Інтегрований урок Я досліджую світ
2 клас
( за програмою Р. Шияна, підручник «Я досліджую світ» О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко)
Тема: Як упізнати територію своєї країни?
Мета: поглибити знання учнів про Україну, продовжити ознайомлювати з державними символами нашої країни, формувати національну свідомість, розвивати вміння досліджувати, аналізувати, критично оцінювати отриману інформацію, формувати вміння висловлювати свою точку зору в обговоренні питання, виховувати патріотичні почуття до України.
Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, путівнички, адміністративна і фізична карти України, контурні карти України, ілюстрації тощо.
Хід уроку
I. Організація класу.
1. Привітання
Тільки сонечко зійде,
Зазирне в вікно світанок.
До вікна ми підійдем
і промовим: «Добрий ранок!»
2. Емоційне налаштування
- Покажіть, будь ласка, за допомогою смайликів, з яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок?
- Усміхніться. “Зніміть” рученятами усмішку зі свого обличчя та подаруйте тим, хто поряд. Нехай і вони зроблять те саме. «Спіймайте» усмішку і прикрасьте нею своє обличчя.
3. Вправа "Очікування"
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- А я очікую, що ви будете старанними, активними, згуртованими, працьовитими, і наш урок пройде цікаво, захопливо і позитивно.
4. Вправа "Синоптик"
- Назвіть, яка зараз пора року?
- Який місяць? Число? День тижня?
- А який день тижня був учора?
- Який день тижня буде через три дні?
- Який стан неба? Температура повітря? Чи є опади?
- Яке свято відмічають сьогодні в Україні? (10 листопада - День науки)
Мета цього свята – сприяти усвідомленню людьми користі науки, необхідності більш тісної взаємодії між наукою і суспільством.
- Як ви вважаєте, чи важлива праця науковців для нас? Хто хоче з вас у майбутньому стати вченим?
- Професія вченого дуже важлива. Адже науковці працюють для майбутнього всіх жителів Землі. Саме вони придумали транспорт, комп’ютери, мобільні телефони, винаходять ліки від хвороб, попереджають людей про землетруси та буревії.
- Зараз ми з вами на хвилинку зануримося у науку і зробимо маленьке відкриття, приготуємо спеціальну суміщ, яка буде ефективно допомагати нам на уроці.
- Отже, почали приготування. Покладіть в ліву долоньку уважність, добавте активності, потім старанності і наполегливості. Все це ретельно розмішаємо, і я сподіваюся, що ця приготовлена суміш нам дуже допоможе протягом всього уроку.
II. Актуалізація опорних знань
- Пригадайте, з яким твором ми ознайомилися минулого уроку? (Н.Чуб "Пригоди летючої тарілки")
-З якими героями зустрілися? Пригадайте їх імена? (Фліп, Тікі, Блум)
- Звідки вони прилетіли? (З Марса)
- На чому вони до нас завітали? ( На летючій тарілці)
- Як виглядала тарілка? (Вона могла перетворюватися на автомобіль.)
III. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми разом з нашими героями відправимося на летючій тарілці у подорож.
- А куди саме, ви скажете, послухавши вірш Д. Павличка.
Читання вірша вчителем.
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
— Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі?
Сонце усміхнулося здаля:
— Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Так, це наша Україна. Вона для нас найкраща, тому, що ми тут народилися і живемо.
IV. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми з вами дізнаємося, як впізнати територію нашої країни, з територіями яких країн межує наша держава, попрацюємо з картою та ще багато цікавого чекає вас на уроці. Я сподіваюся, що марсіани будуть у захваті від побаченого і ваших знань.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Вправа "Асоціативний кущ"
- А що для вас є Україна? (Батьки, український рушник, рідна земля, школа, рідна домівка, калина, хліб – сіль, вишиванка)
- А тепер давайте розглянемо це слово з точки зору української мови.
- Назвіть синоніми до слова "Україна" (Батьківщина, Вітчизна)
- Зробіть звуко - буквений аналіз слова: [у к р а й і н а] – 4 скл., 7 б., 8 зв.
- Молодці, отож вирушаємо у подорож!
Руханка
Ми крокуєм, ми крокуєм.
Україною мандруєм.
Ось побачили Карпати.
Як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця –
Не торкнутися нам денця!
Так ми довго – довго йшли.
Врешті до морів дійшли.
Трохи відпочили.
Поплавали, пострибали.
У долоньки поплескали.
Далі ми йдемо поважно.
Шлях долати нам не важко.
Порівняйтесь, посміхніться.
Україні поклоніться
За щасливі дні в любові,
За пісні за колискові.
2. Робота з підручником ( ст. 67 вправа 1)
- Хлопці розповіли про свою країну. Значення найскладніших слів їм допоміг пояснити розгаданий кросворд. Інсценізуйте цю розмову.
3. Робота в парах
5. Робота з адміністративною картою України
- Кожна країна має кордони, які охороняються. На карті кордони позначаються виділеною лінією. Територія нащої країни - одна з найбільших територій у Європі. Із заходу на схід протяжність України становить 1300 км, а з півночі на південь - 900 км. Не вистачить і 100 днів, щоб пройти пішки всю нашу територію. Загальна довжина сухопутного кордону України 5637 км. Україна має сім держав - сусідів.
- Розгляньте карту України і назвіть сусідні держави. ( Росія, Білорусь, Молдова, Польща, Румунія, Угорщина, Словаччина).
- На жаль, Росія в лютому цього року безжально зайшла на територію нашої країни, порушивши кордони України, вбиваючи мирних жителів, запускаючи страшні ракети на українські міста і села. Цьому вторгненню дуже посприяла інша сусідня держава Білорусь.
6. Математика і кордони
- Які ж кордони має Україна з сусідніми державами?
- Скажіть, будь ласка, з якою країною Україна має найкоротший кордон? (Зі Словаччиною)
- З якою країною найдовший? (З Польщею)
4. Робота зі світлинами
- Марсіани облетіли на своєму літальному апараті територію України. Фліп зробив кілька фото, а Блум позначив на мапі, де вони були зроблені. Допоможіть пояснити марсіанам, що на цих знімках? Де можна побачити такі знаки?
- Так, це прикордонні стовпи, які встановлені вздовж кордону з Україною, а також знак, який стоїть при в’їзді в нашу країну.
- Чому слово Україна записано двома мовами?
- Прочитайте англійською мовою ( Ukraine).
- Кордони України є не тільки сухопутні, а й морські. Там службу несуть прикордонні катери.
- Як називається професія людини, що охороняє кордони держави? (Прикордонник)
- А хто з вас мріє стати прикордонником? Ця професія дуже небезпечна, але потрібна і відповідальна.
7. Цікава задача
Троє марсіан проїхали вздовж кордону з Польшею 535 км. Скільки кілометрів проїхав кожен з них? (Кожний з них проїхав 535 км)
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з адміністративною картою України
- Скажіть, будь ласка, а чи може одна територія бути всередині іншої?
Так, територія України поділена на області.
- Порахуйте, скільки областей має Україна? (24)
- А як називається наша область? (Чернігівська)
За площею території вона посідає третє місце серед інших областей.
1. Вправа «Складіть пазли»
- Складіть пазли, відтворіть та прочитайте вислів. Поясніть, як ви його розумієте.
тримай. Гімн грудях на руку співай -
(Гімн співай – руку на грудях тримай.)
(Виконується гімн України)
2. Робота в групах
- Скажіть, будь ласка, а що допомагає туристам під час подорожі? (Путівник)
Путівник – це довідник, що містить дані, які допомагають орієнтуватися в певному місці під час подорожі.
- Отже, ми сьогодні теж виготовимо путівнички для наших друзів марсіан. Для цього об’єднаємося в групи. Кожна група придумає назву путівничку.
1 група напише, які моря є на території України.
2 група - річки.
3 група – гори.
4 група - озера.
- Молодці, ви справилися! Тепер наші друзі сміливо можуть подорожувати просторами нашої рідної неньки – України, милуватися і зачаровуватися її красою.
VII. Рефлексія
- Діти, хто з вас любить свою Батьківщину?
- За що ви її любите?
- Чим людина відчуває любов?
- Складіть із своїх долоньок серця.
- На ваших партах лежать сердечка у синьо - жовтих кольорах. Напишіть, будь ласка, побажання для України і прикріпіть на карту вздовж кордонів нашої держави. Хай всі ваші побажання обов’язково справдяться, і Україна вистоїть у цій страшній війні, переможе і ще більше змужніє, загартується і розквітне!
Ви - майбутнє нашої держави. Вам знадобляться знання і вміння, щоб після закінчення війни підіймати з руїн і відбудовувати наші міста і села. Тож я вам бажаю успіхів у навчанні!
VIII. Самооцінювання
- Скажіть, чи справдилися ваші очікування?
- Мої очікування справдилися. Ви були уважні, розумні, активні і старанні. Я вам дякую за урок! А як ви оцінюєте свою роботу на уроці? ( Показ смайликів)
Додатки