Тема: ЯК ПОВОДИТИСЬ У ДОВКІЛЛІ, ЩОБ НЕ ЗАШКОДИТИ СОБІ І ЙОМУ? Клас . 1. Предмет. Я досліджую світ. Тиждень 4 “ Моє довкілля” Очікувані результати ( з програми): учень: З увагою сприймає усні репліки однокласників й доречно реагує на усну інформацію. (2 МОВ 1.1-1). Розпізнає серед тверджень істинні або хибні.(2 ІФО 1.4-3). Доброзичливо сприймає усні репліки однокласників й доречно реагує на усну інформацію. (2 МОВ 1.1-1). Визначає (з однокласниками) важливість спільноти класу, школи і пояснює свою думку. (2 ГІО 5.1-1). Виробляє (з однокласниками) правила поведінки в довкіллі, переконує, що вони потрібні. ( 2 ГІО 8.1-1). Дотримується правил безпечної поведінки в довкіллі і пояснює ці правила іншим.( 2 ПРО 3.2.-2). Пояснює важливість добрих вчинків для людини та довкілля. (2 СЗО 1.1-10). Пояснює, чому потрібно дотримуватися встановлених правил. (2 ГІО 2.3-1).Пояснює, що не можна залишати сміття після відпочинку в лісі, розпалювати вогнище в недозволеному місці. (2 СЗО 1.4-5). Відтворює графічні знаки за зразком. (2 МОВ 3.1-1). Використовує графічні символи, літери, малюнки, піктограми для висловлення своєї думки.( 2 МОВ 2.2-7 ). Досліджує особливості вірша. (2 МОВ 2.3-2). Зіставляє пережиті під час читання почуття та емоції з власним емоційно-чуттєвим досвідом. (2 МОВ 2.3-1). Висловлює думку про те , як факти, думки із прочитаного тексту можуть допомогти в конкретних життєвих ситуаціях. (2 МОВ 2.5-4). Пояснює важливість добрих вчинків для людини та довкілля. (2 СЗО 1.1-10. ) Пояснює, як правила та їх дотримання впливають на безпеку в довкіллі, зокрема вдома, у школі.( 2 СЗО 3.3-2). Пояснює, чому потрібно дотримуватися встановлених правил.( 2 ГІО 2.3-1). Дотримується правил безпечної поведінки в довкіллі і пояснює ці правила іншим.( 2 ПРО 3.2-2). Пояснює, що кожен вчинок має наслідки ( 2 СЗО 2.2-11). Визначає, що дає природа людині.(2 ГІО 2.2-2). Розпізнає в предметах навколишнього світу відомі геометричні фігури.(2 МАО 4.2-1 ). Відтворює досліджувані геометричні форми (вирізає, наклеює, малює, моделює та ін.).( 2 МИО 1.1-5). Малює графічними матеріалами, фарбами. ( 2 МИО 1.1-6). Працює (вирізує, конструює) з папером, природними матеріалами. (2 МИО 1.1-9). Дотримується правил техніки безпеки.(2 СЗО 4.4-7). Виконує запропоновану роль у мікрогрупі (команді), погоджується із рішенням команди. Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри. ( 2 СЗО 4.4-6). Висловлює свої думки і почуття з приводу простих усних медіаповідомлень (радіопередачі, реклама тощо). (2 МОВ 1.5-4). Пояснює, що кожен вчинок має наслідки, спираючись на приклади літературних героїв, персонажів мультфільмів тощо.( 2 СЗО 2.2-11). Велика ідея:« Життя тварин та рослин залежить від поведінки людини та її ставлення до природи.» Ключові слова: довкілля. рослини, тварини, правила поведінки, спостереження. рукотворні тіла, кольори, звуки природні, звуки мовлення, порівняння, асоціації. Ресурси: скринька для “Дослідницьких запитань”, папір для фліпчарту, маркери, кольорові олівці, ручки, блокноти або альбоми для “ Щоденника дослідника”, папір А4, букет квітів, листя дерев, кольорові картки для лото , ножиці, клей. Хід уроку на тему «ЯК ПОВОДИТИСЬ У ДОВКІЛЛІ?» Види діяльності I.Ранкова зустріч. Гра «Вірю/ не вірю» - Доброго дня, діти! Станемо разом у коло обговорення . Побавимося у гру «Вірю / не вірю». Ви почуєте речення про явища довкілля, і ланцюжком скажете слова: «вірю» чи не вірю залежно від того, чи це висловлювання є правдивим, чи хибним. Деякі висловлювання здаються хибними тільки на перший погляд, тому будьте уважними. – Влітку падає сніг... У пустелі випав дощ...Взимку дощить...У морі сухо... Навесні пожовтіло листя...Взимку заквітли квіти...Камінь – це предмет живої природи... Рослина – це предмет живої природи... Взимку буває холодно...Влітку буває холодно...Влітку буває спекотно...Кульбаби зацвітають навесні...Кульбаби зацвітають пізньою осінню... Ліс навесні наповнюється пташиним співом...Ліс восени замовкає. II.Складання правил поведінки у природі. Створення пам’ятки «Правила поведінки в природі» за допомогою символів, знаків. 1. Складання правил поведінки у природі. - Давайте разом поміркуємо над тим, що треба зробити, щоб зберегти довкілля й не зашкодити собі, наприклад, у лісі, куди ми дуже любимо ходити на відпочинок. Об’єднаємося у групи й обговорімо цю проблему. 2. Визначення запитів учнів. Відібрані запити учнів з теми : « Як потрібно поводитися у довкіллі? Чому потрібно дотримуватися правил? Як зберегти довкілля? Як не зашкодити собі? Чому не можна ламати дерева, кущі, нищити рослини? Чому потрібно оберігати рослини та тварин? Чому в лісі зникають ягоди та гриби? Чим корисні мурашки? Як не отруїтися лісовими “дарами”? » Всі запити учнів з теми: « Чому необхідно прибирати у довкіллі? Чому не можна розводити багаття в лісі? До чого призводить руйнування пташиних гнізд? Як загрожує життю дерева пошкодження кори? Чому дикі тварини маютть жити на волі? Як “вбивають” голосні звуки? Чому в природі необхідно поводитися тихо?» Фіксування запропонованих правил на папері у “Щоденнику досліджень”, позначаючи кожне правило символічним малюнком (наприклад, перекреслений вогонь – не розпалювати багаття). 3.. Створення пам’ятки «Правила поведінки в природі». Замальовка або запис правил у «Щоденнику дослідника». - Спробуємо створити символічну пам’ятку «Як треба поводитися в лісі». - Ви можете намалювати або використати вже готові значки, які ви розшифруєте, виріжете і приклеїте на аркуш паперу або одразу у «Щоденнику дослідника».. - На основі цих значків сформулюйте правила поводження у довкіллі (див. нижче). Інші правила, які не мають графічного оформлення, можна просто розказати. - Діти. чому кожне правило потрібне? Як воно допомагає зберегти життя людині і не зашкодити довкіллю? Правила поведінки серед природи: 1) Не залишати сміття після себе серед довкілля. 2) Не викидати сміття у водойми. 3) Не розводити багаття у невстановленому місці. 4) Не ламати гілок дерев і кущів. 5) Не пошкоджувати кору дерев і кущів. 6) Не зривати квітучих рослин. 7) Не ловити комах, не знищувати павуків, жаб. 8) Не ловити диких тварин та не забирати їх додому. 9)Не руйнувати гнізда птахів і не зачіпати їх. 10)Не вмикати голосно музики. 11) Не кричати без потреби серед довкілля. 12)Не виривати кущики ягід із корінням. 13) Не виривати з корінням гриби. 14) Не зачіпати мурашники. 15) Голосно в довкіллі не розмовляти. 16) Нічого незнайомого не куштувати. 4. Повернення до запитів учнів. - На які питання ви вже знаєте відповідь? Розкажіть та поділіться своїми думками. Що здивувало і зацікавило вас? Чому це важливо для нашої планети? Що ви відчуваєте тепер? Чи будете користуватися правилами поведінки в довкіллі? III.Слухання й обговорення вірша (А. Бортняк «Зламана гілка») . - Зламав Івасик гілку ясеневу і кинув геть, коли награвся нею. Веселий він побіг собі додому. Вона ж лежить на гнилищі рудому. В самотині зітхає гілка тяжко. Уже на ній не сяде більше пташка. Вже вітерець її не захитає, «Хитати ще?» – її не запитає. В її прожилках не бродити соку, не гріти мрію ніжну і високу. Івась у ліжку спить спокійно, тихо. Невже не знає він, що скоїв лихо? - Обговорімо проблему, про яку розповів автор вірша. - Яке лихо скоїв Івасик? Яке дерево постраждало? Чи ростуть такі дерева у твоєму краї? Які ще дерева ти знаєш? Чому не можна ламати дерева, кущі нищити рослини? Що би ти сказав Іванку, якби опинився поряд? IV.Вправа «Я у природі». Вирішення проблемних ситуацій, пов’язаних із збереженням довкілля (робота в групах): - Діти, висловіть свої думки, розглянувши малюнки. – Як люди допомагають довкіллю? Як вони можуть зашкодити довкіллю? Що ви можете зробити для того, щоб наше довкілля стало чистим і безпечним для людини? V. Практична робота у групах . Виготовлення знаків для охорони природи. - Кожен із нас може сам дотримуватися правил збереження довкілля (наприклад. не смітити, сортувати сміття, заощаджувати воду) або ж захистити дерево чи тваринку, а може, окрім цього, зробити знак, який буде нагадувати про те, що важливо берегти природу. – Які знаки, щоб зберегти природу, ви б поставили у школі та біля школи? - Оберіть геометричну фігуру для виготовлення знака (робота в парах або групах). Намалюйте знаки (наприклад: «Не сміти! Сортуй сміття! Бережи воду!..».) - Виготовте знаки: виріжте, заламінуйте. Розмістіть їх у класі, на коридорі школи та на шкільному подвір’ї. VI.Рефлексія. Перегляд та обговорення мультфільму «Пригоди лісових друзів. Охорона природи». –Підсумуємо те, що разом з вами робили впродовж тижня. – Що найбільше сподобалося? Що вважаєте найважливішим спільним досягненням цього тижня? Що вам вдалося? На які питання ви вже знайшли відповіді? Розкажіть, поділіться своїми міркуваннями. Що важливо знати всім нам? Чи виникли нові запитання? Про що хочете дізнатися більше? - Перегляньте мультфільм «Пригоди лісових друзів. Охорона природи» (https://www.youtube.com/watch?v=JZL8EqG7YoI) - Скажіть, чому його треба показувати і дітям, і дорослим?