Урок "Як утворюється сніг?"

Про матеріал
Мета: формувати в учнів уявлення про процес утворення снігу; розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності, експери¬ментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виді¬ляти головне; формувати навички самостійної діяльності; виховувати бажання пізнавати навколишній світ та дбайливо ставитися до нього.
Перегляд файлу

 «ЯК УТВОРЮЄТЬСЯ СНІГ?»

Мета: формувати в учнів уявлення про процес утворення снігу; розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності, експери­ментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виді­ляти головне; формувати навички самостійної діяльності; виховувати бажання пізнавати навколишній світ та дбайливо ставитися до нього.

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ

1. Вітання

Учитель. Доброго ранку, дорогі мої діти!

Ми — сімейка невеличка.

Усі друзі, я і ти.

Привітаємось, щоб личка

Всі усмішками цвіли.

— У мене сьогодні гарний настрій, адже сьогодні особливий день і я рада зустрічі з вами.

— Діти, чи важливий настрій для людини?

— А як його можна поліпшити?

— Зігніть безіменний пальчик, якщо ви виспалися.

— Зігніть вказівний пальчик, якщо вранці вас поцілувала мама чи бабуся.

— Зігніть середній пальчик, якщо в школі ви зустрілися з дру­зями.

— Покажіть, який у вас зараз настрій.

2. Групове заняття

· Гра «Асоціації»

— З чим асоціюєте слово сніг?

— На що схожа сніжинка?

□ Поплескайте в долоньки, хто любить, коли сніжить.

□ Потупайте ніжками, хто любить ліпити снігову бабу.

□ Кивніть головою, хто любить кататися на санчатах.

· Гра «Добре — погано»

— Об’єднаймось у дві групи і пограймо в гру. Одна група дово­дить, чому добре, що настала зима, інша — навпаки: чому погано.

3. Обмін інформацією

· Вправа «Крісло автора»

Потрібно розповісти цікаву історію про сніжинку. Після розповіді можна поставити 2-3 запитання авторові.

4. Щоденні новини

— З настанням зими дедалі холоднішає. Небо затягають важкі сірі хмари, що приносять не дощ, а сніг. Усе це відбувається тому, що сонце о цій порі року знаходиться низько над землею і не прогріває її. Холодне повітря приносить хмари, у яких водяна пара під дією холоду перетворюється на сніжинки.

У безвітряну погоду сніжинки падають на землю спокійно, але варто подути вітру, як піднімається заметіль, залишаючи після себе замети.

Узимку бувають сильні морози. У таку погоду сніг стає пухким і рипучим. Іноді взимку теплі повітряні течії доходять до засніжених місць і трохи підвищують температуру повітря, тоді настає від­лига — теплі сонячні дні, під час яких сніг стає м’яким та з нього можна ліпити сніжки і снігових баб.

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ

— Сьогодні ми будемо дослідниками. Спробуймо дізнатись, як утворюється сніг, чому він білий, чому, коли на вулиці мороз, він рипить. А ще ми будемо досліджувати наше мовлення.

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ

1. Дослідницький практикум

· Дослід 1

Завдання. Покласти сніг на долоньку. Поспостерігати і визна­чити, що з ним відбулося.

· Дослід 2

Завдання. Покласти жменю снігу в склянку з холодною водою, другу — в склянку з теплою водою. Визначити, де лід розтане швидше. Чому?

· Дослід 3

 (проводиться заздалегідь )

— Що таке сніг? Сніг — це багато, дуже багато красивих сніжи­нок. Раніше вважали, що сніг — це замерзлі крапельки води. Але стала відома справжня таємниця народження сніжинок. Водяна пара піднімається дуже високо над землею, де панує сильний холод, тут із водяної пари утворюються маленькі льодинки-кристалики. Це ще не сніжинки, що падають на землю. Вони ще дуже малі. Але шестикутний кристалик увесь час збільшуєтся і нарешті стає красивою сніжинкою.

А що таке кристали? Розгляньмо їх!

У склянці теплої води слід розчинити 1 столову ложку солі. На тарілці, краще темного кольору, ниточкою викласти візерунок. Обережно вилити розчин води і солі. Поставити до повного випаро­вування. На тарілці мають залишитися кришталики «льоду» (солі).

— Зима. Лютий мороз. Ідеш, а сніг під ногами рипить на різні лади: то гучніше, то тихіше, то тоненьким голоском, то грубішим. Чим це пояснюється?

Справа у тому, що рипіння снігу — це шум від розчавлюваних дрібнесеньких його кристаликів. Кожен з них такий крихітний, що коли ламається, виникає звук, який навряд чи може почути вухо лю­дини. Та сніговий покров складається з міріад цих крихких криста­ликів. І коли ти їх розчавлюєш ногами, то чуєш рипіння. Що лютіший мороз, то твердіші ці кристалики і гучніше рипить сніг під ногами, смугами саней, лижами...

· Дослід 5

Слухання звуку «рипіння».

6. Малюємо портрет зимової сніжинки словами

Сніжинка яка? — маленька, м’якенька, холодна, блискуча, пух­наста, кришталева, срібна, весела, сумна, неслухняна, казкова, зачарована, ніжна, чудова, візерунчаста.

Сніжинка що робить? — лежить, падає, кружляє, спускається, танцює, пурхає, кружиться, тане, лягає, в’ється.

7. «Гра у сніжки»

Із доріжки до доріжки

Полетіли влучні сніжки, ( ліплення сніжки.)

І почався білий бій,

Закрутився у сувій. (Виконання обертальних рухів однією рукою навколо другої.)

IV. ПІДСУМОК

-- За що я люблю (не люблю) сніг?

 

docx
Додав(-ла)
Кузьмич Наталя
Додано
29 березня 2023
Переглядів
584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку