Тема. ЯКІ РОСЛИНИ РОСТУТЬ НА ШКІЛЬНОМУ ПОДВІР’Ї? Клас . 1. Предмет. Я досліджую світ. Тиждень 4 “ Моє довкілля” Очікувані результати ( з програми): учень: Доброзичливо сприймає усні репліки однокласників й доречно реагує на усну інформацію. (2 МОВ 1.1-1). Визначає (з однокласниками) важливість спільноти класу, школи і пояснює свою думку.( 2 ГІО 5.1-1). Розпізнає дикорослі і культурні рослини.( 2 ПРО4.3-3). Розпізнає дерева, кущі, трав’янисті рослини2 ПРО4.3-4 Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу. (2 МАО 3.1-1). З увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі.( 2 МОВ 1.1-1). Дотримується встановлених в освоєному громадському просторі (у школі, на вулиці, у парку, на дитячому майданчику тощо) правил. (2 ГІО 2.3-1). Пояснює, чому потрібно дотримуватися встановлених правил.(2 ГІО 2.3-1). Пояснює, чому природа важлива для людини. (2 ГІО 2.2-1). Визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження. (2 ПРО 1.1-2). Проводить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди. (2 ПРО 1.4-1). Застосовує за потреби найпростіші матеріали та прилади. (2 ПРО 1.4-2).Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження. (2 ПРО 2.3-1). Виготовляє та оздоблює виріб знайомими технологіями з допомогою дорослих. (2 ТЕО 1.4-2). Дотримується безпечних прийомів праці під час використання інструментів та пристосувань.( 2 ТЕО 2.1.-1).Демонструє іншим результати власної діяльності. (2 ТЕО 1.5.-1). Описує, спираючись на запитання дорослих, чого хотів /-ла досягти.( 2 ТЕО 1.5.-2). Відтворює досліджувані геометричні форми (вирізає, наклеює, малює, моделює та ін.).( 2 МАО 4.2-1). Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу. (2 МАО 3.1-1). Створює короткі письмові повідомлення (друкованими або писаними літерами). (2 МОВ 3.1-3). Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами.( 2 ПРО 4.1-1).Висловлює свої думки та почуття з приводу побаченого, почутого.(2 МОВ 2.3-1). З увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі. (2 МОВ 1.1-1). Сприймає твір мистецтва, добираючи із запропонованих той, який співзвучний з особистими емоціями та враженнями.( 2 МИО 2.1-1). Використовує фактичний зміст (хто?, що?, де?, коли?) для обговорення усної інформації.( 2 МОВ 2.4-3). Велика ідея: рослини, які ростуть на шкільному подвір'ї, різноманітні. Ключові слова: рослини, дерева, кущі, трав'янисті рослини, дикорослі та культурні рослини, умови для життя та росту рослин: грунт, вода, поживні речовини, тепло, світло, повітря. Ресурси: скринька для “Дослідницьких запитань”, папір для фліпчарту, маркери, кольорові олівці, ручки, блокноти або альбоми для “ Щоденника дослідника”, папір А4, букет квітів, листя дерев, кольорові паперові фігури, ножиці, клей. Хід уроку на тему “ЯКІ РОСЛИНИ РОСТУТЬ НА ШКІЛЬНОМУ ПОДВІР’Ї?» I. Ранкова зустріч - Доброго дня, діти! Давайте всі разом станемо в коло. Варіант 1 «Осінній букет» - Погляньте на букет осінніх квітів (чорнобривці, хризантеми, гладіолуси, айстри). Хто може назвати знайому квітку в букеті? Яка квітка вам найбільше сподобалася? – Чим саме? Дослідіть та опишіть її. Які пелюстки на дотик (колючі, гладенькі, шорсткі, теплі, холодні)? А листки? – Чи має квітка запах? За допомогою якого органу чуття ви про це дізналися? – Які органи чуття вам допомогли назвати її ознаки: колір квітів, висота стебла, форма, запах? Чи знаєте ви вірші чи пісні про ці квіти? Варіант 2 -Побавимося у гру. « Помічники людини”. Треба торкатися того, про що я буду запитувати. – Які «помічники» нам допоможуть побачити різнобарв’я осінніх кольорів? (Діти торкаються очей). Який «помічник» допоможе нам відчути аромат квітів? (Діти торкаються носа). Який «помічник» допоможе почути журливе курликання перелітних птахів? Який «помічник» нам допомагає формулювати наші думки? Який «помічник допомагає нам бачити один одного? Який «помічник» допомагає нам відчувати тепло чи холод? 2. Визначення запитів учнів. Відібрані запити учнів з теми: «Які дерева та кущі ростуть на шкільному подвірї? Які трав'янисті рослини можна побачити біля школи? Де ростуть культурні та дикорослі рослини? Що потрібно для життя рослини?» Всі запити учнів з теми: «Чому одні рослини великі, а інші малі? Чому ростуть рослини? Рослини — істоти чи неістоти? Чим їдять рослини? З чого складаються рослини? Що спільного між усіма рослинами? Звідки беруться рослини? Що вони роблять на Землі? Для чого потрібні рослини?» II. Дослідження «Які рослини ростуть на шкільному подвір’ї?». Дослідницька мандрівка . 1..Ознайомлення з рослинами шкільного подвір’я та їх дослідження. - Діти, перед тим, як іти мандрувати, пригадаємо правила мандрівки: треба бути обережними, не виходити за межі шкільного подвір’я, дбайливо ставитися до природи тощо. 2. Дослідницька мандрівка . - Які рослини є на нашому подвір’ї? Вони бувають дикорослі і культурні. - Погляньте, у клумбі та в садку ростуть культурні рослини, які насаджує людина, а на майданчику і в шкільному сквері — дикорослі. Ці рослинки ростуть самостіно. Завдання дітям: - Поспостерігайте за рослинами на шкільному подвір’ї. Які з них низькорослі? Яка рослина найвища? Знайдіть улюблену рослину? Назбирайте найгарніші листочки, що ви знайшли на подвір’ї школи для створення гербарію («колекції»). Можна приглянутися до них за допомогою лупи. Завдання після екскурсії: – Які рослини ви побачили? Які з них культурні, а які дикорослі? Які улюблені рослині ви знайшли на шкільному подвір’ї? Чим вони вас вразили? Розкажіть про них сусіду по парті. Які органи чуття вам допомагали досліджувати? 3. Замальовка або запис кроку дослідника у “ Щоденнику досліджень”. 4. Повернення до запитів учнів. - Чи є питання, на які вже знайшли відповіді? Що здивувало та зацікавило вас? Про що б хотіли дізнатися більше? Що відчуваєте? III. Практична робота. Виготовлення «Гербарію нашого шкільного подвір’я». 1. Виготовлення гербарію з опалого листя тих дерев, що ростуть на нашому шкільному подвір’ї Варіант 1 1. Поповнення «Башти слів» - Що таке гербарій? Це колекція засушених рослин, яку використовують дослідники для наукових цілей (наприклад, опису, який вигляд мають рослини). Знищувати рослин ми не маємо наміру, тому робитимемо гербарій з опалого листя. В результаті нашої мандрівки постануть різні гербарії. 2. Робота в парах. -Діти, але є кілька важливих деталей: – Скільки листочків ви назбирали? З’ясуйте у парах, хто найбільше? На скільки? Відкладіть 5 найкращих (за кольором / формою). У парах обговоріть, із яких дерев ці листочки. Для кожного листочка знайдіть тло різного кольору – трикутник, квадрат, прямокутник (різних кольорів) . – Приклейте до аркуша паперу спочатку тло, а потім листочок. Для наступного листочка використайте інше тло й інший аркуш паперу. – Розкажіть у парах, листочки яких дерев ви обрали і які фігури. – Підпишіть ваші листочки. Покладіть до “Щоденника спостережень”.
Варіант 2 Створення аплікації «Сова» за зразком. - Пригадайте назви геометричних фігур (коло, овал, квадрат, прямокутник), покажіть їх. Ці знання знадобляться вам під час виконання завдання. - Вам потрібно підготувати один великий круглої форми листок і декілька маленьких різної форми, наприклад, липи, верби, ясена, клена, горобини тощо, а також ножиці, клей, альбомний лист. Завдання: 1. У центрі листка наклейте великий листок круглої форми, який буде основою для аплікації. З боків приклейте продовгуваті листочки-«крила». 2. Візьміть маленькі листочки з гострими кінчиками і приклейте їх угорі. Це вушка. 3. Приклейте маленьке листячко на місці очей. 4. Поріжте жовті або коричневі листочки на маленькі смужки і приклейте лапки внизу листочка-основи. 5. Візьміть жовтий листочок і виріжте дзьобик, приклейте між очима. 6. Із цього ж жовтого листя виріжте овали для очей сови. Фломастером намалюйте зіниці. – Що ви знаєте про цього птаха? Чим він живиться? Який веде спосіб життя? Які звуки видають сови? Яку приносять користь людям, довкіллю? Чи живуть сови у твоїй місцевості? IV. Дидактична гра «Упізнай рослину за поданими ознаками». 1. Групова робота за картками . – Які рослини зображені на малюнку? Культурні рослини позначте кружечком зеленого кольору, а дикорослі – синього. (Діти співвідносять зображення й описи рослин з тими, які бачили під час екскурсії.). – Чи всі рослини однакові за висотою та будовою? Скільки карток одержали групи? – Чи є серед цих зображень ті, що позначають предмети неживої природи? – Чи знаєте ви ці рослини? 2. Створення проблемної ситуації. Робота в групах. - Як розподілити подані тут рослини на три групи? (дерева, кущі, трав’янисті рослини). Висловіть власні припущення, хай навіть і помилкові. - Дерево – має один міцний дерев’янистий стовбур. Кущ – має кілька тонших дерев’янистих стебел. Трав’яниста рослина – має тонке, гнучке, соковите стебло V. Перегляд та обговорення відеофільму «Квіти розпускаються» (https://www.youtube.com/watch?v=VGwJ37lmJ0g). – Чи знайома вам ця квітка? Як вона називається? Чи бачили ви її на шкільному подвір’ї? У кого ця квітка росте вдома? Яку з поданих фрагментів музики ви б порадили авторові для озвучення цього фільму? - Я знаю, діти, що ви всі дуже гарно співаєте і любите музичне мистецтво. Тому послухаємо кілька музичних фрагментів, зокрема й музику до пісні «Чорнобривців засіяла мати» чи саму пісню, можна у виконанні В. Козловського (https://www.youtube.com/watch?v=KoXdxprF2dc). VI. Рефлексія. - На які питання ви вже знайшли відповідь? Що це означає? Чому це для нас важливо? Чи виникли нові запитання? Чому чорнобривці? Висловіть свої припущення, чому на прощання я обрала кліп із чорнобривцями? Замалюйте або запишіть те, що вас зацікавило, або ваші враження з уроку у “Щоденнику досліджень.”