Розробка уроку з природознавства у 3 класі " Як птахи піклуються про своє потомство" стане в нагоді вчителям початкових класів .У розробці надано матеріали , які надають можливість педагогу урізноманітнити форми роботи на уроці .
УРОК З ПРИРОДОЗНАВСТВА У 3 КЛАСІ
ТЕМА УРОКУ : ЯК ПТАХИ ПІКЛУЮТЬСЯ ПРО СВОЄ ПОТОМСТВО
МЕТА УРОКУ : закріпити знання учнів про клас птахів ; ознайомити дітей про те , як птахи піклуються про своє потомство ; розвивати спостережливість , мовлення , мислення , пам’ять ; вчити правил поведінки на природі ; виховувати любов до оточуючого живого світу , бережливість до природних багатств.
ОБЛАДНАННЯ : фото , ілюстрації тварин , птахів , презентації «Як птахи будують гнізда» , відеоматеріали з теми , музичний супровід : пісня «Ластівко моя» , звуки природи , пісня –танок «Крутий танець» , записи на дошці , годівниця , ілюстрації та малюнки , інтерактивна дошка, маршрут подорожі .
ТИП УРОКУ : урок-подорож
ХІД УРОКУ
1 .Організаційний момент
1.1 Привітання учителя і дітей -Доброго дня діти ! Я рада бачити вас і із великим задоволенням поспілкуюся з вами . Давайте візьмемося за руки і побажаємо один одному успіхів , посміхнемося й привітаємося : « Добрий день , добрий день! Радо всіх вітаєм! Щастя , радості й добра щиро ми бажаєм! »
1.2 Вступне слово вчителя . Сьогодні у нас незвичний урок , урок – подорож у світ живої природи . До нашої класної домівки завітали пернаті друзі : тітонька Сова та Совенятко . Ми знаємо , що сова мудрий птах , вона нам допоможе у нашій подорожі.
Девіз уроку : «ШЛЯХ ДОЛАТИ , ЗЕРНИНКИ ЗНАНЬ ЗБИРАТИ !»
1.3 Демонстрація настрою ( Діти показують смайлики із своїм настроєм , та озвучують очікувані результати від уроку)
2 . Актуалізація опорних знань . Мотивація навчальноі діяльності . Перш ніж вирушати у подорож нам треба дізнатися про погоду . Надамо слово синоптику . ( Учень – синоптик розповідає про погодні умови ) ( Діти обирають транспорт на якому буде здіснюватись подорож )
Учитель : РУШАЙМО В СВІТ ПРИРОДИ , ДІТИ ! ДІЗНАВАЙТЕСЬ , МІРКУЙТЕ , СПОСТЕРІГАЙТЕ , РОБІТЬ ВИСНОВКИ!
СТАНЦІЯ « Завдання від тітоньки Сови »
2 . 1 Музичний диктант (Лунають звуки живої природи : завивання вовка , писк комара , дзижчання бджоли , звуки дельфіна , кування зозулі , спів солов’я; діти вгадують тварину та розподіляють до якого класу вона належить ) Учитель : Давайте пригадаємо , які класи тварин ми знаємо ? ( Птахи , звірі , комахи , риби , плазуни , земноводні . ) Молодці діти ! А пригадати тему попереднього уроку вам допоможе загадка . Прилетіли гості , сіли на помості , без сокири і лопати , збудували собі хати . Здогадались , дітлахи ? Ну , звичайно , це птахи !
2 . 2 Гра «Розмотай клубочок » - Птахи ( підкорювачі неба. ) -Вони мають таку будову : ( голова , шия , тулуб , кінцівки .) -Зубів не мають , але є ( дзьоб . ) -За допомогою передніх кінцівок – ( крил , вони літають . ) - Тіло птахів вкрите – ( пір ям , завдяки якому вони не мерзнуть в люті морози . ) - Птахи за способом живлення поділяються на ( рослиноїдних , хижих та всеїдних )
2 . 3 Робота в групах ( Діти діляться на 2 групи : « ластів’ята» та « совенята « ) 1 – ше завдання : розподілити на групи перелітні та осілі птахи . 2 – ге завдання : поселити на нашому дереві пташок , які мешкають біля людей нашого регіону .
2 .3 Гра «Підгодуй пташок» ( Діти кладуть на годівницю корм для пташок ) 2 . 4 Повторення матеріалу ( За презентацією ) 3 . Повідомлення теми уроку
СТАНЦІЯ « Маленята »
3 . 1 Завдання від Совенятка Маленьке совенятко пропонує подивитися на фото (лисенят , їжаченят , лисенят , прослухати пісеньку «Ластівко моя ») і зробити висновок , яка ж тема уроку ?
3 . 2 Слово вчителя : Так , звісно тема нашого уроку - Як птахи піклуються про своє потомство .
4 . Вивчення нового матеріалу Станція « Навчальний практикум »
4 . 1 Пояснення вчителя Найвідповідальніша пора для птахів – весняний період , коли настає час виведення пташенят . Пернаті піклуються про своїх діток так : споруджують гнізда , висиджують яйця , вигодовують , обігрівають , захищають пташенят . Навесні птахи прилітають на батьківщину не одночасно : самці з’являються в місцях гніздування раніше за самочок , щоб знайти і закріпити за собою гніздову територію . Позначають вони її за допомогою співу . Гнізда птахи будують в різних місцях : на деревах , на землі , в дуплах і в норах . ( Перегляд презентації « Як птахи будують гнізда»)
Слово надається дослідникам: (доповіді учнів) а ) Гнізда чайки роблять у поглибленні у піску , в дуплах – дятли , в норах – зимородки , зяблик робить тепле з повсті гніздо . б ) Іволга майстерно сплетений кошичок . Ремез _-найуміліший будівельник - робить на дереві теплу висячу рукавичку .
4 . 2 Слово вчителя Під час насиджування пташенят , батьківські обов’язки між татом і мамою розподіляються по - різному .
Своїми знаннями діляться інформатори . (доповіді учнів ) а ) У дятлів , сойок , соловейків самка насиджує яйця вдень , а самець – уночі . А от у крижнів , піклуванням про потомство переймається тільки качка – мама . б ) Самочки яструба , сокола , орла також насиджують самі , але самець їм приносить їжу . Вони намагаються робити це дуже обережно , щоб не видати свого гнізда .
4 .3 Слово вчителя : - Батьки приносять їжу пташенятам у роті і вкладають її у роззявлений дзьобик . Так стрижі – можуть літати за 40 км від гнізда у пошуках їжі , і годують пташенят 34 рази на день . А дятел – 300 разів на день носить їжу своїм діткам. ( Перегляд відеоролика про те як годують пташенят ластівки .)
4 . 4 Робота за схемою : ПТАШЕНЯ - ЗНЕСЕНЕ ЯЙЦЕ – ПТАШЕНЯ (Перегляд відеоролика де вилуплюється із яйця пташеня)
Станція «Музична» ( Музична гра – танок « Крутий танець»)
Станція « Хвилинка ерудита» - Назвати найменшу пташку . ( Колібрі ) - Хто з птахів найшвидше літає ? (Сокіл , стриж ,сапсан ) - Що буде з бджолою , коли вона вжалить ? ( Помре ) - Товстим чи худим лягає ведмідь у барліг ? ( Товстим ) - Хто з звірів розвішує на деревах гриби для сушіння ? ( Білка )
Станція « Цікавинки »
4 . 5 Слово вчителя : Птахи відкладають у кладці від 2 до 26 яєць . А як же відкладають яйця інші тварини?
Інформація дослідників.( розповіді учнів) а ) Клопи – 70 – 100 яєць , колорадські жуки – 700 , метелики – 100 - 400 . У плазунів – 10 - 20 яєць у кладці , які вони заривають у пісок , або грунт . б ) Кількість ікринок у коропа , щуки –сягає десятків тисяч , а великі осетрові риби – кілька мільйонів .
4 . 6 Слово вчителя : У звірів народжуваність найменша : Білки -3 – 10 ,Рись -1 – 4 , ведмідь 1 – 3 , слон – 1 , кит – 1 . У природі все взаємопов’язане : так у птахів забарвлення яєць різне , у відкритому грунті , гнізді яйця часто збігаються із забарвленням навколишнього середовища . А у закритих гніздах , у дуплах та норах – біле . Як ви гадаєте , чи дихає пташеня у яйці? ( Так через шкарлупинку )
4 . 7 « Легенда про зозулю » Яка пташка не висиджує пташенят ? ( Зозуля ) Бог послав Зозулю на землю відліковувати життя людям , вона їх дуже полюбила , Тому не витрачає свій час на висиджування пташенят , вона продовжує життя кожному із нас . Зозуля символ довголіття . Символи – птахи – лелека , соловей . ластівка .
Станція « Подарунок від Совенятка » (Пальчикова гра )
5 . Закріплення і осмислення знань
Станція « Біосферна » (Релаксація під звуки природи , учні заплющують очі і полинають у світ своїх фантазій )
Слово вчителя : Діти , де полинула ваша фантазія ? ( учні розповідають про політ своїх думок ) А я пробігла легеньким вітерцем по верхів’ях дерев , напилася водички із лісового джерельця , зазирнула до осель наших пташок та звірів , вслухалася у пісню природи. Діти , треба берегти її , не рвати квіточок , не ламати дерев , не руйнувати пташиних гнізд , не знищувати звірів та комах , адже вони перед нами , людьми беззахисні . Давайте любити і берегти природу живу і неживу , а вона нам віддячить сторицею !
6 . Узагальнення і систематизація знань
Станція « Галерея питань від тітоньки Сови » 6 . 1 Тести 1) Найвідповідальніша пора для птахів виведення пташенят : а) осінь ; б ) зима ; в ) весна . 2 ) Що роблять птахи навесні ? а ) відлітають у вирій ; б ) будують гнізда . 3) Чи піклуються птахи про своє потомство ? а ) ні ; б ) так . 4 ) Чи правильне твердження , птахи позначають свою гніздову територію співом ? а ) так ; б ) ні . 5) Хто першим прилітає на весні ? а ) самка ; б ) самець . 6 ) Яка пташка не висиджує пташенят ? а ) сойка ; б ) зозуля .
7 . Підведення підсумків подорожі
Станція « Підсумків , побажань »
Слово вчителя – Що нового та цікавого дізнались на уроці ? - Що найбільше запам’яталось ? Побажаємо один одному добра , благополуччя і миру . І на згадку про нашу подорож обміняємось зробленими власноруч голубками , які є символом миру і процвітання . Тітонька Сова та Совенятко задоволені подорожжю , і бажають вам гарно навчатися , бути здоровими і слухняними . Давайте покажемо наш настрій ! (Діти смайликами показують свій настрій й озвучують чи справдились їх очікування від уроку )
8 . Домашнє задання . Опрацювати сторінки підручника 112-113, скласти пам’ятку «Як треба себе поводити в лісі у « сезон тиші ».