УРОК. “ Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ “ ЦІЛІ УРОКУ:
Загальні:
Розширити знання учнів про навколишній світ.
Сформувати в учнів уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки.
Розвивати пізнавальний інтерес і творчі здібності учнів.
Конкретні:
Розпочати навчити учнів проводити прості досліди з хімії, біології, фізики.
Розкрити зв'язок між хімічними, біологічними та фізичними явищами на доступному для четвертокласників рівні .
Освітні:
Надати учням початкові поняття про хімічні, біологічні та фізичні явища.
Навчити учнів проводити прості досліди.
Розвиваючі:
Розвивати початкові вміння критично мислити і творчі та природні задатки учнів.
Формувати в учнів уміння не тільки бачити, чути, а і передбачувати, практично досліджувати та робити висновки.
Виховна:
Виховувати усвідомлення необхідності пізнання навколишнього світу.
Методи та прийоми:
Розповідь, бесіда, демонстрація, самостійна робота учнів.
Інтерактивні методи навчання:
Робота в групах.
Складання схем, задач, малюнків.
Розв'язання проблемних завдань і проведення дослідів.
Матеріали та обладнання:
Для хімічних дослідів:
Вода.
Сода.
Оцет.
Апельсин.
Повітряні кульки Лимонна кислота.
Крейда.
Сірники.
Цвяхи.
Для біологічних дослідів:
Насіння квасолі.
Горщики.
Грунт.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання і знайомство з учнями.
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Мотивація навчання.
- Проблемне питання учням: Поясніть значення слова УСПІХ і від кого і чого він залежить???? Як побудувати ШЛЯХ ДО УСПІХУ?
-На дошці намальовано СОНЦЕ і учні біля променів пишуть, що вони люблять
.
Учні написали слова: школа,мама, Україна, квіти, мир, добро, фізкультура, танці . А потім з цих слів склали змістовне оповідання з ключовим словом УКРАЇНА (3 хв)
ІІІ. Актуалізація опорних знань .
Бесіда з учнями про хімічні, біологічні та фізичні явища.
Учні пояснювали, як вони розуміють, що вивчають науки хімія, біологія, фізика і для чого потрібно все це знати, що являють собою явища та наводили приклади різних явищ.
( Я Розповідаю про хімічні, біологічні, фізичні явища.) (4хв)
ІV ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ.
РОБОТА В ГРУПАХ.
В гості до учнів завітав СНІГОВИЧОК (який я зліпила перед уроком, а всередину сніговичка вклала записку з словом : ЖИТТЯ.
1. ЗАВДАННЯ УЧНЯМ: Помістили СНІГОВИЧКА у посудину з водою і спостерігали, що відбувається і відгадували, яке слово в CНІГОВИЧКУ? А
потім багато пояснювали - В чому цінність життя ? -Кому ми маємо бути вдячні за життя? (ЗРОБИЛИ СВІЙ ВИСНОВОК , ЩО СЬОГОДНІ НАЙВАЖЛИВІШЕ СЛОВО - ПЕРЕМОГА.) (3хв)
2. ЗАВДАННЯ УЧНЯМ : Зараз зима,як діяти якщо проламався лід?
Обговорили в групах і кожна група проробили практичні рухи: руками, ногами і відповідні дії при проламуванні льоду на річці чи озері .(2хв)
3. Фізкультхвилинка ( Учні виконали китайську зарядку під музику)
4. ЗАВДАННЯ:
Учні отримали залізний цвях і сірник і їм потрібно:
-Знайти спільні і відмінні ознаки між ними (не менше 5)
-Придумати по п’ять пркладів застосування цвяха і сірника ( Учні з великим задоволенням виконали це завдання і приємно мене здивували- застосувань було більше.)
5. ЗАВДАННЯ: (Хімічний дослід) В стакан де міститься барвник, вода, питна сода додаємо по каплях оцет. Спостерігаємо зміну кольору.
Цей дослід показує, як хімічні реакції можуть призвести до зміни кольору учні пояснюють, ( я трішки допомагаю. )
6 ЗАВДАННЯ:
Цей дослід подібний, але всі дії учні виконують за інструкцією, cамостійно.
Дано учням :
2 склянки.
Холодна вода.
Близько 1 чайної ложки лимонної кислоти.
Близько 1 чайної ложки харчового барвника.
Інструкція:
У першу склянку налийте холодну воду.
У другу склянку налийте холодну воду і додайте лимонну кислоту.
Додайте харчовий барвник до кожної склянки.
Спостерігайте, як колір харчового барвника змінюється у склянці з лимонною кислотою.
(5хв)
7 . ЗАВДАННЯ. У великий стакан з водою опускаємо цілий апельсин, а в другий стакан почищений. Учні пояснюють, чому один апельсин потонув а інший плаває.
8 . ЗАВДАННЯ. У пляшку даємо 3 чайні ложки cоди і 100 мілілітрів води і додаємо 50 мл оцту і швиденько на горлишко пляшки натягуємо повітряну кульку. Учні спостерігають, як кулька надувається і пояснюють чому?
9. ЗАВДАННЯ. У півлітрову банку я налила оцту і опустила яйце, учні спостерігають виділення бульбашок (Я ПОЯСНЮЮ, ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ, яйце залишили і через декілька днів діти всі побачили, що шкарлупа яйця розчинилась і всі вони знали,ЧОМУ?)
10. ЗАВДАННЯ учні мають у пробірках порошок крейди і до неї каплями додають лимонний сік і спостерігають виділення газу. (6 хв)
А ЩЕ В НАС БУВ КРАСИВИЙ ДОСЛІД “ВУЛКАН”.
ХВИЛИНКА РЕЛАКСУ: Учні зручно лягають на парту, закривають очі і уявляють літо і згадують приємні події і загадують три найзаповітніші бажання і посилають позитивну енергетику рідним людям.
11.ЗАВДАННЯ.
Дослід з ростом рослин. Цей дослід допоможе учням зрозуміти, як впливають різні фактори на ріст рослин.
Для цього, ми взяти кілька однакових насінин квасолі, посадили їх: одні в піщаний грунт, другі в грунт з клумби,а треті в чорнозем. Три групи мають підливати однаковим об'ємом води і спостерігати, як вони ростуть і чому??
12.ЗАВДАННЯ : Учні отримують шоколадну конфету “ Білочка”, волоський горіх і яблуко.
-Діти мають пояснити, що для організму найкорисніше і чому ? -Cкласти задачу про яблука горішки і цукерки.
- Діти обмінюються задачами між групами і розв’язують. (5хв)
(Cкільки цікавих думок і задач!!!! МОЛОДЦІ!) V. РЕФЛЕКСІЯ.
А на рефлексії, все це пригадали.
Бесіда з учнями про те, що вони дізналися на уроці.
VI. Підсумок уроку.
ЩО ДІЗНАЛИСЬ?
ЩО СПОДОБАЛОСЬ?
ЩО НЕ ЗРОЗУМІЛИ ?
Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання.( ЗА БАЖАННЯМ)
-Підготувати повідомлення про одне з хімічних, біологічних або фізичних явищ.
Провести дослід :
Виноградина
Вода
Кухоль
Інструкція:
Налийте воду в миску.
Покладіть виноградину у воду.
Спостерігайте, як виноградина опускається на дно.
Додайте у воду кілька крапель миючого засобу.
Спостерігайте, як виноградина починає спливати.Вміти пояснити чому?