Урок "Якою буває погода"

Про матеріал
Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас НУШ з використанням підручника Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник.
Перегляд файлу

Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням підручника Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник.

 

         Тема уроку . Якою буває погода.

 

Мета: Ознайомити учнів із поняттям «погода», складовими елементами погоди; учити спостерігати за погодою свого краю;

Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи; виховувати розуміння важливості для людей знань про погоду та її зміни;

Виховна: Виховувати патріотизм, почуття гордості за роботу працівників метеорологічної служби, які сприяють збройним силам у процесі звільнення України від агресора

 

Очікувані результати: учень/учениця знає, що таке погода, її складники, досліджує погоду своєї місцевості; пояснює зміни погоди в різні пори року в Україні; робить висновки зі спостережень і досліджень разом з учителем або самостійно; систематизує та узагальнює інформацію.

 

Обладнання та матеріали: мультимедійний комплект, синоптична карта України, глобус, фізична карта півкуль, кейси завдань для команд. Відеоролики:

          

 Хід уроку

Організація класу  2 хв

Привітання. Як почувають себе учні/учениці?

Створення позитивного психологічного клімату класу.

  • Як ваш настрій? Які емоції викликає сьогоднішня погода?
  • Готові пізнавати таємниці природи?

Актуалізація опорних знань

           Пригадуємо - Три скарби природи…. (розглядаємо фізичну карту півкуль)

Земля – суходіл

Вода – Світовий океан, водні ресурси

Повітря - атмосфера

 

Мотивація навчальної діяльності

         Щодня кожного/кожну з нас цікавить, якою буде погода. Адже вона

впливає на наш настрій, вибір одягу та вносить корективи у наші плани. У сонячну, безвітряну погоду можна пограти з м’ячем, покататися на велосипеді, скейтборді або допомогти батькам на присадибній ділянці. У негоду – плани змінюються.

         Люди здавна цікавилися погодою. Адже від неї залежить і врожай, і вилов риби, і своєчасне доставлення вантажу, і похід у ліс за грибами, і стан здоров’я людини, і, звичайно, наш настрій. Тому спостереження за погодою та її прогнозування існує стільки, скільки існує людство.

       Цікаво, якою буде погода завтра? у неділю? влітку? Зазвичай, намагаючись відповісти на це запитання, ми дивимось у небо, адже саме там, у повітряному океані, народжується погода. Немає нічого більш рухливого та мінливого, ніж повітря, що утворює атмосферу. До того як вчені відкрили таємниці передбачення погоди, люди уважно стежили за небом, поведінкою тварин, станом рослин. Сьогодні вчені, які займаються прогнозуванням погоди, мають цілий арсенал новітньої техніки, за допомогою якої проводяться спостереження за мінливим станом атмосфери.

          Чи відомо вам, де народжуються атмосферні опади, чому дме вітер, як змінюється  атмосферний тиск та багато іншого. Тож давайте з’ясуємо, як народжується погода, чому вона така мінлива, як за нею спостерігають та як на неї впливають.

         Оголошення теми і мети уроку

Отже, тема уроку: Якою буває погода

C:\Users\ASUS\Desktop\карта парасоля.jpg    C:\Users\ASUS\Desktop\мій 5в\сонечко.jpg

       

          Вивчення нового матеріалу

 (Демонстрація навчального відеоролика https://www.youtube.com/watch?v=WqoYUZf2FxU)

Вчитель. 1.  Що таке погода.

Запитання   (відео) Прочитай і поясни, як ти розумієш слова англійського письменника Джона Раскіна. Яку погоду полюбляєш ти? Чому?

«Сонце радує, дощик освіжає, вітер бадьорить, сніг наповнює серце веселощами: не буває поганої погоди, а є тільки різновиди хорошої».

(учні висловлюють свої думки)

Вчитель:  Притча «Пастух та мандрівник»

Якось зустрілись на дорозі пастух і мандрівник.

- Яка сьогодні буде погода? - спитав мандрівник у пастуха.

- Така, яка мені подобається? - відповів пастух.

- Звідки ти знаєш, що погода буде така, яка тобі подобається?

- Зрозумівши, що неможливо завжди отримувати те, що тобі подобається, я навчився любити те, що буде. Тому я абсолютно впевнений, що буде саме та погода яка мені подобається.

Отже, не буває поганої погоди…

Старослов’янське слово «погода» походить від слова «год», тобто те, що повторюється щороку.

    Погода - стан нижнього шару атмосфери у певному місці та у певний час.

Завдання. Підбери прикметники, якими можна описати погоду.

 (кожна команда прописує на аркушах, потім представники команд озвучують)

Погода: тепла, суха, дощова, морозна, вітряна…..

 

           Прийом “Мозковий штурм”  

 Завдання Пригадайте терміни і поняття, пов’язані з темою, яку ми вивчаємо, і відповідно до початкових літер пропишіть їх …( кожна команда прописує на заготованому в кейсі аркуші і потім представник кожної команди озвучує)

П - повітряні маси

О - опади

Г- гроза

О - ожеледиця, осінь

Д - дощ

А - атмосфера

  

      Вчитель: 2.  Основні елементи погоди.

      Перегляд кліпу «Доброго вечора, ми з України» (https://www.youtube.com/watch?v=uwkugRyF6ik)

Запитання.

- Яка пора року на екрані?

      - Яка погода?

      -  Які емоції у вас виникли від такої погоди?)

       - А що таке погода?

 

      Визначення. Погода - це стан нижнього шару атмосфери в даний час і в даному місці 

Запитання. Що ви розумієте під висловом «погана погода», «гарна погода»?

                                         Показники погоди

  1. Температура
  2. Атмосферний тиск
  3. Хмарність
  4. Вологість повітря
  5. Вітер (сила вітру, напрямок)
  6. Опади

(відповідно на дошці вчитель виставляє картинки на магнітній дошці)

        C:\Users\ASUS\Desktop\відкритий\хмарність.gif     C:\Users\ASUS\Desktop\відкритий\вологість.jpg   C:\Users\ASUS\Desktop\відкритий\вітер.jpg

                                      

                       

                    Робота з командами

                   К- 1.Температура повітря

Запитання:

- Як нагрівається поверхня Землі? (Поверхня Землі нагрівається сонячними променями, які пропускає повітряна оболонка).

- Як нагрівається повітря? (Повітря нагрівається від земної поверхні. Найтепліше повітря біля земної поверхні, з висотою воно стає холоднішим).

- Яким приладом вимірюють температуру повітря? (Температура

повітря вимірюється термометром (демонстрування термометра, розгляд

його будови, пояснення принципу дії).

                  К - 2    Атмосферний тиск

Запитання.

  • Що таке Атмосферний тиск ? (Атмосферний тиск - це сила,  з якою повітря тисне на земну поверхню.)
  • Чи має повітря вагу. (Повітря, як і всі тіла має вагу. Воно тисне на земну поверхню, всі предмети і на тіло людини).
  •  Чому людина не відчуває тиску? (Це пояснюється тим, що тиск крові в середині судин людини відповідає атмосферному).
  • Яким приладом визначають атмосферний тиск? (Атмосферний тиск вимірюють за допомогою барометра                   

              

                 К – 3    Напрям вітру

 Запитання.

  • Що таке вітер? (Горизонтальний рух повітря називається вітром).
  • Які властивості має повітря? (Повітря має властивість нагріватися й охолоджуватися. Тепле повітря за вагою легше, воно піднімається вгору, тиск при цьому на земну поверхню зменшується. Холодне повітря важче, воно опускається вниз, тиск при цьому на землю збільшується, повітря переміщується з району високого тиску в район низького).
  • За допомогою якого приладу вимірюють напрям, силу і швидкість? (Напрям, силу і швидкість вітру визначають за допомогою флюгера. Стрілка флюгера показує гострим кінцем, звідки дме вітре. Назву вітру визначають за сторонами горизонту. Якщо вітер дме із заходу, його називають західним, з півночі – північним).
  •  

                            К - 4. Хмарність

Запитання.

  •  Як утворюються хмари? Хмари - це скупчення дрібних краплинок води або льоду. (Повітря нижніх шарів атмосфери нагрівається і насичується водяною парою, піднімається вгору, де водяна пара конденсується і утворюються хмари).
  • Які процеси відбуваються в атмосфері завдяки світовому кругообігу води?( Вода випаровується з поверхні ґрунту, річок, озер, океанів, піднімається в атмосферу, де формуються хмари. Вони, проходячи деякі дистанції і збираючи вологу, перетворюються на дощові хмари. При їх перенасиченні починається дощ. Вода осідає на інші території. Кругообіг води виконує величезну роботу: перерозподіляє тепло і вологу між різними ділянками Землі, здійснює обмін речовин, змінює характер Земної поверхні.

                              К – 5.   Атмосферні опади.

Запитання:

  •  Які є види опадів?  ( Атмосферні опади - це вода, яка випадає з хмар: дощ, сніг, град)
  • За допомогою якого приладу визначають кількість опадів? (Кількість опадів визначають за допомогою опадоміра. Опадомір - це

дощомірне відро, дощомірна склянка з поділками. Кількість опадів вимірюється у міліметрах)

           

        Вчитель. 2. Де ми отримуємо інформацію про погоду. Показники погоди можуть змінюватися упродовж дня, години і навіть через декілька хвилин. Також вони різняться у різних місцях. Усі показники між собою тісно взаємопов’язані. Зміни погоди відбуваються лише у нижньому шарі повітряної оболонки.

Постійні спостереження за погодою ведуть на метеорологічних станціях, які розташовані по всій земній кулі. Отримані дані допомагають ученим складати прогноз погоди (передбачення). У будь-яку погоду кожні три години синоптики проводять спостереження, записують показники різноманітних метеорологічних приладів.

Завдання.   Скористайся сайтом Rp5.ua і дізнайся, яка погода буде сьогодні після уроків (о 15:00 год) у твоєму населеному пункті. Запиши отриману інформацію в календар погоди. Ці дані є показниками, якими характеризують погоду. З’ясуй, чи не зміняться показники погоди о 21:00 год. (учні виконують завдання і роблять висновки, що показники погоди з часом змінююься)

     Вчитель.  Щоб глибше зрозуміти «кухню погоди», використовують сучасне обладнання.

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image224.jpg

Мал. 1. Сучасне обладнання для прогнозування погоди

Метеозо́нд або ж куля-зо́нд — безпілотний аеростат, призначений для вивчення атмосфери. Складається з гумової або пластикової оболонки, наповненої воднем або гелієм, і підвішеного до неї контейнера з апаратурою. Прилади дозволяють вимірювати тиск повітря, вологість, температуру та інші параметри. Заміри переміщення кулі дозволяють визначати швидкість вітру на різних висотах. Інформація, як правило, передається по радіо («радіозонд»). До впровадження радіо на метеозонді встановлювали метеорографи, які потрібно було повертати на землю. У цей час контейнери з апаратурою виготовляються максимально дешевими, тому після розриву оболонки, контейнер падає на землю і розбивається (при цьому можливі пошкодження об'єктів на землі). Якщо кулю запускають тільки для вимірювання швидкості вітру, то його називають «куля-пілот».

У теперішній час в оперативній синоптичній практиці поряд з аеросиноптичними даними та даними метеорологічних супутників використовується інформація метеорологічних радіолокаторів (МРЛ) про хмари, опади, а також про небезпечні явища та стихійні гідрометеорологічні явища. Дані МРЛ дозволяють синоптику більш оперативно та детально аналізувати синоптичні процеси та своєчасно складати попередження про виникнення стихійних гідрометеорологічних явищ (СГЯ), що пов'язані з конвекційними хмарами.

Використання радіолокаційної метеорологічної інформації для діагнозу та прогнозу погоди особливо ефективно у районах з малою мережею метеорологічних станцій. МРЛ дозволяють у будь-який час доби та за будь-яких погодних умов одержати інформацію про хмари, явища погоди на площі у 1,5…2 рази більшій, ніж при візуальних спостереженнях. Ця інформація незамінна вночі та при суцільній низькій хмарності.

Єдиним в Україні науково-дослідним судном до 2021 року було розвідницьке судно типу «Пошук» проекту 1615 «Іскатєль», яке здійснює дослідження шельфу Чорного моря. 21 жовтня 2021 року в порт Одеси прибуло науково-дослідне судно «Бельгіка», яке передало Україні Королівство Бельгія для розвитку моніторингу морів. Ще одним науково-дослідним судном є корабель «Ноосфера» (колишній «Джеймс Кларк Росс» Британської антарктичної служби).

Дані з метеорологічних супутників у даний час містять інформацію, що може служити визначальним доповненням до наземних спостережень як при аналізі і прогнозі атмосферних процесів, так і при уточненні місця розташування мезомасштабних явищ погоди, що особливо впливають на умови польоту. Штучні супутники Землі (ШСЗ) дозволяють одержувати регулярну інформацію про хмарний покрив майже над усією земною поверхнею, включаючи райони, де наземні спостереження поодинокі чи взагалі відсутні (океани, низькі і високі широти, внутрішні моря, пустелі, гірські масиви, приполярні і малообжиті райони). У зв'язку з цим дані супутників мають особливе значення при метеорологічному забезпеченні польотів ЦА на далеких повітряних трасах, особливо трансокеанських. Сучасні метеорологічні супутники, що належать різним країнам, складають єдину систему спостережень, яка є частиною загальної глобальної системи в рамках ВМО.

Завдання. Ознайомся з метеорологічними приладами, якими користуються метеорологи (мал. 2).

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image225.jpg

Мал. 2. Метеорологічні прилади       

Відгадування загадок.

Спершу - блиск, за блиском - тріск

За тріском плеск                                           (Гроза)

Сидить дід за подушками та й

Стріляє галушками                                       (Град)

Без рук, без ніг, а ворота відчиняє                 (Вітер)

Таке велике, що займає весь світ, таке мале, Що й у щілину зайде     (Повітря)

 

      Вчитель. Існують умовні позначки, які характеризують погоду. Пригадаємо  деякими з них.

         Завдання. Назви види опадів, які тобі доводилося спостерігати. Підбери відповідний умовний знак.

Мал.3 Умовні знаки видів опадів

 

Вчитель. Прогноз погоди - це наукове завбачення очікуваних змін погоди на певний проміжок часу, яке ґрунтується на глибокому і всебічному вивченні атмосферних процесів та їх закономірностей.

         Існує ціла наука, яка займається прогнозом погоди, - синоптика. За даними метрологічних спостережень, які надходять у бюро погоди, складають карти погоди. На цих картах цифрами і різними певними умовними знаками наносять головні метеорологічні елементи та явища. Такі карти називають синоптичними.

                         Робота з картою

       Учні знайомляться із синоптичною картою (на дошці)

       Карти синоптичні — карти, на яких цифрами та символами нанесені результати метеорологічних спостережень на мережі станції в певний момент. Карти складаються для прогнозування погоди.

      Служба погоди регулярно, кілька разів в день, складає синоптичні карти — це основний метод оперативного прогнозу погоди. На картах в пунктах спостереження (на метеостанціях) відзначають атмосферний тиск, температуру і вологість повітря, вітер, хмарність, кількість і вид випадаючих опадів, видимість, тумани, завірюхи, грози та інші метеорологічні елементи.

 

        *** Хвилинка-цікавинка

Чи знаєш ти, що…

- … 19 листопада 1921 року була створена українська метеорологічна служба;

- … перші метеорологічні спостереження розпочаті в Києві ще в 1771 році;

- … Всесвітній день метеоролога відзначається 23 березня

 

       РУХАНКА «Щасливі діти».

(https://www.youtube.com/watch?v=bOAepb5ePeg)

 

Вчитель.  Як настрій у вас після руханки? Сподобалось? Продовжуємо пізнавати природу….

   

    Запитання   Чому змінюється погода, температура повітря, стан неба, сила і напрям вітру?

      Відповідь. На погоду впливають моря і океани, сонячне тепло, добовий і річний рух  Землі.

       Наука, що вивчає явища, які відбуваються в атмосфері (нагрівання і охолодження повітря, утворення хмар, випадання опадів, вітер) називається метеорологія.

        Спостереження за станом погоди ведуть фахівці-метеорологи на

метеорологічних станціях із метеорологічних супутників. У різних місцях

планети є багато метеорологічних станцій. Спостереження за погодою

ведуться постійно і цілодобово. Усі дані отримані на метеорологічних

станціях в Україні передаються до державної гідрометеослужби у місті

Києві. Там складають карту погоди за якою пізніше складають прогноз

погоди.

 Запитання. Як допомагають роботі метеорологічних станцій штучні супутники?

Відповідь: У різних місцях планети є багато метеорологічних станцій, на яких постійно, цілодобово ведуться спостереження. Апаратура на штучних

супутниках Землі передає в гідрометеорологічний центр фотоінформацію про сніговий покрив, рух криги в океан, відомості про температуру повітря, сили і напрям вітру на різних висотах від поверхні Землі.
       Місцеві метеостанції вісім разів на добу знімають показники з метеоприладів і передають ці дані в обласні гідрометцентри та Укргідрометцентр (м. Київ).

     Прогнози погоди базуються на регулярних спостереженнях усіх метеорологічних станцій планети. У світі їх існує понад 10 тисяч.

                          Робота в групах.  Ділова гра   «Гідрометцентр»

Вчитель. Уявімо, що ми – юні метеорологи.. (Учні об’єднані у 4 команди синоптиків). Отже, сьогодні ми перебуваємо в приміщенні Гідрометцентру.

Завдання. Кожна група має у своєму кейсі синоптичну карту України та картку  із назвами територій України. Потрібно розглянути умовні позначки вказаної області України та озвучити прогноз погоди

К-1; Донецьк, Луганськ, Запоріжжя

К-2: Рівне, Тернопіль, Львів

К-3: Київ, Чернігів, Житомир

К-4: Одеса, Херсон, Миколаїв

       Під час гри кожна група синоптиків працює за таким планом:

1. Знаходять на карті місце розташування даних населених пунктів.

2. Складають характеристику погоди за умовними знаками.

3. Після закінчення роботи представники груп ознайомлюють усіх із прогнозом.

C:\Users\ASUS\Desktop\відкритий\карта 6-7 січня.jpg

 

Вчитель.3. Для чого потрібний прогноз погоди.

Спостереження за погодою потрібні у повсякденному житті та господарській діяльності людини. Прогноз погоди важливий для забезпечення безпеки руху потягів, автомобілів, кораблів, польотів авіатранспорту, для проведення посівних робіт й попередження про небезпечні погодні явища, такі як заморозки, град, зливи, урагани тощо.

  Дані про погоду також важливі і потрібні нашим військовим ЗСУ для ефективнішого планування наступальних дій. Зима 2022/2023 років характерна зокрема постійним коливанням температур, що вносить свої корективи у дії Сил оборони України. За таких умов нашим захисникам важливо мати надійний прогноз погоди, який дозволятиме планувати дії хоча б на декілька днів наперед.

        Цікава інформація. Як  організована метеорологічна служба в Збройних Силах України. Наші військові синоптики тісно співпрацюють із Українським гідрометеорологічним центром. Також використовуються дані, які надає Всесвітня метеорологічна організація та наші союзники зі своїх супутників. Свої метеослужби мають Повітряні Сили та ВМС України, інші роди військ отримують загальну прогностичну інформацію.

             Для планування військових дій  дуже потрібна інформація від метеорологів. Своєчасна подача якісніх метеоданих допомагає Силам оборони України або ефективно захищати наші міста від навали рашистів, як це є зараз при обороні Бахмута. Або ж якраз навпаки – при звільненні наших земель від окупантів. Наприклад, вчасно подана гідрологічна інформація допомогла навести надійні переправи через річку Інгулець, що в свою чергу стало однією із запорук успішного звільнення Херсону в листопаді 2022 року.

       Дані від синоптиків потрібні навіть для військової логістики. Після чергової відлиги не всі дороги стають прохідними, тому тут потрібні підказки та попередження від військових метеорологів.

       Дані про погоду потрібно враховувати навіть під час запуску безпілотників. Кожен із типів БПЛА працює на різних висотах та на різних дальностях дії, відповідно – у кожному із випадків потрібні окремі метеорологічні довідки, "заточені" саме під конкретний тип дрону. Тим більш, що безпілотна авіація працює в значно жорсткіших умовах, аніж "класична" пілотована.

        Під виліт кожного бойового літака або ж під вихід кожного із кораблів у море потрібно видавати прогнози по погоді, спеціальну метеорологічну та гідрологічну інформацію. Довідки про погодні умови потрібні не тільки для підготовки до наступальних дій, але й, наприклад, для планування дій військових медиків на випадок, якщо орки застосують хімічну зброю.

            Якщо дороги "розквасило", підказки від військових синоптиків можуть допомогти вираховувати, де ж йтиме та чи інша колонна рашистів та знищити її.

           Зазвичай військові метеорологи працюють в такому режимі. Щодня вони розробляють прогнози погоди на наступний день, уточнюють уже наявні прогнози на 2-3 дні та доводять їх адресатам.

            Наприкінці кожного місяця вони розробляють кліматичні довідки по всіх прикордонних областях, на основі даних багаторічних спостережень на метеостанціях у цих регіонах. Окрім того, за конкретними запитами можуть надаватись дані по конкретним районам або ж містам.             

      Ділова гра «Гідрометцентр»

 Завдання. На зв'язок виходять наші військові із певних населених пунктів і просять надати інформацію про погоду. Використовуємо нашу синоптичну карту..

К-1. Група розвідників ЗСУ повідомляє із Луганщини: “Збираємось завтра на завдання . Якою буде погода завтра? ”

К-2. Повідомляють із Харківщини “Уже декілька днів негода. Хочемо знати, коли припиняться опади.»

К-3. Запитують із Донецького напрямку : «Чи дозволить погода вивести бойову техніку у поле?”

К-4. Повідомлення із Херсонщини:  «Чи сприятливою буде погода наступного дня?”

 

           Гра «Хто більше». Складіть список сфер людської діяльності, робота яких залежить від погоди (робота в командах на окремих аркушах)

 

4. Як люди передбачали погоду. Відеопрезентація. Здавна український народ визначав погоду, спостерігаючи за небесними світилами, стихіями, рослинами, поведінкою тварин. Усі прикмети можна поділити на довгострокові і короткострокові. Довгострокові давали прогноз на окремі пори року. Короткострокові народні прикмети давали змогу прогнозувати погоду на найближчий час. Мисливці, орієнтуючись на прикмети, вирішували - йти чи ні на полювання, подорожні знали - варто чи ні вирушати у далеку путь. Передбачення погоди тільки за однією чи двома місцевими ознаками ненадійне. Доцільно зіставити кілька прикмет водночас.

 

****Цікаво знати. Люди навчилися передбачати погоду, спостерігаючи за рослинами і тваринами.

З давніх-давен люди не в ладу з погодою, бо ж дощ, як правило, йде не тодi, коли просять, а коли косять: i тепло й холод настають не в пору. І влiтку траплялося кожух одягати: нiби все наперекiр людинi. Ослiпленi яскравою блискавкою, приголомшенi громовицею, нашi далекi предки у вiдчайдушному поривi кидали в небо списи, стрiли. Пробували небесний вогонь “залякати” вогнем земним – запалювали лiси. Напротязі тисячі рокiв їм був конче потрiбен “прогноз” на завтра, на мiсяць, на рiк: i люди помiтили, що природа сама пiдказує, коли яка буде погода. За тисячолiття скарбниця народної мудростi поповнилася перевiреними досвiдом прикметами, що мають не лише практичну, а й наукову

цінність.

 

     Підсумок.

• Погода - стан нижнього шару атмосфери у певному місці та у певний час.

• Спостереження за погодою ведуть на метеорологічних станціях за допомогою метеорологічних приладів - термометра, психрометра, барометра-анероїда, флюгера, опадоміра, снігомірної рейки.

      Україна буде боротися за незалежність і звільнятиме свою територію за будь-якої погоди

        Учні роблять висновки.

 

Самооцінювання учнів (за критеріями)

 

Рефлексія (відеоролик навчальний).

 

Домашнє завдання. За підручником опрацювати п.35, завдання після нього.

 

docx
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
4249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку