Конспект уроку у 2 класі «Я досліджую світ»
Тема. Тварини взимку
Мета. Формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між змінами в живій та неживій природі та вплив на життя тварин. Розкрити особливості життя птахів та звірів узимку. Вчити учнів розпізнавати зимуючих птахів. Розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, критичне мислення, пізнавальну активність, пам’ять, громадську та соціальну компетентності. Виховувати любов до птахів, прагнення не тільки спостерігати і милуватися їх красою, а ще й турбуватись і охороняти їх.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: малюнки учнів, відео про тварин взимку, ноутбук, мультимедійний проектор, слайд-шоу «Зимуючим пташкам допомагаємо»; підручник Н. Бібік, зошит Н. Бібік.
Хід уроку
І. Організаційний момент
а) Привітання.
У нас сьогодні ніби свято,
Гостей зібралося багато.
Назад усі ви подивіться,
І веселенько посміхніться,
Привітайтеся. (Добрий день!)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Фенологічна хвилинка.
Вправа «Мозкова атака».
- Яка зараз пора року?
- Який місяць розпочався?
- Що змінилося в природі з настанням зими?
- Розкажіть про погоду, яку ви сьогодні спостерігали, йдучи до школи.
- Розповідаючи про погоду, ми згадували явища живої чи неживої природи.
- Так, від чого ж залежать зміни в природі?
2. Гра «Так чи ні?» Природничий диктант.
Дують сильні вітри. (Так)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Таємничо – чарівна хвилинка.
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок – урок-подорож. А куди ми помандруємо ви дізнаєтесь, переглянувши відео. Дивіться уважно, і ви дізнаєтеся з ким ми будемо мандрувати сьогодні.
Перегляд слайд-шоу «Казка зимового лісу».
- Хто зустрівся вам в зимовому лісі? (Снігур, лисиця, косулі, вовк)
- До якої природи вони належать? (Живої)
- Як одним словом їх можна назвати? (Тварини)
- На які групи їх можна поділити? (Звірі і птахи)
2. Повідомлення теми і мети уроку
- Саме про них і піде мова на уроці. В ході спостережень, а також творчої праці ми дослідимо як зимують птахи і звірі. А також вирішимо проблемне завдання: Взимку звірям і птахам потрібна …
- Узимку всі намагаються сховатися від морозу. І кожен по –своєму пристосувався зимувати. Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як зимують різні тварини.
4. Правила співпраці на уроці.
- Пригадайте основні правила співпраці, які ми повинні виконувати?
ІV. Основна частина
Загадка:
Кружляє ніжно білий пух,
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлозі вже дріма,
Яка пора скажіть? … (Зима)
2.Робота за підручником (с.46)
Метод «Запитання –відповідь»
Учні дають відповіді на запитання:
-Чиїх слідів не побачиш узимку? Чому?
-Як зимують підводні мешканці?
-Що для пташок страшніше: холод чи голод?
-Чим не можна підгодовувати птахів узимку?
Метод « Читання в парах – узагальнення в парах»
Читання та обговорювання тексту про те, кого рятує ялинка взимку.
3.Гра « Відгадай тварину»
а. Мисливці знають його як звіра спритного, кмітливого, витривалого і аж ніяк не боягуза. Втікаючи від ворога, він , він може роботи стрибки до 5 м. Якщо за ним женуться, він заплутує сліди і втікає. У нього дуже багато ворогів – це і лисиці, і вовки, і собаки, і хитрі птахи, і мисливці. Один його порятунок – швидкі ноги.
Улітку їсть траву, а взимку, коли сніг глибокий, їсть гілки кущів, кору дерев. Нір не риє, а влаштовує будиночок відпочинку в неглибокій ямці, у грунті, в бур’янах. (заєць)
б. Нікого не бояться – від ворогів їх надійно захищає панцир із 6-8 тисяч голок. Нічні тварини. Живляться різноманітними комахами. Полюють на змій, мишей, жаб за допомогою нюху. Яблук на голках вони не носять.. Але можуть нанизувати їх, щоб кислий сік виганяв бліх, які заводяться серед голок. Ці комахи-паразити дуже дошкуляють їм, а лапою дістатися до них вони не можуть. (їжачок)
в. При перестрибуванні з гілки на гілку вони долають відстань до 15 метрів, хвіст при цьому служить їм за парашут. Живляться жолудями, горіхами, грибами, ягодами, насінням шишок, бруньками з дерев, комахами. Одна тварина може запасти до 2 тисяч грибів, переважно маслюків. Оселяються в дуплах старих дерев або з тонких гілочок, моху і лишайників роблять кубла кулястої форми. (Білка)
V. Фізкультхвилинка.
Відео «Чому ведмідь взимку спить»
VІ. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях.
1.Перегляд відеоролика
«Тварини взимку»
2.Робота за підручником с.47
3. Інтерактивна вправа «Займи позицію».
- Поміркуйте і оберіть варіант відповіді на твердження «Птахи потребують захисту». (Так – ні)
- Від чого потрібно захищати птахів? Вправа «Передбачення»
4. Декламування вірша
Цвірінь, цвірінь, любі діти!
Добре в хаті вам сидіти.
Мама дбає, нагодує.
А ми голі небожата.
Голод тисне, зимна хата.
Киньте хліба, хоть кришину
І споможете … (пташині).
5. Флеш-інтерв’ю.
Стратегія «Поміч»
Завдання: прочитати текст, проаналізувати зміст.
Під час читання позначати знаками і під час читання ставити їх олівцем на полях тексту.
Орієнтовні позначки:
« V» - це я знаю;
«+» - нова інформація;
« - » -суперечить тому, що мені відомо;
« ? » - незрозуміла інформація.
ОБГОВОРЕННЯ:
-Який спосіб життя ведуть звірі взимку?
-Назвіть те, що ви дізналися про них вперше?
-Хто зі звірів не боїться зими?
6. Перегляд відео «Як зимують тварини. Як впадають вспячку».
7.Робота за зошитом с.46-47
VІІ. Заключна частина. Рефлексія
Тепер я знаю …..
Я зрозумів, що ….
Було цікаво …