8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Урок з біології для 6 класу на тему "Запилення"

Про матеріал
Розробка уроку з біології для 6 класу за Новою програмою. Матеріал містить сучасні методи та прийоми навчання.
Перегляд файлу

Біологія 6 клас  

Тема уроку: ЗАПИЛЕННЯ.

 Мета: розширити поняття про квітку як орган розмноження, сформувати поняття про запилення, познайомити учнів з різними способами запилення у квіткових рослин, розглянути пристосування рослин до різних способів запилення; розкрити значення запилення в житті рослин; формувати на матеріалі уроку науковий світогляд; продовжити формування вмінь і навичок роботи з підручником, знаходити відповіді на поставлені запитання, порівнювати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні називають способи запилення; описують процес запилення, пристосування рослин до різних способів запилення; визначають способи запилення за будовою квітки.

Обладнання та матеріали: інтерактивний комплекс, мультимедійна презентація, відеоролик про запилення, картки із завданнями, малюнки рослин, підручник.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

Прийом «Психологічна настанова»

Мета прийому – створити сприятливу психологічну атмосферу уроку шляхом особливого звернення учителя до учнів.

 «Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на уроці. Для того, щоб впоратися із завданнями, будьте старанними і уважними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати тему «Розмноження рослин».

  1.               МОЗКОВИЙ ШТУРМ:
  • Що таке розмноження?
  • Які типи розмноження рослин існують?
  • Назвіть генеративні органи рослини.
  • Які частини рослини призначені для статевого розмноження?
  • Як називаються чоловічі статеві клітини? Жіночі? Де вони знаходяться  в рослині?
  • Як називається процес злиття статевих клітин?

2.«ВПРАВА НА ВИБІР»

 «Підпиши малюнок» будова квітки

А зараз відгадайте віршовані загадки - питання

3.ВІРШОВАНІ ЗАГАДКИ ТА ЗАПИТАННЯ:

 

Як продовження стебла у рослини називається,

На якому, власне, квітка на пагоні тримається?     (Квітконіжка)

 

В квітконіжці у рослини є розширена частина.

 Хто здогадається як вона називається?    (Квітколоже)

 

Назвіть у квітці на рослині головні її частини.    (Маточка та тичинки)

 

Зазирнемо ми у квітку і побачимо тичинку.

Хто здогадається, з чого вона складається?   (З тичинкової нитки і пиляка)

 

Пилякові зерна в пиляку зберігаються.

А сукупність зерен цих як називається?     (Пилок)

 

В квітці в кожній маточці вгорі частинка є.

Яку назву вона має? Яку роль відіграє?          (Приймочка, приймає пилок)

 

А яка частина квітки для комах дуже помітна?

Як називається та з чого складається?      (Віночок, складається з пелюсток)

 

Запилення, запліднення в квітці відбувається.

 Із насінного зачатку що розвивається? (Насінина)

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

Є цікава історія з життя австралійських англійців. Переселившись в Австралію, вони завезли й посіяли насіння конюшини, яка до того часу там не росла. Виросли рослини, які гарно цвіли, їх із задоволенням поїдали вівці, але насіння вони чомусь не давали. Й англійцям знову доводилося привозити насіння з Європи. Як ви вважаєте, чому? Давайте з’ясуємо. Щоб рослина дала насіння – вона повинна цвісти. Під час цвітіння відбувається процес запилення квітки. А яким чином проходить цей процес, ми з вами з'ясуємо сьогодні на уроці.  

 

Отже,  запишіть у зошити тему уроку - «Запилення».

І\/.Повідомлення теми уроку. Формулювання разом з учнями мети уроку.

\/.Вивчення нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу+(презентація)

1. Запилення, його способи. 

2. Самозапилення, особливості самозапильних рослин. Біологічне значення самозапилення. 

3. Перехресне запилення. 

4. Штучне запилення, його техніка та значення в підвищенні врожайності культурних рослин. (Відео про запилення)

Руханка

Гра-імітація «Самозапилення»

Тичинки – руки підняті вгору;

Долоні – пиляки;

Приймочки маточки – маківка голови.

(Показати як пилок з тичинок потрапляє до приймочки маточки)

 

Гра-імітація «Перехресне запилення»

Тичинки й пиляки - руки підняті вгору;

Приймочки маточки – маківка голови;

Бджоли – учні, які імітують політ.

(показати, як бджоли, перелітаючи з квітки на квітку, переносять пилок)

 

\/І. Практичне використання набутих знань у нестандартних умовах.

  1. Змагання кмітливих.Робота в групах. "Склади букет"

Група 1 «Експерти з вітрозапильних рослин»

Група 2 «Експерти з комахозапильних рослин» 

Групам учнів пропонуються картки з зображенням рослин.

 Перша група складає букет з вітрозапильних рослин, а інша — з комахозапильних. Після цього групи заповнюють таблицю "Ознаки вітрозапильних і комахозапильних рослин". Якщо названа ознака характерна для даної групи рослин, ставиться цифра яка їй відповідає. Кожна команда пояснює свій вибір.

Ознака

Запилення комахами

Запилення вітром

Особливості будови квітки

 

 

Особливості пилку

 

 

Особливості маточки

 

 

Приклади рослин

 

 

 

1. Великі та яскраві квітки (к)

2. Дрібні яскраві квітки, зібрані у суцвіття (к)

3. Наявність нектару (к)

4. Дрібні неяскраві квітки, зібрані у суцвіття (в)

5. Аромат (к)

6. Багато пилку (в)

7. Пилок великий, липкий (к)

 

«ВПРАВА НА ВИБІР»

                  запилення

пазли                               вікторина

QR Code               QR Code

 

Біологічні задачки. Давайте поміркуємо….

1. Чому рослини, що цвітуть ввечері та вночі, частіше мають віночки білого і жовтого кольору? (Для залучення нічних комах).

2. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).

3. Чому, коли в Австралію завезли насіння конюшини і посіяли його, конюшина добре цвіла, але плодів і насіння не було? (Не було природних запильників — джмелів).

4. З двох квіток яблуні одна утворила плід, а інша — ні. Чому так відбулося? (Одна квітка була запилена комахами, а інша —- ні).

 

5.Далеко від поля із загубленої зернівки кукурудзи виросла рослина з початком і волоттю. Але плоди в цієї рослини чомусь не утворилися. Чому? (Для кукурудзи характерне перехресне запилення вітром, тому, щоб відбулося запліднення, необхідні значні площі цієї рослини.)

V. Рефлексія під відеосупровід

ЦІКАВО ЗНАТИ, ЩО..

Завдяки запаху комаха - запилювач знаходить необхідну їй рослину на значній відстані,а,наблизившись до неї, знаходять квітку за певним забарвленням. Деякі комахи здатні розпізнати аромат певної квітки на відстані до декількох кілометрів. Квіти більшості видів рослин найпахучіші під час льоту саме тих комах, що їх запилюють.

- квітки, які запилюють  нічні метелики - вдень значно слабше пахнуть, ніж уночі, а біле забарвлення квіток, краще помітне вночі; вдень можуть закриватися, а вночі навпаки - відкриватись (петунія, тютюн, жимолость);

- квіти, що запилюються денними комахами – із заходом сонця не пахнуть (конюшина, абрикос, яблуня, вишня);

– квіти, що виробляють неприємні запахи, які нагадують органічну речовину, яка розкладається – запилюють мухи (рафлезія — паразитична рослина, яка не має стебла й коренів, хоча має найбільші квітки – діаметр їх до 1м);

Бджоли, джмелі, жуки, метелики, мухи та інші комахи прилітають на квіти, зрозуміло, не для того, щоб їх запилити; до квітки їх приваблює поживний пилок (одні збирають його для вигодовування свого потомства, інші можуть самі вживати його). Тому за кожної спроби отримати солодкий нектар комахи виносять з квітки, чи приносять на своєму тілі пилок. Пилок  дуже поживний, у ньому є 40-50 % білків, 40 % вуглеводів,є жири, вітаміни та інші корисні речовини. У пошуках пилку, а також нектару комахи забезпечують запилення квіток...

Пилок берези переноситься вітром на відстань до 40 м, а дуба – на 70 м.

VI. Підсумок уроку.

ТЕСТИ ІНТЕРАКТИВНОГО ПІДРУЧНИКА на платформі EdEra.

Отже, перехресне запилення здійснюється вітром, комахами, водою, птахами. Найбільше в природі рослин, які запилюються вітром і комахами.

Самозапилення незважаючи на те, що зменшує пристосованість організмів до умов середовища, надає рослинам певні переваги: забезпечує насінне розмноження особин за несприятливих умов довкілля.

Висновок: запилення в рослин здійснюється для того, щоб чоловічі гамети, які розвиваються в пилкових зернах, змогли зустрітися з жіночими гаметами, які формуються в зародковому мішку насінного зачатка, і відбулося – запліднення.

VII. Домашнє завдання.

  • Опрацювати параграф 35, завдання в друкованому зошиті.
  • Скласти сенкан або кросворд на тему « Запилення».
  •  Додаткові завдання: робота з Інтернет джерелами
  1. Чи можуть запилювати рослини щури? Якщо так, то які це рослини?
  2. Яка рослина утворює найбільшу кількість нектару?
  3. У 1937 році в ботанічному саду Нью-Йорка розцвіла рослина, запах якої був настільки жахливий, що працівники були змушені працювати в протигазах. Що це за рослина?

 

 

 

 

Ознака

Запилення комахами

Запилення вітром

Особливості будови квітки

 

 

Особливості пилку

 

 

Особливості маточки

 

 

Приклади рослин

 

 

 

1. Великі та яскраві квітки 

2. Дрібні яскраві квітки, зібрані у суцвіття 

3. Наявність нектару 

4. Дрібні неяскраві квітки, зібрані у суцвіття 

5. Аромат 

6. Багато пилку 

7. Пилок великий, липкий 

 

ЦІКАВО ЗНАТИ, ЩО..

Завдяки запаху комаха - запилювач знаходить необхідну їй рослину на значній відстані,а,наблизившись до неї, знаходять квітку за певним забарвленням. Деякі комахи здатні розпізнати аромат певної квітки на відстані до декількох кілометрів. Квіти більшості видів рослин найпахучіші під час льоту саме тих комах, що їх запилюють.

 

- квітки, які запилюють  нічні метелики - вдень значно слабше пахнуть, ніж уночі, а біле забарвлення квіток, краще помітне вночі; вдень можуть закриватися, а вночі навпаки - відкриватись (петунія, тютюн, жимолость);

 

- квіти, що запилюються денними комахами – із заходом сонця не пахнуть (конюшина, абрикос, яблуня, вишня);

 

– квіти, що виробляють неприємні запахи, які нагадують органічну речовину, яка розкладається – запилюють мухи (рафлезія — паразитична рослина, яка не має стебла й коренів, хоча має найбільші квітки – діаметр їх до 1м);

 

Бджоли, джмелі, жуки, метелики, мухи та інші комахи прилітають на квіти, зрозуміло, не для того, щоб їх запилити; до квітки їх приваблює поживний пилок (одні збирають його для вигодовування свого потомства, інші можуть самі вживати його). Тому за кожної спроби отримати солодкий нектар комахи виносять з квітки, чи приносять на своєму тілі пилок.

 

Пилок  дуже поживний, у ньому є 40-50 % білків, 40 % вуглеводів,є жири, вітаміни та інші корисні речовини. У пошуках пилку, а також нектару комахи забезпечують запилення квіток...

Пилок берези переноситься вітром на відстань до 40 м, а дуба – на 70 м.

«ВПРАВА НА ВИБІР»

Будова квітки

  •  
  • QR Code

 

«ВПРАВА НА ВИБІР»

Запилення

 

https://i.pinimg.com/564x/11/f4/23/11f42363128ea507bdecc19cd6b9d8cd.jpg

 

  • Пазли                                          Вікторина
  • QR Code                                                        QR Code

 

 

docx
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
2196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку