Тема: Рослинний і тваринний світ Південної Америки
Мета: актуалізувати знання учнів про материк Південна Америка; ознайомити з природними зонами цього материка, вчити учнів знаходити і систематизувати інформацію про різноманіття рослинного і тваринного світу Південної Америки ;
розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, пізнавальні інтереси, вміння аналізувати, робити висновки, працювати в групах; сприяти створенню творчої атмосфери в колективі учнів; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, любов до природи.
Обладнання: комп’ютер, телевізор, предметні малюнки, презентація Microsoft Office PowerPoint.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Створення емоційного налаштування на урок.
- Сьогодні урок природознавства ми розпочнемо у колі. Запрошую вас взятися за руки створити велике коло, і зігріти своїм теплом тих, хто поруч. Погляньте один на одного, посміхніться і повторіть за мною подумки такі слова:
Тепло своїх долоньок я друзям віддаю.
Урок новий цікавий я з радістю почну.
-З цієї хвилини ми стали ще більшими друзями, а тому можемо поділитися один з одним найзаповітнішими мріями.
- Продовжіть моє речення: я мрію…
- Ваша мрія почута і обов’язково збудеться, бо наше коло не просте, це коло справжньої дружби. (Сідають)
- А у мене також є мрія.
2. Прийом «Здивую всіх» (Відео)
-Я хочу побувати на материку, який одержав назву «Новий світ». На ньому блукали герої книги Жуля Верна «Діти капітана Гранта». Тут протікає найповноводніша річка світу. На цьому материку розташований найвищий на Землі водоспад, найсухіша пустеля, живе найменший птах, найкровожерливіша риба. З цим материком пов’язані слова «бразильський карнавал», «аргентинське танго», «футбол». Цей материк подарував світу томати, картоплю, кукурудзу та ананаси.
І все це про Південну Америку.
-Тут унікальний рослинний і тваринний світ, який захоплює, дивує, спонукає до дослідження. Отож починаймо!
Девіз уроку:
« … Життя прекрасне ще й тому,
що можна мандрувати»
Микола Пржевальський
II. Актуалізація опорних знань
-Тому негайно пропоную збирати рюкзак. Нам потрібно взяти із собою необхідні речі, в нашому випадку - це ваші знання. На зворотній стороні – запитання, ми маємо дати на них відповіді.
(Материк Південна Америка розташований у Західній півкулі. Омивається водами Тихого й Атлантичного океанів).
(Найближчий материк Північна Америка, розмежовуються Панамським каналом).
(Південна Америка – материк контрастів: найвологіший материк, але разом з цим тут знаходиться найпосушливіше місце – пустеля Атакама).
(Материк поділено на дві частини: західну – гірську, де простягнулись Анди та широку рівнинну територію).
(Південна Америка багата на нафту, природний газ, залізну руду, руди кольорових металів, золото, алмази.)
(Річка Амазонка, пустеля Атакама, гори Анди, водоспад Анхель, найбільша змія - анаконда).
(Через велику кількість лісів Південну Америку називають «легенями світу»)
-Щоб відправитись у мандрівку, ми повинні дізнатися чи дозволяють нам подорожувати погодні умови.
III. Фенологічні спостереження
(Один з учнів виконує роль кореспондента, ставить запитання однокласникам. Відповідає той, до кого підходить кореспондент)
Запитання :
– Яка зараз пора року? – Який сьогодні день? – Яке число і місяць?
– Яка температура повітря? – Який стан неба? – Чи є вітер?
– Що ви можете сказати про цей день у народному календарі?
Цього дня зима з весною у битві не на життя, а на смерть сходяться, кому вперед іти, а кому назад повертатися. Тому наші пращури й називали цей день Онисимом Зимобором.
-Яким видом транспорту найзручніше вирушити у подорож (на літаку). Чому? З собою у подорож пропоную взяти блокнот для записів.
-Під час подорожі я сподіваюсь, що ви будете на уроці, як завжди
У – уважними
Р – розумними
О – організованими
К – кмітливими
– А чого ви очікуєте від уроку?
IV. Робота над темою уроку
- На території Південної Америки є вологі тропічні ліси, савани, степи, пустелі. Під час нашої подорожі ми познайомимося з рослинним і тваринним світом Південної Америки. Але за такий короткий проміжок часу ми не зможемо одночасно побувати в різних куточках цього материка. Тому ми об’єднаємося у групи. Кожна з груп отримає своє завдання, і за результатами дослідження буде створений лепбук, який ви презентуєте всім нам.
- Давайте нагадаємо етапи роботи в групі.
1 група
Рослинний світ вологих тропічних лісів
Південної Америки
Тут сезон дощів триває весь рік. У лісах налічується майже 40 тис. видів рослин. Тут ростуть гевея, із соку якої добувають каучук (гуму); какао, з плодів якого виробляють шоколад; динне дерево, їстівні плоди нагадують диню; хінне дерево, з кори якого виробляють медичний препарат проти малярії. Стовбури дерев оповиті ліанами. Багато видів орхідей, папоротей. У затоках річок росте гігантське латаття вікторія-регія листки якої в діаметрі сягають 2м і витримує вантаж масою 50 кг.
2 група
Звірі вологих тропічних лісів
Південної Америки
Багато тварин живе на деревах, найбільше – мавп, серед яких ревуни руді, завбільшки з великого собаку, лінивці, які годинами нерухомо висять на деревах спиною донизу.
Зустрічається карликова ігрунка (15 см), кажани. Господар лісу, хижак – ягуар, який швидко бігає, добре лазить по деревах і плаває.
3 група
Птахи, комахи, плазуни вологих тропічних лісів
Південної Америки
Численний пташиний світ представлений такими птахами: гарпія, гриф, тукан, колібрі, папуги, чапля, ібіс.
На деревах живуть жаби і змії. Деревні жаби завдяки липким подушечкам на лапах вільно рухаються по деревах, по поверхні листків. Трапляється смертельно небезпечна гримуча гадюка. Тисячі видів комах. Трапляються метелики з розмахом крил до 30 см. Є також павуки-птахоїди завдовжки 10-12 см.
4 група
Води Амазонки
У водах річки Амазонки вирує життя. На мілині гріються черепахи, далі плавають алігатори, прісноводні дельфіни. Водиться риба піранья, яка зовні нагадує коропа. Вона має дуже гострі зуби. Зграя піраній за кілька хвилин залишає від туші бика тільки кістки. У водах Амазонки живе найдовша змія світу – велетенський удав анаконда. Тут живе найбільша прісноводна риба – арапайма, довжиною 3 метри і масою 200 кг.
5 група
Савани Південної Америки
Савана розташована в північній і південній частині материка. У саванах водяться тапіри, дикі свині пекарі. Крім ягуара, зустрічається пума. Мешканцем савани є панцерник. Він вкритий панциром з невеликих пластинок, із сильними короткими ногами. Трапляється мурахоїд. Його пожива – мурахи-терміти.
На рівнинах саван рослинність бідна. Подекуди ростуть пальми, деревоподібні кактуси, пляшкове дерево, стеляться чагарники.
6 група
Степи і пустелі Південної Америки
Природа степів і пустель Південної Америки бідна. У степах зустрічаються такі рослини, як ковила, дике просо, пампасова трава, бородань тонконіг. У пустелях можна побачити кактуси й чагарники.
У трав’янистих степах мешкає страус нанду, гуанако, ящірки, змії.
V. Закріплення знань і умінь
- Після подорожей у кожного залишаються якісь враження. Зараз перевіримо, які враження залишились у вас і які ви були уважні. Візьміть, будь ласка, свої блокноти і виконайте поставлені завдання.
1. Робота в блокнотах
1. Встанови відповідність (рослини вологих тропічних лісів).
(Учні, які допомагали добирати речі у рюкзак додайте собі ще по балу.)
VI. Підсумок уроку.
- Ось і повернулись ми з подорожі. Вам сподобалося?
- На якому материку ми побували?
Доповніть речення
VII. Домашнє завдання
Скласти кросворд або тести по материку Південна Америка
Підготувати повідомлення “1 день у Південній Америці”
Саме в наших руках – природа і життя.
Тож , збережімо їх для майбуття!
Зазвичай, із подорожі привозять сувеніри. Ми також не виключення.