Тема: КОЛЬОРИ ТА ЗВУКИ ДОВКІЛЛЯ. ЯКІ ВОНИ? Клас . 1. Предмет. Я досліджую світ. Тиждень 4 “ Моє довкілля” Очікувані результати ( з програми): учень: З увагою сприймає усні репліки однокласників й доречно реагує на усну інформацію.(2 МОВ 1.1-1). Називає кольори. (2 МИО 2.1-4). Досліджує виражальні можливості слова. (2 МОВ 4.1-5).Досліджує, навіщо в художніх текстах використовують виражальні засоби (порівняння).( 2 МОВ 4.1-10). Висловлює свої думки і почуття з приводу простих усних медіаповідомлень. (2 МОВ 1.5- 2). Розрізняє звуки довкілля і звуки мовлення. (2 МОВ 4.1-1). Досліджує сприйняття інформації різними органами чуття. (2 ПРО 1.5-6). Описує, які звуки йому/їй подобаються. (2 ПРО 1.5-7). Сприймає вірш і використовує усну інформацію з конкретною метою.( 2 МОВ 1.1.-2). Розпізнає дерева, тварини. 2 ПРО 4.3-4 Досліджує значення слів, пов’язаних із темою тижня. (2 МОВ 4.1-4). Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу. (2 МАО 3.1-1). Описує зміни власних емоцій, почуттів, настрою.( 2 СЗО 2.2-8). Пояснює, що подобається, а що не подобається у творі мистецтва.(2 МИО 2.2-1). Виявляє свої враження від мистецтва різними художніми засобами (звуками, кольорами, лініями, мімікою, рухами). (2 МИО 2.2-2).Ділиться емоціями від сприймання мистецьких творів.(2 МИО 3.3-3). Висловлює свої почуття, які викликав твір.( 2 МИО 2.2-6). Розповідає про побачене, почуте. (2 МОВ2.3-1). Малює фарбами. (2 МИО 2.2-6). Висловлює свої почуття через фарби.( 2 МИО 1.1-5). Велика ідея: У довкіллі ми бачимо кольори та чуємо звуки природи, яку цінуємо, бережемо та милуємося її красою. Ключові слова: довкілля. рослини, тварини, рукотворні тіла, кольори, звуки природні, звуки мовлення, порівняння, асоціації. Ресурси: скринька для “Дослідницьких запитань”, папір для фліпчарту, маркери, кольорові олівці, ручки, блокноти або альбоми для “ Щоденника дослідника”, папір А4, букет квітів, листя дерев, кольорові картки для лото , ножиці, клей. Хід уроку на тему: «КОЛЬОРИ ТА ЗВУКИ ДОВКІЛЛЯ. ЯКІ ВОНИ?» I. Ранкова зустріч «Кольори осені» - Доброго дня, діти! Станемо всі разом в коло. А зараз «ланцюжком» назвіть свій улюблений колір. Тепер я назву колір (жовтий, червоний, помаранчевий /оранжевий), а ви «ланцюжком» назвіть той предмет, який пов’язаний із цим кольором. Наприклад: зелений — такогож кольору яблуко, листя, крокодил, машина, светрик тощо. Жовтий – сонце, лимон і т. д. Оранжевий - … Фіолетовий (Це завдання важче. адже деякі кольори трапляються у природі рідше).
II.Кольорове лото «Асоціації”. 1. - Хтось один вийдіть на середину кола і візьміть з купки карток чотири( картки різного кольору). Придумайте предмет живої і неживої природи із таким кольором, який має картка. Наприклад: – Червоний, як кров (і так описує 4 картки). - Не переживайте, я вам підкажу та дам кожному час на роздуми, особливо, якщо колір «важчий». - Такі вирази, які ми вживали в колі, нам допоможуть збагатити наше мовлення, зробити його яскравішим і кольоровішим. Адже одна справа сказати, що калина червона, і зовсім інше, яскравіше звучить вираз, що «калина червона, як кров». 2. Розфарбуйте своє мовлення. Закінчіть речення. За вікном запахло осінню. Вона прийшла і листя стали жовті, мов…, а на деяких деревах навіть оранжеві, як … Ще учора листя було зелене, як … Лише ягоди калини червоніють, неначе …. Небо частіше похмурніє, хоча сьогодні воно блакитно-чисте, неначе .. На небі де-не-де біліють хмарки, мов … Осінь на порозі. -Такі слова називаються порівняннями і їх варто вживати для того, щоб наші співрозмовники краще уявляли те, що ми говоримо. 3. Визначення запитів учнів. Відібрані запити учнів з теми: «Які кольори можна побачити у довкіллі? Які кольори тварин? Які кольори у рослин? Які звуки можна почути? Чи можна чути звуки неживої природи ? Чи створюють звуки рукотворні тіла? Які звуки може створювати людина?» Всі запити учнів з теми: « Чи змінюють колір тварини? Для чого потрібна зміна кольору? Чому листя дерев змінює колір? Чому опадає листя? Чи може листя “ танцювати” та “співати”? Чому стовбур берези білий? Чому птахи співають? Чи можуть розмовляти тварини? Як впливає музика на рослини та тварин? Чому не можна шуміти в лісі на початку літа?» III.Слухання дитячої пісеньки «Звуки природи». Гра «Як звучить довкілля? Як говорять люди?» 1. Слухання дитячої пісеньки «Звуки природи». - Послухаємо веселу дитячу пісеньку «Звуки природи». (https://www.youtube.com/watch?v=W97SvIiACuA ) 2. Продовжити речення: Вухо чує, а очі – …............, а ніс – …............, а язик – ......... 3. Робота в парах. Гра «Як звучить довкілля? » - Діти, розгляньте об’єкти довкілля. Які з них створюють звуки? Плесніть у долоні, якщо предмет створює звук, і підніміть руки догори, якщо не створює. - Камінець. Пташка. Автомобіль. Телефон. Крісло. Людина. 4. Гра «Як говорять люди?» - Які звуки створює людина.Потренуйтеся, видаючи різні звуки. – Чому наша здатність створювати звуки – дуже важлива? (мова) – Які звуки знаєте? (голосні та приголосні). Як розрізнити голосні та приголосні звуки? Пригадайте, гоолосні звуки можна проспівати. Спробуйте заспівати голосні звуки (використовуючи якусь знайому мелодію, напр., «Любив козак дівчину, і з сиром пироги»). 5. Гра «Кольорові звуки» (обчисли і розмалюй)
6. Повернення до запитів учнів. - Чи є питання, на які ви знайшли відповідь? Про що хочете дізнатися ще більше? Що вас здивувало? А що зацікавило? Що викликало роздуми? Що ви відчули? Чому це важливо для всіх? Розкажіть та поділіться своїми враженнями. IV.Слухання «кольорових» віршів. Лічба . 1. Слухання вірша О. Війтика-Ющука «Осінній парк». - Послухайте твір автора О. Війтика-Ющука «Осінній парк» і полічіть дерева в цьому тексті. Якого кольору кожне з них? Вже побагряніло листячко на клені, Але на вербиці щвоно зелене. На каштані листя вже із жовтизною. Йду осіннім парком тихою ходою. Таких фарб немає влітку, ні зимою. Недаремно осінь зветься золотою. 2. Поповнення “Башти слів.” - З’ясуємо значення незрозумілих слів, зокрема «золотий, багряний», «багряніти». 3. Замальовка або запис слів у “Щоденнику досліджень” 4. Слухання вірша Марійки Підгірянки «Ліс». - Послухайте вірш Марійки Підгірянки «Ліс» і полічіть дерева, тварин у цьому вірші. - Шумить верхами буйний ліс – дуби, берези, буки. Співає сойка, свище дрізд і воркотять голубки. Стрибає білка по верхах, дітей зозуля кличе. Вітрець шепоче в галузках, В ярку потік мугиче. Цілує сонечко листки у ніжній, теплій ласці, гриби наділи шапочки так само, як у казці. – Які звуки можна почути в цьому лісі? Які звуки вам подобаються? Які звуки для вас неприємні? Чому? Чи можуть шкодити звуки? Доведіть. – Поповнимо знову нашу “Башту слів.” - Які слова вам були незрозумілі? Чи бачили ви птахів : дрозда та сойку? Спробуймо припустити/ відгадати, що означає це слово, прислухаючись уважно до тексту. - Подивіться, як виглядає сойка і дрізд. Сойка. За цим посиланнями можна послухати спів сойки https://www.youtube.com/ watch?v=n4kVYJQ5db4 https://www.youtube.com/ watch?v=bsjQOwqRLPY . Дрізд. За цим посиланнями можна послухати спів дрозда https://www.youtube.com/ watch?v=8hqhXffEhfY https://www.youtube.com/ watch?v=5drddWwtDLI. 5. Практична робота у групах “ Кольори для пташиної мелодії”. - Намалюйте у “Щоденнику досліджень” птахів сойку та дрозда. Підпишіть малюнки. Які враження викликали у вас пісні сойки та дрозда? Підберіть кольори для пташиних мелодій. V. Рефлексія. - На які питання ви також знайшли відповіді? Чи виникли нові запитання? Що важливо знати? Що думаєте і знаєте зараз? Що для вас це означає? - А тепер спробуйте дібрати фарби для осіннього листя. Запропонуйте власні варіанти кольорів. - Назвіть дерева, з яких злетіло це листя. Якого кольору на листі найбільше? - Чи ваш настрій відповідає тим яскравим кольорам, у які розфарбовує осінь листя? - А зараз самостійно можете самі намалювати осіннє листя (без замальовки), використовуючи фарби та створити нові кольори у “ Щоденнику досліджень”.