Конспект уроку з біології для 6 класу на тему: «Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами».

Про матеріал
План-конспект уроку, складений з урахуванням вікових особливостей учнів. Важливою педагогічною умовою уроку було створення зацікавленості та доброзичливої співпраці з учнями, активного залучення їх до різних форм роботи: вміння працювати із оптичними приладами, порівнювати біологічні об’єкти, досліджувати нову інформацію, формулювати власну думку. Урок розширює знання учнів про паразитичні одноклітинні організми, виховує дбайливе ставлення до власного організму та навколишніх людей, почуття відповідальності за здоров’я.
Перегляд файлу

                                      Урок підготувала Голинська  Любов Михайлівна, вчитель              

Калуського ліцею №10 Івано – Франківської  області  Конспект  уроку  з  біології  для  6  класу  на  тему:

 «Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами».

Мета:      розширити знання учнів про різноманітність одноклітинних твариноподібних організмів; ознайомити з паразитичними формами та їхнім впливом на інші живі організми;

розвивати уміння спостерігати, вміння самостійно працювати з текстом і малюнками підручника, опорним конспектом, розвивати практичні навички роботи школярів із оптичними приладами; формувати науковий підхід до вивчення і пізнання живої природи.  виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища  та  власного  здоров’я.  

Обладнання: мікроскопи, м/п «Найпростіших», опорний конспект, таблиці «Найпростіші», таблиця «Різноманітність найпростіших», слайди «Різноманітність паразитичних найпростіших»: «Дизентерійна амеба», «Лейшманія», «Трипаносома», «Зруйновані клітини крові людини малярійним плазмодієм». Цикл розвитку малярійного плазмодія

 Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні зв’язки:  медицина, мікробіологія, географія.

 

«Я насмілюся стверджувати, що з усіх знань це найкорисніше для нас знання – знання природи, її законів»

Ж-Б Ламарк.

 

Хід уроку. І. Організаційний етап.

ІІ.  Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

 

Світ науки… Дивовижний світ… Світ загадок і таємниць, які розкриваються тільки допитливим, спостережливим, уважним.

1). Робота  учнів  із  мікропепаратами.

Учням пропонується розглянути запропоновані мікропрепарати  невідомих одноклітинних  тварин ( амеби протей,  інфузорія  туфелька) Проведіть  лабораторне  дослідження:

ØВстановіть  видову  назву  тварини; Ø Вкажіть спосіб руху вашої  тварини; Ø Вкажіть спосіб живлення.

Свої спостереження запишіть в опорний конспект  в ті  місця, які виділені ??

(див. Додаток 2

 

2). Прослухайте оповідання  «Чомучко у ставку»    (див.Додаток 1). 

ØСкажіть, чи зустрівся Чомучко у ставку із тваринкою, яку ви щойно розглянули в об’єктиві мікроскопу? ( Окремі  діти  звітують  про  своє  дослідження  та  записи  в  опорному  конспекті). 

ØПро які  інші особливості життєдіяльності досліджуваних тварини  ви дізналися із оповідання? ( подразливість, дихання)

ØЧи  знаєте  ви,  що  то  за  загадковий  листочок  зустрівся  Чомучку?          

( вивчатимемо на  наступному  уроці).

  

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми зіграємо роль невтомних дослідників і продовжимо наше знайомство із особливостями будови, способом життя та значенням одноклітинних тварин. Тож запишіть тему уроку:

«Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами».

Бесіда:

-         Чи маємо ми право стверджувати «Одна клітина – цілісний організм»?

-         Як ви розумієте вислів «Живі організми можуть існувати тільки тоді, коли між організмом і довкіллям обмін речовин»?

-         Спробуйте розташувати досліджувані  вами тварини по ускладненню їх будови?

 

-         А тепер розташуйте їх з погляду еволюційного розвитку?

(Местигамеба – тварина, що поєднує ознаки саркодових  та джгутикових)

-         Як поводять себе найпростіші, коли умови довкілля змінюються і стають несприятливими. І яке значення для них має таке пристосування.

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1.     Поняття про паразитизм(пояснення):

Багато найпростіших живуть в інших організмах (господарях), живляться за їхній рахунок і завдаючи їм шкоди. Це явище називається паразитизм, а організми – паразитами ( див. Додаток3)

Фізкультхвилинка:

Встали  дружно, посміхнулись, 

Всі  на  місці  повернулись, 

Руки  вгору  підняли

І легенько  потрясли. Тепер вниз їх  опустили

І за  парти  тихо  сіли.

2.     Паразитичні види одноклітинних тварин (розповідь супроводжується  демонстрацією  слайдів  тварин паразитів, повідомлення учнів робота з таблицею ( Додаток 4. ).)

  Пошукове індивідуальне завдання учнів.

- На домашнє завдання дехто з учнів підготував коротку розповідь про паразитичних найпростіших. Розповідь буде супроводжуватися показом слайдів. Тож уважно слухайте повідомлення своїх друзів, і внесіть у таблицю (див. Додаток №4) дані про можливі шляхи зараження паразитичними найпростішими.

1)      дизентерійна амеба– знаходиться у просвіті кишечника, а проникаючи у стінки кишки, руйнує клітини слизової оболонки. 

Зазвичай вона живиться бактеріями, не завдаючи шкоди людині.  Носій амеб може їх поширювати. Амеби, що виходять з калом назовні, переходять у стан цисти. Цисти в зовнішньому середовищі довго зберігають життєдіяльність. Якщо людина випадково перенесе брудними руками цисту на їжу й проковтне її, то в кишечнику амеба вийде з цисти й почне розмножуватись.

     За певних умов дизентерійні амеби проникають в оболонку кишечника й починають харчуватися клітинами крові. Внаслідок цього кишечник вкривається виразками, й травлення порушується. Хвора людина виділяє близько 300 млн. цист у день. 

2)      трипаносома– паразитує у крові, лімфі, спинномозковій рідині; у людини спричиняє сонну хворобу.

   У крові хворих були знайдені збудники цієї хвороби – джгутиконосці трипаносоми. Переносником сонної хвороби є кровосисна муха цеце. З кров’ю хворої людини  в її організм потрапляють трипаносоми. У мусі вони розмножуються. Якщо така муха вкусить здорову людину, вона занесе в її кров цих паразитів.

   Боротьба із сонною хворобою ускладнена тим, що її носіями  є антилопи, в яких муха також п’є кров. У антилоп ця хвороба протікає легко, заражені антилопи зберігають у собі трипаносоми і передають їх мухам. У зоні «сонної хвороби» неможливе скотарство. 

3)      лейшманії– паразитують у клітинах, уражаючи  шкіру, внутрішні органи (печінку, селезінку)

    Переносниками  цієї  хвороби  є москіти.  На місцях укусу москітів утворюються виразки, які не загоюються впродовж 1 – 2 років.

 

4)      лямблії – паразитують у протоках печінки, тонкому кишечнику.

   Ці дрібні джгутиконосці завдовжки 0,015 мм,  паразитують у кишечнику та протоках печінки багатьох людей. На черевному боці лямблії є присоски, за допомогою яких вона прикріпляється до стінки кишечника. Зараження лямбліями може не мати шкідливих наслідків, а може супроводжуватись порушеннями роботи кишечника та печінки.

5)      малярійний плазмодій – уражає клітини крові – еритроцити.

   Зустрічається малярія у вологих і теплих регіонах планети. 1 раз на 3 – 4 дні або частіше (переважно через рівні проміжки часу – 12, 24, 36 чи 48 год.) температура хворого піднімається вище 40°. Поступово хвороба знесилює людину.

   Збудник малярії – малярійний плазмодій. Переносником цієї хвороби є  – малярійні комарі.

Перегляд  відеофільму « Життєвий  цикл  малярійного  плазмодія» за  посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=7LcQdSXgVy0

 

Велику увагу із цій проблемі приділялося на 12 міжнародній конференції, яка щороку проходить в Центральних установах Організації Об’єднаних Націй

Нью-Йорк

«Хіба можна не помічати 304 млн. смертей щороку через захворювання, пов’язані з водою? Хіба можна ігнорувати той факт, що 2,7 млн. людей щороку вмирають від захворювань, що переносяться через воду, таких, як малярія?»

(Із вступної промови Д-р Христини К. Дубак, голови і засновника ВІТ)

V. Узагальнення та систематизація знань.

1.Заходи профілактики та боротьби з паразитичними одноклітинними (робота з підручником):

Справедливі слова Ж.Б.Ламарка, які були гаслом нашого уроку. Бо пізнавши природу, вивчивши її закони, ми можемо жити.

Запропонуйте заходи, які б захистили нас від паразитів.( робота  із  підручником)   Учні складають : «Пам’ятка на все життя».

1.     Виявлення та лікування хворих

2.     Дотримання правил особистої гігієни

3.     Не вживати воду із стоячих, неочищених водойм

4.     Знищення перенощиків та збудників захворювань: боротьба із мухами, висушування боліт, вчасне вивезення сміття.

5.     Строгий санітарно-гігієнічних контроль за продуктами харчування, їх зберіганням та питною водою.

6.     Заборона стихійних ринків

7.     Вчасне оповіщення населення, про зміни санітарно-епідемічного стану довкілля

2 Діти, то яким шляхом паразитичні організми можуть потрапити в організм людини?

(Через їжу, воду і кровососучі комахи)

VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

-         опрацювати § 14;

-         виконати тестові завдання (с.55) 

-         дати усні відповіді на запитання  (с.55).

-         доповнити  та  вивчити опорний  конспект ,використовуючи вивчений  матеріал  параграфів 13 та  14.

Література.

1.     Л.І.Остапченко (та інш.). Біологія 6 клас – К.: Ґенеза, 2014

2.     Шабанов Д.А., Шабанова Г.В., Шапаренко С.О. Біологія 7. – Х.: Торсінг, 2003

3.     Жизнь животных. – М.: Просвещение, 1991

4.     Біологія. – 2003 - №8 (20)

5.     Здіховська Т. Формування пізнавальних інтересів на уроках біології. – К.: Шкільний світ, 2001

6.     Слюсарев А.А. Биология с общей генетикой. – М.: Медицина, 1970

Інтернет   ресурс.

https://www.youtube.com/watch?v=7LcQdSXgVy0

 

   Додаток №1 Чомучко у ставку

Привіт! Я ~ Чомучко. Я розкажу вам про свої неймовірні пригоди, які я пережив у ставку.

Перше, що я там побачив, був листочок, який спокійно лежав. Я хотів доторкнутися до нього, але той почав рухатися і замахав «хвостиком», заявляючи, що він зовсім не листочок, а тваринка, і «хвіст» його називається «джгутиком». А після цього, побачивши яскраво освітлену ділянку, тваринка закричала: «Світло! Світло! Фотосинтез!»  Я взагалі-то, не проти світла, але, що таке фотосинтез, я не знав.

Невдовзі течія віднесла мене далі. І я побачив дивне, багатоноге створіння, кінцівки у якого то втягувалися, то знову випиналися. Я саме побачив, як вона їла:: своїми псевдоніжками захопила якусь частинку і розчинила в собі. Мені стало прикро, що в мене так не виходить. Познайомившись, ми поспілкувалися з нею, і вона погодилася мене підвезти. По дорозі, я весь час падав.

Далі на мене чекало ще одне цікаве знайомство. На мене напала дзиґа! Вона так старанно крутилася навколо мене, що голова йшла обертом. А після цього, — о Боже! — тварина почала втягувати мене всередину. Було добре чути звуки: «Чак! Лівак! Кілок! Бульок! Бібок!» Від такого чвакання мені стало моторошно. Я закричав: «Відпустіть! Я вам не їжа!» Цей справжнісінький відбиток черевичка ще трохи почвакав і заспокоївся, а після цього покрутився далі в пошуках жертви.

Але тут я побачив рибу, яка зловилася на гачок рибалки, і вчепився в неї.

На цьому і скінчилися мої пригоди в підводному царстві та знайомство з дивовижними тваринками.

Додаток №2

Підцарство Одноклінинні тварини, або Найпростіші

 Середовище існування  водне,  або______________________________

image

 

Одна клітина – цілісний організм

                        Органели           функції органел клітин

imageОсновні

тварин

Тип живлення  .........................    або  ............................... , а також змішаний.

Дихальної системи НЕМАЄ , дихання організму здійснюється ?? ............. 

розчиненим у воді за допомогою усієї поверхні.

 

Нервової системи , але організми мають ??? ..................................  Таксиси  - ............................................................................................................   ..............................................................................................................................  Фагоцитоз  –  ...................................................................................................... 

 .............................................................................................................................. 

 

Статевої системи . Організми розмножуються ...............................  і  ......................... способом

Інцистування  .....................................................................................................   .............................................................................................................................. 

Додаток №3

Біологічний словник

 

Симбіоз - поширене в живій природі явище закономірного , не випадкового, співжиття живих істот, що належать до різних систематичних груп.

Паразитизм - специфічна форма співжиття (симбіозу) організмів різних видів, з яких один (паразит) перебуває в безпосередньому зв'язку з інший (хазяїн), використовуючи його як джерело живлення й життєве середовище.

Хазяїн - організм в тілі якого живе паразит та живиться за його рахунок.

Додаток №4

Паразитичні одноклітинні тварини та способи зараження ними

 

Паразит

Хвороба

Спосіб зараження людини

Тварина – резервуар збудника хвороби

Дизентерійна амеба

(паразит кишечника)

Амебіаз (Амебна дизентерія)

 

Деякі ссавці

Лямблії (паразит кишечника та жовчних шляхів печінки)

Лямбліоз

 

 

Трихомонада

(паразит статевої

сфери)

Трихомонадоз

 

 

Трипаносома

(паразит крові)

Трипаносомоз («сонна хвороба»)

 

Антилопи

Лейшманія (паразит крові та шкіри)

Лейшманіоз

 

Гризуни, бродячі собаки

Малярійний плазмодій (паразит крові, печітки)

Малярія 

 

Деякі форми зустрічаються у людиноподібних

мавп

Інфузорія баландій (паразит товстого кишечника)

Балантідіоз

 

Свиня

 

 

pdf
Додано
18 лютого
Переглядів
63
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку