ПІДГОТУВАЛА:
КИЛИМНИК В.М., учитель
Уманської гімназії №7
Уманської міської ради
Черкаської області
Тема. Урок ЯПС на тему «Світ цікавий – вивчай яскраво!»
Мета. Розвивати дослідницьку компетентність учнів та вчити реалізувати здобуті знання на практиці; вчити здобувати інформацію з різних ресурсів та джерел; проводити досліди на практиці; розширити уявлення учнів про винахідницьку діяльність від найдавніших часів до сьогодення; стимулювати учнів до самостійного вирішення проблем та бажання самому відкривати щось нове; розвивати допитливість, спонукати дітей до творчості; виховувати пізнавальний інтерес, прагнення до знань.
Форми діяльності : інформаційно-дослідницька, творча, практично-орієнтована.
Ключове питання уроку: Чи змінили винаходи людства світ? Як вони вплинули на наше життя? Чи могли б ми без них обійтися?
Очікувані результати від уроку : набуття досвіду в дослідницько-пошуковій діяльності, практичної навички збору інформації; комунікативних навичок та вміння працювати в групі; виставка фото із винаходами; уміння виступати перед однокласниками з інформацією.
Обладнання: мультимедійна техніка; навчальне відео, створене на шкільній телестудії «Media Kids»; презентація «Винаходи людства».
Етапи уроку
І етап
Організація уроку
Визначення теми, мети, завдань уроку. Підбір, виготовлення необхідних матеріалів, засобів для проведення дослідів (звернення до вчителя фізики за необхідними демонстраційним матеріалом).
ІІ етап
Планування діяльності на уроці
Визначення джерел інформації: енциклопедії, книги, інтернет.
Формування груп для для пошуку інформації про винаходи людства.
Учні класу об’єднуються в творчі групи за інтересами:
Група 1 – «Розумники»
Група 2 – «Знайки»
Група 3 – «Мандрівники»
Група4 – «Експерти»
ІІІ етап Реалізація завдань уроку
1. Складання учнями з вчителем плану роботи.
2. Розподіл обов’язків між членами груп.
3. Самостійна пошукова робота учнів. Допомога батьків, вчителя, бібліотекаря.(попередньо до уроку)
«Розумники» - дізнатися про винаходи дітей.
«Знайки» - знайти інформацію про винаходи, які змінили наше життя..
«Дослідники» - проведення дослідів.
«Експерти» - дослідити, властивості води, проведення експерементів..
ІV етап Підсумок уроку
Хід уроку
І Організаційний момент
1.Ігровий тренінг «Я обираю настрій»
- А зараз кожен прикладіть свою долоньку до грудей і прислухайтесь до своїх власних почуттів. Перед вами, діти, лежать смайлики, оберіть той, який відповідає вашому настрою.
(Діти чіпляють до смайлика прищепки)
- Чому саме цей смайлик ви вибрали?
- Чи хотіли б зберегти свій настрій таким протягом дня? Чому?
2. Афірмація
Гра «Чарівний клубочок. Комплімент»
Учасники гри сидять у колі. Вчитель пропонує передавати один одному клубочок ниток, говорячи при цьому комплімент. Після того, як усі учні висловляться, педагог підбиває підсумок про те, що «чарівний клубочок» зміг усіх об’єднати. Після закінчення гри вчитель запитує про їх відчуття, коли їм говорили компліменти.
3.Розповідь вчителя
- Чим ми схожі, а чим відрізняємось? (Відповіді учнів)
- Кожний народ - ніби дерево на нашій зеленій планеті. Усі люди різняться між собою кольором шкіри, зростом, статурою, характером. Але й ми всі схожі одне з одним тим, що хочемо щоб нас поважали, прагнемо миру, добра, дружби. Хоч ми всі люди в чомусь подібні між собою, але в кожного народу є свої звичаї, традиці , здобутки і свої винаходи. З давніх-давен люди прагнули покращити своє життя, а для цього потрібно було щось придумувати, застосовувати нове. Так в нашому життя з’явилися винаходи.
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
На уроці ми дізнаємось про одне уміння або по іншому талант людей. Для цього уміння людина має довго не лише мислити, а й проводити багато досліджень. Це уміння і буде темою уроку.
Питання різні мене бентежать:
Чи справді небо таке безмежне?
Чому у морі вода солона?
Чому карасик у річці не тоне?
Чи справді зайчик усіх боїться?
Чи справді є десь жива водиця?
Чому не носять всі окуляри?
Чому хвороби на світі є, й старість?
Я підросту і про все дізнаюсь,
Принаймні дуже я постараюсь
Дайте відповіді мені на запитання
1.У носатого Івана одежина дерев’яна. Він у чистім полі ходить і по ньому носом водить. Нестрижений, нечесаний, гострим ножем затесаний. (Олівець)
2.Запам'ятав науку - збирать-ковтать пилюку. (Пилосос)
3.Товстопуза біла пані крутить одяг в барабані. (Пральна машинка)
4.Вона грушоподібна і людям всім потрібна. Дає яскраве світло, допоки сонце не зійшло, і світить цілу ніч. Як зветься дивна річ? (Лампочка)
5.В нас на кухні - білий кіт. Він прив'язаний за дріт. День і нічку муркотить, в животі мороз сидить. (Холодильник)
6.Якщо душно буде влітку - У кімнаті зробить вітер. (Вентилятор)
7.Дивна скринька на стіні все розказує мені. (Радіо)
8.Наче джміль гуде невпинно, голить татову щетину. (Електробритва)
Погляньте на дошку, слова відгадоки можна узагальнити одним словом «Винаходи». Про деякі з них ми дізнаємося сьогодні .
III Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами розповіді
-Що таке винахід? ( Новий пристрій чи матеріал)
- Хто такий винахідник?(Людина, яка його створила)
Люди відрізняються від тварин не тільки вмінням розмовляти, спілкуватися одне з одним. Люди вміють творити — споруджувати будинки й храми, писати вірші й музику, малювати картини, пізнавати світ і винаходити нові пристрої або матеріали.
Історія людства тісно пов’язана з історією його винаходів. Деякі з цих винаходів повністю змінили життя людського суспільства — наприклад, спосіб добування та використання вогню, добування води, виготовлення луку – допомагали первісним людям у господарстві. Поява колеса, важелів, воза, човна, корабля, паровоза, літака розширила можливості для подорожей і перевезення вантажів. Створення телеграфу, телефону, радіо, телебачення, мобільного зв’язку, інтернету дало людям дивовижну можливість спілкуватися на відстані. Безліч винаходів допомагають людині в побуті. Це ложка, праска, окуляри, сірники, електрична лампочка тощо. Звідки взялися всі ці речі, які нас оточують? Хто їх придумав? Що спонукало людей до винахідництва?
2. Створення робочих груп
Для дослідження ви об’єдналися у чотири групи:
«Розумники» - дізнатися про винаходи дітей, інформацію про винаходи, які змінили наше життя.
«Знайки» - проведення досліду «Поплавок із апельсина»
«Дослідники» - проведення досліду Втеча води. Створення веселки.
«Експерти» -проведення досліду «Цікаві ложки»
3. Доповіді учнів групи «Розумники» про дітей- винахідників та іх винаходи (презентація малюнків) Додаток 1
12-річний Максим Лема зі Львова створив робота, що виконує функції інженерів БТІ. Робот сканує приміщення, заміряє площу і за допомогою радіосигналу передає дані на комп'ютер. В сучасній моді майже на кожному показі нового сезону в числі всіх головних уборів можна побачити навушники. Так, саме хутряні навушники від холоду. А сталося все в 1877 році. Честер Грінвуд винайшов їх, коли йому було 15 років. Він любив кататися на ковзанах, і одного разу, відчуваючи нову пару ковзанів при сильному морозі, Честер загорнув голову шарфом. Але шарф був колючим. Тоді він виготовив дві дротові петлі для вух і попросив свою бабусю нашити на них хутро. Ось такий маленький, здавалося, винахід, але такий корисний
4. Підсумок
Перегляд навчального відео про дітей винахідників. «Винаходи людства»
Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=OhS7Pn2vae0
- Сучасній людині в побуті допомагають прилади, створені винахідниками. (Діти називають: пилосос, праска, пральна та посудомийна машина, міксер і т.п.)
РУХАНКА
Давайте відпочинемо під пісеньку дослідників, яка звучала в цьому мультфільмі.
5. Група «Знайки» - проведення досліду 1 «Поплавок із апельсина»
Проведення техніки безпеки Додаток 2
Дослід1 : Поплавок із апельсина
Необхідні реактиви та обладнання:
Апельсин, ємність, вода.
Проведення досліду:
Візьміть звичайний апельсин і покладіть його у ємність з водою. Заміряйте рівень, на якому він буде триматися на воді. Вийнявши фрукт, очистіть його від шкірки і покладіть назад на поверхню води. Апельсин обов’язково потоне.
Пояснення:
Викликано це тим, що в шкірці є маленькі отвори з повітрям, які тримають апельсин на плаву. Без них, фрукт «каменем йде» на дно.
- А тепер посмакуйте апельсином, поповніть свій організм вітамінами, наберіться сил, тому, що у нас сьогодні багато цікавої роботи.
- Що сталося з апельсином коли ми його очистили від шкірки?
- Як ви розумієте вислів «каменем йде»?
- Чи може камінь ходити?
6. «Експерти» -проведення досліду 2 «Цікаві ложки»
Необхідні реактиви та обладнання:
Склянка з гарячою водою, 3 ложки (металева, пластмасова, дерев'яна)
Проведення досліду: У склянку з гарячою водою опустимо, крім металевої ложки, ще пластмасову і дерев’яну. На дотик упевнюємося, що першою нагрілася металева ложка, а температура пластмасової і дерев’яної за цей час практично не змінилася.
Пояснення:
Різні речовини мають різну теплопровідність. Метал має високу теплопровідність, а пластмаса і дерево — низьку. Віддане нашим тілом тепло нагріває верхні шари холодного предмета. Але якщо він має високу теплопровідність (як метал), то енергія швидко розтікається по всьому об'єму.
- Давайте зігріємо мультисмартика своїм тілом. Підійдіть поближче, обійміть один одного і нашого гостя.
- Нас чекають захоплюючі дослідження з Мультисмартиком. Він дуже розумний, творчий, полюбляє створювати щось нове.
7. Група «Дослідники» - проведення досліду Втеча води. Створення веселки.
Дослід 3: Втеча води. Створення веселки.
Необхідні реактиви та обладнання:
7 склянок, вода, серветки білого кольору або тканина, фарби.
Проведення досліду:
В одну ємність наливаємо води і встановлюємо на якусь підставку. Порожню чашку ставимо на невеликій відстані трохи нижче. Тепер між ними "містком" кладемо смужку тканини. І через якийсь час вода перебереться з однієї чашки в іншу! А якщо поміняти їх місцями, відбудеться зворотній процес.
Для його демонстрації можна ще поставити поруч кілька стаканчиків з водою, частину з простою, частину з пофарбованою - і покласти смужку тканини так, щоби вона торкалась поверхні води в кожній посудині. Незабаром прозора вода стане кольоровою!
Пояснення: !!! Результати досліду будуть через 2-3 години.
У води є чудова здатність: вона вміє не тільки текти вниз, але й підніматися вгору "канальцями" в тканині. Це називається капілярний ефект.
8. Робота в групах. Гра «Карусель»
«Карусель» - ефективний вид діяльності для одночасного включення всіх учасників в активну роботу. Діти зробивши свій дослід, по сигналу міняються місцями, бігаючи по колу у напрямку по часовій стрілці. Так вони виконають всі досліди (завдання).
LEGO – студія
- Станьте і ви винахідниками. Створіть модель приладу, якого не існує зробіть припущення: де і як він буде використовуватися
ІV етап Підсумок уроку
- Яка тема уроку?
- Що таке винаходи?
- Хто робив винаходи?
- Що цікавого дізналися на уроці?
Додаток 1
Винаходи, створені дітьми.
1. Пластилін винайшла школярка — внучка відомого виробника чистящого засобу для шпалер Клео Маквікера. Він був призначений для очищення шпалер від вугільного пилу. Дівчинка запропонувала використовувати цей засіб для гри. З його складу прибрали чистящий компонент, додали мигдалеве масло і фарбники.
2. Ідея створення хутряних навушників для захисту від холоду належить 15річному американцеві Честеру Грінвуду, який любив кататися на ковзанах і одночасно слухати музику.
3. Автор ідеї створення снігохода — 15-річний канадець Джозеф-Арманд Бомбардьер.
4. Шрифт Брайля (рельєфно-точковий тактильний шрифт, призначений для листа і читання незрячими людьми) розробив французький підліток, 15річний син чоботаря Луї Брайль. Хлопчик був сліпий з 3-річного віку, а за основу свого шрифту узяв «нічний шрифт» капітана артилерії Шарля Барбье, який використовувався військовими того часу для читання донесень в темноті.
5. Іграшкову вантажівку з кузовом, що відкидається, винайшов і навіть запатентував шестирічний Роберт Петч, що намалював дану конструкцію для того, щоб батько зробив йому таку машинку.
6. Ідея створення батута належить 16-річному гімнастові Джорджу Ніссену. 7. Фруктовий лід – морозиво на паличці – вперше виготовив 11-річний Френк Епперсон.
8. 12-річний Максим Лема зі Львова створив робота, що виконує функції інженерів БТІ. Робот сканує приміщення, заміряє площу і за допомогою радіосигналу передає дані на комп'ютер.
9. 16-річний Вадим Хоміч з Житомира придумав прилад, блокуючий автомобіль з п'яним водієм.
10. 13-річний хлопець розробив спільно з фахівцями Державного медикостоматологічного університету унікальну зубну щітку, призначену спеціально для космонавтів, що працюють на орбітальній станції.
11. 13-річна школярка Меллорі Кьювмен з міста манчестера, США, винайшла нові ліки від гикавки. До складу нових ліків увійшли звичайні льодяники, цукор і яблучний оцет. Новинка вже отримала назву «Hiccupops».
12. 10-річна Анастасія Родіміна стала наймолодшим володарем патенту на власний винахід. Дівчинка винайшла новий спосіб друкарської графіки.
13. 8-річна Аланна Майерс з Данедіна, штат Флоріда, винайшла засіб для безболісного зняття бинтів. До складу продукту входять мило, лавандове масло і вода. На цю ідею дівчинку наштовхнула необхідність зняття бинтів після виписки з лікарні.
14. 10-річна мешканка США Клара Лейзен придумала незвичайне з'єднання азоту, кисню і вуглецю в ході виконання завдання вчителя «Придумай нову молекулу». Саме таке їх взаємне розташування до десятирічного дитяти ніхто ніколи не демонстрував. І, хоча відкриття нової молекули сталося абсолютно випадково, ім'я юної американки стоїть тепер в переліку авторів роботи, опублікованої в науковому журналі.
15. 13-річний Лоренс Рок з Британії заробив 250 тисяч доларів, винайшовши дзвінок, який отримують на свій мобільний телефон господарі будинку в свою відсутність. Лоренс Рок винайшов, по суті, програму, яка зуміла з'єднати sim-карту мобільника господарів і дверний дзвінок.
Додаток 2