Тема. Дорога додому.
Мета. Удосконалення вмінь і навичок щодо спостережень за змінами в довкіллі, формування уявлень про необхідність самозбереження і збереження довкілля.
Основні завдання. Вчити дітей спостерігати за змінами в природі, розвивати уяву, активізувати їхню фантазію, вчити дотримуватись правил дорожнього руху.
Продовжувати формувати уявлення про необхідність самозбереження і збереження довкілля.
Прищеплювати любов до природи.
Зміст роботи
І. Створення ситуації успіху.
Бесіда про правила поведінки в довкіллі та правила дорожнього руху.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Загадка
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця. /Осінь/
- Про яку пору року йде мова?
- Який місяць?
- Яка надворі погода?
- Які зміни відбулися в неживій природі?
- А в живій природі?
- Яке стало довкілля?
Так, діти, осінь-красуня, ніби талановита художниця розмалювала кущі, дерева.
- Який колір вам подобається найбільше?
- Чому осінь називають золотою?
-
Жовтень
Подивись: на видноколі
Мов змінилися поля
Хто це їх у жовтий колір
Так барвисто прикрасив?
Ось край річки - жовті клени
І берези золоті
А ялинки лиш зелені
Залишились в самоті. Н. Забіла
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Осінь-красуня запрошує нас у гості. Ми разом з нею помандруємо дорогою додому. Під час подорожі будемо спостерігати за навколишньою природою.
Будьте уважні. Я бажаю вам успіху.
Вірш
Жовтогарячим
Червоним вогнем
Дерева палають
Під буйним дощем
Пожежа в діброві
Аж неба сягла
А дощик не відав:
То ж осінь прийшла!
ІV. Спостереження за природою.
Подивіться довкола і відшукайте жовто-зелені, руді, мідні, лимонні, жовтогарячі, бронзові, коричневі листочки.
Знайдіть у природі якнайбільше відтінків червоного кольору. Покажіть: багряні, лілові, вишневі ,фіолетово-червоні, бордові листочки.
Давайте позмагаємося: хто більше нарахує відтінків жовтого або червоного листя.
Завдання 1. Краща гірлянда з осіннього листя.
Умова: листочки потрібно скласти так, щоб було видно поступовий перехід від зеленого до жовтого, або від жовтого до червоного кольорів.
Завдання 2. Що це «горить», наче вогники?
/ Можливі «знахідки»: чорнобривців, канни, сальвії, нагідків, майорів. /
Помилуйтесь чорнобривцями – ці квіточки дуже люблять на Україні. Їх завжди можна зустріти біля домівок.
Подивіться на інші квіти – справжній осінній бал!
Які з квіточок нагадують вам зірки, кулі, парасольки?
/ Можливі порівняння: айстра - зірка, жоржина – парасолька, хризантема – куля./
Завдання 3. Діти, подивіться на кущ прикрашений намистечком.
- Як він називається? /Калина./
- Доберіть слова, які б передавали його красу.
/ Калина вродлива, яскрава, пишна, рясна, щедра, багата, розкішна, велична, горда./
Кущ червоної калини, немов багаття горить біля криниці майже в кожній оселі. Споконвіку наші земляки поетизували цю рослину, оспівували її в піснях, пов’язуючи червону калину з образом рідної української землі.
Можливо хтось із вас знає народні пісні де б згадувалася калина?
Завдання 4. Щоб потрапити до парку потрібно перейти дорогу.
- Де ми будемо переходити вулицю?
- Як ми будемо переходити?
- Для чого потрібні дорожні знаки?
- На яке світло світлофора потрібно переходити дорогу?
Учні спостерігають за рухом пішоходів і транспорту. Вчитель разом з учнями переходить вулицю, демонструє, як це потрібно робити.
Завдання 5. У цьому парку осінь розсипала безліч цікавинок. Розгляньте все довкола. Пошукайте їх.
Казка
Розмова ластівки з синичкою
Зібрались якось ластівка із синичкою. Сіли на гіллі і розщебеталися про таке-сяке життя.
- Ластівко, а куди ж це ти надумала збиратись, адже зима незабаром? – запитує синичка.
- У далекі теплі краї, - відповідає ластівка.
- Чому ти залишаєш гніздо і летиш так далеко? – допитувалась синиця.
- Тут холодно, - сказала ластівка.
- І мені холодно, але я залишаюсь. Чому б тобі не перезимувати з нами?
- Взимку немає комах.
- А мені досить і насіння, крихт хліба, горобини.
- Бачиш, ми з тобою зовсім різні. Тому тобі і не зрозуміти, чому деякі з птахів залишають свою домівку і летять у далекі краї. Нелегко їм у дорозі, зате як радісно повертатися навесні додому. Нам, перелітнім птахам, здається, що на своїх крилах ми несемо весну – благородно відповіла ластівка.
- Діти, які птахи відлітають у теплі краї?
У теплі краї відлітають птахи: дрібні –великими зграями, качки – шеренгою, гуси – вервечкою, а журавлі – довжелезним кутом, або «ключем», як його часто називають у народі. Великі перелітні птахи найчастіше літають клином. Таке шикування птахів необхідно для того, щоб наступні за ватажком пернаті відчували якнайменший опір повітря.
- А чи знаєте ви, куди летять пернаті?
Качки, лебеді, чаплі відлітають до узбережжя Чорного і Азовського морів, на дельти Дунаю і Дніпра. А звичайний канюк, зимує в Африці, білий лелека, ластівка – в Південній Африці, зозуля – в Екваторіальній і Південній Азії, Індонезії.
- Як ви думаєте, чи є птахи, що прилітають до нас на зиму з півночі?
/Снігурі, чижі, чечітки, шишкарі./
- Чи є у нашому довкіллі птахи, які на зиму запасають собі корм?
У нашій країні деякі птахи, коли не запасають, то принаймні зберігають про запас надлишки корму: ворони, сойки ховають його в опалому листі; сови, сичі зберігають упійманих гризунів.
Завдання 6. Діти, хто крім птахів, серед мешканців довкілля готується до зими?
Загадка
Віхтик полум’я неначе
По деревах жваво скаче
І малятам на потіху
Просто з рук бере горіхи! М. Білецький /Білка/
- Як білка готується до зими? / Збирає горіхи, гриби…/
Завдання 7. Подивіться, кого зустріла білочка?
Інсценізація діалогу їжачка і білочки.
- Добрий день, їжаче – небораче!
- Здорова була, білочко!
- А що ти тут робиш, колючий?
- Дубові та кленові листочки збираю.
- Навіщо вони тобі?
- А я закутаюся в них, закочусь у нірку та й спатиму аж до весни. От тільки вітер порозкидав їх довкола.
Діти, чи готується їжачок до зими?
ІV. Підсумок.
- Де ми побували?
- Що найбільше запам’яталося?
- Про що нове дізналися?
- Приготувати розповідь чи казку «Осінь – чарівниця».