Тема: Вегетативне розмноження рослин. Практична робота № 1. Вегетативне
розмноження рослин.
Мета: познайомити учнів із найбільш розповсюдженими способами вегетативного
розмноження; продовжувати формування умінь і навичок роботи з природним
матеріалом під час виконання практичної роботи; виховувати якості
дослідника та естетичний смак.
Основні поняття і терміни: розмноження, вегетативне розмноження, живець,
щеплення, підщепа, прищепа, цибулина, вусики, кореневище, бульба.
Обладнання: таблиця «Вегетативне розмноження рослин», склянки з водою, живці
кімнатних рослин ( фіалка, пеларгонія, традесканція), малюнки підручника, ноутбук, проекційний екран, презентація « Вегетативне розмноження рослин».
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Формування умінь і навичок.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН, м\м дошка.
в) практичний: виконання практичної роботи.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: природознавство, рослинництво.
Хід роботи
І. Організаційний етап.
Привітання учнів. Добрий день, діти! Сідайте.
Наш незвичайний урок я сьогодні розпочну із притчі. Послухайте.
Притча
Жили-були собі маленькі жабенята, які організували змагання зі стрибків. Їхньою метою було дістатися вершини вежі. Зібралося багато глядачів, які хотіли подивитися на ці змагання і посміятися над їхніми учасниками.
Змагання розпочалися. Однак ніхто із глядачів не вірив, що жабенята зможуть дістатися вершини вежі. Чути було такі репліки: «Це занадто складно!» або « Немає шансів! Вежа занадто висока!»
Маленькі жабенята почали падати. Одне за другим… за винятком тих, у кого відкривалося друге дихання: вони стрибали усе вище і вище… Юрба все одно кричала: «Занадто важко!!! Жоден не зможе це зробити!» Ще більше жабенята утомлювалися й падали… Тільки одне піднімалося усе вище й вище… Той єдиний не піддався і досяг вершини!!!
Тоді усім захотілося дізнатися, де вдалося знайти у собі сили? Та виявляється, переможець був глухим.
Учитель. Отже, сьогодні я бажаю вам досягти вершини пізнання, успіху попри будь-які перепони. І залишатися такими цілеспрямованими, як переможець із притчі.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
Учитель. Діти, починаючи з 7 класу ви стали вперше вивчати розділ
біологію — ботаніку. Що ж вивчає наука ботаніка?
Слайд №1
Ботаніка — це наука, що вивчає життя рослин, їхню будову, хімічний склад, процеси життєдіяльності, угрупування, зв’язки з навколишнім середовищем, тобто досліджує різні прояви життя рослин.
Учитель. Доведіть, що рослина – це єдиний організм.
Рослинний організм має будову: клітини — тканини — орган — система органів — організм.
Учитель. Як можна довести, що рослини — це живі істоти? Якщо це так, то доведіть, чому вони саме живі істоти.
Для рослин характерні основні ознаки живого, якими є:
Учитель. Що називається обміном речовин?
Обмін речовин — це сукупність процесів надходження до організму речовин і енергії із зовнішнього середовища, їх перетворення в організмі та виведення з організму кінцевих продуктів життєдіяльності.
Учитель. Що таке живлення?
Живлення — це складова частина обміну речовин.
Учитель. Яке розуміння терміну «ріст»?
Ріст — це кількісні зміни в організмі, завдяки яким збільшуються його розміри, поверхня, об’єм.
Учитель. Що ж означає процес розмноження?
Розмноженням називається кількісне збільшення особин собі подібних.
Учитель. Діти, а що в органічному світі є незворотним процесом внаслідок послідовних змін у живих органах під дією чинників середовища?
Це — еволюція, або еволюційне вчення.
Учитель. Отже, розмноження — одна з основних властивостей живих організмів, що забезпечує безперервність і спадкоємність життя. Які розрізняють типи розмноження?
Розрізняють такі типи розмноження:
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Усім відома стародавня дитяча казка про Сплячу Красуню, замок якої феї захистили колючими заростями терну й шипшини так, щоб ніхто не міг пробитися крізь суцільну стіну квітів, плодів і колючок. У реальному житті кущі дикої троянди не виростають за ніч по помаху чарівної палички, їх потрібно довго й терпляче вирощувати, розсаджувати, розмножувати, щоб у підсумку одержати прекрасну, здорову, плодоносну рослину.
На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся не лише яким способом розмножуються троянди, але й інші рослини, що нас оточують.
Отже, тема уроку: «Вегетативне розмноження рослин». Слайд№2
Робота з плакатом « Знати і вміти», «План уроку»
На сьогоднішньому уроці ви повинні засвоїти вегетативне розмноженням та його види; дізнаєтеся про значення його у природі та житті людини;
навчитеся порівнювати біологічні процеси між собою та робити відповідні висновки та узагальнення; спостерігати, аналізувати; логічно мислити.
Вивчатимо тему за таким планом:
а) кореневищами;
б) бульбами;
в) вусами;
г) кореневими паростками;
д) виводковими бруньками;
е) відводками;
є) цибулинами;
ж)бульбоцибулинами.
3. Штучне вегетативне розмноження:
а) стебловими живцями;
б) листковими живцями;
в) кореневими живцями;
г) щепленням.
4.Практична робота№1 Вегетативне розмноження рослин.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя з елементами бесіди.
На минулому уроці вивчали види розмноження рослин. Отже, які види розмноження ви знаєте?
Учитель. Вегетативне розмноження рослин — типова властивість рослин, яка відрізняє їх від тварин. Вегетативним розмноженням називається відтворення рослин із їх вегетативних частин, тобто з кусочків талому, пагона чи кореня.
Вегетативне розмноження ґрунтується на явищі регенерації.
Регенерація – це відновлення цілого організму з його частини завдяки поділу клітин.
Пригадайте, як розмножуються суниці.
При вегетативному розмноженні властивості материнської рослини передаються новим індивідумам, новим організмам без помітних змін, якщо умови їх розвитку були однаковими з умовами розвитку материнської рослини. Тому в сільськогосподарській практиці для закріплення ознак гарного сорту широко використовується вегетативне розмноження.
Учитель. Чи поширене в природі вегетативне розмноження ?
* Так, поширене.
Учитель. Кореневищами розмножуються пирій, осот, конвалія; цибулинами — тюльпани, нарциси, лілії; стебловими бруньками — картопля; кореневими бульбами — жоржини; повзучими стеблами — вусами — суниці. Багато які з рослин розмножуються паростками стеблового чи кореневого походження — вишня, слива, малина, обліпиха, виводковими бруньками – каланхое, мохи-печіночники, тонконіг бульбистий, папороть та ін., відводками – смородина, аґрус, кореневими паростками - шипшина, ожина, хрін, біла акація, листковими живцями - бегонію, сенполію (узамбарську фіалку).
Слайд №3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Учитель. Діти, які ви знаєте види вегетативного розмноження?
Слайд № 12
Отже, існує штучне вегетативне розмноження культурних рослин. Його широко застосовують при вирощуванні сільськогосподарських культур, у садах.
Це розмноження дає змогу швидко збільшити чисельність культурних рослин. Дуже часто рослини розмножуються живцями.
Учитель. А що таке живці?
Отже, живці — це частина вегетативного органа, кореня, пагона з кількома бруньками. Стеблові живці — це частина пагона з вузлами, міжвузлями та бруньками. У цьому я переконався сам і переконаю вас. Слайд №13
Для цього я 10 вересня зрізав декілька гілочок верби й поставив її у воду, через 15 днів утворилися додаткові корені, тобто тепер цей стебловий живець слід висадити в ґрунт.
Учитель. Діти, в садівництві при вирощуванні винограду використовують також кореневі живці, які ще називають чубуками.
Слайд № 14, 15
Учитель. У рослинництві широко застосовують щеплення. Що таке щеплення? Слайд № 16
Отже, щеплення — це особливий спосіб штучного об'єднання частин різних рослин, тобто приживлення частин вегетативного органа однієї рослини до другої. Рослину, на якій роблять щеплення, називають підщепою, а рослину, яку прищеплюють,— прищепою.
Так, зимостійкість південних сортів плодових культур підвищують шляхом прищеплення до зимостійкої дички.
Учитель. Які вам відомі способи щеплення?
Отже, відомі такі способи щеплення винограду:
1)окулірування;
2)копулювання;
3)щеплення за кору;
4)в розщіп;
5)зближення.
Розповідь учителя.
Учитель. Учні, ви багато почули, побачили, набули певних знань із теми «Вегетативне розмноження рослин», тож зробимо висновки про біологічне значення вегетативного розмноження рослин.
Учні роблять висновки про біологічне значення вегетативного розмноження.
Учитель. Діти, а чи мають плоди винограду, яблунь, груш корисне значення для організму людини?
* Виноград називають чарівним дарунком сонця та природи. Ягода винограду ввібрала все, що потрібно для життя людини.
В 1 кг винограду міститься 100-250 г глюкози.
Виноградний цукор впливає на тонус м'язів, діяльність серця, а це веде до підвищення кисневого обміну в тканинах.
Виноград є коморою незалежних амінокислот, які надають йому кислуватого смаку та регулюють в організмі синтез білків шкірних покривів, жировий обмін, стимулюють процеси росту.
Лікування виноградом називається ампелотерапією, але при цьому треба чітко знати дію кожного сорту винограду на організм людини.
Отже, виноград — культура, що має профілактичну дію та лікувальну цінність.
*У плодах яблук і груш накопичуються різні сполуки: цукри, органічні кислоти (яблучна, лимонна), мінеральні солі, солі заліза. Усі ці речовини зумовлюють високі поживні й смакові якості плодів, поліпшують діяльність шлунка, обмін речовин.
Яблука та груші споживають свіжими й квашеними, з них готують соки, джеми, варення, пастили.
А ви знаєте, що…
Прийом «Словничок»
Учні за допомогою підручника (с.70) з’ясовують:
Переваги вегетативного розмноження: рослини починають цвісти у більш ранньому віці порівняно з рослинами, які вирощені з насіння; всі вегетативно вирощені рослини нижчі.
Недоліки вегетативного розмноження: рослини менш довговічні та більш схильні до захворювань.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, потягніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній
Ви до сонця потягніться,
Веретеном обкрутіться
Раз присіли, два присіли
І за парти тихо сіли.
V. Закріплення знань.
Виконання практичної роботи у лабораторно-практичних зошитах.
Практична робота № 1
Тема: Вегетативне розмноження.
Мета: формувати вміння використовувати здобуті теоретичні знання для розв’язання
практичних завдань; формувати вміння розмножувати рослини за допомогою
вегетативних органів; розвивати вміння спостерігати, формулювати
висновки.
Обладнання та матеріали: горщики з ґрунтом, горщики з піском, лопатки,посудини
з водою, ножиці, ніж, кімнатні рослини (пеларгонія, традесканція).
Хід роботи:
Розмноження кімнатних рослин стебловими живцями.
Етапи роботи і спостережень |
Дата |
Поставка живця у воду |
|
Поява корінців |
|
Посадка укорінених живців у грунт |
|
Утворення нових пагонів |
|
Висновок
Вегетативне розмноження – це____________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вегетативне розмноження рослин ґрунтується на явищі регенерація. Дайте тлумачення цього терміна._______________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Значення вегетативного розмноження рослин у природі: ____________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Значення вегетативного розмноження рослин для людини:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VІ. Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завданння.
Слайд№ 17
Опрацювати параграф 16 підручника.
Для дослідників: запропонувати способи розмноження сансев’єри, калини, агрусу.
Підготувати повідомлення про запахи квітів.
1