Природознавство
1 клас
(З використанням комп’ютерної презентації «Які бувають рослини»)
учителя початкових класів Кирнасівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Мельник Галини Михайлівни
Мета. Ознайомити учнів із життям рослин, їх будовою, розмноженням; формувати поняття «дерева», «кущі», «трави»; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати любов до природи, бережливе ставлення, почуття прекрасного.
Обладнання. Презентація «Які бувають рослини», малюнки, загадки.
І. Хвилинка спостережень
-
Яка зараз пора року?
-
Що можна сказати про погоду сьогодні?
-
Який зараз місяць?
-
Які зміни відбулися в житті тварин?
-
Які зміни відбулися в житті рослин?
ІІ. Перевірка домашнього завдання
-
Змагання «Хто знає більше загадок про Сонце?»
-
Розглянути малюнки і пояснити, чому тінь від сніговита вранці та перед заходом Сонця довга, а в
полудень коротка.
3. Вставити потрібні слова:
-
Сонце – це величезна …. … .
-
Без сонячного світла і тепла … ….
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Відгадування загадок:
-
В золотому решеті чорних хаток повно, скільки чорненьких хаток, стільки й білих мешканців. (Соняшник)
-
Нога в землю, голова на повітрі, тулуб у воді.
(Очерет)
-
Червоненька сукня, біленьке серденько. (Малина)
-
Стоїть коливається, своєю головою величається, а як торкнеш, то кусається. (Кропива)
-
Батько тисячу синів має, кожному мисочку справляє, а собі – ні. (Дуб і жолуді)
2. На дошці вивішуються малюнки відгадок.
-
Як їх можна назвати одним словом? (Рослини)
IV. Повідомлення теми і мети уроку
-
Сьогодні ми побуваємо у царстві рослин. Ви познайомитесь з їхньою різноманітністю. Дізнаєтесь про органи рослин. Навчитесь розподіляти рослини на групи.
V. Робота над новим матеріалом
-
Розповідь учителя з елементами бесіди за допомогою презентації.
-
Різноманітність рослин.
Слайд 1, 2.
-
У природі існує безліч різноманітних рослин. Зовнішньо вони не схожі між собою.
Учні розглядають слайд, називають рослин і вказують на відмінності між ними.
-
Органи рослин.
Слайд 3.
-
Ми познайомились з різноманітністю рослин, а зараз дізнаємось, що є спільного у всіх рослин.
(перегляд слайду)
-
Отже кожна рослинка має корінь, стебло, листя. Це – органи рослини.
-
Розподіл рослин на групи.
Слайд 4.
Рослини розподіляють на три групи:
-
дерева
-
кущі
-
трав’янисті рослини
-
Яку відмінність ви помітили між цими групами?
(Діти, як правило, помічають відмінність лише у висоті.)
-
Дерева.
Слайд 5.
-
Запам’ятайте, що у дерева від кореня відростає тільки одне високе дерев’янисте стебло (стовбур).
(Перегляд слайдів 6, 7)
-
Кущі.
Слайд 8.
-
На відміну від дерев, у кущів від кореня відростає багато низьких дерев’янистих стебел.
-
Давайте пригадаємо які ми знаємо кущі.
Слайд 9.
-
Трав'янисті рослини.
Слайд 10.
Трав'янисті рослини відрізняються від дерев
і кущів тим, що мають м’які, соковиті стебла.
(Перегляд слайдів 11, 12)
-
Стебла у трав тонкі, їх легко можна переломити рукою.
-
Пригадайте які трав'янисті рослини ростуть біля вашого будинку.
-
Робота з підручником с.46.
Практична робота. Знайти на малюнках дерева, кущі, трав'янисті рослини. Чим вони різняться між собою?
-
Продовження роботи за допомогою комп’ютерної презентації.
-
Для чого цвітуть дерева та інші рослини.
Слайд 13.
-
Спостерігаючи за рослинами, ви помітили, що багато з них цвітуть.
-
Вкриваються цвітом і дерева, і кущі, і трави.
-
Для чого ж вони цвітуть?
-
Утворення плодів.
Слайд 14.
-
З кожної квіточки утворюється плід, в якому дозріває насінина.
-
Коли насінинка дозріває і попадає в ґрунт, то з неї згодом виростає нова рослина.
-
Вгадай рослину.
Слайд 15.
-
Перегляньте уважно слайд і вгадайте плоди яких рослин зображено.
VІ. Закріплення вивченого
Робота з підручником с. 47
-
Розглянути малюнки. Назвати рослини. Які зображені рослини цвітуть?
-
Де ростуть ці рослини?
VII. Підсумок уроку
Слайд 16.
-
На які групи поділяють рослини?
-
Які дерева, кущі, трав'янисті рослини є у вас дома?