«ЯК УТВОРЮЄТЬСЯ СНІГ?»
Мета: формувати в учнів уявлення про процес утворення снігу; розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності, експериментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виділяти головне; формувати навички самостійної діяльності; виховувати бажання пізнавати навколишній світ та дбайливо ставитися до нього.
1. Вітання
Учитель. Доброго ранку, дорогі мої діти!
Ми — сімейка невеличка.
Усі друзі, я і ти.
Привітаємось, щоб личка
Всі усмішками цвіли.
— У мене сьогодні гарний настрій, адже сьогодні особливий день і я рада зустрічі з вами.
— Діти, чи важливий настрій для людини?
— А як його можна поліпшити?
— Зігніть безіменний пальчик, якщо ви виспалися.
— Зігніть вказівний пальчик, якщо вранці вас поцілувала мама чи бабуся.
— Зігніть середній пальчик, якщо в школі ви зустрілися з друзями.
— Покажіть, який у вас зараз настрій.
2. Групове заняття
· Гра «Асоціації»
— З чим асоціюєте слово сніг?
— На що схожа сніжинка?
□ Поплескайте в долоньки, хто любить, коли сніжить.
□ Потупайте ніжками, хто любить ліпити снігову бабу.
□ Кивніть головою, хто любить кататися на санчатах.
· Гра «Добре — погано»
— Об’єднаймось у дві групи і пограймо в гру. Одна група доводить, чому добре, що настала зима, інша — навпаки: чому погано.
3. Обмін інформацією
· Вправа «Крісло автора»
Потрібно розповісти цікаву історію про сніжинку. Після розповіді можна поставити 2-3 запитання авторові.
4. Щоденні новини
— З настанням зими дедалі холоднішає. Небо затягають важкі сірі хмари, що приносять не дощ, а сніг. Усе це відбувається тому, що сонце о цій порі року знаходиться низько над землею і не прогріває її. Холодне повітря приносить хмари, у яких водяна пара під дією холоду перетворюється на сніжинки.
У безвітряну погоду сніжинки падають на землю спокійно, але варто подути вітру, як піднімається заметіль, залишаючи після себе замети.
Узимку бувають сильні морози. У таку погоду сніг стає пухким і рипучим. Іноді взимку теплі повітряні течії доходять до засніжених місць і трохи підвищують температуру повітря, тоді настає відлига — теплі сонячні дні, під час яких сніг стає м’яким та з нього можна ліпити сніжки і снігових баб.
II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ
— Сьогодні ми будемо дослідниками. Спробуймо дізнатись, як утворюється сніг, чому він білий, чому, коли на вулиці мороз, він рипить. А ще ми будемо досліджувати наше мовлення.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ
1. Дослідницький практикум
· Дослід 1
Завдання. Покласти сніг на долоньку. Поспостерігати і визначити, що з ним відбулося.
· Дослід 2
Завдання. Покласти жменю снігу в склянку з холодною водою, другу — в склянку з теплою водою. Визначити, де лід розтане швидше. Чому?
· Дослід 3
(проводиться заздалегідь )
— Що таке сніг? Сніг — це багато, дуже багато красивих сніжинок. Раніше вважали, що сніг — це замерзлі крапельки води. Але стала відома справжня таємниця народження сніжинок. Водяна пара піднімається дуже високо над землею, де панує сильний холод, тут із водяної пари утворюються маленькі льодинки-кристалики. Це ще не сніжинки, що падають на землю. Вони ще дуже малі. Але шестикутний кристалик увесь час збільшуєтся і нарешті стає красивою сніжинкою.
А що таке кристали? Розгляньмо їх!
У склянці теплої води слід розчинити 1 столову ложку солі. На тарілці, краще темного кольору, ниточкою викласти візерунок. Обережно вилити розчин води і солі. Поставити до повного випаровування. На тарілці мають залишитися кришталики «льоду» (солі).
— Зима. Лютий мороз. Ідеш, а сніг під ногами рипить на різні лади: то гучніше, то тихіше, то тоненьким голоском, то грубішим. Чим це пояснюється?
Справа у тому, що рипіння снігу — це шум від розчавлюваних дрібнесеньких його кристаликів. Кожен з них такий крихітний, що коли ламається, виникає звук, який навряд чи може почути вухо людини. Та сніговий покров складається з міріад цих крихких кристаликів. І коли ти їх розчавлюєш ногами, то чуєш рипіння. Що лютіший мороз, то твердіші ці кристалики і гучніше рипить сніг під ногами, смугами саней, лижами...
· Дослід 5
Слухання звуку «рипіння».
6. Малюємо портрет зимової сніжинки словами
Сніжинка яка? — маленька, м’якенька, холодна, блискуча, пухнаста, кришталева, срібна, весела, сумна, неслухняна, казкова, зачарована, ніжна, чудова, візерунчаста.
Сніжинка що робить? — лежить, падає, кружляє, спускається, танцює, пурхає, кружиться, тане, лягає, в’ється.
7. «Гра у сніжки»
Із доріжки до доріжки
Полетіли влучні сніжки, ( ліплення сніжки.)
І почався білий бій,
Закрутився у сувій. (Виконання обертальних рухів однією рукою навколо другої.)
IV. ПІДСУМОК
-- За що я люблю (не люблю) сніг?