Тема уроку. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу.
Мета уроку. Сформувати поняття про йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. Розвивати вміння самостійно виконувати лабораторні досліди згідно інструкції, описувати спостереження та робити висновки. Розвивати логічне мислення. Виховувати спостережливість, допитливість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: Таблиці, проектор, комп’ютер, роздатковий матеріал, підручник П.П.Попель, Л.С. Крикля Хімія 9 клас 2017 р.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вправа : “Психологічна настанова”
Давайте посміхнемося один одному! Я рада знову бачити ваші посмішки і думаю, що сьогоднішній день принесе нам радість від спілкування один з одним та від отримання нових знань. Успіхів вам!
ІІ. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
(Роздатковий матеріал: карточки з завданнями)
1.NaCl |
А. H+ + NO3- |
2.HNO3 |
Б. Na+ + OH- |
3.NaOH |
В. 2Na+ + S2- |
|
Г.Na+ + Cl- |
2.Запишіть рівняння електролітичної дисоціації
HСІ =
СuSO4 =
КОН =
3.Запишіть процес поетапної електролітичної дисоціації сульфатної кислоти.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Демонстрація завдання за допомогою мультимедійного проектора
Порівняйте ( чим подібні та відмінні) ці рівняння реакції:
1.СuSO4+ 2КОН= Сu(ОН)2 ↓ + К2 SO4
2.Сu2+ + SO42-+ 2К+ +2ОН - = Сu(ОН)2 ↓ +2 К+ + SO42-
Запис рівняння реакції 1 нам вже давно відомий – це запис за допомогою молекул та атомів.
Рівняння реакції 2 – це йонно-молекулярне рівняння – запис рівняння за допомогою йонів та молекул.
ІV . Повідомлення теми, мети уроку
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся як складати йонно-молекулярні рівняння.
(запис теми в зошит)
Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу.
Колективне формування мети уроку.
V. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
Якщо ми змішуємо розчини речовин, то в хімічну взаємодію вступають йони, на які ці речовини дисоціювали. Тому, враховуючи дисоціацію електролітів у розчинах, рівняння багатьох реакцій можна записати в йонній формі. Таку форму запису називають йонним рівнянням реакції.
Йонне рівняння показує, які саме йони беруть участь у реакції. Демонстрація досліду «Реакціяї обміну між електролітами в розчині» Змішаємо розчини арґентум(І) нітрату й натрій хлориду. Обидві солі розчинні, отже, вони присутні в розчині у вигляді йонів, а в результаті реакції утворюється нерозчинна речовина AgCl — на йони вона не розпадається.
AgNO3 + NaCl = AgCl↓ + NaNO3
Рекомендації щодо складання йонно-молекулярних рівнянь реакцій (Демонстрація за допомогою мультимедійного проектора)
1.Запишіть молекулярне хімічне рівняння; перевірте, чи правильно записано всі формули й дібрано коефіцієнти.
AgNO3 + NaCl = AgCl↓ + NaNO3
2. Користуючись таблицею розчинності, визначте, які реагенти і продукти реакції розчиняються у воді, а які — ні.
3. У вигляді йонів записують формули сильних електролітів:
розчинних у воді солей: КСl, Na2SO4, К3РО4, ВаСl2, Al2(SO4)3; Fe(NO3)3
Ag+ + NO-3 + Na+ + Cl- = AgCl↓ + Na+ + NO-3
Це рівняння називається йонним. Оскільки тут представлені всі йони, то його називають повним йонним рівнянням.
4. У вигляді повних формул записують формули:
5. Знак ↓ ставлять біля формул нерозчинних і малорозчинних речовин, які випадають в осад, а знак ↑ — біля формул газуватих продуктів реакції.
6. У повному йонно-молекулярному рівнянні вилучіть однакові йони в лівій і правій його частинах, якщо вони є. Їх кількість має бути однаковою. Таке рівняння називають скороченим йонним рівнянням.
Ag+ + Cl- = AgCl↓
Суть реакції полягає в утворенні осаду AgCl внаслідок узаємодії йонів Ag+ і Cl-, тоді як йони Na+ і NO-3 залишаються в розчині й фактично не беруть участі в реакції.
Отже, йонно-молекулярне рівняння — це рівняння, яке містить формули речовин і йонів та показує суть хімічної взаємодії речовин.
Реакції обміну між електролітами в розчинах
Знайдіть в підручнику та випишіть ознаки реакцій обміну(с.58)
(Реакцією обміну можна вважати таку реакцію, серед продуктів якої є малорозчинна або нерозчинна сполука (утворює осад), виділяється газ чи утворюється слабкий електроліт, наприклад, вода)
VІ. Узагальнення й систематизація знань
Виконання лабораторних дослідів 4-6 с. 59
Обладнання: штатив із пробірками, піпетка, шпатель.
Реактиви: розчини ферум(ІІІ) хлориду FeСl3, кальцій нітрату Ca(NO3)2, натрій карбонату Na2CO3, натрій гідроксиду NaOH, фенолфталеїну, нітратної кислот HNO3. (Якщо немає зошита для практичних і лабораторних робіт з друкованою основою, то можна використати таблицю )
(Учні заповнюють таблицю)
Назва досліду |
Що робили |
Що спостерігали |
Рівняння реакцій |
№4 Реакції обміну між електроліта-ми у водних розчинах, що супроводжу-ються випаданням осаду
|
NaOH
FeСl3 |
утворення бурого осаду |
FeСl3+3NaOH= Fe(OH)3↓+ 3NaСl; Fe3++3Сl-+3Na++3ОН- = Fe(OH)3↓ + 3Na++3Сl-; Fe3++3ОН- = Fe(OH)3↓ |
№5 Реакції обміну між електроліта-ми у водних розчинах, що супроводжу-ються виділенням газу |
HNO3 Na2CO3 |
виділення газу |
Na2CO3+2HNO3= 2NaNO3+СО2↑+Н2О 2Na++СО3+2Н++2NO3= 2Na++2NO3+СО2↑+Н2О; 2Н++СО3= СО2↑+Н2О
|
№6 Реакції обміну між електроліта-ми у водних розчинах, що супроводжу-ються утворенням води
|
Фенолфталеїн NaOH HNO3 NaOH |
вміст пробірки забарвлюється у малиновий колір
розчин знебарвився |
NaOH+HNO3= NaNO3+Н2О Na++ОН+Н++NO3= Na++NO3-+Н2О Н++ОН- = Н2О |
Обговорення лабораторних дослідів.
Висновок: з погляду теорії електролітичної дисоціації, реакції обміну між електролітами відбуваються до кінця у випадках, коли в результаті реакції утворюється:
- газувата речовина;
-осад;
- вода.
Контрольні запитання
1. Які рівняння називають йонно-молекулярними?
2. Формули яких речовин у йонно-молекулярних рівняннях записують у вигляді молекул?
3. Формули яких речовин у йонно-молекулярних рівняннях записують у вигляді йонів?
VIІ. Підведення підсумків уроку
Попередньо підготувати для показу незакінчені фрази та запропонувати учням закінчити речення, виражаючи власні думки.
VIIІ. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати параграф №10 с.53-57
Виконати №74(а,б) с.57 .