Матеріал допомагає відновлювати історичні факти,пов'язані з поширенням вишивки,ознайомити дітей з сучасною вишивкою.Допомагати виховувати в учнів почуття гордості, глибокої поваги до предків, які зберегли глибину української вишивки - духовного символу українського народу, рідного краю, батьківського дому.
Урок «Україна-моя вишиванка»
Вишиванка
Освітні галузі, які задіяні
- Природнича;
- Мовно-літературна;
- Мистецька ;
- Математична .
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, акварельні фарби, кольорові олівці та фломастери, дві ляльки (хлопчик і дівчинка), зображення національного та сучасного одягу.
Предмети, що інтегруються : природознавство, образотворче мистецтво ,математика , українська мова .
І. Ранкова зустріч
1. Привітання
Вітаюся з дітьми та декламую уривок з поезії :
Вишиття веселкове розквітає над краєм,
Я сорочку з любов’ю до грудей пригортаю.
На ній вишита доля мого славного роду,
Цвіт калини та сонця, ніжна синь небозводу
2. Групове заняття . Гра «Передай віночок »
Хід гри: діти стають у коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює довільні рухи з віночком на голові. Решта дітей весело плескають у долоні. Гра повторюється, доки діти мають бажання танцювати. Гру можна ускладнити: дитина, в якої опинився віночок, обирає собі пару, і вони танцюють удвох.
ІІ. Утворення ключового слова – теми інтегрованого дня
Пропоную дітям визначити тему інтегрованого дня. Для цього вони розв'язують приклади і записують букви ,що відповідають певному числу. Із літер утворюють слово – назву теми інтегрованого дня. Читають його.
100 – 20 = И
34 + 30 = В
55 – 4 = Ш
40 +54 = А
50 + 14 = В
20 + 27 = Н
79 – 3 = К
10 + 84 = А
71 +9 = И
64 |
80 |
51 |
80 |
64 |
94 |
47 |
76 |
94 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вишивала мама синіми ниткам, -
зацвіли волошки буйно між житами.
Узяла матуся червоненьку нитку, -
запалали маки у пшениці влітку.
-Як ви думаєте , діти , що вишивала мама ?
- Отже, тема сьогоднішнього уроку «Вишиванка»
• Запитую у дітей, чи знають вони, що в Україні щороку у третій четвер травня відзначають День вишиванки.
Сьогодні, діти, ми з вами зустрілися знову,
Про маленьких українців поведем розмову.
Про теплий, рідний, любий дім
І вишиваночки у нім.
ІІІ. Перегляд відео «Українська вишиванка» Прошу дітей висловити свої здогади, для чого слугувала вишивка.
Діти переглядають відео
і визначають, яку чарівну силу мала вишивана сорочка.
ІV. Розглядання зразків вишивки на рушниках, скатертинах, сорочках тощо .
Пропоную дітям розглянути зразки вишивок на предметах побуту та одязі.
Запитую, що зазвичай зображують на рушниках? Сорочках? Які кольори
переважають?
Розказую дітям, що для воїна вишиванка — особливий оберіг, який не лише захищає
від усього лихого, а й нагадує про близьких людей, рідну домівку, куди він
обов’язково має повернутися після всіх пригод та небезпек .
Мамина вишиванка
Проводжала сина у дорогу
І молилась щиросердно Богу,
І казала: «Де б не був, синочку,
Бережи матусину сорочку».
Гаптувала в пору злив і грому,
Щоб здоровим повернувсь додому.
Вишивала, укладала чари,
Щоб в полон не брали яничари.
Малювала галки і зозулі,
Щоб летіли мимо вражі кулі.
Вишивала день і ніч по краплі
Лиш би тіло не рубали шаблі.
Дарувала сонця щедрі блиски,
Щоб покласти внука до колиски.
Щоб вернувсь до рідного порога —
Вишивала і просила Бога:
«Отче Боже і святая Мати,
Хай синочок вернеться до хати!».
...Через роки син прийшов додому,
Наче сонце вишиття на ньому.
Поклонивсь, припавши на коліна,
Та й промовив тихо: «Мамо рідна!
Не оця б з молитвами сорочка,
Не було б ні внука, ні синочка».
Розказую , що в багатьох українських родинах вишиванки передаються з
покоління в покоління. Цікавлюся, чи є в них вишиванки, які дісталися у спадок
від бабусі, прабабці?
Пропоную дітям прочитати текст і обговоріть з ними зміст прочитаного.
Фізкультхвилинка
Крісло автора
Найбільша кількість людей у вишиванках, які зібрались в одному місці,
– саме такий рекорд встановили на день Незалежності в 2006 році на
центральній площі Рівного — майдані Незалежності. Організаторам акції
вдалося зібрати святкового дня на майдані аж 3 298 людей у вишиванках .
V. Створення орнаменту для української вишиванки
Роздаю дітям шаблони української сорочки і пропоную
створити власний орнамент для української вишиванки. Зазначаю, що діти можуть
самостійно обрати, для кого вони створюватимуть вишиванку і які символи
закладуть у свій орнамент.
Провожу виставку дитячих робіт. Під час учнівської демонстрації прошу
дитину розказати, для кого вона створювала вишиванку, з яких символів
складається орнамент і що вони означають.
VI Дидактична гра: «Одягни дівчинку – українку, хлопчика – українця»
. Діти розподіляються на дві команди – хлопчиків та дівчаток і по черзі підходять до ляльок відповідної статі, обирають одяг, називають його та одягають на ту чи іншу ляльку. Примітка: хлопчики одягають хлопчика, дівчатка - дівчинку.
VII Підбиття підсумків.
Рефлексія
Підбиття підсумків .
• Як називається один із найдавніших та найбільш поширених видів народної творчості українців?
• Які символи використовувалися у вишиванні?
• На чому вишивали наші предки?