Тема. Запліднення
Мета уроку: продовжити формувати в здобувачів освіти знання про квітку як орган розмноження, ознайомити з процесом запліднення квіткових рослин, розкрити його біологічне значення; удосконалювати навички роботи з інформаційними технологіями, самостійність і наполегливість у навчальній діяльності; виховувати почуття гордості й повагу до людей науки.
Очікувані результати: учень характеризує процес запліднення (злиття статевих клітин, утворення зиготи); робить висновок про зв'язок органів у рослинному організмі.
Тип уроку: комбінований урок
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Організаційний етап
Відео “Краса природи”
ІІ. Перевірка домашнього завдання
А. Із запропонованого переліку ознак пристосування до різних способів запилення випишіть окремо цифри ознак вітрозапильних і комахозапильних квіток.
1) квітки дрібні, непоказні;
2) пилкові зерна з різноманітними виростами;
3) квітки не мають запаху;
4) квітнуть переважно до появи листків;
5) квітки мають яскраву оцвітину;
6) квітки завжди зібрані в суцвіття;
7) пилок квіток сухий, дрібний, легкий;
8) квітки великі, з ароматом;
9) квітки не мають яскраво забарвленої оцвітини;
10) пилкові зерна великі і клейкі;
11) квітки утворюють дуже багато пилку;
12) квітки дрібні, яскраві, зібрані в суцвіття.
Вітрозапильні квітки |
Комахозапильні квітки |
1,3,4,6,7,9,11 |
2,5,8,10,12 |
1. Чому рослини, що цвітуть ввечері та вночі, частіше мають віночки білого і жовтого кольору? (Для залучення нічних комах).
2. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).
3. Чому, коли в Австралію завезли насіння конюшини і посіяли його, конюшина добре цвіла, але плодів і насіння не було? (Не було природних запильників — джмелів).
4. Чому навесні мало хто з людей помічає цвітіння берези? (Суцвіття дрібні, непоказні).
5. Пустоцвіти, розташовані на головному стеблі та бічних пагонах огірків, не утворюють плодів. "Оскільки пустоцвіти не утворять плодів, то вони зайві”, — подумав недосвідчений городник і обірвав їх. Якої помилки він припустився? (Пустоцвіти — тичинкові квітки, у них утворюється пилок. Обірвавши їх, городник унеможливив запилення).
6. З двох квіток яблуні одна утворила плід, а інша — ні. Чому так відбулося? (Одна квітка була запилена комахами, а інша — ні).
7. Квітка томата ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, потім утворився плід. Яким шляхом відбулося запилення? (Самозапилення).
8. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Використання інфографіки
Вправа “Чиста дошка” ( На дошці намальована квітка на якій записані терміни, що визначають її основні функції і будову. Здобувачі освіти по черзі дають визначення, після чого вчитель стирає їх з дошки. Із запропонованих термінів повинно залишитися:запліднення і подвійне запліднення, Навашин С.Г 1898). Терміни, що залишилися і визначають тему уроку.
Здобувачі знань формують завдання уроку.
1. Повторити у яких частинах квітки формуються статеві клітини.
2. Визначити особливості процесу запліднення у квіткових рослин і його значення.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розбір відео, яке наочно демонструє процес запліднення у квіткових рослин
2. Самостійна робота з підручником ст. 134 – 135 : доповнити речення для здобувачів освіти середнього рівня досягнень. Коректор ( виправити помилки) достатнього і високого рівня.
1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це … 2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву …3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений … 4) Чоловічі статеві клітини – це …5)Жіночі статеві клітини – це …6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється …7)Із зиготи згодом утворюється …8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється..9)Із насінного зачатка утворюється …10).Ендосперм – це тканина, яка запасає
Вправа «Коректор»
№ п/п |
Наявність помилки |
Помилка |
Правильна відповідь |
1. |
+ |
зародковому мішку |
пилкових зернах |
2. |
- |
- |
- |
3. |
- |
- |
- |
4. |
+ |
запилення |
запліднення |
5. |
+ |
ендосперм |
зиготу |
ІІ в.
№ п/п |
Наявність помилки |
Помилка |
Правильна відповідь |
1. |
+ |
пилкових зернах |
зародковому мішку |
2. |
- |
- |
- |
3. |
+ |
зиготу |
ендосперм |
4. |
- |
- |
- |
5. |
+ |
три спермії |
два спермії |
V. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.
Бесіда за запитаннями до самостійної роботи:
1. Що відбувається з квіткою після запилення?
2. Як відбувається запліднення у квіткових рослин?
3. Чому його називають подвійним?
4. Хто відкрив цей процес?
5. Яке значення мають процеси запилення і запліднення в житті квіткових рослин? Як пов'язані між собою ці процеси?
Робота за завданням: установіть послідовність подій під час запліднення квіткових рослий.
А. Вростання пилкової трубки в зародковий мішок
Б. Утворення зиготи та ендосперму із запасом поживних речовин
В. Потрапляння пилкових зерен на приймочку маточки
Г. Злиття сперміїв з яйцеклітиною і центральною клітиною
Д. Утворення пилкової трубки
VI. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 36п.1, повторити § 33.
Оформити малюнок у вигляді інфографіки за вивченою темою.
VІI. Підсумок уроку
Із запропонованого переліку ознак пристосування до різних способів запилення випишіть окремо цифри ознак вітрозапильних і комахозапильних квіток.
1) квітки дрібні, непоказні;
2) пилкові зерна з різноманітними виростами;
3) квітки не мають запаху;
4) квітнуть переважно до появи листків;
5) квітки мають яскраву оцвітину;
6) квітки завжди зібрані в суцвіття;
7) пилок квіток сухий, дрібний, легкий;
8) квітки великі, з ароматом;
9) квітки не мають яскраво забарвленої оцвітини;
10) пилкові зерна великі і клейкі;
11) квітки утворюють дуже багато пилку;
12) квітки дрібні, яскраві, зібрані в суцвіття.
1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це … 2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву … 3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений … 4) Чоловічі статеві клітини – це … 5)Жіночі статеві клітини – це … 6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється … 7)Із зиготи згодом утворюється … 8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється.. 9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …
1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це … 2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву … 3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений … 4) Чоловічі статеві клітини – це … 5)Жіночі статеві клітини – це … 6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється … 7)Із зиготи згодом утворюється … 8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється.. 9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …
1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це … 2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву … 3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений … 4) Чоловічі статеві клітини – це … 5)Жіночі статеві клітини – це … 6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється … 7)Із зиготи згодом утворюється … 8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється.. 9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …
1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це … 2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву … 3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений … 4) Чоловічі статеві клітини – це … 5)Жіночі статеві клітини – це … 6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється … 7)Із зиготи згодом утворюється … 8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється.. 9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …
1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це … 2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву … 3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений … 4) Чоловічі статеві клітини – це … 5)Жіночі статеві клітини – це … 6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється … 7)Із зиготи згодом утворюється … 8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється.. 9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …
1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це … 2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву … 3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений … 4) Чоловічі статеві клітини – це … 5)Жіночі статеві клітини – це … 6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється … 7)Із зиготи згодом утворюється … 8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється.. 9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …
І в.
І в.
1) Спермії утворюються в зародковому мішку.
2) Потрапляючи на приймочку маточки, пилкове зерно проростає пилковою трубкою.
3) Два спермії зливаються з двома різними клітинами, тому запліднення квіткових рослин отримало назву « подвійне запліднення».
4) Запилення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, тобто спермія з яйцеклітиною.
5) Спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи ендосперм.
І в.
1) Спермії утворюються в зародковому мішку.
2) Потрапляючи на приймочку маточки, пилкове зерно проростає пилковою трубкою.
3) Два спермії зливаються з двома різними клітинами, тому запліднення квіткових рослин отримало назву « подвійне запліднення».
4) Запилення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, тобто спермія з яйцеклітиною.
5) Спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи ендосперм.
І в.
1) Спермії утворюються в зародковому мішку.
2) Потрапляючи на приймочку маточки, пилкове зерно проростає пилковою трубкою.
3) Два спермії зливаються з двома різними клітинами, тому запліднення квіткових рослин отримало назву « подвійне запліднення».
4) Запилення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, тобто спермія з яйцеклітиною.
5) Спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи ендосперм.
ІІ в.
1) Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.
2) Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.
3) Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.
4) Процес « подвійного запліднення» відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.
5) По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.
ІІ в.
1) Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.
2) Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.
3) Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.
4) Процес « подвійного запліднення» відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.
5) По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.
ІІ в.
1) Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.
2) Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.
3) Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.
4) Процес « подвійного запліднення» відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.
5) По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.
Із запропонованого переліку ознак пристосування до різних способів запилення випишіть окремо цифри ознак вітрозапильних і комахозапильних квіток.
1) квітки дрібні, непоказні;
2) пилкові зерна з різноманітними виростами;
3) квітки не мають запаху;
4) квітнуть переважно до появи листків;
5) квітки мають яскраву оцвітину;
6) квітки завжди зібрані в суцвіття;
7) пилок квіток сухий, дрібний, легкий;
8) квітки великі, з ароматом;
9) квітки не мають яскраво забарвленої оцвітини;
10) пилкові зерна великі і клейкі;
11) квітки утворюють дуже багато пилку;
12) квітки дрібні, яскраві, зібрані в суцвіття.
ІІ в.
1) Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.
2) Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.
3) Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.
4) Процес « подвійного запліднення» відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.
5) По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.