Розробка уроку з курсу «Я досліджую світ» (2 клас)
(за підручником Ірини Андрусенко)
Тема. Повітря та його властивості.
Мета:
Освітні галузі, які задіяні:
Очікувані результати навчання:
Обладанання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал, повітряні кульки, лінійки, склянки з водою, серветки, комп’ютер, мультимедійна дошка.
Перебіг уроку
I.Вступна частина.
1. Організаційний момент.
Мета: формувати в учнів почуття дружності та єдності, з’ясувати роль повітря в житті людини, виховувати екологічну свідомість.
Привітання.
Другу руку простягни,
Посмішки усім пошли.
Добрий ранок!
Добрий день!
Нашу зустріч розпочнем.
Вітання і відповіді. Діти передають привітання і відповідь одне одному доти, поки звернення не обійде коло дітей, додаючи жест махання рукою.
2. Щоденні новини.
Повідомлення синоптиків.
Виступає черговий учень: називає число, місяць, рік, день тижня. На вулиці холодно, похмуро, небо затягнуте хмарами.
Листопад – останній осінній місяць, його ще називають «сутінками року». Називають так, бо листопад – ворота зими. З дерев осипається листя, в повітрі пахне сирістю. Можливі заморозки, мокрий сніг.
3. Гра «Мій розумний дзвінкий м’я».
Зараз ми відновимо в пам’яті деякі знання про природу через гру.
Кожен учень по черзі ударяє об підлогу м’яч і називає: три назви рослин, три назви птахів, три назви природних явищ і т.д.
-Діти, скажіть, чому наш м’ячик такий пружний і що допомагало йому відскакувати від підлоги? (Відповіді дітей).
-Що є в середині м’ячика? Так, це повітря!
4. Повідомлення вчителя «Що таке повітря?»
Наша планета оточена товстим шаром повітря. Воно прозоре й без кольору, крізь нього легко проникають сонячні промені. Восени сонячних днів стає значно менше. Сонце не піднімається так високо, як улітку. Його промені погано нагрівають Землю. Температура повітря стає дедалі нижчою. Коротшають дні, довшають ночі. Уранці в долинах клубочаться тумани. Частіше бувають заморозки.
Повітря ми відчуваємо: коли воно рухається — виникає вітер. Іноді вітер ледь помітний, а часом дме з величезною силою. Переконайся, що повітря є всюди.
5. Групова робота. Вправа «Магніт».
Обговоріть в групі і запишіть на кружечках кольору вашої групи все те, що вам відомо про повітря і приклейте навколо центрального слова «ПОВІТРЯ».
6. Технологія «Мікрофон».
Що ви знаєте про повітря? (Відповіді дітей)
II.Основна частина.
1.Опрацювання матеріалу уроку.
1) Слово вчителя. Ми помандруємо повітряним простором, аби більше дізнатися про повітря та вітер, проведемо дослідження повітря і визначимо його властивості, доводитимемо, що воно рухається.
Навколо нас є повітря. Проте ми його не бачимо. Воно невидиме. Повітря заповнює всі проміжки, тріщинки в предметах. Повітря є й у воді. Земля з усіх боків оточена шаром повітрям. Ним ми дихаємо, без нього не можуть жити ні люди, ні рослини, ні тварини.
Отже, повітря – природна суміш газів, з яких складається повітряна оболонка планети.
2) Слухання казки «Сонце, мороз і вітер».
Йшов перехожий, побачив біля дороги трьох чоловіків і каже їм:
– Добрий день! – І пішов далі.
Стали ті між собою сперечатися, кому з них він сказав, наздоганяють його, запитують:
– Кому ти з нас доброго дня побажав? А він питає:
– А ви хто такі будете? Один говорить:
– Я – Сонце. Інший говорить:
– Я – Мороз.
А третій:
– А я, – каже, – Вітер!
– Ну, так це я Вітру сказав.
Тоді сонце і говорить людині:
– Я тебе в жнива спалю.
А вітер:
– Не бійся, у спеку повію холодом.
А мороз хвастає:
– А я тебе взимку заморожу.
– А якщо ти, мороз, почнеш морозити, то я не стану дути – ось людина і не замерзне.
-Як ви зрозуміли головну думку казки?
3. Руханка «Булька».
4. Проведення дослідів.
Дослідження «Ознаки повітря».
Дослід 1.
Дослід 2. Перевір, чи має повітря вагу.
Дослід 3.
У склянку з водою кинь шматочок крейди. Що ти спостерігаєш? Чи можеш ти почути повітря? Так, це повітря. Повітря є скрізь. Коли ти дмеш через трубочку в склянку з водою, ти чуєш, як виходить повітря.
2. Узагальнення і систематизація вивченого.
1. Інтерактивна вправ «Закінчи речення».
Продовжте речення:
III. Заключна частина.
1.Підсумок уроку. Рефлексія.
Учитель пропонує учням сісти в коло на килимку і пригадати, що сьогодні протягом дня їх найбільше вразило? Що нового вони дізналися? Про що розкажуть вдома?
2. Вправа «Мікрофон».
- Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася…
- Мені найбільше сподобалося…
- Я запам’ятав/запам’ятала…
- Розкажу вдома про …