Цілі:
✓навчальна: ознайомити з деякими відомостями з історії інформатики; удосконалювати навички роботи з клавіатурою;
✓розвивальна: розвивати логічне мислення; формувати вміння узагальнювати інформацію;
✓виховна: виховувати інтерес до історії інформатики.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь.
Цілі:
✓навчальна: ознайомити з деякими відомостями з історії інформатики; удосконалювати навички роботи з клавіатурою;
✓розвивальна: розвивати логічне мислення; формувати вміння узагальнювати інформацію;
✓виховна: виховувати інтерес до історії інформатики. Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Заповніть таблицю. Поділіть за стовпцями слова за способами сприйняття повідомлень.
Тепло, смачно, боляче, голосно, красиво, солодко, прохолодно, тихо, спекотно, кисло, ароматно, гаряче, яскраво, кольорово.
Звукові |
Зорові (візуальні) |
Смакові |
Нюхові |
Тактильні |
|
|
|
|
|
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні буде незвичайний урок. Ми здійснимо подорож в історію інформатики. У часи, коли створювалися перші обчислювальні пристрої. Познайомимося з ученими, які здійснювали ці відкриття.
Запитання до учнів
— Як ви вважаєте, чи є важливими відкриття?
— Пригадайте, про які відкриття ви чули.
— Пофантазуйте, які відкриття хотіли б здійснити ви.
— Що ви використовували б для обчислення, якби не було комп'ютерів?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Самостійне опрацювання підручника
§15.
Подорож до музею історії інформатики
Учитель готує презентацію за допомогою програми PowerPoint, Camtacia Studio чи програмою ЗD-панорами (Aurora 3D Presentatoin). На окремий слайд можна розмістити картинку чи рисунок пристроїв, з якими хочете ознайомити учнів. Для наочності можна використати портрети винахідників перших обчислювальних машин: Блеза Паскаля, Готфріда Лейбніца, Чарльза Беббіджа, Сергія Лебедєва.
|
|
|
|
Учитель проводить подорож музеєм історії інформатики та коротко розповідає про кожний експонат.
Розповідь учителя
— У Стардавній Греції абаком називали спеціальну рахункову дошку для арифметичних обчислень, розділену на смуги, де пересувалися камінчики або кістки (як у російських рахівницях).
|
|
Абак
У віці 18 років Блез Паскаль розпочав роботу над машиною, яка допомогла б батькові виконувати громіздкі розрахунки. Паскаль виготовив і продав деяку кількість машин, вісім екземплярів збереглося до нашого часу. На жаль, ми не знаємо, чи використовувалися ці машини Паскаля для проведення практичних обчислень або лише як пізнавальна іграшка.
Машина Паскаля
Наступний крок у створенні обчислювальних машин зробив великий математик Готфрід Вільгельм Лейбніц, який задумав побудувати не просто машину, яка додає числа, а машину, яка виконує всі чотири арифметичні дії: додавання, віднімання, множення і ділення.
Чарльз Беббідж створив так звану різницеву машину. Свою машину Беббідж будував понад 20 років, але так і не побудував її до кінця. Пізніше Беббіджа захопила ідея удосконалити різницеву машину — створити аналітичну, яка і стала прототипом сучасних комп'ютерів, хоча їй також було призначено залишитися лише на кресленнях.
|
|
Першою вітчизняною обчислювальною машиною вважають МЕОМ (малу електронну обчислювальну машину) винайдену С. О. Лебедєвем.
V. УСВІДОМЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Робота з підручником
§ 15, № 1-4.
Виконання логічних вправ
Рахувати людині допомагають різні пристрої. Найпростішим помічником є пальці рук.
У 1-му класі для рахування ви використовували палички, у магазинах раніше використовували рахівниці, а зараз рахують за допомогою калькулятора і комп'ютера.
Але яких би «помічників» не використовувала людина, головним пристроєм для рахування залишається голова. Тому свої здібності необхідно розвивати, для чого і призначені завдання наступної частини уроку.
Вправа 1. Сполучіть стрілками два числа, сума яких дорівнює 8. Запишіть ці приклади.
0+8=8 3+5=8 6+2=8
1+7=8 4+4=8 7+1=8
2+6=8 5+3=8 8+0=8
Вправа 2. Сполучіть фігурки так, щоб виконувалися умови:
1) у цьому ланцюжку перша і остання фігурки однакові;
2) передостання фігурка в ланцюжку — жираф;
3) у ланцюжку п'ята фігура з кінця — слон.
Вправа 3. Увага, двоє каченят завітали на сторінки підручника. Розгляньте малюнок та знайдіть відмінності.
VI. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П'ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
VII. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
Практичне завдання
Учні працюють з клавіатурним тренажером. Програму вибирає вчитель на свій розсуд.
Релаксація
Вправа для профілактики короткозорості
Вихідне положення — ноги на ширині плечей, руки в боки. Колові рухи руками вперед і назад. Увесь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.
VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Завдання за підручником: опрацювати § 15 підручника.
2. Додаткове завдання
Гра «Чи уважні ви?»
— Порахуйте, скільки всього ланцюжків предметів на малюнку.
— Чи є на малюнку однакові ланцюжки?
— Знайдіть найкоротший ланцюжок. Зі скількох предметів він складається?
— Обведіть червоним ланцюжок, де літачок йде наступним після третього предмета.