Розробка уроку для 11 класу академічного рівня. Тема "Явище ізомерії. Структурна ізомерія, номенклатура насичених вуглеводнів."
Мета: формування ключових компетентностей:
Тема уроку: Явище ізомерії. Структурна ізомерія, номенклатура насичених вуглеводнів.
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: розповідь-пояснення, бесіда, прийом «Хімічна розминка», постановка проблемного питання, фронтальна робота.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.
Основні поняття та терміни: ізомерія, ізомери, структурні формули, номенклатура ІЮПАК, вільні радикали.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Прийом «Хімічна розминка»
Дайте визначення поняттям:
1. Органічна хімія – це…
2. Вуглеводні – це…
3. Алкани – це…
4. Теорія – це…
5. Ненасичені вуглеводні – це…
6. Ациклічні сполуки – це…
Проблемне питання:
Чому за однакового складу молекул фруктоза втричі солодша за глюкозу? Чи можуть речовини з однаковим хімічним складом мати різні властивості?
На сьогоднішньому уроці ми знайдемо відповідь на дані запитання. Оголошення теми та мети уроку.
III. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь з елементами бесіди
Номенклатура алканів
Номенклатура - це спеціальна хімічна мова, за допомогою якої будь-які сполуки отримують власні назви, що дозволяють відрізняти їх одну від одної. Багато органічних сполук мають крім загально визнаних наукових назв ще й ті, що склались історично, так звані тривіальні. Систематичну номенклатуру запропонувала Міжнародна спілка теоретичної та прикладної хімії – ІЮПАК.
Назви алканів нерозгалуженої нормальної будови ви вже знаєте, їх необхідно лише запам’ятати. Для того, щоб скласти назву розгалуженого алкану необхідно навчитись користуватись наступним алгоритмом.
Алгоритм складання назви розгалужених насичених вуглеводнів – алканів:
1. Визначити найдовший ланцюг атомів Карбону у молекулі.
2. Пронумерувати його з того боку, де ближче стоїть алкільний замісник (найближче розгалуження). Алкільний замісник – це хімічно активна частинка, яка утворюється з молекули насиченого вуглеводню, коли він відщеплює один атом Гідрогену.
Наприклад: метан СН4 утворює замісник СН3- метил, етан С2Н6 утворює радикал С2Н5 - етил, і т. д.
3. Перед назвою сполуки цифрою вказати положення алкільних замісників в ланцюжку і їх назви в абетковому порядку. Наприклад, 3-метил означає, що від третього атома Карбону відходить радикал метил СН3. За наявності однакових замісників вживають множинні суфікси – ди-, три-, тетра- і т. д. 3
4. Кінцеву назву речовині дають за кількістю атомів Карбону в нумерованому ланцюзі, не забуваючи, що всі алкани мають суфікс -ан.
Коментоване складання назви алкану
2,3-диметилпентан
Складання структурних формул речовин за їхніми назвами.
Складемо структурну формулу речовини з назвою 2-етил-3,3-диметилгексан. Закінчення назви – гексан, отже, у головному ланцюгу шість атомів Карбону: С—С—С—С—С—С.
Частка ди- вказує, що в молекулі є два радикали метил (СН3), а ще один радикал – етил – замісники атомів Гідрогену біля 2-го і 3-го атома Карбону.
СН3
׀
СН3 - СН - С - СН2 - СН2 - СН3
׀ ׀
С2Н5 СН3
Алканам властива структурна ізомерія, що пов’язана з сполученням атомів у молекулі (хімічною будовою). Наприклад, атоми Карбону у молекулі пентану може сполучатися трьома різними способами.
Напишіть три ізомери пентану та назвіть їх за сучасною номенклатурою.
Ізомерія – це явище, при якому речовини однакового складу мають різну просторову будову і, відповідно, властивості.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Виконання задачі:
Дві речовини мають однаковий склад – містять 52,2% Карбону, 13% Гідрогену та 34,8% Оксигену. Але одна з них рідина з температурою кипіння 78С, інша – газ, зріджується за температури - 24С. Перша відома нам як добрий розчинник та антисептик, друга застосовується в якості репелента для аерозольних балончиків і холодоагент. Виведіть молекулярну формулу цих речовин. Запропонуйте структурні формули? Чи є ці речовини ізомерами?
Фронтальна робота:
1. Дайте назву органічним речовинам:
2. Напишіть структурні формули речовин:
а) 2,2,4,4-тетераметилгексан;
б) 4-етил-2-метил-4-пропілгептан.
V. Підведення підсумків уроку.
VІ.Надання та пояснення домашнього завдання.
Опрацювати §5, виконати завдання 35, 36 (підручник Хімія 11 клас, академічний рівень/П. Попель, Л. Крикля).
1