Урок підготувала Голинська Любов Михайлівна, вчитель
Калуського ліцею №10 Івано – Франківської області Конспект уроку з біології для 6 класу на тему:
«Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами».
Мета: розширити знання учнів про різноманітність одноклітинних твариноподібних організмів; ознайомити з паразитичними формами та їхнім впливом на інші живі організми;
розвивати уміння спостерігати, вміння самостійно працювати з текстом і малюнками підручника, опорним конспектом, розвивати практичні навички роботи школярів із оптичними приладами; формувати науковий підхід до вивчення і пізнання живої природи. виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища та власного здоров’я.
Обладнання: мікроскопи, м/п «Найпростіших», опорний конспект, таблиці «Найпростіші», таблиця «Різноманітність найпростіших», слайди «Різноманітність паразитичних найпростіших»: «Дизентерійна амеба», «Лейшманія», «Трипаносома», «Зруйновані клітини крові людини малярійним плазмодієм». Цикл розвитку малярійного плазмодія
Тип уроку: комбінований.
Міжпредметні зв’язки: медицина, мікробіологія, географія.
«Я насмілюся стверджувати, що з усіх знань це найкорисніше для нас знання – знання природи, її законів»
Ж-Б Ламарк.
Хід уроку. І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Світ науки… Дивовижний світ… Світ загадок і таємниць, які розкриваються тільки допитливим, спостережливим, уважним.
1). Робота учнів із мікропепаратами.
Учням пропонується розглянути запропоновані мікропрепарати невідомих одноклітинних тварин ( амеби протей, інфузорія туфелька) Проведіть лабораторне дослідження:
ØВстановіть видову назву тварини; Ø Вкажіть спосіб руху вашої тварини; Ø Вкажіть спосіб живлення.
Свої спостереження запишіть в опорний конспект в ті місця, які виділені ??
(див. Додаток 2)
2). Прослухайте оповідання «Чомучко у ставку» (див.Додаток 1).
ØСкажіть, чи зустрівся Чомучко у ставку із тваринкою, яку ви щойно розглянули в об’єктиві мікроскопу? ( Окремі діти звітують про своє дослідження та записи в опорному конспекті).
ØПро які інші особливості життєдіяльності досліджуваних тварини ви дізналися із оповідання? ( подразливість, дихання)
ØЧи знаєте ви, що то за загадковий листочок зустрівся Чомучку?
( вивчатимемо на наступному уроці).
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми зіграємо роль невтомних дослідників і продовжимо наше знайомство із особливостями будови, способом життя та значенням одноклітинних тварин. Тож запишіть тему уроку:
«Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами».
Бесіда:
- Чи маємо ми право стверджувати «Одна клітина – цілісний організм»?
- Як ви розумієте вислів «Живі організми можуть існувати тільки тоді, коли між організмом і довкіллям обмін речовин»?
- Спробуйте розташувати досліджувані вами тварини по ускладненню їх будови?
- А тепер розташуйте їх з погляду еволюційного розвитку?
(Местигамеба – тварина, що поєднує ознаки саркодових та джгутикових)
- Як поводять себе найпростіші, коли умови довкілля змінюються і стають несприятливими. І яке значення для них має таке пристосування.
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Поняття про паразитизм(пояснення):
Багато найпростіших живуть в інших організмах (господарях), живляться за їхній рахунок і завдаючи їм шкоди. Це явище називається паразитизм, а організми – паразитами ( див. Додаток3)
Фізкультхвилинка:
Встали дружно, посміхнулись,
Всі на місці повернулись,
Руки вгору підняли
І легенько потрясли. Тепер вниз їх опустили
І за парти тихо сіли.
2. Паразитичні види одноклітинних тварин (розповідь супроводжується демонстрацією слайдів тварин паразитів, повідомлення учнів робота з таблицею ( Додаток 4. ).)
Пошукове індивідуальне завдання учнів.
- На домашнє завдання дехто з учнів підготував коротку розповідь про паразитичних найпростіших. Розповідь буде супроводжуватися показом слайдів. Тож уважно слухайте повідомлення своїх друзів, і внесіть у таблицю (див. Додаток №4) дані про можливі шляхи зараження паразитичними найпростішими.
1) дизентерійна амеба– знаходиться у просвіті кишечника, а проникаючи у стінки кишки, руйнує клітини слизової оболонки.
Зазвичай вона живиться бактеріями, не завдаючи шкоди людині. Носій амеб може їх поширювати. Амеби, що виходять з калом назовні, переходять у стан цисти. Цисти в зовнішньому середовищі довго зберігають життєдіяльність. Якщо людина випадково перенесе брудними руками цисту на їжу й проковтне її, то в кишечнику амеба вийде з цисти й почне розмножуватись.
За певних умов дизентерійні амеби проникають в оболонку кишечника й починають харчуватися клітинами крові. Внаслідок цього кишечник вкривається виразками, й травлення порушується. Хвора людина виділяє близько 300 млн. цист у день.
2) трипаносома– паразитує у крові, лімфі, спинномозковій рідині; у людини спричиняє сонну хворобу.
У крові хворих були знайдені збудники цієї хвороби – джгутиконосці трипаносоми. Переносником сонної хвороби є кровосисна муха цеце. З кров’ю хворої людини в її організм потрапляють трипаносоми. У мусі вони розмножуються. Якщо така муха вкусить здорову людину, вона занесе в її кров цих паразитів.
Боротьба із сонною хворобою ускладнена тим, що її носіями є антилопи, в яких муха також п’є кров. У антилоп ця хвороба протікає легко, заражені антилопи зберігають у собі трипаносоми і передають їх мухам. У зоні «сонної хвороби» неможливе скотарство.
3) лейшманії– паразитують у клітинах, уражаючи шкіру, внутрішні органи (печінку, селезінку)
Переносниками цієї хвороби є москіти. На місцях укусу москітів утворюються виразки, які не загоюються впродовж 1 – 2 років.
4) лямблії – паразитують у протоках печінки, тонкому кишечнику.
Ці дрібні джгутиконосці завдовжки 0,015 мм, паразитують у кишечнику та протоках печінки багатьох людей. На черевному боці лямблії є присоски, за допомогою яких вона прикріпляється до стінки кишечника. Зараження лямбліями може не мати шкідливих наслідків, а може супроводжуватись порушеннями роботи кишечника та печінки.
5) малярійний плазмодій – уражає клітини крові – еритроцити.
Зустрічається малярія у вологих і теплих регіонах планети. 1 раз на 3 – 4 дні або частіше (переважно через рівні проміжки часу – 12, 24, 36 чи 48 год.) температура хворого піднімається вище 40°. Поступово хвороба знесилює людину.
Збудник малярії – малярійний плазмодій. Переносником цієї хвороби є – малярійні комарі.
Перегляд відеофільму « Життєвий цикл малярійного плазмодія» за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=7LcQdSXgVy0
Велику увагу із цій проблемі приділялося на 12 міжнародній конференції, яка щороку проходить в Центральних установах Організації Об’єднаних Націй
Нью-Йорк
«Хіба можна не помічати 304 млн. смертей щороку через захворювання, пов’язані з водою? Хіба можна ігнорувати той факт, що 2,7 млн. людей щороку вмирають від захворювань, що переносяться через воду, таких, як малярія?»
(Із вступної промови Д-р Христини К. Дубак, голови і засновника ВІТ)
V. Узагальнення та систематизація знань.
1.Заходи профілактики та боротьби з паразитичними одноклітинними (робота з підручником):
Справедливі слова Ж.Б.Ламарка, які були гаслом нашого уроку. Бо пізнавши природу, вивчивши її закони, ми можемо жити.
Запропонуйте заходи, які б захистили нас від паразитів.( робота із підручником) Учні складають : «Пам’ятка на все життя».
1. Виявлення та лікування хворих
2. Дотримання правил особистої гігієни
3. Не вживати воду із стоячих, неочищених водойм
4. Знищення перенощиків та збудників захворювань: боротьба із мухами, висушування боліт, вчасне вивезення сміття.
5. Строгий санітарно-гігієнічних контроль за продуктами харчування, їх зберіганням та питною водою.
6. Заборона стихійних ринків
7. Вчасне оповіщення населення, про зміни санітарно-епідемічного стану довкілля
2 Діти, то яким шляхом паразитичні організми можуть потрапити в організм людини?
(Через їжу, воду і кровососучі комахи)
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
- опрацювати § 14;
- виконати тестові завдання (с.55)
- дати усні відповіді на запитання (с.55).
- доповнити та вивчити опорний конспект ,використовуючи вивчений матеріал параграфів 13 та 14.
Література.
1. Л.І.Остапченко (та інш.). Біологія 6 клас – К.: Ґенеза, 2014
2. Шабанов Д.А., Шабанова Г.В., Шапаренко С.О. Біологія 7. – Х.: Торсінг, 2003
3. Жизнь животных. – М.: Просвещение, 1991
4. Біологія. – 2003 - №8 (20)
5. Здіховська Т. Формування пізнавальних інтересів на уроках біології. – К.: Шкільний світ, 2001
6. Слюсарев А.А. Биология с общей генетикой. – М.: Медицина, 1970
Інтернет ресурс.
https://www.youtube.com/watch?v=7LcQdSXgVy0
Додаток №1 Чомучко у ставку
Привіт! Я ~ Чомучко. Я розкажу вам про свої неймовірні пригоди, які я пережив у ставку.
Перше, що я там побачив, був листочок, який спокійно лежав. Я хотів доторкнутися до нього, але той почав рухатися і замахав «хвостиком», заявляючи, що він зовсім не листочок, а тваринка, і «хвіст» його називається «джгутиком». А після цього, побачивши яскраво освітлену ділянку, тваринка закричала: «Світло! Світло! Фотосинтез!» Я взагалі-то, не проти світла, але, що таке фотосинтез, я не знав.
Невдовзі течія віднесла мене далі. І я побачив дивне, багатоноге створіння, кінцівки у якого то втягувалися, то знову випиналися. Я саме побачив, як вона їла:: своїми псевдоніжками захопила якусь частинку і розчинила в собі. Мені стало прикро, що в мене так не виходить. Познайомившись, ми поспілкувалися з нею, і вона погодилася мене підвезти. По дорозі, я весь час падав.
Далі на мене чекало ще одне цікаве знайомство. На мене напала дзиґа! Вона так старанно крутилася навколо мене, що голова йшла обертом. А після цього, — о Боже! — тварина почала втягувати мене всередину. Було добре чути звуки: «Чак! Лівак! Кілок! Бульок! Бібок!» Від такого чвакання мені стало моторошно. Я закричав: «Відпустіть! Я вам не їжа!» Цей справжнісінький відбиток черевичка ще трохи почвакав і заспокоївся, а після цього покрутився далі в пошуках жертви.
Але тут я побачив рибу, яка зловилася на гачок рибалки, і вчепився в неї.
На цьому і скінчилися мої пригоди в підводному царстві та знайомство з дивовижними тваринками.
Додаток №2
Середовище існування водне, або______________________________
Одна клітина – цілісний організм
Органели функції органел клітин
Основні
тварин
Тип живлення ......................... або ............................... , а також змішаний.
Дихальної системи НЕМАЄ , дихання організму здійснюється ?? .............
розчиненим у воді за допомогою усієї поверхні.
|
Нервової системи , але організми мають ??? .................................. Таксиси - ............................................................................................................ .............................................................................................................................. Фагоцитоз – ......................................................................................................
..............................................................................................................................
|
Статевої системи . Організми розмножуються ............................... і ......................... способом
Інцистування ..................................................................................................... ..............................................................................................................................
Додаток №3
Симбіоз - поширене в живій природі явище закономірного , не випадкового, співжиття живих істот, що належать до різних систематичних груп.
Паразитизм - специфічна форма співжиття (симбіозу) організмів різних видів, з яких один (паразит) перебуває в безпосередньому зв'язку з інший (хазяїн), використовуючи його як джерело живлення й життєве середовище.
Хазяїн - організм в тілі якого живе паразит та живиться за його рахунок.
Додаток №4
Паразит |
Хвороба |
Спосіб зараження людини |
Тварина – резервуар збудника хвороби |
Дизентерійна амеба (паразит кишечника) |
Амебіаз (Амебна дизентерія) |
|
Деякі ссавці |
Лямблії (паразит кишечника та жовчних шляхів печінки) |
Лямбліоз |
|
|
Трихомонада (паразит статевої сфери) |
Трихомонадоз |
|
|
Трипаносома (паразит крові) |
Трипаносомоз («сонна хвороба») |
|
Антилопи |
Лейшманія (паразит крові та шкіри) |
Лейшманіоз |
|
Гризуни, бродячі собаки |
Малярійний плазмодій (паразит крові, печітки) |
Малярія |
|
Деякі форми зустрічаються у людиноподібних мавп |
Інфузорія баландій (паразит товстого кишечника) |
Балантідіоз |
|
Свиня |