Відведений час
Організаційна частина:
|
2-3 хв. |
Актуалізація опорних знань:
|
10 хв. |
Повідомлення теми, формування мети та основних завдань:
|
до 5хв.
|
План
Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
|
до 40хв.
10 хв. |
Підведення підсумків:
|
5 хв. |
Домашнє завдання: підготувати доповідь по біографії Генріка Ібсена, читати п’єсу «Ляльковий дім». |
2-3 хв. |
Затверджено на засіданні МЦК філологічних дисциплін
Протокол № від «__»___________20__ року.
Голова предметної (циклової) комісії
___________________
Погоджено: методист коледжу ________________ «__»_______20___ р. |
Затверджую: заступник директора з навчальної роботи _________ «__»________20___р.
|
ПЛАН-СХЕМА ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ
Вид заняття: |
комбіноване |
Дисципліна: |
зарубіжна література |
Тема заняття: |
З англійської літератури: Оскар Уайльд, роман «Портрет Доріана Грея» |
Мета заняття |
|
навчальна: |
ознайомити студентів із життєвим та творчим шляхом Оскара Уайльда; засвоїти поняття «естетизм», «гедонізм», «інтелектуальна проза»; |
розвиваюча: |
розвивати уміння критично мислити і давати власну оцінку; |
виховна: |
виховувати естетичні смаки та збалансовувати поняття «внутрішня краса» і «зовнішня краса», виховувати культуру мовлення, привчати до роботи в мікрогрупах. |
Мета відкритого заняття: |
показати методику проведення лекційного заняття у поєднанні із демонстраційними методами навчання. |
Тип заняття: |
засвоєння нових знань
|
Методи заняття: |
бесіда, доповідь, демонстрація, елементи проектної діяльності студентів, робота в малих групах, конспектування, складання узагальнюючої таблиці, відеогра, тестування. |
Міжпредметні зв’язки: |
культурологія, етика ділового спілкування, психологія, історія. |
Наочні посібники: |
слайд-шоу презентація «З англійської літератури: О.Уйльд, роман «Портрет Доріана Грея», відеоролики із х/ф «Портрет Доріана Грея», таблиця «Терези». |
Роздаткові матеріали: |
Картки (№1-№4) для аналізу Доріана, Безіла, Генрі та Оскара Уйльда, анкети для тесту за темою. |
Технічні засоби навчання: |
мультимедійний екран, проектор. |
Навчальне місце: |
аудиторія 216 |
|
|
|
|
|
|
ХІД ЗАНЯТТЯ:
І.Оголошення теми, мети та завдань заняття
Вступне слово викладача.
Сьогодні ми зробимо ще один крок назустріч пізнанню себе. І нашим провідником у цьому буде Оскар Уайльд. Доля цього вишуканого бунтівника, котрий стверджував, ніби справжній рецепт щастя – лише в гонитві за красою і насолодою, довела, що рецепт із Парнасу «не спрацював». Принц Парадоксу, як називали його сучасники, шукав красу – і знаходив її. А краса врешті-решт понівечила його життя.
Оскар Уайльд пізнав вершину слави і безодню падіння. Він належить до тих митців, яких спочатку називають «забутими і невизнаними», а потім «поверненими і культовими». Епатуючою була поведінка письменника, трагічною –його смерть, незвичними і неприйнятими суспільством – його твори. О. Уайльд любив контрасти, завжди балансував між витонченим і скандальним, реальним і уявним. Навмисно доводячи усталені принципи до абсурду, письменник намагався врятувати суспільство від духовного занепаду, байдужості та сліпої віри в прописні істини.
ІІ. Актуалізація опорних понять.
Натуралізм – літературний напрям, який виник у західноєвропейській літературі в 70-х pp. і розповсюдився у 80–90-х pp. XIX ст. Програму натуралізму сформулював Е. Золя в книзі «Експериментальний роман» (1880), Натуралізм трактував життя з позицій біологізму; характер людини, з погляду натуралістів, залежить від спадковості, фізіологічних чинників. Натуралісти прагнули з науковою точністю описувати зовнішній вигляд людини, події, середовище, відмовляючись від їх художньої інтерпретації. Натуралізм відкрив для мистецтва нові галузі (біологічні аспекти людського існування, життя міських низів, людина і виробництво), однак не давав можливості створювати узагальнюючі картини та образи, тому логічним був шлях письменників від натуралізму до символізму й імпресіонізму. В літературі XX ст. традиції натуралізму посідають помітне місце. Натуралістичний досвід сміливого відображення непривабливих явищ дійсності був використаний багатьма письменниками (Анрі Барбюс, Теодор Драйзер, Борис Пільняк).
Декаданс (фр. dekadance – занепад) – культурне та ідеологічне явище кінця ХІХ – початку ХХ століття.
ІІІ. Основний зміст заняття.
Який з них ви взяли б за основу заняття і чому?
Чи запропонували б його після вивчення теми наприкінці заняття? Поясність свій вибір.
(Запишіть в зошит вибраний вами епіграф до уроку).
Визначення із студентами мети та очікуваних результатів заняття.
По черзі студенти представляють біографію О.Уайльда. Всі інші по ходу розповіді розташовують перелік основних рис характеру письменника відповідно до того позитивні чи негативні ці ознаки на терезах.
Біографія письменника О.Уайльда
Оскар – Фінгал – О’Флаерті – Уілс – Уайльд народився 16 жовтня 1854р. (15 жовтня 1856р.) в сім’ї дублінського лікаря-офтальмолога (окуліста). Людина обдарована: археолог-аматор, видавець журналу, знавець кельтського фольклору, письменник. Мати була теж оригіналкою Джейн Елдж письменниця, відома під псевдонімом «Сперанца» (Надія). В домі часто були поетичні вечори, гучні банкети, де збиралися цікаві, творчо обдаровані люди, які обговорювали патріотичні ідеї звільнення Ірландії. Леді Джейн завжди супроводжував хлопчик з довгим волоссям та дорослим поглядом – це був майбутній «Король життя», який пішов далі від своїх батьків.
В одинадцять років його віддали до дублінської школи, а після закінчення до Трініті-коледжу. Усі три роки він ні з ким не приятелював, був самотнім, бо не терпів грубості, байдужості до краси. Існує легенда, як ні на кого не схожого Оскара школярі потягли на розправу та побили на високому пагорбі. В забрудненому вбранні, подряпаний до крові, Оскар, знявши з голови циліндр, вказав на краєвид, який відкрився з пагорба, і вигукнув: «Який звідси чудовий краєвид!»
Навчався відмінно і закінчив коледж із золотою медаллю. Це відкрило йому двері до Оксфордського університету, який нагадував на той час Аристократичний клуб молоді. Одягався вишукано, мав витончені манери, жести.
Бачивши постійно за вікном жебрака в лахміттях, Оскар з ним пішов до найкращого кравця й одягнув його за останньою модою, а потім, де треба було, прорізав дірки і зробив гармонійні плями.
В Оксфорді О.Уайльд перейнявся поглядами Джона Раскіна та Волтера Пейтера і став членом елітного клубу знавців мистецтва (в яких уславлялася краса в усіх її проявах). З естетики Д.Раскіна і В.Пейтера митець засвоїв положення, що мудрість досягається лише через досвід, «те, що дійсно треба знати, не розтлумачить ніхто». Саме на такому ґрунті зародився естетичний рух, який ототожнювався в Англії з ім’ям О.Уайльда, якого називали Апостолом Естетизму.
В 24 роки Уайльд отримав літературну премію за поезію «Равена», читаючи її зі сцени, вперше почув оплески на свою честь. Ексцентричний, оригінальний в одязі, поведінці, рухах, манерах він шокує консервативних англійців і на таку реакцію очікує.
1881р. – збірка «Вірші» - «це векселі, яких ніколи не оплачують». У 1882р. Оскар вирушив на «завоювання» Америки, читаючи блискучі лекції про англійське мистецтво ХІХст. Зустрічався з Генрі Лонгфелло, Волтом Вітменом. Повернувшись до Ірландії, читає лекції в Дублінському університеті та знайомиться з майбутньою дружиною – Констанцією Ллойд, дочкою адвоката. 29 травня 1884р. вони обвінчалися. Перші роки щасливі: народження 2 синів – Сиріла і Вів’єна.
У 80-ті роки відбулося становлення Уайльда як журналіста. Він редагує журнал «Світ жінки». Його запрошують до англійських салонів як неперевершеного співрозмовника. Крихтами зі столу Уайльдової дотепності живилася не одна письменницька кар’єра. Хоча його талантом живилися інші, О.Уайльд залишив чималу літературну спадщину.
Письменник звертається до драматургії 1892р. приніс успіх і визнання – комедія «Віяло леді Уїндемір», «Саломея» (1894р.), п’єса «Ідеальний чоловік», «Як важливо бути серйозним» (1894р.).
Письменник живе, насолоджуючись життям, беручи для себе філософію гедонізму. Але незабаром один із його парадоксів стане пророчим: «Життєвий шлях генія був би недосконалим і безглуздим без трагедії під кінець: хто живе повною мірою, мусить бути розп’ятий». Силу цих слів письменник зміг повною мірою відчути на собі.
У 1897р. О.Уайльда звільнено з в’язниці. Повернення до колишнього життя не відбулося. Зачинилися всі двері Англії. Сім’я і друзі зреклися його. Книги не друкувалися і вилучалися із бібліотек. В1897р. – твір «Балада Редінзької в’язниці». Оселяється в Парижі. Матеріальна і духовна скрута.
В останньому творі «Сповіді із в’язниці», тобто «З глибини», він пише: «Тільки Любов, якою б вона не була, може пояснити той неймовірний надлишок страждання, яким переповнений світ». Людина стоїть на краю безодні, з глибини могили, з темряви смерті звертається до Бога з каяттям.
30 листопада 1900р. помер О.Уайльд. Поховано його на цвинтарі для бідняків, а потім, завдяки П.Россу, перепоховано на кладовищі Пер-Лашезу в 1909 р., де встановлено пам’ятник.
Естетизм – назва літературно-мистецьких течій, представники яких у своїх творах стверджували, що мистецтво у своїх художніх формах автономне від дійсності і що тільки воно здатне утверджувати красу (схильність до краси).
Гедонізм (філософія насолоди) – філософсько-естетичне вчення, де насолода, задоволення – найвище благо. Саме до цього повинна прагнути людина в житті.
Своє творче кредо, свою філософію мистецтва краси, теорію естетики О.Уайльд виклав у книзі «Задуми» (1891р.), зокрема у трактаті «Занепад мистецтва брехні», побудованому у формі діалогу. Прибічник «чистого мистецтва», він не лише був переконаний, що мистецтво розвивається за власними законами, а й ставив життя у залежність від мистецтва. Так, на його думку, песимізм був вигаданий Гамлетом, нігіліста вигадав Тургенєв, а все ХІХ століття вигадане Бальзаком.
Естетичні погляди письменника.
Для того, щоб визначити автобіографічні риси роману «Портрет Доріана Грея», ви повинні заповнити картки у чотирьох варіантах: Доріан Грей, Безіл Голуорд, Генрі Уоттон, Оскар Вайльд. Група ділиться на 4 групи по 5 осіб у кожній.
Висновок:
7.Відеогра.
Студенти продивляються уривки із художнього фільму і здогадуються про кого з героїв йдеться, відповідають на питання.
IV. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
1. Який епіграф ви обрали на початку заняття, чому?
2. Поділіться враженнями від почутого на уроці, використавши такий алгоритм:
3.Тестування, взаємоперевірка.
V. Підведення підсумків.
Виставлення оцінок.
VІ. Домашнє завдання: підготувати доповідь по біографії Генріка Ібсена, читати п’єсу «Ляльковий дім».