Тема: Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета (розвивати компетентності): предметні: поглибити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, навчити розпізнавати іменники, визначати граматичні ознаки, правильно вживати цю частину мови в усному та писемному мовленні; розвивати мислення, пам'ять, увагу; сприяти патріотичному вихованню; загальнокультурну грамотність: дотримуватися норм української літературної мови; уміння вчитися впродовж життя: поповнювати словниковий запас учнів.
Міжпредметні зв’язки: українська література
Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу на основі актуалізації здобутих раніше знань).
Обладнання: ілюстрації, картки.
Перебіг уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Козак, отаман, кінь, небо, земля, укріплення, шаровари.
Записуємо тему уроку в зошити.
Робимо висновок: іменники поділяються на назви істот і неістот, змінюються за числами та відмінками.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Бесіда
2. «Дослідницька лабораторія»(виписати іменники, вказати їх морфологічні ознаки).
Кращий козацький вивідник землі переяславської; знає мову і звичаї татар, має серед них вірних людей; ходить безшумно, безшелесно; наче нікуди не дивиться, а все бачить; бездоганно володіє зброєю і тримається на коні.
вивідник (розвідник)
ІУ. Закріплення вивченого
1.Робота в групах «Навчаючи вчусь»
Списати речення, зробити синтаксичний розбір речень.
1. Ввечері вони вирушили углиб дніпровських плавнів. 2.Та перед тим Швайка скочив на Вітрика, випростався на повен зріст і довго вдивлявся з-під долоні у татарський степ. 3. Схоже, Швайку щось дуже непокоїло. 4. Нарешті він зістрибнув з Вітрика, взяв його за повід і повів в очерети.
- З якого епізоду твору ці рядки?
2. Самостійна робота за варіантами.
Складіть із розкиданих слів речення, визначте синтаксичну роль іменників.
Люлька випала з Пилипових вуст і задиміла в траві.
випала вуст Люлька, і задиміла, з Пилипових, в, траві
Човен-плоскодонка рушила до острова, а позаду з задоволеним пирханням плив Вітрик.
Човен-плоскодонка, Вітрик, рушила, з задоволеним, а позаду, до острова, плив, пирханням.
3. Творча робота. Вставити пропущені іменники, яких не вистачає у реченні, пояснити, яку роль вони відіграють у реченні.
У глибині острова палало……. На рогачках булькотів здоровенний …….Навколо нього сиділо ……. з десять. Вони запитливо втупилися в …...
Довідка: багаття, чоловік, прибульців, казан.
4.Тестовий контроль (взаємоперевірка)
Відповіді: 1.в; 2.в; 3.г; 4.г; 5.а; 6.в.
Тест - контроль
1. Виділіть іменник:
А) хмариться; б)хмарно; в) хмари; г)хмарний.
2. Який відмінок називається прямим?
А) Кличний; б) знахідний; в) називний; г)місцевий.
3. Що означає іменник як частина мови?
А) ознаку предмета; б)ознаку ознаки; в) дію предмета; г) предмет.
4. Якщо іменник у реченні вживається у формі називного відмінка, то він виконує функцію: а)додатка; б)обставини; в)означення; г)підмета.
5. У якому рядку всі спільнокореневі слова є іменниками?
А) береза, березень, берізка, березняк;
Б) янтар, янтаревий, янтарний, янтарка;
В)музикознавець, музикантський, музика, музикант;
Г) мороз, приморозити, морозець, морозяний.
6. Вчення про частини мови – це…
А) орфографія; б)словотвір; в)морфологія; г)морфеміка.
Y. Рефлексія (використовуючи, метод «Незакінчене речення»
- На цьому уроці я дізнався…..
- Мені сподобалося….
- Я навчився….
Найскладнішим завданням було….
YI. Д/з Вивчити теоретичний матеріал за підручником. Виконати вправу 202.
Додатки
І. «Дослідницька лабораторія»(виписати іменники, вказати їх морфологічні ознаки).
Кращий козацький вивідник землі переяславської; знає мову і звичаї татар, має серед них вірних людей; ходить безшумно, безшелесно; наче нікуди не дивиться, а все бачить; бездоганно володіє зброєю і тримається на коні.
ІІ.«Навчаючи вчусь»
Списати речення, зробити синтаксичний розбір речень.
1. Ввечері вони вирушили углиб дніпровських плавнів. 2.Та перед тим Швайка скочив на Вітрика, випростався на повен зріст і довго вдивлявся з-під долоні у татарський степ. 3. Схоже, Швайку щось дуже непокоїло. 4. Нарешті він зістрибнув з Вітрика, взяв його за повід і повів в очерети.
ІІІ. Складіть із розкиданих слів речення, визначте синтаксичну роль іменника
ІУ.Творча робота (вставити пропущені іменники, яких не вистачає у реченні, пояснити, яку роль вони відіграють у реченні):
У глибині острова палало……. На рогачках булькотів здоровенний …….Навколо нього сиділо ……. з десять. Вони запитливо втупилися в …...
Довідка: багаття, чоловік, прибульців, казан.
Тест - контроль
1. Виділіть іменник:
А) хмариться; б)хмарно; в) хмари; г)хмарний.
2. Який відмінок називається прямим?
А) Кличний; б) знахідний; в) називний; г)місцевий.
3. Що означає іменник як частина мови?
А) ознаку предмета; б)ознаку ознаки; в) дію предмета; г) предмет.
4. Якщо іменник у реченні вживається у формі називного відмінка, то він виконує функцію:
а)додатка; б)обставини; в)означення; г)підмета.
5. У якому рядку всі спільнокореневі слова є іменниками?
А) береза, березень, берізка, березняк;
Б) янтар, янтаревий, янтарний, янтарка;
В)музикознавець, музикантський, музика, музикант;
Г) мороз, приморозити, морозець, морозяний.
6. Вчення про частини мови – це…
А) орфографія; б)словотвір; в)морфологія; г)морфеміка.
Тест - контроль
1. Виділіть іменник:
А) хмариться; б)хмарно; в) хмари; г)хмарний.
2. Який відмінок називається прямим?
А) Кличний; б) знахідний; в) називний; г)місцевий.
3. Що означає іменник як частина мови?
А) ознаку предмета; б)ознаку ознаки; в) дію предмета; г) предмет.
4. Якщо іменник у реченні вживається у формі називного відмінка, то він виконує функцію:
а)додатка; б)обставини; в)означення; г)підмета.
5. У якому рядку всі спільнокореневі слова є іменниками?
А) береза, березень, берізка, березняк;
Б) янтар, янтаревий, янтарний, янтарка;
В)музикознавець, музикантський, музика, музикант;
Г) мороз, приморозити, морозець, морозяний.
6. Вчення про частини мови – це…
А) орфографія; б)словотвір; в)морфологія; г)морфеміка.
Козак
козаки
отаман
кінь
небо
земля
укріплення
шаровари