«___» ______202__ року
Тема: Як складати ланцюги живлення.
Практична робота №4 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»
Мета: дати учням зрозуміти, що таке ланцюг живлення і як він функціонує в екосистемах, про різні організми, які входять до складу ланцюгів живлення, та їхні взаємозв'язки, вивчити, як різні організми утворюють ланцюги живлення, і розглянуть вплив цих взаємодій на баланс екосистем, навчатися складати ланцюги живлення для різних екосистем та враховувати різні фактори, що впливають на їхню структуру, аналізувати та оцінювати різні аспекти ланцюгів живлення, враховуючи їхні наслідки для біорізноманіття та стійкості екосистем, сприяти створенню власних ідей щодо побудови та функціонування ланцюгів живлення в різних середовищах, поглибити розуміння учнів про взаємозв'язки у природі та важливість збереження біорізноманіття.
Очікуванні результати: учні мають чітке уявлення про те, що таке ланцюги живлення і як вони функціонують у природних екосистемах, знають різні види організмів, що утворюють ланцюги живлення, та їх роль у цих системах, аналізують взаємозв'язки між організмами у ланцюгах живлення та ідентифікувати ключові елементи цих систем, розуміють, як зміни у складі або кількості одного виду можуть вплинути на інші організми у ланцюгу живлення та на екосистему в цілому. розвивають навички критичного мислення шляхом аналізу і оцінки складних взаємодій у природних системах, розвивають розуміння природних екосистем та важливості збереження біорізноманіття для збалансованого функціонування природних систем.
Обладнання: мультимедійний комплект, підручник інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» Біда, робочий зошит - Левчук О.,
Хід уроку
Слайд 1. Створення позитивного психологічного клімату класу.
Добрий день, шановні діти!
Всім тихесенько сидіти.
Ми сюди прийшли учитися,
Не лінитися, а трудитися!
Слайд 2. Програма «Як почуває себе ненька Україна?» в прямому ефірі. Спостереження за погодою (запис у календар погоди)
Слайд 3. Прийом «Еліас»
Мета гри – пояснити слова за допомогою антонімів, синонімів, підказок, аби відгадали однокласники
Пояснити слова: Хижак, паразит, середовище існування, мутуалізм.
Слайд 4. Прийом «Ребус»
Розгадати тему уроку: «Як складати ланцюги живлення»
Як складатиланцюги
живлення
Слайд 5. Проаналізуйте різноманітні екосистеми (ліс, озеро) за планом:
Слайд 6. Що рослини використовують для свого розвитку? (освітленість, повітря, вологість, температура, поживні речовини)
Слово вчителя: Ти вже знаєш, що рослини використовують енергію Сонця, вуглекислий газ, воду та поживні речовини з ґрунту й утворюють органічні речовини для свого росту й розвитку: вуглеводи, білки та жири.
Слайди 7-9 : заповнити зошит (с. 56, завд.2)
Слайд 7.Їх називають утворювачами (продуцентами)
Слайд 8. Споживачі (консументи)
Рослини є кормом для рослиноїдних тварин (зайця, куріпки, дикої кози). На рослиноїдних тварин полюють хижаки (лисиця, вовк, рись, орел). І рослиноїдні, і хижаки споживають готову їжу, тому їх називають споживачами (консументами).
Слайд 9. Руйнівники (редуценти) Бактерії та гриби — руйнівники (редуценти). Вони розкладають тіла відмерлих рослин та мертвих тварин на вуглекислий газ, воду та інші речовини, які потрапляють у ґрунт і засвоюються рослинами
Слайд10. Розглянь схему. Назви продуценти; консументи; редуценти.
Запам’ятай. Для опису послідовності організмів — споживачів корму використовують термін харчовий ланцюг (ланцюг живлення).
Слайд11. Словничок (завд.1. на с.55 зошита). Ланцюг живлення – це така послідовність організмів, коли кожний попередній організм є їжею для наступного.
Слайд12. Розглянь ланцюг живлення. Поясни.
Слайд13. Утворювачі. Усі ланцюги живлення починаються з рослин. Їх називають утворювачами (продуцентами), тому що вони самі утворюють поживні речовини для себе та інших організмів (споживачів).
Слайд14. Споживачі (консументи). Це тварини, які харчуються рослинами або іншими тваринами. Тих тварин, що харчуються тільки рослинами, називають рослиноїдними. Тварин, які поїдають інших тварин, — м’ясоїдними, або хижими
Слайд15. Руйнівники (Редуценти) Кінцевою ланкою будь-якого ланцюга живлення є редуценти: бактерії та інші організми, що переробляють рештки відмерлих рослин і тварин. Гриби й бактерії перетворюють рештки рослин і тварин на речовини, що належать до неживої природи. Ними надалі живитимуться рослини. Усе починається знову, ніби по колу. Так діє закон екології: ніхто й ніщо в природі не буває зайвим.
Слайд16.Творча лабораторія. Розглянь малюнок.
Спробуй скласти ланцюг живлення. Дай відповіді на запитання:
Які з цих тварин є рослиноїдними, хижаками і всеїдними?
Хто з них водночас є і хижаком, і жертвою?
Слайд17. Практична робота, робота в малих групах. За допомогою виданих малюнків створи власний ланцюг живлення. Поясни свій вибір.
Індивідуальна робота - завд. 3. на с.56 зошита
Слайд18. Що трапиться, якщо організм вилучити з харчового ланцюга
Уявімо, що через хвороби, які виникли внаслідок забруднення води, з угруповання «болото» зникли жаби.
Вочевидь, із часом поблизу болота збільшиться кількість комарів та слимаків, які були поживою жаб. Частину поживи втратять вужі. Але вони живляться не лише жабами, а можуть вдовольнятися гризунами. Є й інші хижаки (наприклад, сови), які будуть конкурувати зі зміями за здобич. Ось чому що більше харчових ланцюгів в екосистемі, то вона стійкіша.
Слайд19. Вправа «Трибуна думок»
Із чого починаються і чим закінчуються всі ланцюги живлення?
Чи може існувати ланцюг живлення, у якому є лише консументи та редуценти?
§41, с.185-188.
Виконай завдання 4-5 на с.188 підручника.
Повторити §§ 34-41, підготуватися до діагностувальної роботи
Рефлексія. Слайд21. Вправа «Допитлива квіточка»
Додаток . Організми лісу, поля, ставка, річки(для практичної роботи)
Список використаних джерел