Біологія, 6 клас
Тема: Покритонасінні (Родина Капустяні, або Хрестоцвіті)
Мета: сформувати в учнів поняття про основні ознаки рослин родини Хрестоцвіті; розвивати вміння складати паспорт родин, вміння порівнювати практичну цінність різних представників хрестоцвітих; виховувати емоційно-естетичне сприйняття природи.
Біологія, 6 клас
Урок №
Тема: Покритонасінні (Родина Капустяні, або Хрестоцвіті)
Мета: сформувати в учнів поняття про основні ознаки рослин родини Хрестоцвіті; розвивати вміння складати паспорт родин, вміння порівнювати практичну цінність різних представників хрестоцвітих; виховувати емоційно-естетичне сприйняття природи.
Обладнання: таблиця класів Однодольні та Дводольні, зображення рослин, гербарні зразки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Запитання-відповідь»
1. Які ознаки характерні для квіткових рослин?
2. За якою головною ознакою поділяють на класи квіткові рослини?
3. Які ознаки характерні для рослин класу Дводольні?
4. Що характерно для представників класу Однодольні?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Усі ви добре знаєте таку рослину, як капуста. Назва цієї рослини й зумовила назву родини, до якої вона належить. А чи знаєте ви, звідки походить сама назва капуста? Слово «капуста» походить від давньокельтського кап - голова. Більшість видів родини Капустяні, або Хрестоцвіті, зростає в місцевостях із помірним та холодним кліматом. Відомо понад 3 тис. видів рослин цієї родини. Це переважно одно-, дво- чи багаторічні трав'янисті рослини й лише зрідка напівкущі.
Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Сприйняття та осмислення нових знань
(заповнення паспорту родини Капустяні з одночасним поясненням, демонстрацією зображень рослин, гербарних зразків)
Паспорт родини Хрестоцвіті.
Відомо ~ 3 тис. видів.
Життєва форма – переважно трав`янисті рослини, іноді напівкущики.
Коренева система – стрижнева, у деяких видозмінюється на коренеплід.
Листки – прості, без прилистків.
Листорозташування – почергове, прикоренева розетка.
Квітки – зібрані в суцвіття щиток, китиця.
Плід – стрючок, стрючечок.
Формула квітки:
Ч4П4Т2+4М1
Де:
- кількість площин симетрії;
- двостатева або одностатева квітка
(тичинки і маточки) (тільки тичинки або маточки)
Ч - чашолистки
П - пелюстки (віночок)
Т - тичинки
М - маточка
Представники: капуста, редис, хрін, гірчиця, ріпак, левкой, грицики, гикавка, редька, суріпиця, рижій.
Це переважно одно-, дво- чи багаторічні трав'янисті рослини й лише зрідка напівкущі. Напівкущі відрізняються від кущів тим, що їхні пагони дерев'яніють лише у багаторічній нижній частині, від якої щороку відростають однорічні трав'янисті пагони.
Коренева система у представників родини Капустяні стрижнева. У деяких представників (редису, редьки, ріпи) головний корінь видозмінений на коренеплід. Розташування листків на стеблі почергове, або ж вони зібрані в прикореневу розетку.
Квітка має подвійну оцвітину. Чашечка складається з чотирьох вільних чашолистків, а віночок з чотирьох вільних пелюсток, розташованих хрест-навхрест (звідки й походить друга назва цієї родини - Хрестоцвіті). Квітка має шість тичинок (з яких дві коротші) та одну маточку.
Біля квіток капустяних завжди можна побачити комах-запилювачів: бджіл, джмелів та інших. Це тому, що рослини цієї родини - добрі медоноси. Квітки здебільшого зібрані в суцвіття китицю, що робить їх краще помітними для запилювачів. Плід - стручок або стручечок.
2. Значення представників родини Капустяні у природі та господарстві людини.
Представників родини Капустяні з давніх-давен людина вирощує як овочеві (наприклад, капусту, редис, турнепс, хрін), олійні (ріпак, гірчицю, рижій) або декоративні (наприклад, левкой) культури. Серед хрестоцвітих є й багато таких, які застосовують у медичній практиці (наприклад, гірчицю, хрін, редьку, капусту, рижій). Деякі з них - бур'яни (грицики, гикавка, талабан та ін.). Проте, наприклад, у Китаї грицики вже понад 100 років вирощують як овочеву культуру. У медицині грицики слугують сильним кровоспинним засобом. Тому цю рослину заготовляють і продають в аптеках у висушеному вигляді.
В Україні вирощують капусту городню, або білоголовкову. Ця рослина посідає перше місце в овочівництві нашої країни. Це дворічна рослина. Капуста надзвичайно багата на корисні для організму людини сполуки, які визначають її поживні та лікувальні властивості. У ній багато вітамінів, мінеральних елементів (Калію, Фосфору, Феруму). Особливо багата капуста на вітамін С, якого в ній міститься стільки само, як і в лимонах та апельсинах.
Інші види капусти, попри їхні високі споживчо-лікувальні властивості, вирощують не так широко. Так, капусту червоноголовкову використовують для приготування салатів. Капуста кольрабі вражає оригінальністю форми: вона має коротке кулеподібно потовщене стебло (надземну бульбу) з листками. Кольрабі багата на вітаміни та мінеральні елементи (Кальцій, Фосфор) і тому особливо потрібна дітям для розвитку кісток скелета. У капусти цвітної споживають зрослі між собою недозрілі суцвіття, які разом утворюють своєрідну головку. Капуста брюссельська створена у Бельгії, її легко впізнати за численними невеличкими головками на довгому стеблі у пазухах листків. З усіх видів капуст брюссельська найбагатша на вітаміни В і С. Довгасту пухку головку утворює капуста пекінська. Вживають її так само, як і капусту білоголовкову.
Усім відомі такі рослини, як редис і редька. Вони дуже близькі між собою за харчовими та лікувальними якостями. Редис належить до найбільш ранніх овочів. Його червоні чи білі коренеплоди багаті на вітаміни та мінеральні речовини.
Гірчиця - однорічна рослина, насіння якої містить до 49 % олії, яку застосовують для продовольчих та технічних потреб, а з макухи гірчиці виготовляють гірчичний порошок. Деякі її сорти вирощують як салатну культуру.
V. Узагальнення, систематизація та закріплення знань
1. Назвіть видозміни вегетативних органів представників родини Капустяні.
2. Які особливості будови та суцвіття капустяних?
3. Які типи плодів утворюють капустяні?
4. Яке господарське значення хрестоцвітих?
VІ. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати конспект, дати відповідь на питання: - як отримати насіння білокачанної капусти?; - квітки (суцвіття) якої рослини людина вживає в їжу?