Урок "Вживання зворотного, особових та присвійних займенників"

Про матеріал
Урок закріплення знань з теми "Вживання займенників у мовленні", на якому учні навчаться виділяти і правильно використовувати займенники у мовленні; знаходити їх у зразках усної народної творчості, складати з ними речення, змінювати за відмінками.
Перегляд файлу

Тема. Вживання зворотного, особових, присвійних займенників у мовленні

Мета: продовжити вивчення займенника як частини мови, закріпити знання про особові, присвійні та зворотний займенники; вчити виділяти і правильно використовувати їх у мовленні; розвивати образне мислення та культуру мовлення учнів; використовуючи зразки усної народної творчості, виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: комбінований

 

Перебіг уроку

 

  1. Організаційний момент

Перед початком уроку учні вибирають підготовлені «смайлики» і шукають свою «пару», сідають за робочі місця, відшукавши ідентичний своєму «смайл». Перевернувши картки-«смайли», складають слово-тему уроку «Займенник».

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

 

Займенник як частина мови

Важливий, хоч на зріст малий.

Він замінити може слово,

Не кажучи конкретно, хто такий.

 

Сім’я займенників велика.

Багато їх живе разом.

Зворотний лиш ніхто не кликав.

Один він, друзів не знайшов.

 

А особові навіть мають

Число й відмінок, як на гріх,

Зв’язок з присвійними тримають,

Що можна часто сплутать їх.

 

Відносні є, скажу до речі,

І вказівні ще, і питальні,

І неозначені, й заперечні,

А з ними поряд – означальні.

 

Займенник, друже, це не просто!

Та вивчимо його разом!

Бажаю вам в навчанні росту.

Давайте попрацюємо гуртом!

 

  1. Цікаві факти про займенник

 

    Наша мова була б нудною, речення занадто довгими, з частими повторами однакових слів, якби в ній не було займенників. Адже вони з успіхом заміняють іменники, прикметники, числівники, а іноді й цілі частини речень. Вони, як запасні гравці на футбольному полі, вступають у гру, коли повнозначні слова вимушено покидають її. За частотою вживання займенники посідають 3 місце (після іменника і дієслова).

 

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

 

Сьогодні ми закріпимо ваші знання про особові, присвійні та зворотний займенники, навчимося виділяти їх у тексті, змінювати за відмінками і родами, а також складати з ними речення.

 

  1. Актуалізація опорних знань

 

«Мозковий штурм»

  • Займенник – самостійна чи службова частина мови?
  • Які частини мови може замінити займенник?
  • На які питання відповідає ця частина мови?
  • З якою метою вживають займенники у реченні?
  • Скільки у займенників є розрядів?
  • Які з них вказують на особу?
  • На що вказують присвійні займенники?
  • До якого розряду належить лише один займенник?

 

  1. Узагальнення і систематизація вивченого

 

  1. Гра «Хитрі займенники»
  • Які два займенники псують дороги? (я + ми)
  • Що треба зробити з руками, щоб утворилися три особові займенники? (ви + ми + ти)
  • Я – спереду, я – в кінці, посередині –  назва коня маленької породи, а разом – назва маленької країни. (я + поні + я)
  • Назвіть займенники з двома «е». (себе, тебе, мене)

 

  1. Робота з картками: поставити займенники у правильному відмінку.
  • Спитав у (він); передав через (вони);
  • глянув (вона) у вічі; прийшла до (вона);
  • перед (він); люблю (вони);
  • сміятися з (вони); бачилась із (вона);
  • збудив (вона); допоможу (він);
  • усміхнувся до (вона); переказав (він).

 

Одночасно робота біля дошки. «Мозаїка слова»: утворити слова, додавши особові займенники.

(Я) рина, (Ти) мофій, (Ми) хайло, (ви) рок, (я) зик, (ми) ть, (ми) нулий,

(він) ок, (я) кось, (Я) рина.

 

  1. «Самотній зворотний». Творча вправа

Скласти по одному реченню із займенником себе (перевірка домашнього завдання)

 

Себе – займенник зворотний,

Він у родині безмежно самотній.

Завжди і усюди у світі він сам.

Його я у речення зараз додам!

 

    Щодня я змушую себе повірити у себе.

 

  1. «Я – редактор!» Відредагувати текст, уникаючи повторів

 

Мудрий дядечко Займенник

Може замінити багатьох.

Прикметники, числівник чи іменник –

Він може бути сам за трьох.

 

    Усна народна творчість – це багатюща скарбниця мудрості наших предків. Усна народна творчість – невичерпне джерело натхнення для багатьох сучасних письменників. Ми вивчаємо казки, загадки, прислів’я, збагачуючись духовно. І саме з казками, загадками, прислів’ями асоціюється у нас дитинство.

 

  1. «Зазирни у казку». Усна вправа для кмітливих

 

Зазирни тихенько в казку,

Впіймай займенника, будь ласка!

 

  1. Я по засіку метений,

Я на яйцях спечений,

Я від бабки втік,

Я від діда втік,

Та й від тебе, Зайчику, втечу! «Колобок»

 

  1. – Що ви собі думаєте?! – величався він перед своїми товаришами. – Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста і просто з торговиці Курку вкраду.

                                                              І.Франко. «Фарбований Лис»

 

3.«Колись був у Києві князь, і була у нього дочка, така розумна і гарна, що й сказати не можна. І був тоді коло Києва Змій, і щороку кияни йому давали данину: або парубка молодого, або дівчину…»

                                                                            «Кирило Кожум’яка»

 

  1. Вибіркове письмо. Виписати із загадок займенники

 

І у загадках-хитринках

Є займенників іскринки.

Ви подумайте гарненько

Й запишіть їх вряд швиденько.

 

  1. Як він іде – я мокну весь,

Зате сухий хазяїн!

А пройде він – повісять десь,

І знов його чекаю. (Плащ, дощ)

 

  1. Нас не було – воно було,

Нас не буде – воно буде.

Я його не бачу,

Але у мене воно є. (Прізвище)

 

  1. Видно край, але до нього не дійдеш. (Обрій)

 

  1. «З торбини народної мудрості». Робота біля дошки.

Виписати з поданих речень присвійні займенники з іменниками, визначити відмінок

 

Людей питай, а свій розум май.

Для нашого Федота не страшна робота.

Дивись не на чоловіка, а на його діло.

 

  1. Вчимося бути ввічливими!

Особові займенники у формулах ввічливості

 

  1. Підсумок уроку

 

Тож ви завзято працювали,

Вивчали, думали, писали.

Урок злетів, як мить одна,

Дзвінок вже скоро пролуна.

Прислів’я, загадки, казки

Ви пригадали залюбки.

І в них займенники шукали

Та добре їх запам’ятали.

 

Тож зараз я назву розряд, а ви – приклади займенників.

 

1 ос.одн. – я;

3 ос.мн. – вони;

2 ос.мн. – ви;

1 ос.мн. – ми;

 Зворотній – себе;

присвійні однини – мій, твій, свій, її, його;

присв.множ. – наші, ваші, їхні.

 

  1. Домашнє завдання. Вправа 573 на сторінці 267. Переписати, визначити особові займенники, що стали присвійними.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку