Тема. Іграшки
Мета:
Can you see…? This is a red…;
Обладнання: м’яч , комп’ютер з слайдами 1-8 за темою «Іграшки», картки з буквами Mm, Nn.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання. Повідомлення теми та мети уроку
T: Good morning, children. Look around. Some of you are boys and some of you are girls. Boys, raise your hands. Girls, raise your hands. Are you ready for the lesson? Let us greet each other.(Pupils say “hello” to each other.)
Діти, сьогодні ми помандруємо у Лапландію. Ви знаєте, що це країна Санта Клауса. Там є дуже велика фабрика, на якій працюють ельфи. А що це за фабрика? Що там виготовляють? Так, на цій фабриці ельфи виготовляють іграшки, якими ви так любите гратися. Саме про них ми будемо сьогодні говорити.
2. Фонетична зарядка
T: Let’s do exercises for our tongue. Ihor, come up to the blackboard and write down the transcription of the sounds you will hear. Listen to the story.
Mr Tongue не любить довго спати. Він прокидається раненько, відкриває вікно [w]. Погода чудова, і він вигукнув[a:] Швиденько робить ранкову зарядку – язик до верхніх зубів, язик до нижніх зубів; прибирає в кімнаті: вибиває килим [p-b, p-b] , трохи попрацював пилососом [ t-d, t-d] , протер дзеркало [ h-h]; поснідав: п’є чай, але чай гарячий, і Mr Tongue його студить [ f-v, f-v]. Вибіг з будинку. Яка чудова погода! Поспішає до школи. Перший урок – англійська мова. Його улюблені звуки [ s-z]
T: Do you like my story? Children, look at the blackboard. Are there all the sounds I mentioned? Now, let’s pronounce the words with these sounds.
II.Основна частина уроку
Brain-testing fun
Учитель бере м’яч і пояснює правила гри.
Teacher: I have got a ball. I ask a question and throw the ball. You catch the ball and answer my question. Ready, steady, go! What colour is my desk? Can you see a red pen? How many pencils have you got?
Teacher: Do you like to play. Of course, you do! Давайте пригадаємо назви іграшок, які ми з вами вже вивчили.
Pupils: A doll, a tennis set, a ball, a cat, a dog.
Teacher: Our Friend Smilyk has a birthday. We have presents for him.Але, щоб Смайлик не здогадався, діти зашифрували всі назви – замінили в них букви цифрами. Внизу є ключ. Girls are in the first group, boys are in the second group. Who will be the winner?
( Слайд №1)
(Слайди № 2-7)
1) Учитель показує слайди з малюнками іграшок та по черзі називає їх англійською, заохочує учнів повторювати за ним. Серед іграшок будуть і ті, які для учнів вже знайомі.
Teacher: A ball, a doll, a robot, a toy car, a plane, a kite.
Учитель повторює кожне слово 3-4 рази й кожного разу показує слайд.
2) Учитель використовує різні стилі вимови нових слів: голосно, пошепки, швидкою, повільно, сумно, весело.
4 Закріплення лексичного матеріалу.
Teacher (show a card of a white toy car): Listen. If my sentence is good – repeat after me. If my sentence is not good – stand up and turn around. Let’s try! I have got a toy car.
Pupils (with the teacher’s help): I have got a toy car.
Teacher (show the slide of a kite): I have got a doll.
Pupils stand up and turn around. The teacher also does it to show an example.
Якщо діти добре виконують завдання, учитель може викликати одного учня для того, щоб він говорив речення, а клас буде повторювати тільки правильні речення.
2) Гра «Поламаний телефон»
Учитель ділить клас на дві команди. Підходить до першого учня одної команди і на вушко каже слово, той у свою чергу повинен передати почуте слово іншому учню своєї команди. Виграє та команда, в якої останній учасник правильно вимовить сказане вчителем слово.
5.Практика аудіювання та усного мовлення
Обговорення малюнків у підручнику рідною мовою. Якими іграшками граються дітки?
6. Фізкультхвилинка
Head and shoulders
Knees and toes, knees and toes,
Head and shoulders
Knees and toes, knees and toes,
Head and shoulders
Knees and toes, knees and toes,
Head and shoulders
Knees and toes, knees and toes,
Eye and ear and mouth and nose.
7. Письмове завдання
Учитель показує букви Mm, Nn. Учитель просить учнів відкрити зошити з прописами та дає завдання прописати дві літери. Поки учні прописують учитель називає ці літери та спонукає учнів повторювати їх назву, поки вони пишуть.
8. Творчий проект «Make a toy»
Повторення кольорів
Учитель роздає шаблони вивчених іграшок. Учні приносять на заняття олівці та розфарбовують їх.
Діти виходять до дошки й демонструють свій проект.
ІІІ. Заключна частина уроку.
Teacher: Do you like crosswords? The pictures of the toys will help you to write the word.
(Слайд № 8)
Діти ланцюжком прощаються один з одним.
Цілі: активізувати вживання в мовленні учнів лексичних одиниць з теми «Лондон»; практикувати учнів в аудіюванні тематичного тексту, вдосконалювати навички читання, письма; автоматизувати навички та вміння виконувати тестові завдання, навчати утворювати ступені порівняння багатоскладових прикметників; поглибити знання учнів про визначні місця Лондона; виховувати повагу до памяток культури й потребу в пізнанні світової культури.
Тип уроку: нетрадиційний, урок-подорож.
Обладнання уроку: підручник, робочий зошит, карта Великобританії, тематичні плакати, ілюстрація визначних місць Лондона, фото членів королівської родини, граматична таблиця, роздавальний матеріал, картки-«блискавки» зі словами, тестові завдання, лялька-«фея».
ХІД УРОКУ
І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНОЗЕМНОГО МОВЛЕННЯ
T: What a lovely morning! Hello children!
Ch: Hello! How are you!
How do you do
We are glad to meet you!
We are glad to greet you!
Hello! Hello! Hello!
T: What’s the day today?
A SONG “WHAT’S THE DAY TODAY”
Just a moment you,
Just a moment they
Sorry, by the way,
Sorry, by the way,
What’s the day today?
What’s the day today?
Tell me, please, I say
Tell me, please, I say
Refrain: Friday is today
Friday is today.
Everything’s OK
Everything’s OK
Friday is today.
Friday is today.
Happy, happy day!
Happy, happy day!
T: I’m sure it is a happy day because today we’ll have an unusual and a very interesting lesson. I hope we’ll have a wonderful time together. We are going to travel to the country which is situated on a wet cold island…
T: But what can we do in London? (Use the table, give your answers)
I want
T: Before leaving for London let us train some words. Repeat after me:
Great Britain
London
St. Paul’s Cathedral
Big Ben
Buckingham Palace
Tower Bridge
Regent’s Park
Westminster Abbey
Tower of London
The Houses of Parliament
Trafalgar Square
Underground (Tube)
Her Majesty the Queen Elizabeth II
T: Answer my question, please
T: Very nice.
I see you are ready to visit one of the most beautiful and famous cities and to make a tour around it.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
T: Let’s start our journey. But how can we get there?
Which is the fastest way of traveling?
T: Of course, by plane.
Our Fairy will help us to make our imaginary trip. She can make wonders.
Fairy: Fasten seats belts!
Close your eyes!
1,2,3…
Open your eyes!
We are in London!
T: So, let’s read the text “London”
Are the following statements true or false?
T: Hands up! Clap! Clap !Clap!
Hands down! Shake! Shake! Shake!
Hands forward! Clap! Clap! Clap!
Hands down! Shake! Shake! Shake!
Hands on hips! Jump! Jump! Jump!
Hop! Hop! Hop! Stop!
A SONG “ HOW DO YOU LIVE?”
How do you live?
How do you live?
How do you go?
How do you go?
How do you eat?
How do you sleep?
How do you wash?
How do you wash?
How do you dance?
How do you dance?
How do you clean?
How do you clean?
How do you run?
How do you jump?
How do you swim?
How do you draw?
Ступені порівняння багатоскладових прикметників
Виконання впр. 3, с. 39. (Робочий зошит)
Заповніть пропуски в таблиці:
сomfortable strong beautiful tall interesting weak
good |
More comfortable Stronger
taller |
The most comfortable The strongest The most beautiful
The most famous |
T: Let us play the guessing game. Guess the names of places of interest. Divide into two teams.
T: Choose and complete
a) St. Paul’s Cathedral
b) The London Zoo
c) The Tower of London
2) The Queen lives in … .
a) The Tower of London
b) Buckingham Palace
c) Westminster Abbey
T: Children, we have a chance to make an excursion about Buckingham Palace and to listen to some sensational informational about Queen’s home.
Buckingham Palace
This famous palace, first built in 1703, is in the centre of London. It is two places, not one. It is a family house, where children play and grow up. It is also the place, where presidents, kings and politicians go to meet the Queen.
Buckingham Palace is like a small town, with a police station, two post offices, a hospital, a bar, two sport clubs, a disco, a cinema, and a swimming pool. There are 600 rooms and three miles of red carpet.
Two men work full time to look after the 300 clocks. About 700 people work in the Palace.
When the Queen gets up in the morning, seven people look after her. One starts her bath, one prepares her clothes, and one feeds the Royal dogs. She has eight or nine dogs, and they sleep in their own bedroom near the Queen’s bedroom. Two people bring her breakfast. The Queen has coffee from Harrods, toasts and eggs.
When the Queen invites a lot of people for dinner it takes three days to prepare the table and three days to do the washing up.
Everybody has five glasses: one for red vine, one for white one, one for water, one for port, and one for liqueur.
When the Queen finishes her food, everybody finishes.
Виконання тестового завдання. Робота в парах.
Choose the correct answer.
1) The Buckingham Palace was built in:
a) 1704; b) 1700; c) 1703.
2) This Palace is like…
a) a small town; b) a big town; c) a small village.
3) … men look after the 300 clocks
a) ten; b) three; c) two.
4) The Queen has … dogs
a) seven or eight;
b) eight or nine;
c) eight.
5) The dogs sleep…
a) in the Queen’s bedroom;
b) in the yard;
c) in their own bedroom.
6) How many glasses does everybody have?
a) four; b) five; c) six.
7) When the Queen finishes her food everybody:
a) continues to eat;
b) stands up;
c) finishes eating.
Put “+” near the correct statements and “-“ near the wrong ones.
T: Travelling is always exciting. Even if it is an imaginary trip. We have learned many interesting things about sights of London and got a lot of impressions.
But it’s high time to come back home because “East or West – home is best”.
ІІІ. ЗАВЕРШАЛЬНА ЧАСТИНА УРОКУ
Підготувати розповідь про визначні місця Лондона.
T: Dear, friends! You were very active today and I’m satisfied with your answers. I hope you liked today’s lesson. I want to finish our lesson with the words:
“ He that travels far knows much”.
So, our lesson is over. Stand up! Good bye!