Тема. Вживання зворотного, особових, присвійних займенників у мовленні
Мета: продовжити вивчення займенника як частини мови, закріпити знання про особові, присвійні та зворотний займенники; вчити виділяти і правильно використовувати їх у мовленні; розвивати образне мислення та культуру мовлення учнів; використовуючи зразки усної народної творчості, виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: комбінований
Перебіг уроку
Перед початком уроку учні вибирають підготовлені «смайлики» і шукають свою «пару», сідають за робочі місця, відшукавши ідентичний своєму «смайл». Перевернувши картки-«смайли», складають слово-тему уроку «Займенник».
Займенник як частина мови
Важливий, хоч на зріст малий.
Він замінити може слово,
Не кажучи конкретно, хто такий.
Сім’я займенників велика.
Багато їх живе разом.
Зворотний лиш ніхто не кликав.
Один він, друзів не знайшов.
А особові навіть мають
Число й відмінок, як на гріх,
Зв’язок з присвійними тримають,
Що можна часто сплутать їх.
Відносні є, скажу до речі,
І вказівні ще, і питальні,
І неозначені, й заперечні,
А з ними поряд – означальні.
Займенник, друже, це не просто!
Та вивчимо його разом!
Бажаю вам в навчанні росту.
Давайте попрацюємо гуртом!
Наша мова була б нудною, речення занадто довгими, з частими повторами однакових слів, якби в ній не було займенників. Адже вони з успіхом заміняють іменники, прикметники, числівники, а іноді й цілі частини речень. Вони, як запасні гравці на футбольному полі, вступають у гру, коли повнозначні слова вимушено покидають її. За частотою вживання займенники посідають 3 місце (після іменника і дієслова).
Сьогодні ми закріпимо ваші знання про особові, присвійні та зворотний займенники, навчимося виділяти їх у тексті, змінювати за відмінками і родами, а також складати з ними речення.
«Мозковий штурм»
Одночасно робота біля дошки. «Мозаїка слова»: утворити слова, додавши особові займенники.
(Я) рина, (Ти) мофій, (Ми) хайло, (ви) рок, (я) зик, (ми) ть, (ми) нулий,
(він) ок, (я) кось, (Я) рина.
Скласти по одному реченню із займенником себе (перевірка домашнього завдання)
Себе – займенник зворотний,
Він у родині безмежно самотній.
Завжди і усюди у світі він сам.
Його я у речення зараз додам!
Щодня я змушую себе повірити у себе.
Мудрий дядечко Займенник
Може замінити багатьох.
Прикметники, числівник чи іменник –
Він може бути сам за трьох.
Усна народна творчість – це багатюща скарбниця мудрості наших предків. Усна народна творчість – невичерпне джерело натхнення для багатьох сучасних письменників. Ми вивчаємо казки, загадки, прислів’я, збагачуючись духовно. І саме з казками, загадками, прислів’ями асоціюється у нас дитинство.
Зазирни тихенько в казку,
Впіймай займенника, будь ласка!
Я на яйцях спечений,
Я від бабки втік,
Я від діда втік,
Та й від тебе, Зайчику, втечу! «Колобок»
І.Франко. «Фарбований Лис»
3.«Колись був у Києві князь, і була у нього дочка, така розумна і гарна, що й сказати не можна. І був тоді коло Києва Змій, і щороку кияни йому давали данину: або парубка молодого, або дівчину…»
«Кирило Кожум’яка»
І у загадках-хитринках
Є займенників іскринки.
Ви подумайте гарненько
Й запишіть їх вряд швиденько.
Зате сухий хазяїн!
А пройде він – повісять десь,
І знов його чекаю. (Плащ, дощ)
Нас не буде – воно буде.
Я його не бачу,
Але у мене воно є. (Прізвище)
Виписати з поданих речень присвійні займенники з іменниками, визначити відмінок
Людей питай, а свій розум май.
Для нашого Федота не страшна робота.
Дивись не на чоловіка, а на його діло.
Особові займенники у формулах ввічливості
Тож ви завзято працювали,
Вивчали, думали, писали.
Урок злетів, як мить одна,
Дзвінок вже скоро пролуна.
Прислів’я, загадки, казки
Ви пригадали залюбки.
І в них займенники шукали
Та добре їх запам’ятали.
Тож зараз я назву розряд, а ви – приклади займенників.
1 ос.одн. – я;
3 ос.мн. – вони;
2 ос.мн. – ви;
1 ос.мн. – ми;
Зворотній – себе;
присвійні однини – мій, твій, свій, її, його;
присв.множ. – наші, ваші, їхні.