Тема: «Я і моя Батьківщина»
Мета:поглибити знання дітей про нашу державу;ознайомити з найбільшими містами, річками України; розшити знання учнів про символи України; вчити їх бачити красу й гармонію навколишнього світу; сприяти духовному розвитку учнів; виховувати патріотичні почуття,прищеплювати любов до рідного краю.
Обладнання: карта України, виставка малюнків, ілюстрований дидактичний матеріал, сонечко, сходинки, запис гімну, олівці, презентації, музичне оформлення, роздатковий матеріал.
Хід уроку
Ранкова зустріч
ВЕЛИКА І МАЛА
Моя маленька Україна –
це дорога моя родина:
мій тато, мама, брат рідненький,
дідусь, бабуся, дім ясненький,
в котрому я живу щасливо,
де рідна мова говірлива
усіх єднає нас в любові.
Родина родиться у слові –
у першім слові мами й тата
життя народжується свято.
А з багатьох малих родин
зростає наш народ єдиний.
І квітне в світі, мов калина,
моя велика Україна!
Організація класу
Робота з прислів’ям
Без України, нема верби і калини
Мозкова атака
Оголошення теми і мети уроку.
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.(В.Сосюра)
Сьогодні ми будемо говорити про нашу державу. Спробуємо з’ясувати, що означає слово Батьківщина, чим славиться наш народ і чому ми повинні любити Україну.
Основна частина
Учитель: Кожна людина з ніжністю та любов’ю згадує місце де вона народилася, де зробила перші кроки, де промайнуло її дитинство, оточене турботою і ласкою батьків. То найкращий куточок у світі, і саме з нього починається наша неповторна та єдина Батьківщина – Україна.
Запитання для обговорення
Що для вас означає слово Батьківщина?
Чим мала Батьківщина відрізняється від Батьківщини?
Учитель: Україна – це земля де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки і жили наші предки. Усім нам має бути люба та дорога наша мати – Батьківщина. Слово «Україна» походить із праслов’янської мови від словосполучення слова «країна» з прийменниками «у» або «в». Саме в значенні «країна», «рідний край» ця назва вживалася не лише в історичних документах,а й у народних думах і піснях,у творчості українських письменників.
1-ша сходинка. Край, де ми народились, де ростем – живемо.
Робота над темою уроку.
1-ша сходинка. Край, де ми народились, де ростемо – живемо.
Давайте послухаємо й ми вірш.
Діти слухають вірш М.Познанської.
Про нашу Україну
Ми дуже любим весь наш край,
І любим Україну.
Її лани, зелений гай,
В саду рясну калину.
Там соловейко навесні
Співає між гілками
Та й ми співаємо пісні, -
Змагається він з нами!
Батьківщина наша велика, неосяжна. А складається вона з багатьох населених пунктів. Великих та малих. А які ви знаєте велику міста?
Розповідання легенди. Давно-давно жила колись жінка. І було в неї три сини. Росли вони чесними, сміливими, дуже любили свою матусю. Підросли вони і вирішили піти у світ. Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку про себе подарувала золоту корону із трьома промінцями. Пішов син між люди. Як його назвали?(Тризуб). Настала черга середнього сина. Йому мати подарувала в дорогу синьо-жовту тканину. Своїми звитяжними ділами прославляв він свою матір. Яке ім’я одержав середній син?(Прапор). А там, де був найменший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мати своєму наймолодшому синові подарувала красивий солов’їний голос. І одержав син за свій голос і величний спів ім’я Гімн.
Діти складіть пазл.
Прапор – символ незалежної держави. Прапор України – блакитно-жовтий.
Його кольори означають синє небо та золоту ниву. Кольори на прапорі «читають» згори донизу.
Розглядають герб України.
Тризуб – це герб України. Він золотий на голубому тлі. Відображає триєдність життя: батько-мати-дитя, які символізують собою силу, мудрість,любов. На ньому можна прочитати слово Воля.
Вчитель каже, що народ склав багато приказок і прислівֹ’їв про нашу Батьківщину. Давайте зберемо зерна народної мудрості в маленьку скриньку.
Дидактична вправа «Додай слівце» /читання прислів’я.
Вчитель ділить дітей на групи по-троє і роздає прислів’я. Хто правильно вставив слово в прислів’я, отримує емблему сонечка. І кладе прислів’я в скриньку.
Прислів’я:
Перепочиньмо.
Фізкультхвилинка
Ми мандруєм, ми мандруєм,
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати,
Як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця,
Не торкнутися нам дна!
Так ми довго-довго йшли,
І до класу знов прийшли!
Зараз ми пригадаємо, які символи українського народу знаємо, відгадавши загадки:
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
(Калина)
В мене є великий хист:
Я співаю, як артист.
Спів той радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Соловей)
Сплелися у коло
Усі квіточки з поля.
Барвисті, душисті,
В стрічках шовковистих.
І кличе в танок
Український …
(Вінок)
Говорить доріжка –
Два вишитих кінця:
«Умий своє личико,
Щоб мене не забруднити,
Треба вчасно лице мити».
(Рушник)
Усе це – українські народні символи.
Розповідь про Державний гімн. До найбільших святинь будь-якого народу належить Державний гімн. Державний Гімн України – це урочиста пісня,символ нашої державної єдності. Називається він «Ще не вмерла України і слава, і воля …». Слова гімні написав поет Павло Чубинський, а музику композитор Михайло Вербицький. Коли звучить Державний гімн, треба обов’язково встати,цим ми виявляємо особливу пошану до наших державних святинь.
Звучить Гімн
«Текст про Україну»
Поділ слова Україна на склади, звуковий аналіз слова і складання речень з цим словом.
Відгадай загадку. Знайди слово, що називає число.
У світі одна, всім потрібна вона. (Батьківщина)
Заохотьте дітей до того, щоб створити «паспорт держави Україна», аби можна було розказати іншим про нашу Батьківщину.
Вислухайте думки дітей, намагайтеся їх врахувати.
Серед важливих паспортних рубрик мали б бути такі:
1.Дізнайтеся у дітей,чи знають вони, коли День народження святкує незалежна держава Україна? Запитайте, що традиційного відбувається цього дня у столиці Україна, у всіх українських містах і селах. Запишіть на дошці цей день.
Рефлексія
Продовжіть речення.