Урок з біології для 11 класу на тему: "Організм як середовище мешкання."

Про матеріал
План-конспект уроку з біології для учнів 11 класу за новою програмою з теми: "Організм середовище мешкання". Містить основні етапи уроку, інтерактивні завдання. Основною метою уроку є сформувати знання про організм як середовище існування та пояснити відмінність такого "особливого" середовища від інших.
Перегляд файлу

Тема 5. Адаптації організмів

Тема: Організм як середовище мешкання..

Мета уроку:

Освітня: Сформувати знання про організм як середовище існування; з’ясувати яку роль відіграє паразитизм, мутуалізм і коменсалізм у природі;

Розвивальна: розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, мову, мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

Виховна: виховувати концепцію конструктивного екологічного лідерства та бережливе ставлення до живої природи.

Тип уроку: комбінований.

Засоби навчання: підручник з біології для 11-го класу, схеми, таблиці, зображення, презентація, освітні онлайн сервіси.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, наукове розуміння природи, здатність застосовувати його в практичній діяльності, здатність до пошуку та засвоєння нових знань, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.

Хід уроку

І. Організаційний етап (1хв)

(Привітання, перевірка присутніх)

ІІ. Актуалізація опорних знань (12 хв)

Онлайн тестування з теми: «Симбіоз та його форми»

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdjjIvTvKl_2Rj40jnNKUbN8BPRdbbcYPN2i9KvXTpdyrGXxg/viewform?usp=sf_link

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності (2 хв)

Проблемне питання: Коли ми говоримо про організм як середовище існування, то відразу згадуємо про паразитів, про їх спрощену будову. Чи може бути спрощення вигідним? Чому? На сьогоднішньому уроці ми і дізнаємось

ІV. Вивчення нового матеріалу (20 хв)

Розповідь учителя:

Раніше ми розглядали різні середовища існування (водне, наземно-повітряне, грунтове), всі ці середовища мають свої фактори впливу на організм, який в ньому мешкає. Основними ж факторами, що змушують організм адаптуватися є лімітуючі фактори. Мешканці внутрішнього середовища організму називають онтобіонтами, а середовище гостральним.

Давайте спробуємо визначити постійні (незмінні) фактори організму (середовища) та лімітуючі фактори у ньому за допомогою таблиці.

(Учні самостійно заповнюють таблицю)

Порівняння середовищ існування за факторами впливу

Фактор\ Середовище

Організм як середовище

Грунтове середовище

Водне середовище

Повітряно-наземне

1. Їжа

Постійно присутня

Лімітуючий фактор

Лімітуючий фактор

Лімітуючий фактор

2. Тиск

Постійний

Змінюється із глибиною

Змінюється із глибиною

Незначні коливання

3.Сольовий склад

Постійний

Змінний

Змінний

Змінний

4.Водний режим

Постійний

Лімітуючий фактор

Постійний

Лімітуючий фактор

5.Наявність кисню

Незначна кількість, або ж зовсім відсутній

Вміст змінюється із глибиною

Вміст змінюється із глибиною

Постійно присутній

6.Наявність світла

Відсутнє

Відсутнє

Змінюється із глибиною

Постійно присутнє

7.Наявність природного укриття

Постійне

Постійне

Лімітуючий фактор

Лімітуючий фактор

8.Коливання температури

Відсутні

Незначні коливання

Значні коливання

Значні коливання

 

Евристична бесіда:

Як висновок, можна сказати, що організм як середовище є дуже стабільним та вигідним для існування.

Проблемне питання: Дивлячись на таблицю можна припустити, що кисень та світло є лімітуючими факторами в організмі як середовищі. Чи є це припущення правильним?

(Учні пропонують варіанти відповіді)

Правильна відповідь: Ні це припущення не є вірним, адже організми, які обрали середовищем існування інший організм не потребують кисню. Незначний вміст кисню всередині організмів-хазяїв зумовлює у багатьох мешканців організму переважання анаеробного типу обміну. Необхідна енергія вивільняється завдяки гліколізу та різним видам бродіння. Також, найчастіше, такі організми не є фотосинтезуючими (за деякими виключеннями) та не мають органів чуттів, тому світло так кисень не є лімітуючими факторами.

Проблемне питання: Дивлячись на ту ж таблицю, можна сказати, що організм як середовище зовсім не має лімітуючих факторів. Чи є це припущення вірним?

(Учні пропонують варіанти відповіді)

Правильна відповідь: Ні, це припущення не є вірним, адже в організмі як середовищі мешкання є лімітуючі фактори. Серед них: біотичні впливи з боку організму хазяїна; антагоністичні впливи між різними мешканцями, адже організм можуть населяти безліч істот; імунна відповідь хазяїна (у випадку паразитизму).

Питання: Пригадайте, які ви знаєте шляхи еволюційного процесу. Яким шляхом пішли мешканці чужих організмів?

Правильна відповідь:  Ароморфоз, ідіоадаптація, дегенерація. Мешканці чужих організмів пішли шляхом дегенерації.

Проблемне питання: Якщо ж організми, які мешкають в середині інших організмів, ізолювались від зовнішнього середовища, покладаючи функцію контакту з середовищем на хазяїна, то яким чином може відбуватись їх еволюція?

(Учні пропонують варіанти відповіді)

Правильна відповідь: Еволюція співмешканців відбувається разом з еволюцією їх хазяїв, тому прослідковується взаємозалежність адаптацій, що особливо чітко спостерігається в трофічних відносинах. Так, жуйні тварини, таргани, корабельні черв'яки споживають деревину, яку розщеплюють ферменти-целюлази симбіотичних бактерій або твариноподібних організмів; квіти мають нектарники для приваблювання бджіл.

Питання: Які види симбіозу є характерними для організмів, які мешкають в інших організмах та їх хазяїнами?

Правильна відповідь:  Паразитизм, мутуалізм, коменсалізм

Розповідь учителя:

Один із прикладів мутуалізму– це мешкання мікроскопічних водоростей у тканинах тридакни. Таке явище не є унікальним, відомо багато тварин, що мають у своїх тканинах фотосинтезувальні клітини інших видів. У так званих «зелених» гідр (Hydra viridissima) в клітинах ентодерми живуть водорості роду Chlorella. На світлі такі гідри можуть понад чотири місяці обходитися без їжі, а без симбіонтів і годування гинуть за два місяці. Таким же прикладом є джгутикові у кишечнику

термітів. Ці комахи споживають деревину, якою живляться джгутикові, а перетравлюють її ферменти-целюлази бактерій, які мешкають всередині джгутиконосців. Таким чином маємо потрійну систему симбіозу.

Прикладом коменсалізму є зв'язок голотурії (морського огірка) та різних жителів океану. Різні молюски, краби, риби та ін. використовують порожнини в тілі голотурії, як укриття.

Ви вже знаєте багато прикладів паразитизму, спробуйте назвати різні види паразитів.

(Учні називають види паразитів)

Також ви знаєте пристосування паразитів до мешкання в організмі.

(Учні називають пристосування паразитів)

Окрім облігатних паразитів таких, як бичачий ціп’як, блоха, гострики, існують організми, що мають частковий цикл проживання в організмі. Прикладом таких організмів є вугриця кишкова (збудник стронгілоїдозу), частина життєвого циклу проходить в грунті, а інша частина в організмі хазяїна. Ці черви, навіть, є роздільностатевими у вільноживучому стані, а при потраплянні в організм стають гермафродитами.

Окрім паразитів зі змінним середовищем існування існують факультативні паразити, яким зовсім не обов’язково мешкати в організмі. Наприклад Неглерія Фаулера є небезпечним факультативним паразитом. Потрапивши в організм людини через ніс, разом з водою, вражають нервову систему, поїдаючи мозок. Летальність неглеріазу становить 95%. Однак з 2008 року з моменту відкриття виду зареєстровано близько 300 випадків зараження людини Naegleria fowleri. така маленька кількість встановлених випадків зараження і є доказом того, що неглерія може спокійно існувати без хазяїна.

V. Узагальнення знань (6 хв)

Згадаємо про питання з початку уроку. Так чи може бути вигідним шлях дегенерації і чому?

(Учні пропонують варіанти відповіді)

Правильна відповідь: Пристосування шляхом спрощення є вигідним, адже в гостральному середовищі немає браку їжі, немає зміни температури чи тиску. ніякі фактори зовнішнього середовища суттєво не впливають на онтобіонта, суттєвий вплив на нього має лише організм хазяїна.

Фронтальне опитування:

В чому перевага організму як середовища, у порівнянні з іншими середовищами існування?

Які фактори є лімітуючими?

Яким шляхом еволюції пішли мешканці організму?

Які пристосування формуються у мешканців інших організмів?

Хто такі онтобіонти?

Назвіть приклади онтобіонтів.

VI. Підбиття підсумків уроку та виставлення оцінок (3хв)

Учні самостійно формують висновки:

Організм як середовище існування має низку переваг перед іншими середовищами життя: стабільність водного режиму, сталість сольового складу, велика кількість їжі, захищеність мешканців, відсутність температурних перепадів. Серед лімітуючих чинників: біотичні впливи з боку організму хазяїна; антагоністичні впливи між різними мешканцями, адже організм можуть населяти безліч істот. Основними адаптаціями мешканців гостального середовища є взаємозалежне живлення, спрощення організації, анаеробне дихання, органи прикріплення тощо.

VII. Повідомлення домашнього завдання( 1хв)

  1.          Опрацювати §13 підручника. (О. Андерсон, М. Вихренко та ін.)
  2.          Підготувати приклади паразитів на різних рівнях організації живого (хоча б по 3 на кожен рівень).
  3.          підготувати повідомлення на тему: «Паразити найпростіші», «паразити кишковопорожнинні», «Паразити гриби», «Паразити рослини», «Паразити комахи», «Паразити ракоподібні», «Паразити черви». Одна тема на вибір.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Алєксєєва Ольга
    Дуже сподобався план-конспект уроку. Частково скористалася цим планом під час проведення свого уроку в 11 класу. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Иванчук Наталья
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 жовтня 2020
Переглядів
4148
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку