Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал
Розробка уроку української мови 6 клас на тему "Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль".
Перегляд файлу

Тема: Іменник як частина мови:  загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета (розвивати компетентності): предметні: поглибити й систематизувати  знання учнів про іменник як частину мови, зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль,  навчити  розпізнавати іменники, визначати граматичні ознаки, правильно вживати цю частину мови в усному та писемному мовленні; розвивати мислення, пам'ять, увагу; сприяти патріотичному вихованню; загальнокультурну грамотність: дотримуватися норм української літературної мови; уміння вчитися впродовж життя: поповнювати словниковий запас учнів.

Міжпредметні зв’язки: українська література

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу на основі актуалізації здобутих раніше знань).

Обладнання: ілюстрації, картки.

                                                                                                                                                                 

                                                                  Перебіг уроку 

І. Організація класу. 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 

  • Діти, ми починаємо вивчення морфології.
  • А що називається морфологією? (Це розділ науки про мову, який вивчає слова як частини мови.)
  •  Розгорніть підручники на с.95 і розгляньте схему «Частини мови».

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

  1. Бесіда
  • Розглянемо ілюстрацію.
  • Опишіть  усе, що бачите на цій ілюстрації.

Козак, отаман, кінь, небо, земля, укріплення, шаровари.

  • На які питання відповідають ці слова?
  • До якої частини мови належать слова, які відповідають на питання хто? або що?

 

  • Це перший урок з циклу уроків про іменник. Ми згадаємо граматичні категорії цієї частини мови, морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

Записуємо тему уроку в зошити.

 

  1. Повідомлення вчителя
  • Випередити  іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше. ( Тому вивчаймо іменники, бо вони у всьому, що нас оточує) 

 

  1. Робота над словами, записаними на дошці.

Робимо висновок: іменники поділяються на назви істот і неістот, змінюються за числами та  відмінками.

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Робота з правилом (самостійна робота).
  • Розгорніть підручники і прочитайте правило на с.96-97

Бесіда

  • Іменник – це ….
  • Іменник називає….
  • Іменник відповідає на питання….
  • Назвіть морфологічні ознаки іменників.
  • Яким членом речення найчастіше виступає іменник?

    2. «Дослідницька лабораторія»(виписати іменники,  вказати їх морфологічні ознаки).

Кращий козацький вивідник  землі переяславської; знає мову і звичаї татар, має серед них вірних людей; ходить безшумно, безшелесно; наче нікуди не дивиться, а все бачить; бездоганно володіє зброєю і тримається на коні.

вивідник (розвідник) 

  • - Про героя якого твору ці рядки?
  • - Яке це речення за метою висловлювання?

 

  • 4. Гра «Упізнай мене»  (фізкультхвилинка)
  • Почувши іменники, які є назвами істот – присідаємо, неістот – встаємо і плескаємо в долоні над головою.
  • Дівчина,узлісся, місяць, лікар, мудрість, клімат, моряк,  зав'язь, компас, дівчина, , чистота, глибина, тюлень, турист, студент, параграф, комар, дятел, сад, теля, військо, натовп, пожежник, ставлення,

ІУ. Закріплення вивченого

1.Робота в групах «Навчаючи вчусь»

Списати речення, зробити синтаксичний розбір речень.

1. Ввечері вони вирушили углиб дніпровських плавнів. 2.Та перед тим Швайка скочив на Вітрика, випростався на повен зріст і довго вдивлявся з-під долоні у татарський степ. 3. Схоже, Швайку щось дуже непокоїло. 4. Нарешті він зістрибнув з Вітрика, взяв його за повід і повів в очерети.

- З якого епізоду твору ці рядки?

2. Самостійна робота за варіантами. 

Складіть із розкиданих слів речення, визначте синтаксичну роль іменників.

Люлька випала з Пилипових вуст і задиміла в траві.

випала вуст Люлька, і задиміла, з Пилипових, в, траві

Човен-плоскодонка рушила до острова, а  позаду з задоволеним пирханням плив  Вітрик.

Човен-плоскодонка, Вітрик, рушила, з задоволеним, а позаду, до острова, плив, пирханням.

3. Творча робота. Вставити пропущені іменники, яких не вистачає у реченні, пояснити, яку роль вони відіграють у реченні.

У глибині острова палало……. На рогачках булькотів здоровенний …….Навколо нього сиділо …….   з десять. Вони запитливо втупилися в …...

Довідка: багаття, чоловік, прибульців, казан.

4.Тестовий контроль (взаємоперевірка)

Відповіді: 1.в; 2.в; 3.г; 4.г; 5.а; 6.в.

                                                Тест - контроль

1. Виділіть іменник:

А) хмариться; б)хмарно; в) хмари; г)хмарний.

2. Який відмінок називається прямим?

А) Кличний; б) знахідний; в) називний; г)місцевий.

3. Що означає іменник як частина мови?

А) ознаку предмета; б)ознаку ознаки; в) дію предмета; г) предмет.

4. Якщо іменник у реченні вживається у формі називного відмінка, то він виконує функцію: а)додатка; б)обставини; в)означення; г)підмета.

5. У якому рядку всі спільнокореневі слова є іменниками?

А) береза, березень, берізка, березняк;

Б) янтар, янтаревий, янтарний, янтарка;

В)музикознавець, музикантський, музика, музикант;

Г) мороз, приморозити, морозець, морозяний.

6. Вчення про частини мови – це…

А) орфографія; б)словотвір; в)морфологія; г)морфеміка.

Y.  Рефлексія (використовуючи, метод «Незакінчене речення»

- На цьому уроці я дізнався…..

- Мені сподобалося….

- Я навчився…. 

Найскладнішим завданням було….

YI.  Д/з  Вивчити теоретичний матеріал за підручником.  Виконати вправу 202.

 

 

 

Додатки

І. «Дослідницька лабораторія»(виписати іменники,  вказати їх морфологічні ознаки).

Кращий козацький вивідник  землі переяславської; знає мову і звичаї татар, має серед них вірних людей; ходить безшумно, безшелесно; наче нікуди не дивиться, а все бачить; бездоганно володіє зброєю і тримається на коні.

ІІ.«Навчаючи вчусь»

Списати речення, зробити синтаксичний розбір речень.

1. Ввечері вони вирушили углиб дніпровських плавнів. 2.Та перед тим Швайка скочив на Вітрика, випростався на повен зріст і довго вдивлявся з-під долоні у татарський степ. 3. Схоже, Швайку щось дуже непокоїло. 4. Нарешті він зістрибнув з Вітрика, взяв його за повід і повів в очерети.

ІІІ. Складіть із розкиданих слів речення, визначте синтаксичну роль іменника

  1. випала вуст Люлька, і задиміла, з Пилипових, в, траві

 

  1. Човен-плоскодонка, Вітрик, рушила, з задоволеним, а позаду, до острова, плив, пирханням

 

 

ІУ.Творча робота (вставити пропущені іменники, яких не вистачає у реченні, пояснити, яку роль вони відіграють у реченні):

У глибині острова палало……. На рогачках булькотів здоровенний …….Навколо нього сиділо …….   з десять. Вони запитливо втупилися в …...

Довідка: багаття, чоловік, прибульців, казан.

 

                                                Тест - контроль

1. Виділіть іменник:

А) хмариться; б)хмарно; в) хмари; г)хмарний.

2. Який відмінок називається прямим?

А) Кличний; б) знахідний; в) називний; г)місцевий.

3. Що означає іменник як частина мови?

А) ознаку предмета; б)ознаку ознаки; в) дію предмета; г) предмет.

4. Якщо іменник у реченні вживається у формі називного відмінка, то він виконує функцію:

 а)додатка; б)обставини; в)означення; г)підмета.

5. У якому рядку всі спільнокореневі слова є іменниками?

А) береза, березень, берізка, березняк;

Б) янтар, янтаревий, янтарний, янтарка;

В)музикознавець, музикантський, музика, музикант;

Г) мороз, приморозити, морозець, морозяний.

6. Вчення про частини мови – це…

А) орфографія; б)словотвір; в)морфологія; г)морфеміка.

 

 

Тест - контроль

1. Виділіть іменник:

А) хмариться; б)хмарно; в) хмари; г)хмарний.

2. Який відмінок називається прямим?

А) Кличний; б) знахідний; в) називний; г)місцевий.

3. Що означає іменник як частина мови?

А) ознаку предмета; б)ознаку ознаки; в) дію предмета; г) предмет.

4. Якщо іменник у реченні вживається у формі називного відмінка, то він виконує функцію:

а)додатка; б)обставини; в)означення; г)підмета.

5. У якому рядку всі спільнокореневі слова є іменниками?

А) береза, березень, берізка, березняк;

Б) янтар, янтаревий, янтарний, янтарка;

В)музикознавець, музикантський, музика, музикант;

Г) мороз, приморозити, морозець, морозяний.

6. Вчення про частини мови – це…

А) орфографія; б)словотвір; в)морфологія; г)морфеміка.

 

Козак

козаки

отаман

кінь

небо

земля

укріплення

шаровари

docx
Додано
14 грудня 2021
Переглядів
527
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку