Тема: Як добувають корисні копалини. Види корисних копалин. Використання корисних копалин людиною.
Закріплення поняття про головні і другорядні члени. Зв’язок слів у реченні. Складання речень за схемами.
Мета: закріпити знання учнів, отримані у третьому класі, про корисні копалини, які добувають в Україні, їх види та способи видобутку.
Формувати розуміння значення корисних копалин для господарської діяльності людини.
Удосконалювати вміння визначати головні другорядні члени речення та
складати речення за схемами.
Формувати комунікативну і соціальну компетентність.
Розвивати увагу, логічне мислення, зв’язне мовлення, вміння співпрацювати в групі.
Виховувати бережливе ставлення до речей, які нас оточують та бажання
економно і раціонально використовувати корисні копалини.
Очікуванні результати:
Після уроку учні зможуть:
Обладнання: предметні малюнки, мікрофон, фізична карта України, загадки про корисні копалини, презентація з методичним забезпеченням уроку.
ХІД УРОКУ
І.Організація класу Учитель: Знову лунає шкільний наш дзвінок,
Кличе всіх на незвичний урок.
У класі сьогодні гостей є багато,
Усі ми зібралися наче на свято. Учень: Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас.
І запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас. Учитель: А тепер зручніш сідайте,
слухайте й відгадайте. ІІ.Мотивація 1.Загадка Він носить замість шапки
Веселий ковпачок.
І ростом він всього лиш
З дитячий башмачок.
З ліхтариком і з песнею
зустрівся з Білосніжкою. - Хто цей казковий чоловічок? (Гномик)
- Цей казковий чоловічок приніс нам на урок багато цікавинок, завдань, а також хоче перевірити, що ви вже знаєте про його володіння. Гномик запрошує нас з вами до казкового лісу. 2.Релаксаційна вправа «Сонячний зайчик»
- Сядьте зручно та уявіть себе у гарному казковому лісі. Сонячний зайчик, пробившись крізь гілля зазирнув у ваші оченята, заплющить їх. Зайчик побіг по обличчю – погладьте його ніжно долоньками: на лобі, на щічках, на підборідді. Правда, приємно? Погладжуйте легенько, щоб не сполохати його: голову, шийку, ручки. Він любить і пестить тебе. А ти подружися з ним. Прислухайся ще трохи до своїх почуттів і повертайся у клас. - Спасибі тобі, Гномику,за сонячного зайчика, що нас так потішив. - Яким би ви хотіли бачити сьогоднішній урок? ( Повчальний. Цікавий. Продуктивний. Результативний.) - Якими ви будете на уроці?( Наполегливі. Уважні. Зібрані. Активні. Працьовиті.) ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Каліграфічна хвилинка (перше завдання від Гномика)
Ро, до (1 рядок), ще, ви (2 рядок)
Родовище – звукобуквений аналіз слова (на дошці)
2.Словниковий диктант Друге завдання від Гномика)
Запрошення, восени, кам’яне вугілля, м’ята, Україна, вапняк, нафта, торф, фауна, мільйон, веселка,граніт, щедрий.
- Назвіть серед записаних слів назви корисних копалин. 2.Вправа «Мікрофон» (слайд №2)
- З чого складається земля?
- Наведіть приклади гірських порід.
- У яких станах зустрічаються гірські породи у природі?
- Що називаємо корисними копалинами?
- Як називають місце де залягають гірські породи?
- Наведіть приклади використання корисних копалин.
- Хто такий геолог?
ІІІ. Оголошення теми уроку. Прогнозування очікуваних результатів.
- Що об’єднує зображені предмети? (слайд №3)
( Виготовлені з заліза)
- Наш гномик приніс 6 різнокольорових капелюшків своїх братів, ці капелюшки допоможуть нам самостійно опрацювати матеріал уроку. (слайд№5, №6)
1. Метод «Капелюхи де Боно»
*Білий капелюх (вчені-науковці, збір інформації)
На які 3 групи поділяються корисні копалини? (1-й варіант, ст..48-50 підручник) (слайд №7)
*Чорний капелюх (критики,негативні емоції)
Нафта легша за воду, до якого лиха це може призвести? (2-й варіант, ст..52) (слайд №8)
*Жовтий капелюх (оптимісти, позитивні емоції)
Яка користь від руди металів, горючих і будівельних корисних копалин? (3-й варіант, ст..49-50)
*Червоний капелюх(художники, що ми переживаємо від цього)
Чи безмежні корисні копалини? (4 варіант, ст..51)
*Зелений капелюх (креативщики)
Поясни чому люди збирають металобрухт?
*Синій капелюх (модератор)
2.Робота з картою України. (слайд №9) На території України є родовища всіх груп корисних копалин.
3.Як добувають корисні копалини (слайд №10)
V. Фізхвилинка (музична) (слайд №11)
VІ.Закріплення отриманих знань 1)Відгадування загадок. + У шахтах, кар’єрах її добувають. З неї у печах чавун виплавляють. З неї ллють сталь, Роблять речі сталеві. Ну а основа речей металевих – Буро – червона, важка і тверда – Це – залізняк, чи…. (залізна руда) + Він завітав з – під землі І по трубі забіг у хату. І щоб жили ми у теплі Він обігрів нам всі кімнати. ( Природний газ) + Масляниста рідина темно – бурого кольору з різким запахом, що легша за воду. (Нафта) 2) Гра «Чарівне коло» (слайд №12) + Рухаючись за годинниковою стрілкою , прочитати властивості корисної копалини і назвати її.
3)Гра «Знайди четверте зайве» (слайд №13)
(вказати не лише зайве, а й довести свою думку)
4.Робота над вправою 98( ст.49 підручник Українська мова) (слайд №14)
- Яка тема тексту?.Мета?
-Який тип тексту?
Розбір 3-го речення на дошці.
5.Творча робота (впр.99, впр.100)
-Скласти речення про корисні копалини. (Вугілля добувають у шахтах)
6. Метод «Кубування» (слайд №15)
- Речення виражає…
- Речення за метою висловлювання бувають…
- За інтонацією речення є…
- У реченні є головні члени…
- Головні члени є…
- Інші слова в реченні…
VІІ.Підсумок уроку
1.Рефлексія «Незакінчене речення» (слайд №16)
Я дізнався…
Я повторив…
Я запам'ятав…
Я здивувався… -Чи досягли ми з вами очікуваних на початку уроку результатів? Яких саме? --Давайте кожен з вас оцінить свою роботу на уроці. ( Учні обирають один зі смайликів, що лежать у них на парті) (слайд №17)
VІІІ.Домашнє завдання. С.51, впр.102, ст. 44-46, 48-52 запитання