, Господь дав Соломонові мир, благословення, успіх, незліченне багатство, славу.
Допоки Соломон у всьому керувався законом Небес, Господь був з ним і дав йому мудрість, щоб він справедливо і милосердно правив Ізраїлем.
(учитель розповідає біблійну історію про суд Соломона (1 Цар. 3:16-28))
Соломон побудував храм для Господа. За багатством та красою це була найдосконаліша споруда в світі. З різних країн приходили до царя люди – хто за мудрою порадою, хто просто подивитися на чудовий храм та багатство Єрусалима.
Соломон зробив багато мудрих справ за своє життя. Він царював 40 років. Його правління називали «золотим віком» в історії Ізраїлю. Він налагодив відносини з навколишніми царствами, зробив свою країну найбагатшою з усіх існуючих.
Цар Соломон відомий тим, що написав 3000 приповістей, а також 1005 пісень. (1 Цар. 5:12).
Істини, закладені у них є вічними і виражають Божу мудрість. Сьогодні люди часто користуються цими прислів'ями. А наша держава також може пишатися мудрими подвижниками.
Друге пояснення за допомогою короткого відео-ролика про царя Соломона.
Третій раз учитель пояснює швидко. Усі зачитують цікаві факти з життя царя Соломона.
Екіпажі починають працювати над темою:
Командир повторює матеріал своїм підлеглим, а потім приймає залік у штурмана. А далі командир і штурман опитують пілотів, ставлять їм залік і оцінки.
ІІІ Підсумок уроку
Коли екіпаж готовий до захисту знань необхідно провести жеребкування і обрати різновид перевірки засвоєного матеріалу. З чорної скриньки командир витягує жетон.
Якщо випав жетон з текстом «Вибір» - учитель визначає учня, який відповість на запитання.
Жетон «Делегат» означає, що екіпаж вибирає представника, який буде відповідати на запитання.
Жетон «Усі» - відповідає кожен член екіпажу на одне запитання. А жетон «Довіра» свідчить про те, що опитування не проводиться, а оцінка в журнал переноситься з щоденника командира. Тобто та, яка була визначена в групі. Жетон «Екзаменатори» означає, що екіпаж командирується для приймання заліку в другого екіпажу.
Завдання для контролю знань:
З якою метою прийшли жінки до царя? (Відповідь учнів.)
Як розсудив Соломон? (Відповідь учнів.) (Відповідь учнів.)
Чи важко було йому прийняти таке рішення? (Відповідь учнів.)
Що відповіла справжня мама дитини? (Відповідь учнів.)
Що дізналися про царя Соломона? (Відповідь учнів.)
Що особливого було в його царюванні? (Відповідь учнів.)
У кого Соломон просив поради щодо управління державою? (Відповідь учнів.)
До кого ви приходите найперше за порадою? (Відповідь учнів.)
Що таке приповісті? (Відповіді учнів.)
Хто ж дає людині мудрість? (Відповідь учнів.)
Що дає Божа мудрість для людини?(Відповідь учнів.)
ІV. Домашнє завдання. Після уроку-взаємонавчання відсутнє домашнє завдання.