Урок "Як складати ланцюги живлення."

Про матеріал
Розробка уроку за Модельною навчальною програмою «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Біда Дарія Дмитрівна, Гільберг Тетяна Георгіївна, Колісник Ярина Іванівна).
Перегляд файлу

«___» ______202__ року

Тема: Як складати ланцюги живлення.

Практична робота №4 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»

Мета: дати учням зрозуміти, що таке ланцюг живлення і як він функціонує в екосистемах, про різні організми, які входять до складу ланцюгів живлення, та їхні взаємозв'язки, вивчити, як різні організми утворюють ланцюги живлення, і розглянуть вплив цих взаємодій на баланс екосистем, навчатися складати ланцюги живлення для різних екосистем та враховувати різні фактори, що впливають на їхню структуру, аналізувати та оцінювати різні аспекти ланцюгів живлення, враховуючи їхні наслідки для біорізноманіття та стійкості екосистем, сприяти створенню власних ідей щодо побудови та функціонування ланцюгів живлення в різних середовищах, поглибити розуміння учнів про взаємозв'язки у природі та важливість збереження біорізноманіття.

Очікуванні результати: учні мають чітке уявлення про те, що таке ланцюги живлення і як вони функціонують у природних екосистемах, знають різні види організмів, що утворюють ланцюги живлення, та їх роль у цих системах, аналізують взаємозв'язки між організмами у ланцюгах живлення та ідентифікувати ключові елементи цих систем, розуміють, як зміни у складі або кількості одного виду можуть вплинути на інші організми у ланцюгу живлення та на екосистему в цілому. розвивають навички критичного мислення шляхом аналізу і оцінки складних взаємодій у природних системах, розвивають розуміння природних екосистем та важливості збереження біорізноманіття для збалансованого функціонування природних систем.

Обладнання:  мультимедійний комплект, підручник інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» Біда, робочий зошит - Левчук О.,

Хід уроку

  1. Організація класу

Слайд 1. Створення позитивного психологічного клімату класу.

Добрий день, шановні діти!

Всім тихесенько сидіти.

Ми сюди прийшли учитися,

Не лінитися, а трудитися!

 Слайд 2. Програма «Як почуває себе ненька Україна?» в прямому ефірі. Спостереження за погодою (запис у календар погоди)

  1. Актуалізація опорних знань

Слайд 3.  Прийом «Еліас»

Мета гри – пояснити слова за допомогою антонімів, синонімів, підказок, аби відгадали однокласники

Пояснити слова: Хижак, паразит, середовище існування, мутуалізм.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слайд 4. Прийом «Ребус»

Розгадати тему уроку: «Як складати ланцюги живлення»

Як   складатиланцюги

живлення

  1. Вивчення нового матеріалу

Слайд 5. Проаналізуйте різноманітні екосистеми (ліс, озеро) за планом:

  1. Назва екосистеми  (ліс, водойма)
  2. Компоненти (рослини, тварини)
  3. Взаємозв'язки між тваринами і рослинами, тваринами і тваринами

Слайд 6. Що рослини використовують для свого розвитку?  (освітленість, повітря, вологість, температура, поживні речовини)

Слово вчителя: Ти вже знаєш, що рослини використовують енергію Сонця, вуглекислий газ, воду та поживні речовини з ґрунту й утворюють органічні речовини для свого росту й розвитку: вуглеводи, білки та жири.

  Слайди 7-9 : заповнити зошит (с. 56, завд.2)

Слайд 7.Їх називають утворювачами (продуцентами)

Слайд 8. Споживачі (консументи)

Рослини є кормом для рослиноїдних тварин (зайця, куріпки, дикої кози). На рослиноїдних тварин полюють хижаки (лисиця, вовк, рись, орел). І рослиноїдні, і хижаки споживають готову їжу, тому їх називають споживачами (консументами).

Слайд 9. Руйнівники (редуценти) Бактерії та гриби — руйнівники (редуценти). Вони розкладають тіла відмерлих рослин та мертвих тварин на вуглекислий газ, воду та інші речовини, які потрапляють у ґрунт і засвоюються рослинами

Слайд10. Розглянь схему. Назви продуценти; консументи; редуценти. 

Запам’ятай. Для опису послідовності організмів — споживачів корму використовують термін харчовий ланцюг (ланцюг живлення).

Слайд11. Словничок (завд.1. на с.55 зошита). Ланцюг живлення – це  така послідовність організмів, коли кожний попередній організм є їжею для наступного.

Слайд12. Розглянь ланцюг живлення. Поясни.

Слайд13.  Утворювачі. Усі ланцюги живлення починаються з рослин. Їх називають утворювачами (продуцентами), тому що вони самі утворюють поживні речовини для себе та інших організмів (споживачів).  

Слайд14. Споживачі (консументи). Це тварини, які харчуються рослинами або іншими тваринами. Тих тварин, що харчуються тільки рослинами, називають рослиноїдними. Тварин, які поїдають інших тварин, — м’ясоїдними, або хижими

Слайд15. Руйнівники (Редуценти)  Кінцевою ланкою будь-якого ланцюга живлення є редуценти: бактерії та інші організми, що переробляють рештки відмерлих рослин і тварин. Гриби й бактерії перетворюють рештки рослин і тварин на речовини, що належать до неживої природи. Ними надалі живитимуться рослини. Усе починається знову, ніби по колу. Так діє закон екології: ніхто й ніщо в природі не буває зайвим.

Слайд16.Творча лабораторія. Розглянь малюнок.

Спробуй скласти ланцюг живлення.  Дай відповіді на запитання:

Які з цих тварин є рослиноїдними, хижаками і всеїдними?

Хто з них водночас є і хижаком, і жертвою?

Слайд17. Практична робота, робота в малих групах. За допомогою виданих малюнків створи власний ланцюг живлення. Поясни свій вибір.

Індивідуальна робота - завд. 3. на с.56 зошита

Слайд18. Що трапиться, якщо організм вилучити з харчового ланцюга

Уявімо, що через хвороби, які виникли внаслідок забруднення води, з угруповання «болото» зникли жаби.

Вочевидь, із часом поблизу болота збільшиться кількість комарів та слимаків, які були поживою жаб. Частину поживи втратять вужі. Але вони живляться не лише жабами, а можуть вдовольнятися гризунами. Є й інші хижаки (наприклад, сови), які будуть конкурувати зі зміями за здобич. Ось чому що більше харчових ланцюгів в екосистемі, то вона стійкіша.

  1. Закріплення вивченого

Слайд19. Вправа «Трибуна думок»

 Із чого починаються і чим закінчуються всі ланцюги живлення?

Чи може існувати ланцюг живлення, у якому є лише консументи та редуценти?

  1. Домашнє завдання. Слайд20.

§41, с.185-188.

 Виконай завдання 4-5 на с.188 підручника.

Повторити §§ 34-41, підготуватися до діагностувальної роботи

  1. Підсумок.

Рефлексія. Слайд21. Вправа «Допитлива квіточка»

  1. Про що нове ти сьогодні дізнався?
  2. Що ти сьогодні виконав?
  3. Чим ти сьогодні допоміг іншим?
  4. Яке завдання сподобалось найбільше?
  5. Над чим ще потрібно подумати?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток . Організми лісу, поля, ставка, річки(для практичної роботи)

ДУБ • Большая российская энциклопедия - электронная версияЖук – короїд | Kresᐈ Дятел у світогляді українців | Discover.in.uaМиша заморожена доросла, 6-7 см (1262759255) купити в Києві за 55 грнПтахи України Яструб малийДождевые черви и археологияБелый гриб — ВикипедияЛікарські рослини України Вільха клейка, чорнаЗаєць сірий, або русак — в казках він не такий, як у житті – ЗВІДУСІЛЬЛисиця, як і багато інших диких звірів.. - Київське обласне та по м. Києву  управління лісового та мисливського господарства10 цікавих фактів про борсуків ᐈ faktypro.com.ua Жук могильщик - картинки и фото poknok.artПшениця озима посівна Фіделіус, ЕлітаМедики попереджають про небезпеку від укусів гадюк - Офіційний сайт  Запорізької міської ради Що вимірюють в їжак-годині: 19 цікавих фактів про їжаківРяска в пруду: откуда берется и как убрать? 3 способа очистки | Акваберег |  ДзенКОМАХИ-ФІЗИКИ Існує особлива... - Креацентр "Планета Земля" | Facebook Що віщує жаба, яка застрибнула в дім: народні прикмети — Радіо ТРЕКЧапля: найвідоміший болотний птах • Світ ДовколаЗелені водорості: загальна інформація та характеристики Дафния - фото, разведение дафний в домашних условиях | Блог зоомагазина  Zootovary.com Карась», описание, фотография и лучшие рецепты на сайте «Еда» Щука обыкновенная

Список використаних джерел

  1. http://rebus1.com/ua/
  2. https://vsimpptx.com/lesson/52-yak-skladati-lancyugi-zhivlennya
  3. Пізнаємо природу: підруч. інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Д. Д. Біда. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2023. — 256 с. : іл.

 

docx
Додано
9 травня
Переглядів
592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку