Конспект уроку для 6 класу "Вегетативне розмноження рослин"

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе колегам познайомити учнів із найбільш розповсюдженими способами вегетативного розмноження; продовжувати формування умінь і навичок роботи з природним матеріалом під час виконання практичної роботи; виховувати якості дослідника та естетичний смак.
Перегляд файлу

Тема: Вегетативне розмноження рослин. Практична робота № 1. Вегетативне

розмноження рослин.

Мета: познайомити учнів із найбільш розповсюдженими способами вегетативного

          розмноження; продовжувати формування умінь і навичок роботи з природним

          матеріалом під час виконання практичної роботи; виховувати якості

          дослідника та естетичний смак.

Основні поняття і терміни: розмноження, вегетативне розмноження,  живець,

          щеплення, підщепа, прищепа, цибулина, вусики, кореневище, бульба.

Обладнання: таблиця «Вегетативне розмноження рослин», склянки з водою, живці

          кімнатних рослин ( фіалка, пеларгонія, традесканція), малюнки підручника, ноутбук, проекційний екран, презентація « Вегетативне розмноження рослин».

Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Формування умінь і навичок.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН, м\м дошка.
в) практичний: виконання практичної роботи.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: природознавство, рослинництво.
 

 

Хід роботи

І. Організаційний етап.

Привітання учнів. Добрий день, діти! Сідайте.

Наш незвичайний урок я сьогодні розпочну із притчі. Послухайте.

Притча

            Жили-були собі маленькі жабенята, які організували змагання зі стрибків. Їхньою метою було дістатися вершини вежі. Зібралося багато глядачів, які хотіли подивитися на ці змагання і посміятися над їхніми учасниками.

            Змагання розпочалися. Однак ніхто із глядачів не вірив, що жабенята зможуть дістатися вершини вежі. Чути було такі репліки: «Це занадто складно!» або « Немає шансів! Вежа занадто висока!»

             Маленькі жабенята почали падати. Одне за другим… за винятком тих, у кого відкривалося друге дихання: вони стрибали усе вище і вище… Юрба все одно кричала: «Занадто важко!!! Жоден не зможе це зробити!» Ще більше жабенята утомлювалися й падали… Тільки одне піднімалося усе вище й вище… Той єдиний не піддався і досяг вершини!!!

                 Тоді усім захотілося дізнатися, де вдалося знайти у собі сили? Та виявляється, переможець був глухим.

    Учитель. Отже, сьогодні я бажаю вам досягти вершини пізнання, успіху попри будь-які перепони. І залишатися такими цілеспрямованими, як переможець із притчі.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

Учитель. Діти, починаючи з 7 класу ви стали вперше вивчати розділ

біо­логію — ботаніку.  Що ж вивчає наука ботаніка?                                      

Слайд №1

Ботаніка — це наука, що вивчає життя рослин, їхню будову, хімічний склад, процеси життєді­яльності, угрупування, зв’язки з на­вколишнім середовищем, тобто досліджує різні прояви життя рос­лин.

Учитель. Доведіть, що рослина – це єдиний організм.

Рослинний організм має будову: клітини — тканини — орган — система органів — організм.

Учитель. Як можна довести, що рослини — це живі істоти? Якщо це так, то доведіть, чому вони саме живі істоти.

  Для рослин характерні основні ознаки живого, якими є:

 

Учитель. Що називається обміном речовин?

 Обмін речовин — це су­купність процесів надходження до організму речовин і енергії із зов­нішнього середовища, їх перетво­рення в організмі та виведення з ор­ганізму кінцевих продуктів життє­діяльності.

Учитель. Що таке живлення?

 Живлення — це складова частина обміну речовин.

Учитель. Яке розуміння терміну «ріст»?

 Ріст — це кількісні зміни в організмі, завдяки яким збільшу­ються його розміри, поверхня, об’єм.

Учитель. Що ж означає процес роз­множення?

 Розмноженням назива­ється кількісне збільшення особин собі подібних.

Учитель. Діти, а що в органічному світі є незворотним процесом вна­слідок послідовних змін у живих органах під дією чинників середо­вища?

Це — еволюція, або ево­люційне вчення.

Учитель. Отже, розмно­ження — одна з основних власти­востей живих організмів, що забез­печує безперервність і спадкоєм­ність життя. Які розрізняють типи розмноження?

  Розрізняють такі типи розмноження:

  1. Безстатеве — розмноження, яке здійснюється однією клітиною або групою клітин. Це поділ ма­теринської клітини навпіл, ха­рактерний для евглени зеленої, амеби.
  2. Брунькуванням розмножуються поліпи, гідра.
  3. Статеве розмноження властиве представникам усіх типів рослин. Розрізняють три форми статево­го розмноження: ізогамію, анізо­гамію, оогамію.
  4. Вегетативне розмноження — це розвиток нової особини або час­тини колонії з групи клітин мате­ринської особини.

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.

          Усім відома стародавня дитяча казка про Сплячу Красуню, замок якої феї захистили колючими заростями терну й шипшини так, щоб ніхто не міг пробитися крізь суцільну стіну квітів, плодів і колючок. У реальному житті кущі дикої троянди не виростають за ніч по помаху чарівної палички, їх потрібно довго й терпляче вирощувати, розсаджувати, розмножувати, щоб у підсумку одержати прекрасну, здорову, плодоносну рослину.

На сьогоднішньому уроці ви  дізнаєтеся не лише яким способом розмножуються троянди, але й інші рослини, що нас оточують.

Отже, тема уроку: «Вегетативне розмноження рослин».                                Слайд№2

Робота з плакатом « Знати і вміти», «План уроку»

На сьогоднішньому уроці ви повинні засвоїти вегетативне розмноженням та його види; дізнаєтеся про значення його у природі та житті людини;
навчитеся  порівнювати біологічні процеси між собою та робити відповідні висновки та узагальнення; спостерігати, аналізувати;  логічно мислити.

Вивчатимо тему за таким планом:

  1. Вегетативне розмноження.
  2. Природне вегетативне розмноження:

а) кореневищами;

б) бульбами;

в)  вусами;

г) кореневими паростками;

д) виводковими бруньками;

е) відводками;

є) цибулинами;

ж)бульбоцибулинами.

3. Штучне вегетативне розмноження:

а) стебловими живцями;

б) листковими живцями;

в) кореневими живцями;

г) щепленням.

4.Практична робота№1 Вегетативне розмноження рослин.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя з елементами бесіди.

 На минулому уроці  вивчали види розмноження рослин. Отже, які види розмноження ви знаєте?

Учитель.   Вегетативне розмноження рослин — типова властивість рослин, яка відрізняє їх від тварин. Вегетативним розмноженням називається відтворення рослин із їх вегетативних частин, тобто з кусочків талому, пагона чи кореня.

Вегетативне розмноження ґрунтується на явищі регенерації.

Описание: D:\уроки ботаніка\Новая папка\i.jpegРегенерація – це відновлення цілого організму з його частини завдяки поділу клітин.

Пригадайте, як розмножуються суниці.

При вегетативному розмноженні властивості материнської рослини передаються новим індивідумам, новим організмам без помітних змін, якщо умови їх розвитку були однаковими з умовами розвитку материнської рослини. Тому в сільськогосподарській практиці для закріплення ознак гарного сорту широко використовується вегетативне розмноження.

 

Учитель. Чи поширене в природі ве­гетативне розмноження ?

* Так, поширене.

Учитель.  Ко­реневищами розмножуються пирій, осот, конвалія; цибулинами — тюльпани, нарциси, лілії; стеблови­ми бруньками — картопля; корене­вими бульбами — жоржини; повзу­чими стеблами — вусами — суниці. Багато які з рослин розмножуються паростками стеблового чи корене­вого походження — вишня, слива, малина, обліпиха, виводковими бруньками – каланхое, мохи-печіночники, тонконіг бульбистий, папороть та ін., відводками – смородина, аґрус, кореневими паростками - шипшина, ожина, хрін, біла акація, листковими живцями - бегонію, сенполію (узамбарську фіалку).

Слайд №3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

 

 

 

   

 

 

Учитель. Діти, які ви знаєте види вегетативного розмноження?

Слайд № 12

Отже, існує штучне вегетативне розмноження культурних рослин. Його широко застосовують при ви­рощуванні сільськогосподарських культур, у садах.

Це розмноження дає змогу швидко збільшити чисельність культурних рослин. Дуже часто рослини роз­множуються живцями.

Учитель. А що таке живці?

Отже, жив­ці — це частина вегетативного орга­на, кореня, пагона з кількома брунь­ками. Стеблові живці — це частина пагона з вузлами, міжвузлями та бруньками. У цьому я переконався сам і переконаю вас.       Слайд №13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Для цього я 10 вересня зрізав де­кілька гілочок верби й поставив її у воду, через 15 днів утворилися до­даткові корені, тобто тепер цей стебловий живець слід висадити в ґрунт.

 

Учитель. Діти, в садівництві при ви­рощуванні винограду використову­ють також кореневі живці, які ще називають чубуками.                  

 Слайд № 14, 15  

Учитель. У рослинництві широко застосовують щеплення. Що таке  щеплення? Слайд № 16

Отже, щеплення — це особли­вий спосіб штучного об'єднання частин різних рослин, тобто при­живлення частин вегетативного ор­гана однієї рослини до другої. Рос­лину, на якій роблять щеплення, називають підщепою, а рослину, яку прищеплюють,— прищепою.

Так, зимостійкість південних сортів плодових культур підвищують шля­хом прищеплення до зимостійкої дички.

Учитель. Які вам відомі способи щеплення?                       

Отже,  відомі такі способи щеплення винограду:

1)окулірування;

                    2)копулювання;

3)щеплення за кору;

4)в розщіп;

5)зближення.

Розповідь учителя.

Учитель. Учні, ви багато почули, побачили, набули певних знань із теми «Вегетативне розмно­ження рослин», тож зроби­мо висновки про біологічне значення вегетативного розмно­ження рослин.

Учні роблять висновки про біологічне значення вегетативного розмноження.

Учитель. Діти, а чи мають плоди ви­нограду, яблунь, груш корисне зна­чення для організму людини?

 * Виноград називають ча­рівним дарунком сонця та природи. Ягода винограду ввібрала все, що потрібно для життя людини.

В 1 кг винограду міститься 100-250 г глюкози.

Виноградний цукор впливає на то­нус м'язів, діяльність серця, а це ве­де до підвищення кисневого обміну в тканинах.

Виноград є коморою незалежних амінокислот, які надають йому кис­луватого смаку та регулюють в орга­нізмі синтез білків шкірних покри­вів, жировий обмін, стимулюють процеси росту.

Лікування виноградом називається ампелотерапією, але при цьому треба чітко знати дію кожного сорту винограду на орга­нізм людини.

Отже, виноград — культура, що має профілактичну дію та лікувальну цінність.

            *У плодах яблук і груш на­копичуються різні сполуки: цукри, органічні кислоти (яблучна, лимон­на), мінеральні солі, солі заліза. Усі ці речовини зумовлюють високі по­живні й смакові якості плодів, по­ліпшують діяльність шлунка, обмін речовин.

Яблука та груші споживають свіжи­ми й квашеними, з них готують со­ки, джеми, варення, пастили.

А ви знаєте, що…

  • Від однієї рослини суниці можна одержати близько 200 рослин.
  • Пирій на площі поля в 1м2 здатен дати кореневище загальною довжиною близько 500м з 25 тис. бруньок.
  • Давні греки назвали пирій повзучий «агропіроном», що означає «вогонь полів», за його здатність до швидкого розмноження і знищення посівів хлібних злаків.
  • Виросщені з насіння плодові дерева починають плодоносити тільки через 15, а то й більше років.

 

  Прийом «Словничок»

Учні за допомогою підручника (с.70) з’ясовують:

  • Що таке живцювання і з якою метою його проводять?
  • Яку рослину ми називаємо підщепою, а яку прищепою?
  • Яке значення штучного вегетативного розмноження?

Переваги вегетативного розмноження: рослини починають цвісти у більш ранньому віці порівняно з рослинами, які вирощені з насіння; всі вегетативно вирощені рослини нижчі.

Недоліки вегетативного розмноження: рослини менш довговічні та більш схильні до захворювань.

      Фізкультхвилинка                   

Встаньте, діти, потягніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній

Ви до сонця потягніться,

Веретеном обкрутіться

Раз присіли, два присіли

І за парти тихо сіли.

V. Закріплення знань.

 Виконання практичної роботи у лабораторно-практичних зошитах.

Практична робота № 1

Тема: Вегетативне розмноження.

Мета: формувати вміння використовувати здобуті теоретичні знання для розв’язання

            практичних завдань; формувати вміння розмножувати рослини за допомогою

            вегетативних органів; розвивати вміння спостерігати, формулювати

            висновки.

Обладнання та матеріали: горщики з ґрунтом, горщики з піском, лопатки,посудини

            з водою, ножиці, ніж, кімнатні рослини (пеларгонія, традесканція).

 

Хід роботи:

Розмноження кімнатних рослин стебловими живцями.

  1. Відріжте живець (частину пагона) пеларгонії чи традесканції з листками і бруньками завдовжки близько 10см. Поставте пагін у посудину з водою так, щоб нижній кінець стебла був занурений на глибину до 2см. Для роботи використовуйте відстояну водопровідну воду.
  2. Кожні 3-4 доби змінюйте воду в посудині. Доливайте періодично воду, підтримуючи її на початковому рівні.
  3. Коли з’являться корінці, посадіть укорінений живець у горщик із ґрунтом на глибину близько 2см і поливайте. Для зменшення випаровування висаджений живець можна накрити скляною банкою. Помістіть горщик у місце, куди потрапляє розсіяне світло, і спостерігайте за появою нових пагонів.
  4. Результати роботи і спостережень запишіть у таблицю.

 

Етапи роботи і спостережень

Дата

Поставка живця у воду

 

Поява корінців

 

Посадка укорінених живців у грунт

 

Утворення нових пагонів

 

 

Висновок

Вегетативне розмноження – це____________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вегетативне розмноження рослин ґрунтується на явищі регенерація. Дайте тлумачення цього терміна._______________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Значення вегетативного розмноження рослин у природі: ____________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Значення вегетативного розмноження рослин для людини:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

VІ. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завданння.                     

Слайд№ 17

Опрацювати параграф 16 підручника.

Для дослідників: запропонувати способи розмноження сансев’єри, калини, агрусу.

Підготувати повідомлення про запахи квітів.

 

1

 

doc
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
6136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку