Урок з біології 6 клас "Запліднення"

Про матеріал
Конспект допоможе продовжити формувати в здобувачів освіти знання про квітку як орган розмноження, ознайомити з процесом запліднення квіткових рослин, розкрити його біологічне значення; удосконалювати навички роботи з інформаційними технологіями, самостійність і наполегливість у навчальній діяльності; виховувати почуття гордості й повагу до людей науки.
Перегляд файлу

Тема. Запліднення

Мета уроку: продовжити формувати в здобувачів освіти знання про квітку як орган розмноження, ознайомити з процесом запліднення квіткових рослин, розкрити його біологічне значення; удосконалювати навички роботи з інформаційними технологіями, самостійність і наполегливість у   навчальній діяльності; виховувати почуття гордості й повагу до людей науки.

Очікувані результати: учень характеризує процес запліднення (злиття статевих клітин, утворення зиготи); робить висновок про зв'язок органів у рослинному організмі.

 Тип уроку: комбінований урок 

                                            Структура уроку, основний зміст і методи роботи

 І. Організаційний етап

Відео “Краса природи”

ІІ.  Перевірка домашнього завдання

  1. Індивідуальна робота біля дошки

А. Із запропонованого переліку ознак пристосування до різних способів запилення випишіть окремо цифри ознак вітрозапильних і комахозапильних квіток.

1) квітки дрібні, непоказні;

2) пилкові зерна з різноманітними виростами;

3) квітки не мають запаху;

4) квітнуть  переважно до появи листків;

5) квітки мають яскраву оцвітину;

6) квітки завжди зібрані в суцвіття;

7) пилок квіток сухий, дрібний, легкий;

8) квітки великі, з ароматом;

9) квітки не мають яскраво забарвленої оцвітини;

10) пилкові зерна великі і клейкі;

11) квітки утворюють дуже багато пилку;

12) квітки дрібні, яскраві, зібрані в суцвіття.

 

           Вітрозапильні квітки

        Комахозапильні квітки

1,3,4,6,7,9,11

2,5,8,10,12

 

  1. Конкурс  від Знайка

1. Чому рослини, що цвітуть ввечері та вночі, частіше мають віночки білого і жовтого кольору? (Для залучення нічних комах).

2. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).

3. Чому, коли в Австралію завезли насіння конюшини і посіяли його, конюшина добре цвіла, але плодів і насіння не було? (Не було природних запильників — джмелів).

4. Чому навесні мало хто з людей помічає цвітіння берези? (Суцвіття дрібні, непоказні).

5. Пустоцвіти, розташовані на головному стеблі та бічних пагонах огірків, не утворюють плодів. "Оскільки пустоцвіти не утворять плодів, то вони зайві”, — подумав недосвідчений городник і обірвав їх. Якої помилки він припустився? (Пустоцвіти — тичинкові квітки, у них утворюється пилок. Обірвавши їх, городник унеможливив запилення).

6. З двох квіток яблуні одна утворила плід, а інша — ні. Чому так відбулося? (Одна квітка була запилена комахами, а інша — ні).

7. Квітка томата ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, потім утворився плід. Яким шляхом відбулося запилення? (Самозапилення).

8. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Використання інфографіки

Вправа “Чиста дошка” ( На дошці намальована квітка на якій записані терміни, що визначають її основні функції  і будову. Здобувачі освіти по черзі дають  визначення, після чого вчитель стирає їх з дошки.  Із запропонованих термінів повинно залишитися:запліднення і подвійне запліднення, Навашин С.Г 1898). Терміни, що залишилися і визначають тему уроку.

Здобувачі знань формують завдання уроку.

1. Повторити у яких частинах квітки формуються статеві клітини.

2. Визначити особливості процесу запліднення у квіткових рослин і його значення.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розбір відео, яке наочно демонструє процес запліднення у квіткових рослин

2. Самостійна робота з підручником ст. 134 – 135 : доповнити речення для здобувачів освіти  середнього рівня досягнень. Коректор ( виправити помилки) достатнього і високого рівня.

1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це … 2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву …3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений … 4) Чоловічі статеві клітини – це …5)Жіночі статеві клітини – це …6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється …7)Із зиготи згодом утворюється …8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється..9)Із насінного зачатка утворюється …10).Ендосперм – це тканина, яка запасає

 Вправа «Коректор»                                                    

  1. Спермії утворюються в зародковому мішку.
  2. Потрапляючи на приймочку маточки, пилкове зерно проростає пилковою трубкою.
  3. Два спермії зливаються з двома різними клітинами, тому запліднення квіткових рослин отримало назву « подвійне запліднення».
  4. Запилення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, тобто спермія з яйцеклітиною.
  5. Спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи ендосперм.

 

 

 

 

 

№ п/п

 Наявність

  помилки

    Помилка

   Правильна

    відповідь

1.

     +

зародковому мішку

пилкових зернах

2.

     -

                -

        -

3.

     -

                -

        -

4.

     +

запилення

запліднення

5.

     +

ендосперм

зиготу

 

 

                                          ІІ в.

  1. Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.
  2. Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.
  3. Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.
  4. Процес « подвійного запліднення»  відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.
  5. По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.

 

№ п/п

 Наявність

  помилки

    Помилка

   Правильна

    відповідь

1.

     +

пилкових зернах

зародковому мішку

2.

     -

               -

              -

3.

     +

зиготу

ендосперм

4.

     -  

               -

            -

5.

     +

три спермії

два спермії

 

V. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

Бесіда за запитаннями до самостійної роботи:

1. Що відбувається з квіткою після запилення?

2. Як відбувається запліднення у квіткових рослин?

3. Чому його називають подвійним?

4. Хто відкрив цей процес?

5. Яке значення мають процеси запилення і запліднення в житті квіткових рослин? Як пов'язані між собою ці процеси?

Робота за завданням: установіть послідовність подій під час запліднення квіткових рослий.

А. Вростання пилкової трубки в зародковий мішок

Б. Утворення зиготи та ендосперму із запасом поживних речовин

В. Потрапляння пилкових зерен на приймочку маточки

Г. Злиття сперміїв з яйцеклітиною і центральною клітиною

Д. Утворення пилкової трубки

VI. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 36п.1, повторити § 33.

Оформити малюнок у вигляді інфографіки за вивченою темою.

VІI. Підсумок уроку

  1. Повернення до вправи “Чиста дошка” : здобувачі освіти роблять висновок про досягнення мети уроку.
  2. Коментоване виставлення оцінок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Із запропонованого переліку ознак пристосування до різних способів запилення випишіть окремо    цифри ознак вітрозапильних і комахозапильних квіток.

1) квітки дрібні, непоказні;

2) пилкові зерна з різноманітними виростами;

3) квітки не мають запаху;

4) квітнуть  переважно до появи листків;

5) квітки мають яскраву оцвітину;

6) квітки завжди зібрані в суцвіття;

7) пилок квіток сухий, дрібний, легкий;

8) квітки великі, з ароматом;

9) квітки не мають яскраво забарвленої оцвітини;

10) пилкові зерна великі і клейкі;

11) квітки утворюють дуже багато пилку;

12) квітки дрібні, яскраві, зібрані в суцвіття.

 

1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це …                          2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву …                                          3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений …                                4) Чоловічі статеві клітини – це …                      5)Жіночі статеві клітини – це …                                     6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється …             7)Із зиготи згодом утворюється …                      8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється..                           9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …

1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це …                          2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву …                                          3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений …                                4) Чоловічі статеві клітини – це …                      5)Жіночі статеві клітини – це …                                     6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється …             7)Із зиготи згодом утворюється …                      8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється..                           9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …

1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це …                          2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву …                                          3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений …                                4) Чоловічі статеві клітини – це …                      5)Жіночі статеві клітини – це …                                     6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється …             7)Із зиготи згодом утворюється …                      8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється..                           9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …

1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це …                          2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву …                                          3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений …                                4) Чоловічі статеві клітини – це …                      5)Жіночі статеві клітини – це …                                     6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється …             7)Із зиготи згодом утворюється …                      8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється..                           9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …

 

1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це …                          2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву …                                          3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений …                                4) Чоловічі статеві клітини – це …                      5)Жіночі статеві клітини – це …                                     6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється …             7)Із зиготи згодом утворюється …                      8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється..                           9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …

1) Злиття чоловічої і жіночої статевих клітин – це …                          2) Запліднення у квіткових рослин дістало назву …                                          3) Відкрив подвійне запліднення у 1898 році український вчений …                                4) Чоловічі статеві клітини – це …                      5)Жіночі статеві клітини – це …                                     6) В результаті злиття чоловічої статевої клітини з яйцеклітиною утворюється …             7)Із зиготи згодом утворюється …                      8)В результаті злиття чоловічої статевої клітини з центральною клітиною утворюється..                           9)Із насінного зачатка утворюється … 10).Ендосперм – це тканина, яка запасає …

                                                     І в.

  1. Спермії утворюються в зародковому мішку.
  2. Потрапляючи на приймочку маточки, пилкове зерно проростає пилковою трубкою.
  3. Два спермії зливаються з двома різними клітинами, тому запліднення квіткових рослин отримало назву « подвійне запліднення».
  4. Запилення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, тобто спермія з яйцеклітиною.
  5. Спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи ендосперм.

 

                                                     І в.

1) Спермії утворюються в зародковому мішку.

2) Потрапляючи на приймочку маточки, пилкове зерно проростає пилковою трубкою.

3) Два спермії зливаються з двома різними клітинами, тому запліднення квіткових рослин отримало назву « подвійне запліднення».

4) Запилення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, тобто спермія з яйцеклітиною.

5) Спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи ендосперм.

 

 

 

                                                     І в.

1) Спермії утворюються в зародковому мішку.

2) Потрапляючи на приймочку маточки, пилкове зерно проростає пилковою трубкою.

3) Два спермії зливаються з двома різними клітинами, тому запліднення квіткових рослин отримало назву « подвійне запліднення».

4) Запилення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, тобто спермія з яйцеклітиною.

5) Спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи ендосперм.

 

                                                     І в.

1) Спермії утворюються в зародковому мішку.

2) Потрапляючи на приймочку маточки, пилкове зерно проростає пилковою трубкою.

3) Два спермії зливаються з двома різними клітинами, тому запліднення квіткових рослин отримало назву « подвійне запліднення».

4) Запилення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, тобто спермія з яйцеклітиною.

5) Спермій зливається з яйцеклітиною, утворюючи ендосперм.

 

                                          ІІ в.

1) Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.

2) Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.

3) Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.

4) Процес « подвійного запліднення»  відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.

5) По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.

 

                                          ІІ в.

1) Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.

2) Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.

3) Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.

4) Процес « подвійного запліднення»  відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.

5) По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.

 

                                          ІІ в.

1) Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.

2) Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.

3) Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.

4) Процес « подвійного запліднення»  відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.

5) По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.

 

Із запропонованого переліку ознак пристосування до різних способів запилення випишіть окремо    цифри ознак вітрозапильних і комахозапильних квіток.

1) квітки дрібні, непоказні;

2) пилкові зерна з різноманітними виростами;

3) квітки не мають запаху;

4) квітнуть  переважно до появи листків;

5) квітки мають яскраву оцвітину;

6) квітки завжди зібрані в суцвіття;

7) пилок квіток сухий, дрібний, легкий;

8) квітки великі, з ароматом;

9) квітки не мають яскраво забарвленої оцвітини;

10) пилкові зерна великі і клейкі;

11) квітки утворюють дуже багато пилку;

12) квітки дрібні, яскраві, зібрані в суцвіття.

                                          ІІ в.

1) Яйцеклітина утворюється в пилкових зернах.

2) Найчастіше пилкова трубка проникає в зародковий мішок крізь отвір у покривах насінного зачатка – пилковхід.

3) Спермій зливається з центральною клітиною зародкового мішка, утворюючи зиготу.

4) Процес « подвійного запліднення»  відкрив і вперше описав у 1898 році С.Г. Навашин.

5) По пилковій трубці три спермії з пилкового зерна потрапляють до зародкового мішка.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скорина Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 липня 2019
Переглядів
9746
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку