Тема. Звірі взимку
Мета. Формувати ключові компетентності:
Формувати предметну ІКТ компетентність:
Обладнання: мультимедійна презентація, картки індивідуального опитування, картки з ребусами, ілюстрації, відеоролики.
Хід уроку
Слайд1.2
І. Організаційний момент
Знову лунає шкільний наш дзвінок,
Кличе всіх нас на цікавий урок.
У класі сьогодні гостей є багато,
Усі ми зібралися наче на свято
Поверніться до гостей
Скажемо їм: «Добрий день!»
Урок природознавства починаємо з вами,
А займемось сьогодні серйозними ділами
Тож часу не втрачаємо, роботу починаємо!
Уважними
Розумними
Організованими
Кмітливими
Вправа «Очікування» Слайд 3
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІ. Фенологічні спостереження
- У нашому класі панує затишна і тепла атмосфера. А яка погода на нас чекає за даними метеоцентру?
1. Хвилинка-цікавинка. Слайд 4
Учень:
- За даними метеоцентру на сьогоднішній день в нашому класі очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, опади у вигляді великої кількості посмішок і блискавки від сяяння розумних оченят.
2. Аналіз погоди. Слайд 5
- А яка погода сьогодні за вікном?
— Яка зараз пора року?
— Який йде зимовий місяць?
— Чому він має таку назву?
— Згадайте прислів’я, прикмети про лютий.
— Яка температура повітря сьогодні?
— Який стан неба?
— Яка сила вітру?
— Чи спостерігали сьогодні опади чи інші явища природи?
— Які зміни сталися в неживій природі з настанням зими? (Сонце з’являється ненадовго, піднімається невисоко, дає мало тепла і світла, похолоднішало, річки замерзли, опади — сніг.)
— Які зміни сталися в житті рослин з настанням зими?
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Індивідуальне опитування (картка).
1) Чи правильне твердження?
Сороки, галки, сірі ворони залишаються зимувати, бо в них не вистачає сил для перельоту в теплі краї.
а) так; б) ні.
2) Чому осілі птахи не відлітають у теплі краї?
_______________________________________________________________________
3) Підкресліть, що ви покладете у годівничку птахам.
Гарбузове насіння; підсмажене соняшникове насіння; зерно; крихти хліба; насіння бур’янів; солоне сало; насіння кавуна; цукерки.
4) Які птахи залишаються зимувати?
________________________________________________________________________
5) Які птахи прилітають у наш край з півночі?
________________________________________________________________________
2. Фронтальне опитування.
— Які птахи зимують у нашій місцевості? Чим вони живляться?
— Як ви вважаєте,чому вони не відлітають у теплі краї?
— Які птахи прилітають до нас з півночі? Чому?
3. Гра «Впізнай птаха»
Слайд 6
Роздивіться слайд. Назвіть зображених на ньому пташок. Яка пташка, на вашу думку, на ньому зайва? Чому?
Впізнайте птахів. Об’єднайте їх у дві групи. За якими ознаками ви це зробили?
4. Гра « Розшифуй слово» Слайд 7
Вставте пропущені літери, розшифруйте назви тварин і скажіть, яка з них є «зайвою». Чому?
З..є..ь, л..с..ц.., б..лк.., сн..г..р, к..б..н, к..з..л.., в..дм..дь.
4. Об’єднання учнів у групи. Розгадування ребусів. Вибір назви групи.
Слайд 8
Розгадати ребус, дізнатися, яку назву матиме група.
Лисиця, білка, заєць.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сонечко запрошує нас до зимового лісу. Воно хоче розібратися, які звірі залишили свої сліди на снігу. То ж ми вирушаємо у подорож до зимового лісу.
1. Словникова робота.
- Дітки, я пропоную нам всім разом вирушити в експедицію у зимовий ліс. А хто знає, що таке експедиція?...
- Отож, вирушаємо у путь! (звуки кроків по снігу)
2. Інтерактивна гра «Мікрофон» - «Наші очікування». Слайд9
- Ось ми і опинилися у чарівному зимовому лісі, засніжені дерева сплять, навколо тиша, тільки чутно як де-неде поскрипує сніг.
- Як ви вважаєте, про що ми дізнаємось під час експедиції?
- Як ви будете працювати?
Ми зимовим лісом гуляли, Слайд 10
Вправо, вліво поглядали
Там ми бачили звіряток
Ось стрибають зайченята.
Граються там ведмежата,
Між дерев вовк петляє,
Страх на всіх він наганяє.
За кущем сидить лисичка,
Ав горі літа синичка.
Ми усіх іх привітаєм.
І про них усе ми взнаєм!
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вправа «Передбачення. Що ми дізнаємось на уроці»
Слайд 11
2. Розповідь учителя з елементами бесіди.
Слайд 12
— Взимку ліс відпочиває. У лісових норах, дуплах та барлогах зимують звірі, великі та маленькі, ведмеді, борсуки та їжачки. Бурий ведмідь старанно готує барліг під корінням дерев або в сушняку. Ведмідь - всеїдна тварина. До зими у ведмедів відкладається багато жиру під шкірою, і вони залягають у зимову сплячку.
Слайд 13
Зимовий ліс потопає в снігових заметах. Та на білосніжному лісовому килимі можна побачити безліч маленьких стежок. На снігу, як у книзі можна прочитати про всіх, хто тут пробігав.
Слайд 14
Заєць дуже обережний. Перед сном (спить вдень) він наробить стільки слідів, що не кожний з його ворогів розбереться. Потім з розгону стрибає вбік і там спить.
Слайд 15
Вовки мандрують у пошуках здобичі. Їжу вони не запасають і в сплячку не впадають. Вовки нападають на дрібних і на великих тварин: лосів, оленів, диких кабанів.
Слайд 16
Вепри, щоб не потрапити вовкові в зуби, вночі викопують цілі траншеї, вишукуючи під снігом жолуді. Або влаштовують набіги на поля. Може, там випадково щось їстівне залишилося?
Слайд 17
Велетні лосі поодинці і родинами ходять лісом, об’їдаючи кору і гілки осики, горобини, берези.
Слайд 18
У лисиці хороший нюх і чудовий слух. Відчувши в товщі замету мишу, лисиця високо стрибає вгору і, пробивши наст, свічкою встромляється в сніговий замет. Бідна мишка потрапляє в зуби до хитрого та винахідливого хижака.
3. Гра « Хто де зимує» Слайд 19
4. Робота за підручником Слайд 20
5.Гра «Запитання – відповідь». Слайд21
Фізкультхвилинка
6.Гра «Хто чим живиться»
Слайд 22
7. Робота з підручником «Хто чим живиться»
Слайд 23
— За малюнком на с. 80 поясніть ланцюг живлення.
8. Робота у групах.
Слайд 24
— Складіть ланцюг живлення у зимовому лісі, використовуючи схему.
І група – … → миша → …
ІІ група – … → козуля → …
ІІІ група – … → білка → …
— Коли зайчик виходить у пошуках їжі?
— Як білка плутає сліди?
— Коли лисиця ховається в нору?
— Чому ведмідь не виходить на полювання?
— Як відпочивають козулі?
— Чим живляться кабани взимку?
9.Гра «Хто я ?» Слайд 25
Загадки
Між деревами пролине,
З гілки плигає на гілку
Ця мала руденька…(білка).
Хвостик короткий, чотири копита
Великі вушка, рухається швидко
(Козуля)
Куций хвостик, довгі вушка,
Шерсть м’якенька, як подушка.
Скаче вгору, наче м’ячик.
Хто це, діти? Сірий…(зайчик).
До пухнастого хвоста личить шубка їй руда.
Як рушає полювати, не виходить зайчик з хати.
(Лисиця)
Ця свиня щетину має,
В лісі жолуді шукає,
Хижий, лютий пан іклан
Називається…(кабан).
Вдалині посеред ночі засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів морозець біжить по шкірі.
(Вовк)
10.Робота в парах. «Створюєм зимову казку» Слайд 26 27
Завдання:
- Уявіть себе чарівником, та з допомогою чарівного пензлика ми прикрасимо всі дерева, що ростуть у лісі. Пропоную взяти пензлика до правої руки і розфарбувати ось цю ялинку, що стоїть поруч з вами. Інші діти приклеюють тварин, які живуть у цьому лісі.- Молодці, діти! Відпочили!
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Створення проблемної ситуації.
Слайд 28
— Чому одні звірі впадають у сплячку, а інші – ні? — Подивіться на слайд і спробуйте обґрунтувати свою думку і зробити висновок. (У бурого ведмедя, борсука, їжака за літо під шкірою відкладається багато жиру. Жир для цих тварин – зимовий запас їжі.)
5. Гра « Впізнай звіра по слідах» Слайд 29
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
Слайд 30
— Чи потрібно підгодовувати звірів взимку?
(Я вважаю, що не потрібно. Адже дикі звірі самі можуть про себе попіклуватися.)
2) Опрацювання статті.
Слайд 31 32 33
— Усім звірам сутужно взимку із кормом. Тому, трапляється, тримаються вони там, де поживи більше, ближче до житла людини. Лютої зими звірам потрібна допомога людей. Прочитайте статтю підручника і скажіть, як люди допомагають тваринам взимку.
Сонечко. Бачить, що хтось залишив сліди, хто це…. Допоможемо йому дізнатись
VІІ. Підсумок. Рефлексія.
VІІІ. Д/з Слайд 36 37