Право . Клас 9 . Урок № 9
Тема: Юридична відповідальність
Мета: розкрити зміст понять юридичної відповідальності, крайньої необхідності, необхідної оборони; ознайомити з видами юридичної відповідальності та конституційними принципами юридичної відповідальності; навчити визначати наявність підстав для притягнення до юридичної відповідальності, аналізувати події суспільного життя з точки зору права; виховувати поважне ставлення до законів і законності.
Обладнання матеріали: Конституція України, Кримінальний кодекс, Адміністративний кодекс, Цивільний кодекс.
Базові поняття-й терміни: юридична відповідальність, види юридичної відповідальності.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
і. Організаційний етап
► Перевірка домашнього завдання:
учитель проводить експрес-опитування щодо визначення понять: правомірна поведінка, правопорушення, злочин, проступки, об'єкт
правопорушення, протиправне діяння, суб'єкт правопорушення, об'єктивна і суб'єктивна сторона правопорушення, вина, мотив та мета правопорушення. Учні наводять приклади щодо кожного з цих понять;
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Учитель розповідає про те, що жити в суспільстві й бути вільним від нього неможливо: у будь-яких життєвих ситуаціях людина повинна погоджувати свої вчинки з існуючими в суспільстві нормами й цінностями, з інтересами інших людей. Діючи згідно з ними, вона діє відповідально. У свою чергу, суспільство постійно контролює діяльність людини, адекватно реагуючи на різні варіанти поведінки (заохочуючи, схвалюючи відповідальну поведінку й караючи порушника). Тому відповідальність можна охарактеризувати як суспільні відносини між людиною і контролюючою її поведінку інстанцією (державою, суспільством). Завдяки їй у суспільстві й забезпечуються організованість і порядок. Одним із засобів боротьби з правопорушеннями є юридична відповідальність.
III. Вивчення нового матеріалу
► Розповідь учителя
1. Що таке юридична відповідальність
Юридична відповідальність — це юридичний обов'язок правопорушника зазнати примусового позбавлення певних соціальних благ чи цінностей (матеріальних, духовних чи особистих), які належали йому до факту правопорушення. Появі юридичної відповідальності передує неправомірна поведінка. У ній знаходить відбиття негативне ставлення держави до правопорушення й людини, яка його скоїла.
Юридична відповідальність проявляється в певних негативних наслідках для правопорушника (штраф за безквитковий проїзд у приміській електричці, відшкодування збитку винуватцем автоаварії, догана студентові, який пропускав заняття, і т.д.). Право застосовувати ті чи інші міри впливу надано державним органам (іноді й недержавним) і посадовим особам. Але оскільки в одного є право покарати, то в іншого з'являється обов'язок прийняти це покарання. Саме в цьому обов'язку й полягає суть юридичної відповідальності.
2. Види і принципи юридичної відповідальності
Будь-який відступ від норм, що прийняті в суспільстві, зустрічає явний чи прихований осуд. Особа, яка здійснила, аморальний вчинок,засуджується людьми. Будь-яке правопорушення передбачає певну юридичну відповідальність. ' ,
Залежно від видів правопорушень розрізняють види юридичної відповідальності:
♦ кримінальна відповідальність — полягає в застосуванні покарання до винної у вчиненні злочину особи;
♦ адміністративна відповідальність — полягає в накладенні адміністративних стягнень (штрафи, втрата спеціальних прав, попередження та інші) на винних осіб, які порушили правила, що діють у сфері державного управління;
цивільно-правова відповідальність — полягає в накладенні цивільно-правових стягнень (неустойки, штрафу, пені, відшкодування збитків) на винну особу за невиконання або неналежне виконання зобов'язань, або за заподіяння позадоговірної майнової шкоди, а також за порушення деяких особистих прав (честь, гідність, ділова репутація);
♦ дисциплінарна відповідальність— здійснюється у формі накладення адміністрацією підприємств, організацій дисциплінарних стягнень за порушення дисципліни. Розрізняють такі види дисциплінарної відповідальності: трудова, військова, службова, навчальна та інші.
♦ матеріальна відповідальність — різновид юридичної відповідальності працівника за майнову (матеріальну) шкоду, заподіяну підприємству, установі, організації;
♦ конституційна відповідальність — особливий вид юридичної відповідальності, що настає за вчинення конституційного правопорушення.
♦ Можна сказати, що юридична відповідальність являє собою адекватну «відповідь» держави на порушення норм права і ґрунтується на таких принципах:
♦ відповідальність винної особи за діяння, а не за виявлення наміру;
♦ законність, невідворотність, доцільність і справедливість покладення юридичної відповідальності;
♦ гуманність і своєчасність юридичної відповідальності.
3. Особливості юридичної відповідальності неповнолітніх
Неповнолітній (особа, яка не досягла 18 років), який скоїв злочин, нестиме за своє діяння кримінальну відповідальність з 16 років. За деякі злочини (убивство, зґвалтування) передбачена відповідальність з 14 років.
До дитини, що скоїла злочин у віці від 11 до 14 років, не можуть бути застосовані кримінальні покарання. Батьки такої дитини сплачуватимуть штраф до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (його розмір на цей час становить 17 гривень).
У разі скоєння неповнолітнім адміністративного проступку, він нестиме відповідальність з 16 років (наприклад, за порушення правил дорожнього руху, за образливе чіпляння до перехожих, за порушення громадського порядку і спокою).
Якщо неповнолітнім скоєне цивільне правопорушення (наприклад, нанесення майнової шкоди іншій людині), то обов'язок відшкодувати збитки настає з 14 років, за умови, іцо він має власне майно чи заробіток. За відсутності власного майна чи заробітку шкоду повинні відшкодувати його батьки. На батьків покладається такий обов'язок і до виповнення дитині 14 років.
Потім учитель пропонує учням за методом «Негативна рольова гра» (див. Додаток 1) розіграти одну із запропонованих учнями ситуацій, у яких неповнолітні несуть юридичну відповідальність. Після цього, використовуючи цей самий метод, «переграють» спочатку всю гру у правильний спосіб.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
► Запитання для повторення й обговорення
1. Які існують види юридичної відповідальності?
2. Якими є цілі та принципи юридичної відповідальності?
3. Якою є мета юридичної відповідальності?
V. Самостійна робота учнів
► Визначте, чи настане відповідальність у наведених ситуаціях:
♦ 2 жовтня 2007 року громадянин К. вчинив крадіжку на суму 90 грн і 12 жовтня того ж року був затриманий. 1 листопада 2007 року набув чинності закон, за яким крадіжка на суму до 500 грн не є кримінальним злочином, а тягне лише адміністративну відповідальність.
(Відповідь: громадянин не буде притягнутий до кримінальної відповідальності, тому що закон, який пом'якшує чи скасовує відповідальність, має зворотну силу.)
♦ Власник мотоцикла відмовився надати його для того, щоб відвезти до лікарні людину, яка потрапила в аварію. Юнаки мотоцикл відібрали силою, проте повернули його власникові того ж дня
. (Відповідь: юнаки не будуть притягнуті до кримінальної чи адміністративної відповідальності, тому що вони діяли в стані крайньої необхідності.)
VI. Підсумки уроку
1. Учитель оцінює самостійну роботу учнів.
2. Учні самостійно підбивають підсумок уроку, використовуючи нові знання, які вони здобули в процесі уроку, демонструють розуміння змісту юридичної відповідальності, наводять приклади щодо юридичної відповідальності неповнолітніх.
VII. Домашнє завдання
1. Установити і записати до таблиці види юридичної відповідальності, яка настає в пропонованих ситуаціях:
Ситуація |
Вид юридичної відповідальності |
Крадіжка державного майна |
|
Несплата комунальних послуг |
|
Безквитковий проїзд у транспорті |
|
Невчасна поставка хліба до магазину |
|
Пошкодження парти в школі |
|
2. Указати вид юридичної відповідальності, про який ідеться у наведеному вислові:
Вид юридичної відповідальності, що полягає у застосуванні встановленого цивільним законодавством заходу примусового впливу до порушника цивільних прав та обов'язків.
а) адміністративна відповідальність;
б) цивільно-правова відповідальність;
в) кримінальна відповідальність;
г) конституційна відповідальність.
Право . Клас 9 . Урок № 7 . Дата __________.
Тема: Конституція — Основний Закон держави
Мета: ознайомити учнів з Основним Законом держави, структурою і основними положеннями Конституції України; висвітлити роль Конституції у житті нашої держави; розкрити структуру і повноваження законодавчої, виконавчої і судової влади; розвивати вміння працювати з юридичними документами; виховувати в учнів поважне ставлення до законів, закріплених Конституцією України.
Обладнання Конституція України,
Базові поняття й терміни: конституція, законодавча влада, виконавча влада, судова влада.
Тип уроку:комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний етап
► Перевірка домашнього завдання:
а) учитель проводить експрес-опитування щодо визначення понять: юридична відповідальність, види юридичної відповідальності;
б) перевіряє у зошитах заповнену вдома таблицю щодо видів юридичної відповідальності в пропонованих ситуаціях.
На цьому етапі уроку можна скористатися методом «Виграш у лотерею» (див. Додаток 1).
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
► Розповідь учителя
Конституція посідає особливе місце серед інших законів держави. Цей документ закріплює основні права, свободи та обов'язки громадян, державного ладу, розбудови держави; він визначає, як утворюються і діють органи влади. Конституція — фундамент для всіх законів у державі, найважливіший нормативно-правовий акт, який завжди допомагає захистити наші права.
III. Вивчення нового матеріалу
► Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Основний закон держави
Слово «конституція» у сучасну мову прийшло з латинської мови. Воно перекладається як «затвердження». У Стародавньому Римі конституціями називали окремі документи, які видавали імператори.
У сучасному розумінні конституція — це політичний, нормативно-правовий акт держави (основний закон), який закріплює основи суспільного ладу, державний устрій, систему, порядок утворення, принципи організації та діяльності державних органів, права та обов'язки громадян.
Конституція посідає особливе місце серед усіх законів держави. Цей документ закріплює основні права, свободи та обов'язки громадян, основи державного устрою, визначає, як утворюються та діють органи влади. Конституція — це фундамент для всіх законів у державі, найважливіший нормативно-правовий акт, який має особливі властивості:
♦ Конституція визначає права та обов'язки суб'єктів права, перспективу державного й суспільного розвитку; звертається до загальноприйнятих людських цінностей та виховує людину в дусі їх пошани.
♦ Конституція має високий ступінь стабільності, уносити до неї зміни можна тільки за дотримання певної процедури.
♦ Конституція — юридична база для українського законодавства. Закони не повинні вступати у суперечність з конституцією.
♦ Конституція має специфічний предмет правового регулювання — найважливіші суспільні відносини в державі.
♦ Конституція розробляється та приймається в особливому порядку.
♦ Конституція має високий рівень захисту з боку держави.
2. Структура Конституції України і зміст її окремих положень
Конституція України складається з преамбули (вступ), основної частини, яка охоплює тринадцять розділів, прикінцевих положень (розділ XIV) та перехідних положень (розділ XV), 161 статті.
Наша країна обрала шлях демократичного розвитку. Найважливішим етапом на цьому шляху і в державотворчому процесі стало прийняття на п'ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року Конституції — Основного Закону України. У преамбулі Конституції України визначено мету державного будівництва: «розвивати, укріплювати демократичну, соціальну, правову державу».
Демократична — це така держава, в якій народ бере участь в управлінні її справами.
Соціальна держава забезпечує кожній людині можливість повноцінного, здорового життя з гідним рівнем добробуту. Правовою називають державу, яка відповідає перед людиною за свою діяльність згідно із законом. Своєю Конституцією Україна проголосила, що вона прагне стати такою державою.
У Конституції записано, які права і свободи людини гарантовані державою, які органи влади є в Україні, що саме вони повинні робити, як територіально побудована наша держава, які обов'язки мають громадяни, та ін.
Конституцією України закріплюється право кожного громадянина держави на життя, працю, власність, освіту, медичне обслуговування, свободу віросповідання, свободу слова, право обирати й бути обраним до органів влади та інші. З положень цього документа витікають усі інші закони держави, і жоден з них не може суперечити Конституції України. Конституція України — основний та юридично найсильніший закон нашої держави.
3. Влада та її повноваження
Конституція України закріплює принцип розподілу влади на законодавчу, виконавчу та судову.
Законодавча влада приймає закони. У Верховній Раді України працюють депутати, обрані народом. Шляхом голосування вони приймають, змінюють чи скасовують закони, за якими живуть усі люди в Україні.
Виконавча влада забезпечує виконання цих законів; управління державою; підтримання порядку в державі; займається розвитком економіки. Найвищим (центральним) органом виконавчої влади в Україні є уряд — Кабінет Міністрів України.
У районах та областях управління здійснюють місцеві органи виконавчої влади — обласні та районні державні адміністрації/Такі ж органи є і в містах.
Судова влада забезпечує правосуддя в державі, що здійснюється судами. Суди розглядають будь-які спірні питання, що виникають між людьми, підприємствами, організаціями. Суди виносять вироки громадянам, винним у скоєнні злочинів.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
► Запитання для повторення й обговорення
1. Що таке Конституція?
2. У чому полягає відмінність Конституції від інших законодавчих актів?
3. Коли прийнято чинну Конституцію України?
4. Дайте характеристику структури Конституції України.
5. Які загальні засади існування української держави закріплено в Конституції України?
6. Яка роль і повноваження влади в державі?
► Завдання
Дайте характеристику нашої держави згідно з Конституцією України.
V, Самостійна робота учнів
► Робота з документом
1. Прочитайте ст. 1 Конституції України. Дайте визначення понять: суверенітет, правова держава, демократія.
2. Знайдіть у розділі І Конституції України вказівки на Державні символи України. Як ви вважаєте, навіщо вони потрібні?
3. Прочитайте розділ IV Конституції України. Які адміністративні одиниці в складі України ви можете назвати? На території якого району, області, населеного пункту розташована ваша домівка?
VI. Підсумки уроку
Оцінювання самостійної роботи учнів
Учитель узагальнює відповіді учнів, наводить визначення поняття «соціальна держава» і робить висновок, що характеристика України, яка надається в Конституції, визначає шлях розвитку нашої держави; указує, що положення Конституції підтверджують цю характеристику; наголошує на необхідності шанобливого ставлення до Державних символів України.
V!!. Домашнє завдання
1. Дайте визначення поняттям: конституція, законодавча влада, виконавча влада, судова влада.
2. Підготуйте повідомлення про Державний Герб України, Державний Прапор України, Державний Гімн України.