Тема. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Харчування й обмін речовин.
Мета:
Знаннєвий компонент:
- формувати поняття про обмін речовин та енергетичні потреби людського організму;
- розкрити особливості процесів обміну речовин та перетворення енергії;
- формувати знання про обмін речовин та енергії організму людини;
- закріпити поняття про асиміляцію, дисиміляцію, метаболізм, харчування;
Діяльнісний компонент:
- застосовувати знання для пояснення обміну речовин організму людини з навколишнім середовищем
- розвивати пізнавальний інтерес учнів до процесів життєдіяльності організму людини;
- розвивати уміння встановлювати взаємозв’язки між перетвореннями енергії в організмі;
- розвивати уміння оцінювати значення метаболізму для нормального функціонування організму;
- оцінювати значення метаболізму для нормального функціонування організму.
Ціннісний компонент:
- виховувати бережливе ставлення до здоров’я на основі значення нормального обміну речовин та енергії.
Обладнання й матеріали: презентація «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини» таблиця «Будова клітини тварин», набір карточок (їх аналоги) з надписами мітохондрія та речовин: крохмаль-глюкза, АДФ-АТФ, О2, СО2, Н2О; упакування від харчових продуктів, кімнатна рослина (вазон), різнокольорові кульки.
Базові поняття й терміни: обмін речовин, асиміляція, дисиміляція, обмін енергії, енергетичні потреби людини, поживні речовини, регуляція обміну речовин.
Тип уроку: формування компетентностей.
Методи, форми, прийоми навчання:
Розповідь-пояснення, бесіда, демонстрація, моделювання, робота в парах, робота з підручником, складання схем, мейкерство (елементи STEM-освіти).
Міжпредметні зв ́язки: ботаніка, фізика, хімія, медицина.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
- Назвіть що це? (демонстрація кімнатної рослини в горщику). Учні відповідають – рослина.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
Людина також гетеротроф і потребує надходження поживних речовин з їжею. Поживні речовини використовуються в процесі обміну речовин для росту і розвитку організму.
Подивіться на ці кульки (демонстрація кульок трьох кольорів: жовта – велика, зелена – нормальна, червона майже здута). Якщо уявити наш організм у вигляді цих кульок, то що сталося з організмом, чому такі три різні стани. І як це повязано з темою нашого уроку: «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Харчування та обмін речовин».
Отже, мета уроку – розглянути обмін речовин та енергії в організмі людини, як основної властивості живого; значення обміну речовин та перетворення енергії для людського організму.
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.
Для нормальної життєдіяльності, забезпечення організму всіма поживними речовинами, які необхідні для росту і розвитку, потрібне постійне надходження речовин з їжею в достатній, оптимальній кількості. Яка кулька демонструє це – так зелена кулька.
Подивіться на схему в підручнику с. 17. Мал 4.1.
Організм людини нормально росте і розвивається, коли до нього надходять в достатній кількості поживні речовини, назвіть їх. А з організму виводяться продукти життєдіяльності, подивіться на схему і назвіть їх (сечовина – в результаті білкового обміну, вода і вуглекислий газ в результаті розщеплення вуглеводів і жирів).
А що символізує жовта кулька? Що сталося з організмом? Так, надходить надлишок поживних речовин і нормальний обмін речовин або метаболізм порушується. Розвивається ожиріння.
А що символізує червона кулька? Що сталося з організмом? Як обмін речовин пов’язаний з таким станом?
Так, коли в організм не надходить достатня кількість поживних речовин, то обмін речовин також порушується. Порушуються процеси росту і розвитку, не вистачає енергії для життєдіяльності. Внаслідок постійного недоїдання виникає дистрофія. При дистрофії руйнуються функціонольні білки – наприклад, білки м’язів.
Робота з підручником. Знайдіть визначення обміну речовин і запишіть його в зошит.
В організмі людини з речовинами відбуваються складні перетворення. Під час харчування з їжею до організму надходять поживні речовини, які в процесі травлення розпадаються до дрібних молекул (амінокислоти, глюкоза), які всмоктуються в кров і надходять до клітин організму.
Далі обмін речовин відбувається в кожній клітині, всі процеси метаболізму ділять на дві групи: асиміляція і дисиміляція. Яка їх сутність і чим вони відрізняються?
Знайдіть матеріал в підручнику с.16-17.
Асиміляція і дисиміляція взаємно пов’язані. Складемо схему.
Обмін речовин (метаболізм)
Асиміляція Дисиміляція
Утворення органічних сполук Розщеплення органічних сполук
(Білки,жири, вуглеводи – (глюкоза)
необхідні організму)
Забезпечує ріст і оновлення клітин Вивільнення енергії (тепло, запасання АТФ)
Ферменти
Енергія
Перетворення енергії в організмі.
Як відбуваються енергетичні перетворення в організмі. В клітинах є органела мітохондрія, її функція – окиснення речовин з виділенням енергії. Мітохондрію називають «енергетична станція» клітини. Часто її зображають червоним кольором, подібно до пічки, в якій горить вогонь і утворюється теплова енергія. В мітохондрії також відбувається окиснення органічних речовин (наприклад, доокиснення глюкози) з вивільненням енергії. Енергія запасається в хімічних зв’язках молекули АТФ. А потім енергія молекули АТФ використовується клітинами в усіх процесах життєдіяльності, наприклад, при м’язових рухах, транспортуванні і перетворенні речовин в клітині, утворенні нових білків, проходженні нервового імпульса.
О2
крохмаль АДФ СО2,
глюкза
мітохондрія Н2О;
АТФ
рух транспорт нервові імпульси
Таку схему демонструю на слайді з відповідним поясненням.
ІV. Узагальнення та закріплення матеріалу
Доповніть речення:
У вас є карточки – мітохондрія, крохмаль-глюкоза, АДФ-АТФ, О2, СО2, Н2О.
А зараз ми змоделюємо, як відбувається процес дисиміляції на організменному і клітинному рівнях.
Один учень біля дошки за допомогою магнітиків прикріплює мітохондрію карточки з відповідними написами. Далі встановлюємо взаємозв’язок між речовинами і пояснюємо процес дисиміляції.
О2
крохмаль АДФ СО2,
глюкза
мітохондрія Н2О;
АТФ
Карточки з речовинами прикріплюємо почергово у відповідності до проходження процесів з ними. Спочатку крохмаль і пояснюємо, що він міститься в продуктах харчування (демонструємо упаковки продуктів харчування з крохмаленосними продуктами), далі крохмаль перетравлюється до глюкози. Перевертаємо карточку, де на зворотному боці написано глюкоза і прикріплюємо біля мутохондрії. Далі карточку згинаємо, пояснюючи, що глюкоза в клітині починає розщеплюватись і прикріплюємо її в мітохондрії. Далі прикріплюємо кисень зверху зліва, запитуємо, де взявся кисень (дихання). Потім переносим кисень на глюкозу, запитуємо чому? (окиснення продуктів розпаду глюкози). Зверху посередині прикліплюємо АДФ і пояснюємо, що ця сполука бідна на енергію. Далі прикріплюємо вуглекислий газ і воду та пояснюємо, що це речовини, які утворились при окиснення глюкози. Енергія, що виділилась в процесі окиснення запасається в молекулі АТФ (перевертаємо карточку АДФ) і закріплюємо внизу карточку з АТФ.
Учні на парті в парах повторюють процес дисиміляції, відповідно рухають картинки.
V. Підведення підсумків уроку.
Рефлексія.
VІ. Повідомлення домашнього завдання
1. Вивчити параграф 4 (підручник Задорожній К.)
За бажанням підготувати аналоги карточок з будь-яких матеріалів, або електронні версії (програми Power Point, ігри …).
\