Тема: Вода в моєму домі.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь
-підтримує аргументами власні думки або спростовує їх [2 МОВ 1-1.6-5]
-уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо) [2 МОВ 1-1.7-2];
-з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції) [2 МОВ 1-1.1-1];
-перепитує співрозмовника для уточнення почутої інформації [2 МОВ 1-1.1-2];
природнича галузь
-пояснює, чому і як потрібно ощадно використовувати природні ресурси – воду, тепло, електроенергію [2 ПРО 2-3.4-1];
-співвідносить об’єкти та явища живої і неживої природи з їхніми зображеннями / описами і навпаки [2 ПРО 1-4.1-1];
-вирізняє істотну інформацію про природу [2 ПРО 1-4.1-2]
-описує об’єкти природи своєї місцевості за певними ознаками [2 ПРО 2-3.1-3];
-не смітить, пояснює про негативні наслідки викидання сміття у лісах, парках, забруднення водойм [2 ПРО 2-3.2-5];
-пояснює загрозу для довкілля дій людини (випалювання стерні, спалювання сміття, забруднення повітря та води) [2 ПРО 2-3.2-8]
-провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди [2 ПРО 1-1.4-1];
-застосовує за потреби найпростіші матеріали та прилади, зокрема лінійку, лупу, терези, термометр [2 ПРО 1-1.4-2]
соціальна і здоровʹязбережна галузь
--пояснює правила ощадного використання природних ресурсів (наприклад, збирання та утилізації сміття, зокрема харчових відходів, збереження водних ресурсів) [2 СЗО 3- 1.4-5]
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
На небі сонце сяє,
Хмаринки мерехтять.
Дзвінок у клас скликає
Цікавинки пізнать.
Сьогодні разом з нами
Краплинки – мандрівниці
У подорож – дослідження
Разом полетять.
Допоможіть краплинкам дізнатися …
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
1. Мовленнєва розминка.
Гра «Піймай краплинку». Підніміть руку, хто із вас любить ігри? Зараз ми з вами трішки пограємо. Для цього, я вас поділю на три команди: 1-й ряд, 2-й ряд та 3-й ряд, так я буду краще чути та бачити, як ви «граєте» та, який ряд більш уважніший і згуртованіший. Правила прості: слідкуючи за стрілкою, вам потрібно буде скласти склади з поданих літер. Будьте уважні.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Краплинки водички
Маленькі сестрички
Світом гуляють,
Усіх напувають,
А де живуть не знають.
- Розкажіть, діти, де живе вода?
2. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Вода є скрізь . Вона є в океанах, морях, річках, озерах, ставках, струмках, а також є в льодовиках, під землею, наприклад , в колодязі і навіть у повітрі. А ще вода є в рослинах, тваринах і в людині. Їхні тіла значною мірою складаються з води. Без води все живе загине.
Нам для життя потрібна прісна вода. А її на планеті значно менше.
Фізкультхвилинка
3. Досліджуємо властивості води.
У кожного із вас є пляшка з водою. Обережно відкрийте її.
Дослід 1. Понюхайте воду, спробуйте її на смак. Які висновки ви можете зробити?
Дослід 2. Перелийте чисту воду з пляшки у склянку. Який висновок ви можете зробити?
Дослід 3. Опустіть предмет у склянку з водою. Що ви бачите?
Дослід 4. Додайте у склянку з водою ложечку солі або цукру. Розмішайте воду. Що сталося?
Отже, який висновок ми можемо зробити ?
Дивовижна рідина,
Майже всюди є вона,
Запаху, смаку не має,
Стан із легкістю міняє.
4. Гра «Так чи ні»
А що ми знаємо про воду? Яка вона? Зіграймо у гру «Так чи ні» з цеглинками Lego. Для роботи візьміть синю і червону. Блакитна «Так», червона – «Ні».
Вода прозора?
Має запах?
Має смак?
Текуча?
Сипуча?
Має власну форму?
Молодці! Як добре ви відповідали!
-А тепер слово «вода» поділимо на склади.
-Скільки складів у слові вода?(2 скл.)
- Скільки букв?(4б.)
-Звуків?(4зв.)
-Складемо звукову схему слова вода, кожен на парті
5 .Три стани води
1.Вона прозора, як сльоза,
І кольором ,мов бірюза
На все спроможна
Без неї жить не можна.(Вода)
2.Зірка сніжна біла
На руках мені злетіла
Поки ніс її сюди, стали краплею води.(Сніг)
3.Сивий кінь на весь світ заліг.(Туман)
4.Що то за вода, що літа?( Пара)
Відгадавши загадки ми дізналися, що вода буває у трьох станах рідкий,
твердий і газоподібний.(демонструємо на прикладах)
Отже, в яких станах може знаходитися вода?
Вода буває :
6. Обговорення.
—Діти, ми витрачаємо воду щодня. Як саме? (Ходимо до туалету, пітніємо, видихаємо з повітрям, миємо посуд, перемо одяг, готуємо їжу)
—Що сталося б, якби в природі зникла вода? (Де немає води, там немає життя.)
—Який зробимо висновок?
—Багато тварин мешкають у воді. Наприклад, бобер споруджує собі будинок посеред водойми з підводним входом — це захист від хижаків. Кит на повітрі був би роздавлений власною масою. Тільки у воді може він знайти потрібну кількість їжі. Жаби народжуються у воді та мешкають біля неї та в ній.
—Отже, вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно поновлювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине.
—Кількість чистої води на Землі зменшується. Люди все більше використовують воду для потреб промисловості, сільського господарства і забруднюють її відходами виробництва.
Рухова хвилинка «Австралійський дощ».
Діти стають у коло. Учитель каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Для цього ви повинні повторювати рухи свого сусіда праворуч. Подивіться на нього». Учитель починає терти долоні, за ним продовжує наступний учень, і так далі. Коли всі діти вступлять у гру, створиться враження, що знявся вітер. Вчитель змінює рух (клацає пальцями), і учні один за одним також змінюють свої рухи. Створюється враження, що починає накрапати дощ. Далі за тією самою схемою:
• починається злива (плескати по ногах);
• гроза, град (тупотіти ногами);
• гроза почала вщухати (плескати по ногах);
• рідкі краплі падають на землю (клацати пальцями);
• вітер ущухає (терти долоні); • сонце (руки догори)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Ми вже сьогодні з вами говорили, про те , що запаси чистої питної води на Землі обмежені. Тому її потрібно витрачати економно.
1. Розгляньте малюнки. З’ясуйте, хто економно використовує воду, а хто – ні?
- Коли вода може накоїти лиха?
- Як, на вашу думку, можна зменшити витрату води у кожному випадку?
- Як ви та у вашій сім’ї економлять воду?
Корисні поради:
Робота з підручником С.59.
—Розгляньте малюнок.
—Що там відбувається? Чому ви так думаєте?
—Де відбувається? Чому ви так думаєте?
—Коли? Чому ви так думаєте?
—Чи достатньо в пустелі води?
—Є на планеті місця, де її не вистачає.
Робота над оповіданням Б. Вовка.
—Послухаємо оповідання Б. Вовка „Бережіть воду”.
—Чого вчить нас це оповідання?
Вода невпинно лилася з крана цівкою.
- Хто це тут порядкував? – суворо запитала Ніна.
- То я руки мив – почервонів Микола.
- А кран чого не закрутив?
- А хіба що? Вона ж ледь-ледь цідиться.
-Ледь-ледь, - а кухлик за хвилину повний. До вечора ціле б озеро натекло.
Де не взявся Гаврик. Він облизнувся, бо дуже йому хотілося пити. Микола вилив воду з кухлика в мисочку. І Гаврик заходився пити.
Тим часом кухлик наповнився знову. Микола полив на підвіконні квіти.
-Усім, усім потрібна вода, - сказала повчально Ніна. – І людям, і пташкам, і рослинам.
- Я все зрозумів, - сказав Микола й міцно закрутив кран, щоб води не витекло даремно ні краплини.
Проблемне питання.
—Чому говорять, що вода – це здоров’я. (Водою лікуються люди. Обливаються нею. Під землею є джерела лікувальної води. Її п’ють люди, щоб не хворіти).
VІ. Підсумок уроку.
Рефлексія.
– Як ви оцінюєте свою роботу? (За допомогою цеглинок лего. Синя — дуже добре, Зелена — добре, Червона - погано)
– Хочу побачити ваш настрій.
– Бажаю вам бути мудрими та розумними.