Економічні події, що відбуваються в Україні, потребують реформ в навчанні. Сучасний світ вимагає постійної зміни освіти. Однією з важливіших потреб сучасної школи є виховання ділової людини, особистості з розвиненим економічним мисленням, готовою до життя й господарської діяльності в умовах ринкових відносин. Не виникає заперечень, що освіта завжди була і буде найважливішим чинником управління будь-якими змінами. Сучасні знання, інтелект, компетентність стали найбільш вартісним товаром. Саме таким товаром, потрібним людині, виробництву і державі, стали знання з основ економіки.
Тема № 7: Як працює підприємство.
Мета уроку: сформувати в учнів поняття про зміст підприємства та їх види;
розвивати пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення,продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;
виховувати творчу активність, самостійність у формуванні нових знань,сприяти професійній орієнтації учнів;
Обладнання: комп’ютер, слайди, малюнки.
Хід уроку.
I Організаційна частина
1.Настрій на позитив ( 1слайд )
Найкраща витрата часу – це праця.
Без охоти нема роботи.
Добре роби — добре й буде!
Роботі як не сядеш на шию, то вона тобі сяде. (Народна мудрість)
Ремесло на плечах не висить і хліба не просить, а хліб дає. (Народна мудрість)
Розуміння плідності праці є одним з найкращих задоволень. - Л. Вовенарг
Тільки два стимули примушують працювати людей: бажання заробітної плати і боязнь її втратити. - Г. Форд
Коли праця - задоволення, життя - хороше! Коли праця - обов'язок, життя - рабство! - Максим Горький
Я сподіваюсь, що ви отримаєте задоволення від праці і не витратите марно час, а відкриєте для себе багато нового й цікавого.
ІI Релаксація– після серйозного веселее
Смішинка – веселика:
- Де ти працюєш?
- Ніде.
- А що робиш?
- Нічого.
- Ой, то це ж найкраще заняття!
- Да, так і конкуренція велика!
III Оголошення теми та мети уроку:
Епіграфом до уроку є слова Леонарда да Вінчі (на дошці)- “Якщо запастися терпінням і виявити старання, то посіяні насіння знання неодмінно дадуть добрі сходи. Навчання корінь гіркий, так плід солодкий”.
-У чому головний зміст цього вислову?
-Задля чого людина творить?
План.
Що ж таке підприємство?
Що вам відомо про нього? (мозкова атака)
Варіанти визначень:
• самостійний суб'єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб'єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому Господарським кодексом України та іншими законами.
• це первинна організаційно відокремлена і економічно самостійна ланка народного господарства, яка виробляє продукцію, виконує роботу, надає послуги.
• самостійний господарюючий суб'єкт з правами юридичної особи, який на основі використання свого майна і коштів виробляє і реалізує продукцію, виконує роботи, надає послуги.
Задачі підприємства:
1. Одержання доходів, його власникам.
2. Створення робочих місць для населення.
3. Охорона навколишнього середовища.
4. Забезпечення підприємства заробітною платою.
5. Забезпечення персоналу нормальними, прийнятними умовами праці, а споживачів — продукцією
-Чим займаються підприємства в Україні?
-Які найбільші підприємства в Україні та в світі ви знаєте? (приклади)
2. Види підприємств.
1. За розмірами
малі — середньооблікова кількість працюючих за звітний (фінансовий) рік не перевищує 50 осіб, а обсяг валового доходу за цей період не перевищує суми, еквівалентної 500 тис. евро;
великі —середньооблікова кількість працюючих перевищує 1000 осіб, а обсяг валового доходу на рік перевищує суму, еквівалентну 5 млн евро;
середні — усі інші підприємства.
2. За способом творення
-унітарні — створюються одним засновником (наприклад, державні, комунальні підприємства, засновані на власності об'єднання громадян, релігійної організації або на приватній власності засновника);
-державні комерційні підприємства — діють на основі статуту на принципах підприємництва і несуть відповідальність за наслідки своєї діяльності усім належним їм на правах господарського відання майном;
-державні казенні підприємства — створюються за рішенням Кабінету Міністрів України у галузях народного господарства, в яких:
3. За формами власності
-приватні, що належать окремим громадянам на правах приватної власності
та з правом найму робочої сили;
-колективні, що ґрунтуються на власності його трудового колективу, а
також кооперативу, іншого статутного товариства або громадської організації;
-комунальне, яке засноване на засадах власності відповідної територіальної громади;
-державні (в т.ч. казенні), засновані на державній власності.
4. За галузево-функціональним видом діяльності (промислові; транспортні; сільськогосподарські; будівельні; торгові; виробничо-торгові; торгово-посередницькі; інноваційно-впроваджувальні; лізингові; банківські; страхові; туристичні)
5. За територіальною цілісністю і ступенем підпорядкування:
-головні (материнські), особливістю є те, що вони контролюють інші фірми;
-дочірні – юридично самостійне організаційне утворення, що здійснює комерційні операції і складає звітний баланс; проте материнська фірма суворо контролює діяльність усіх своїх дочірніх компаній, оскільки володіє контрольним пакетом їхніх акцій;
-асоційовані – є формально самостійними, але з різних причин вони залежать від головної фірми і мусять підпорядковуватися її стратегічним цілям;
-філії – на відміну від дочірніх та асоційованих підприємств не користуються юридичною й господарською самостійністю, не мають власного статуту та балансу, діють від імені і за дорученням головного підприємства, мають однакову з ним назву.
ІII Вправа на фокус уваги - (несподіване запитання)
1 Які синоніми підприємства ви знаєте? (Підприємство має різні назви фірма, завод, фабрика, магазин, ресторан, їдальня, ательє, шахта, банк).
2 Які головні завдання підприємств?
IV Завдання для закріплення нової теми.
1 Проаналізувати реклами та упаковки різних товарів та виявити елементи марки діяльності (яким чином рекламодавець привертає увагу)
2 Провести соціальне опитування та проаналізувати його.(зубна паста-товар короткострокового користування, повсякденного попиту)
3 Скласти сенкан до слова ПІДПРИЄМСТВО
V Додаткові завдання
Цікаві факти:
Найбільші державні підприємства галузі зв’язку:
1 "ДНІПРОВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД"
2 "УКРІНФОРМЗВ’ЯЗОК"
3 «УКРПОШТА»
В Україні розвиваються понад 70 промислових вузлів. Найбільшими є Київський, Запорізький, Харківський, Дніпродзержинський вузли.
VI Заключна частина уроку
(Установчий слоган- “Як я люблю навчатися”; “Розум дає свободу”...)
Підсумки.
Хто багато робив, той і багато знає. (Народна мудрість)
“Важлива не кількість знань, а якість їх. Можна знати дуже багато чого, не знаючи найпотрібнішого”. (Лев Толстой)