Урок з біології 8 клас на тему. "Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Харчування й обмін речовин."

Про матеріал
Урок "Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Харчування й обмін речовин." оригінальний підхід викладу матеріалу з використанням елементів STEM-освіти.
Перегляд файлу

Тема. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Харчування й обмін речовин.
Мета:

Знаннєвий компонент:

- формувати поняття про обмін речовин та енергетичні потреби  людського організму;
- розкрити особливості процесів обміну речовин та перетворення енергії;
- формувати знання про обмін речовин та енергії організму людини;
- закріпити поняття про асиміляцію, дисиміляцію, метаболізм, харчування;

Діяльнісний компонент:
- застосовувати знання для пояснення обміну речовин організму людини з навколишнім середовищем

- розвивати пізнавальний інтерес учнів до процесів життєдіяльності організму людини;
- розвивати уміння встановлювати взаємозв’язки між перетвореннями енергії в організмі;
- розвивати уміння оцінювати  значення метаболізму для нормального функціонування організму;

- оцінювати значення метаболізму для нормального функціонування організму.

Ціннісний компонент:
- виховувати бережливе ставлення до здоров’я на основі значення нормального обміну речовин  та енергії.
Обладнання й матеріали: презентація «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини» таблиця «Будова клітини тварин», набір карточок (їх аналоги) з надписами мітохондрія та речовин: крохмаль-глюкза, АДФ-АТФ, О2, СО2, Н2О; упакування від харчових продуктів, кімнатна рослина (вазон), різнокольорові кульки.

Базові поняття й терміни: обмін речовин, асиміляція, дисиміляція, обмін енергії, енергетичні потреби людини, поживні речовини, регуляція обміну речовин.

Тип уроку: формування компетентностей.

Методи, форми, прийоми навчання:
Розповідь-пояснення, бесіда, демонстрація, моделювання, робота в парах, робота з підручником, складання схем, мейкерство (елементи STEM-освіти).
Міжпредметні зв ́язки: ботаніка, фізика, хімія, медицина.

                                                                   ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
  - Назвіть що це? (демонстрація кімнатної рослини в горщику). Учні відповідають – рослина.

  • Рослина жива?.( - Так), А горщик живий? (-Ні.)
  • А які ознаки живого (Ріст, розвиток, живлення, дихання, виділення, обмін речовин).
  • А що потрібно рослині, щоб вона жила, росла, а потім ще й зацвіла? (Живлення, фотосинтез).
  • Так, мінеральне живлення, вода з розчиненими солями та повітряне живлення – вбирання вуглекислого газу в процесі фотосинтезу з використанням світлової енергії і в результаті утворення органічних речовин (вуглеводи, білки, жири).
  • А тварині, що потрібно, щоб вона жила і росла? (Живлення, їжа, виділення).
  • А енергія сонця для живлення потрібна? (Ні, тварини гетеротрофи, бо вони споживають готові органічні речовини).
  • Так, тварини використовують готові органічні речовини для одержання енергії і як будівельний матеріал для росту і розвитку.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
    Людина також гетеротроф і потребує надходження поживних речовин з їжею. Поживні речовини використовуються в процесі обміну речовин для росту і розвитку організму.

   Подивіться на ці кульки (демонстрація кульок трьох кольорів: жовта – велика, зелена – нормальна, червона майже здута). Якщо уявити наш організм у вигляді цих кульок, то що сталося з організмом, чому такі три різні стани. І як це повязано з темою нашого уроку: «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Харчування та обмін речовин».

   Отже, мета уроку – розглянути обмін речовин та енергії в організмі людини, як основної властивості живого; значення обміну речовин та перетворення енергії для людського  організму.
ІІІ.  Засвоєння нового матеріалу.

   Для нормальної життєдіяльності, забезпечення організму всіма поживними речовинами, які необхідні для росту і розвитку, потрібне постійне надходження речовин з їжею в достатній, оптимальній кількості. Яка кулька демонструє це – так зелена кулька.

    Подивіться на схему в підручнику с. 17. Мал 4.1.

    Організм людини нормально росте і розвивається, коли до нього надходять в достатній кількості поживні речовини, назвіть їх. А з організму виводяться продукти життєдіяльності, подивіться на схему і назвіть їх (сечовина – в результаті білкового обміну, вода і вуглекислий газ в результаті розщеплення вуглеводів і жирів).

   А що символізує жовта кулька? Що сталося з організмом? Так, надходить надлишок поживних речовин і нормальний обмін речовин або метаболізм порушується. Розвивається ожиріння.

      А що символізує червона кулька? Що сталося з організмом? Як обмін речовин пов’язаний з таким станом?

    Так, коли в організм не надходить достатня кількість поживних речовин, то обмін речовин також порушується. Порушуються процеси росту і розвитку, не вистачає енергії для життєдіяльності. Внаслідок постійного недоїдання виникає дистрофія. При дистрофії руйнуються функціонольні білки – наприклад, білки м’язів.

   Робота з підручником. Знайдіть визначення обміну речовин і запишіть його в зошит.

   В організмі людини з речовинами відбуваються складні перетворення. Під час харчування з їжею до організму надходять поживні речовини, які в процесі травлення розпадаються до дрібних молекул (амінокислоти, глюкоза), які всмоктуються в кров і надходять до клітин організму.

   Далі обмін речовин відбувається в кожній клітині, всі процеси метаболізму ділять на дві групи: асиміляція і дисиміляція. Яка їх сутність і чим вони відрізняються?

   Знайдіть матеріал в підручнику с.16-17.

   Асиміляція і дисиміляція взаємно пов’язані. Складемо схему.

                                           

                                             Обмін речовин (метаболізм)

 

Асиміляція                                                                            Дисиміляція

 

Утворення органічних сполук                           Розщеплення органічних сполук

(Білки,жири, вуглеводи –                                       (глюкоза)

 необхідні організму) 

 

Забезпечує ріст і оновлення клітин               Вивільнення енергії (тепло, запасання АТФ)

 

                                                       Ферменти

                                                        Енергія

 

Перетворення енергії в організмі.

   Як відбуваються енергетичні перетворення в організмі. В клітинах є органела мітохондрія, її функція – окиснення речовин з виділенням енергії. Мітохондрію називають «енергетична станція» клітини. Часто її зображають червоним кольором, подібно до пічки, в якій горить вогонь і утворюється теплова енергія. В мітохондрії також відбувається окиснення органічних речовин (наприклад, доокиснення глюкози) з вивільненням енергії. Енергія запасається в хімічних зв’язках молекули АТФ. А потім енергія молекули АТФ використовується клітинами в усіх процесах життєдіяльності, наприклад, при м’язових рухах, транспортуванні і перетворенні речовин в клітині, утворенні нових білків, проходженні нервового імпульса.

 

                                   О2

крохмаль                                                   АДФ                                        СО2,

 

                          глюкза                             

                                    

               

 

                                                               мітохондрія                                     Н2О;

 

                                                                      АТФ

 

 

                                рух                           транспорт                    нервові імпульси

 

    

      Таку схему демонструю на слайді з відповідним поясненням.


ІV. Узагальнення та закріплення матеріалу

    Доповніть речення:

  1. Харчування забезпечує організм людини … (поживними речовинами).
  2. Обмін речовин по іншому називається … (метаболізм).
  3. Сукупність процесів розпаду розщеплення, розкладання органічних речовин з вивільненням енергії називається … (дисиміляція).
  4. Сукупність процесів утворення органічних речовин властивих організму називається … (асиміляція).
  5. Утворення ферментів належить до процесів …(асиміляція).
  6. Утворення молекул АТФ належить до процесів …(дисиміляція).
  7. Окиснення органічних речовин відбуваєтьмя в органелі клітини …(мітохондрія).

  У вас є карточки – мітохондрія, крохмаль-глюкоза, АДФ-АТФ, О2, СО2, Н2О.

А зараз ми змоделюємо, як відбувається процес дисиміляції на організменному і клітинному рівнях.

     Один учень біля дошки за допомогою магнітиків прикріплює мітохондрію карточки з відповідними написами. Далі встановлюємо взаємозв’язок між речовинами і пояснюємо процес дисиміляції.

                                   О2

крохмаль                                                   АДФ                                        СО2,

 

                          глюкза                             

                                    

               

 

                                                               мітохондрія                                     Н2О;

 

                                                                      АТФ

 

    Карточки з речовинами прикріплюємо почергово у відповідності до проходження процесів з ними. Спочатку крохмаль і пояснюємо, що він міститься в продуктах харчування (демонструємо упаковки продуктів харчування з крохмаленосними продуктами), далі крохмаль перетравлюється до глюкози. Перевертаємо карточку, де на зворотному боці написано глюкоза і прикріплюємо біля мутохондрії. Далі карточку згинаємо, пояснюючи, що глюкоза в клітині починає розщеплюватись і прикріплюємо її в мітохондрії. Далі прикріплюємо кисень зверху зліва, запитуємо, де взявся кисень (дихання). Потім переносим кисень на глюкозу, запитуємо чому? (окиснення продуктів розпаду глюкози). Зверху посередині прикліплюємо АДФ і пояснюємо, що ця сполука бідна на енергію. Далі прикріплюємо вуглекислий газ і воду та пояснюємо, що це речовини, які утворились при окиснення глюкози. Енергія, що виділилась в процесі окиснення запасається в молекулі АТФ (перевертаємо карточку АДФ) і закріплюємо внизу карточку з АТФ.

   Учні на парті в парах повторюють процес дисиміляції, відповідно рухають картинки.

V. Підведення підсумків уроку.
    Рефлексія.

  • Що сподбалось на уроці?
  • Що запам’яталося?
  • Що викликало труднощі?
  • Що зацікавило?

VІ. Повідомлення домашнього завдання
1. Вивчити параграф 4 (підручник Задорожній К.)

За бажанням підготувати аналоги карточок з будь-яких матеріалів, або електронні версії (програми Power Point, ігри …).



                                                                                   \

 

doc
Додано
13 березня 2021
Переглядів
3988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку