Алгебра, 7 лас
Тема: Графік функції
Мета:
- вдосконалювати та поглиблювати вміння та навички розв’язувати основні види завдань з теми, формувати уміння розв язувати сюжетні задачі на розпорядження власними та родинними фінансами;
-розвивати вміння застосовувати отримані знання при розв’язуванні прикладних задач; спостерігати, помічати закономірності, проводити міркування за аналогією; будувати й інтерпретувати математичну модель реальної ситуації, аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет, користуючись математичними методами, вміння аргументувати та відстоювати свою позицію;
-виховувати вміння співпрацювати в команді, ощадливість, поміркованість. Показувати значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві.
Обладнання: презентація, проектор, картки із тестовими завданнями
Хід уроку:
Історичні відомості про функцію, графіки ви вже чули, знаєте. Давайте з’ясуємо. Наскільки важливі знання з цієї теми. Небесні явища примусили фізиків і астрономів вивчати різні криві. Картографи зацікавились формою меридіанів і паралелей при різній проекції земної кулі на площину. Мореплавці вивчають лінію, по якій корабель перетинає всі мередіани під одним і тим же кутом. Інженери вивчають округи зубчатих кілець й інших деталей. Функційну залежність однієї величини від іншої вивчають і застосовують економісти, бізнесмени, підприємці. Недарма епіграфом до сьгоднішнього уроку я обрала слова:
« Немає жодної галузі людського знання, куди не входили б поняття про функції та їх графічне зображення»
(К, Ф. Лебединцев)
4. Актуалізація опорних знань:
1. Ігровий момент «Найрозумніший»
- Відповідність між змінними та , за якої кожному значенню змінної відповідає єдине значення змінної — це... (Функція).
- Змінна — ... (Аргумент).
- Змінна — ... (Функція, значення функції).
- Усі значення, яких набуває аргумент, утворюють... (область визначення функції).
- Усі значення, яких набуває функція при аргументах, взятих з області визначення функції, утворюють... (Область значень функції).
- Множина усіх точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенню аргументу, а ординати — відповідним значенням функції, називається... (Графіком функції).
- Коефіцієнти многочлена — це... (3; –2; –1; –2)
2.Виконання усних вправ:
а) Охарактеризуйте коефіцієнти k та b у рівнянні лінійної функції, якщо графік цієї функції, зображений схематично, має вигляд: (Слайд 3)
б) Задано функції (Слайд 4):
1);2) ; 3) ; 4) ; 5) ; 6)
в) Визначте, як розміщені графіки функцій (Слайд 5):
1) і ;
2) і ;
3) і ;
4) і .
5. Розв язування задач
Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про енергозбереження та обговоримо, що кожен з нас може зробити , щоб зменшити використання електроенергії та скоротити витрати сімейного бюджету на неї.
Так, ви праві, виробництво електроенергії потребує значних матеріальних затрат, а на її використання кожна родина витрачає певну частку сімейного бюджету.
.До сьогодняшнього урок я просила Олену, щоб вона з дозволу батьків з абонентської книжки виписала, скільки її родина використала електроенергії за 2020 рік. Ці дані я записала до таблиці.(Слайд 6)
Міс |
с |
л |
б |
к |
т |
ч |
л |
с |
в |
ж |
л |
г |
К-сть ел-ї кВт |
150 |
200 |
180 |
150 |
140 |
100 |
100 |
110 |
120 |
150 |
180 |
200 |
Сума |
252 |
336 |
304 |
252 |
235 |
168 |
168 |
185 |
202 |
252 |
304 |
336 |
Давайте з вами порахуємо, скільки грошей сім я витрачала щомісячно.
Тепер об єднаємось у дві групи:
(Слайд 7,8)
За графіком установіть:
а) область визначення функції;
б) область значень функції;
в) за який місяць використано електроенергії найменше? Найбільше?
г) скільки використано за червень? За жовтень?
д) коли було використано більше і на скільки у травні чи вересні?
За графіком установіть:
а) область визначення функції;
б) область значень функції;
в) за який місяць витрачено коштів найменше? Найбільше?
г) скільки витрачено за грудень? За серпень?
д) коли було витрачено менше і на скільки у квітні чи у липні?
Задача № 2 (Слайд 9)
Наташа зателефонувала до Вікторії рівно о 14 годині і проговорила з нею на кухні цілу годину . А коли закінчила розмову і зайшла до кімнати, мама зробила дівчині зауваження про те, що, розмовляючи по телефону на кухні, дочка не вимкнула світло і телевізор в кімнаті. Наталка образилась і сказала: «Нічого ж поганого не сталося?» Обчисліть, скільки коштів витратить даремно родина, якщо щодня забуватиме на 1 годину вимикати люстру з 4 лампочками на 100 Вт і телевізор на 150 Вт, за місяць і за рік?
Побудуйте графік.
Обговоріть у своїх групах такі питання:
-Чому проблема енергозбереження є особливо актуальною в сучасному світі?
- Яким чином можна скоротити витрати сімейного бюджету на електроенергію?
- Від кого, на вашу думку залежить вирішення проблеми енергозбереження ?
- Що, на вашу думку, можете зробити ви для зменшення фінансових витрат на електроенергію?
Таким чином, кожен з нас повинен приймати особисту участь та відповідальність за фінансове становище родини.
6.Підсумок уроку:
Виконати тестові завдання. (Слайд 10)
Тема: «Лінійна функція»
1. Виберіть формулу, якою задають лінійну функцію.
а) у=kx+b;б) y=ax2+bx+c; в) у=х3; г) інша відповідь.
2. Яка з функцій є лінійною?
а) у=7x-6;б) y=8x2; в) у=12х3- 90; г) інша відповідь.
3 Яка з функцій є прямою пропорційністю:
а) у = 5; б) у = - х; в) у = - х; г) у = - 2х + 4?
4. Координати скількох точок треба знати, щоб побудувати графік лінійної функції?
а) трьох; б) двох; в) однієї; г) п’яти.
5 Не виконуючи побудови, знайти нулі функції: у = - 0,5х + 4.
а) 0; б) 4; в) 8; г) – 6.
6. У лінійної функції k > 0. Який кут нахилу утворює пряма з додатним напрямом осі ОХ.
а) розгорнутий; б) прямий; в) гострий; г) тупий
Релаксація (Слайд 11)
Поділіться, що нового ви дізналися на уроці, які отримали враження, емоції від нашого сьогоднішнього уроку.
1) Продовжте речення: (Учні висловлюються по черзі, починаючи речення з слів, записаних на розвороті дошки)
На цьому уроці….
Для мене було….
Я навчився….
Я дізнався….
Вікористані джерела:
Алгебра. Підручник для 7 класу загальноосвіт. навч. закл./ А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір — Х.: «Гімназія», 2015
Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас» с. 214-217
Ж. «Математика в школах України» № 19-21 2017 р.
Фізична хвилинка(2 хв), музика
А зараз ми з вами проведемо фізкультхвилинку.
1.В.п. - сидячи, руки на поясі. Повернути голову праворуч, подивитися на лікоть правої руки, повернути голову ліворуч, подивитися на лікоть лівої руки, повернутися в в.п. Повторити 3 рази.
2. В.п. - сидячи, відкинувшись на спинку стільця, прикрити повіки, міцно зажмурити очі. Відкрити повіки, поморгати. Повторити 4 рази.
3. В.п. - відкинувшись на спинку стільця. По 4 рази, не повертаючи голови, очима водимо вгору - вниз, потім ліворуч - праворуч, 4 рази малюємо очима знак нескінченності.
4. Помасажуйте мочки вух, цей масаж поліпшить ваш зір і активізує роботу головного мозку.
Наташа зателефонувала до Вікторії рівно о 14 годині і проговорила з нею на кухні цілу годину . А коли закінчила розмову і зайшла до кімнати, мама зробила дівчині зауваження про те, що, розмовляючи по телефону на кухні, дочка не вимкнула світло і телевізор в кімнаті. Наталка образилась і сказала: «Нічого ж поганого не сталося?» Обчисліть, скільки коштів витратить даремно родина, якщо щодня забуватиме на 1 годину вимикати люстру з 4 лампочками на 100 Вт і телевізор на 150 Вт, за місяць і за рік?